Gå til innhold

Jeg er sykemeldt for tiden og trenger tid for meg selv. Galt å la barnet være i barnehagen hele dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er syk og har lite energi. Far leverer barnet til vanlig tid, som regel når barnehagen åpner. Jeg henter. Jeg har vurdert å hente barnet tidligere, men tenker jeg henter til vanlig tid. Vil heller ikke at barnehagen får vite at jeg er sykemeldt.

Er det greit for meg å la barnet ha en full dag i barnehagen nå som jeg er sykemeldt?

Anonymkode: d8db5...cbf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på, hva er full dag? Hvis barnet er i barnehagen i 9 timer hver dag mens du er hjemme og slapper av vil jeg si at nei, det er ikke greit. 

Anonymkode: 03c83...1f4

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er syk og har lite energi. Far leverer barnet til vanlig tid, som regel når barnehagen åpner. Jeg henter. Jeg har vurdert å hente barnet tidligere, men tenker jeg henter til vanlig tid. Vil heller ikke at barnehagen får vite at jeg er sykemeldt.

Er det greit for meg å la barnet ha en full dag i barnehagen nå som jeg er sykemeldt?

Ja.

Du er sykemeldt for å bli frisk. Da jeg ble sykemeldt mens jentungen var i barnehage fikk jeg streng beskjed av legen om å levere henne i barnehagen som vanlig, av hensyn til egen helse. 

Anonymkode: d23c9...e43

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på, hva er full dag? Hvis barnet er i barnehagen i 9 timer hver dag mens du er hjemme og slapper av vil jeg si at nei, det er ikke greit. 

Anonymkode: 03c83...1f4

Jo, det er greit. Den sykmeldte forelders ansvar er å bli frisk så raskt som mulig. Man blir ikke fortere frisk av å ha dårlig samvittighet over å levere unger i barnehagen, snarere tvert imot.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Var i samme situasjon som deg i vår, og leverte i barnehagen med god samvittighet! Han trives jo der, og får leke og utfolde seg selv. Blir mye skjerm hvis han skulle vært hjemme 😛

Anonymkode: 9adc6...437

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg er gravid og delvis sykmeldt. Barnet er i barnehagen og elsker det. Jeg leverer heller sent, barnet er så stort at det ikke vil bli hentet før vennene sine uansett.

Sykemeldt er ikke lik fri, man er det av en grunn og jeg har ikke sjans til å underholde barnet i mange timer i min tilstand. 

Anonymkode: d6f5f...d6d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns du og barnet at det er greit med de timene i bhg? For hva vi andre syns bør du bry deg null-niks-nada med. Du skriver at du er syk og da trenger du nok mye hvile,  spesielt den første tiden som sykemeldt. Ta den tiden du trenger på å bli frisk/bedre, og hente heller barnet tidlig en dag om du kjenner at overskuddet er der. 

Anonymkode: 3bdde...7b3

• Liker 7
Skrevet

Tja, 7-16.30+ vil jeg si ikke er greit, men 8/9-15(30)/16 selvfølgelig greit :) de blir jo slitne de også, selv om de koser seg er det mye inntrykk og mye som skjer. Og den halvtime-timen forskjell kan ha svært mye å si der :) men selvfølgelig greit at de er der, du skal jo bli frisk 😊 heller ikke noe problem om de ansatte finner ut at de er sykemeldt.

Anonymkode: 87719...5dd

• Liker 5
Skrevet

Spørst helt hva man er sykemeldt for. Det er jo ikke en jobb å være sammen med eget barn. Generelt syns det det virker som folk nå til dags og her til lands ønsker å tilbringe minst mulig tid med egne barn. Full dag i bhg når man har fri, full dag i bhg når man er i permisjon med søsken, full dag i bhg når man er sykemeldt.

Selvsagt stiller det seg annerledes om du har store fysiske begrensinger og ett lite barn som må løftes en del ol. 

Men generelt tenker jeg at man er sykemeldt fra jobben, ikke som mamma..

Anonymkode: c40db...94f

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommer helt an på hvor mange timer det er 

Anonymkode: b4da4...f2b

• Liker 4
Skrevet

Hvor lite mener du egentlig at du orker å se ditt eget barn da? Hvis far tar seg av morgenstellet og leverer barnet straks barnehagen åpner, så får du jo 19 timers sammenhengende pause fra ungen hver dag, dersom du henter den kl 15. For jeg regner jo med at et bhg-barn sovner kl 19-20.

Anonymkode: a8424...043

• Liker 8
Skrevet

Det er vel bedre for barnet at hen er i barnehagen og så får du samlet krefter til ettermiddagen, er jo en grunn for at du er sykemeldt.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Spørs hvorfor du er syk og om det er fra det åpner til det stenger. Du har jo noen timer alene da om far i tilegg leverer veldig tidlig..

Sykemeldt så trenger du vel tid til å komme deg. Men ville ikke latt barnet være veldig lenge i bhg. 

Anonymkode: 2a409...760

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Spørst helt hva man er sykemeldt for. Det er jo ikke en jobb å være sammen med eget barn. Generelt syns det det virker som folk nå til dags og her til lands ønsker å tilbringe minst mulig tid med egne barn. Full dag i bhg når man har fri, full dag i bhg når man er i permisjon med søsken, full dag i bhg når man er sykemeldt.

Selvsagt stiller det seg annerledes om du har store fysiske begrensinger og ett lite barn som må løftes en del ol. 

Jo faktisk er den en jobb innimellom å være med barna, noen barn er flinke til å leke selv og krever ikke mye .mens noen krever mer. Kan si at jeg har en 4 åring som krever sitt innimellom, jeg og har kronisk sykdom og ofte sliten. Og når de har planlegging dager el...sp kjenner jeg det på kroppen. Innimellom får jeg ikke gått på do i fred engang.

Foreldre elsker jo barna sine, men vi må faktisk innimellom sette oss først...og ja...barn kan være  slitsomt .

Pluss min datter har det mye bedre i barnehagen en hjemme ( åh nei... sefølglig har barn det best hjemme)

Men det mener jeg at hun er ikke flink å leke for seg selv, hun er mye rastløs, det er ingen barn å leke med her.. i barnehagen har hun mange å leke med, rutiner, venner etc

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Grusomme greier… tenke seg til å tilbringe tid med eget avkom! 

Anonymkode: 38535...089

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grusomme greier… tenke seg til å tilbringe tid med eget avkom! 

Å gå legg deg. Fant du en tråd du kan gi foreldre dårlig samvittighet nå..bra for deg..da for du en god kveld 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og mamma skal man være, akkurat som vanlig, utenom arbeidstid.

Har man arbeidstid 8-16 blir man under sykemelding lønnet for å bruke disse timene på tilfriskning, ikke barnepass. Uavhengig av årsak til sykemelding.

Jeg vil gå så langt som å påstå at dersom tilfriskning tar lengre tid på grunn av at man fokuserer på ungene fremfor egen helse disse 8 timene, er det å snylte på samfunnet. 

• Liker 18
  • Nyttig 9
Skrevet
Sofakona skrev (7 minutter siden):

Å gå legg deg. Fant du en tråd du kan gi foreldre dårlig samvittighet nå..bra for deg..da for du en god kveld 

Har du noen gang undret deg over «hvorfor» du får dårlig samvittighet? Kan jo være et hint ute å går der mener jeg… 

Mitt inntrykk (jobber i barnehage btw) er at mange foreldre gjerne skulle levert ungen sin som 1åring og hentet han/ henne som 6 åring. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og mamma skal man være, akkurat som vanlig, utenom arbeidstid.

Har man arbeidstid 8-16 blir man under sykemelding lønnet for å bruke disse timene på tilfriskning, ikke barnepass. Uavhengig av årsak til sykemelding.

Jeg vil gå så langt som å påstå at dersom tilfriskning tar lengre tid på grunn av at man fokuserer på ungene fremfor egen helse disse 8 timene, er det å snylte på samfunnet. 

Dersom man har friske barn uten diagnoser vil jeg ikke kalle det «barnepass» å være sammen med egne barn. For syk til å utføre jobben trenger ikke bety for syk til å være sammen med egne barn. Som jeg skrev, det kan stille seg annerledes avhengig av hva man er sykemeldt for. Jeg mener fulle dager i barnehagen er ett nødvendig onde når man har fulltidsjobb og at man bør strekke seg litt for å få mere tid sammen som familie. Barna som vokser opp i institusjon (40-45 t uka) trenger den en-til-en tiden de får hjemme sammen med sin egen familie. Hvor de kan slappe av og slipper å tilpasse seg hele dagen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke greit. Lever kl 9, og hent kl 14, da får hen kjernetiden men kort dag. Da har du 5 timer på deg å slappe av. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...