Gå til innhold

Liste over apotek-ting tim baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan lage en liste over nødvendige apotek-ting man trenger? :) slik som sinksalve, babyolje, ammeinnlegg osv? 

Hilsen førstegangs som ikke har så mye peiling

Anonymkode: 53750...9ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere også skrive ca. Hvor mange man trenger av hver? :)

Skrevet

Da ting etterhvert.. ikke kjøp sp mye nå.. når babyen er født og blir 1-5 mnd er det velig fint med sink salve, pudder, nese suger, amme innlegg, termometer, bleier, våtservietter. Baby olje til bading, bodylotion til å smøre. Alt dette trenger du kjøpe engang ( altså til ting blir brukt opp...så kjøper du nytt)

Amme innlegg er store pakker,så der kommer jo an på hvor mange du vil bruke. Kjøp ull amme innlegg om du trenger.

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (8 minutter siden):

Da ting etterhvert.. ikke kjøp sp mye nå.. når babyen er født og blir 1-5 mnd er det velig fint med sink salve, pudder, nese suger, amme innlegg, termometer, bleier, våtservietter. Baby olje til bading, bodylotion til å smøre. Alt dette trenger du kjøpe engang ( altså til ting blir brukt opp...så kjøper du nytt)

Amme innlegg er store pakker,så der kommer jo an på hvor mange du vil bruke. Kjøp ull amme innlegg om du trenger.

Hva bør man ha som et absolutt minimum til babyen blir født? Husker de anbefalte å ha med ammeinnlegg i fødebagen på kurset på helsestasjonen her, så det antar jeg kan være greit å kjøpe inn i forkant. Hva annet? Trenger man feks nesesuger og termometer fra dag 1? (Jeg vil helst kjøpe minst mulig i forkant.)

Anonymkode: 5e7b0...be6

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva bør man ha som et absolutt minimum til babyen blir født? Husker de anbefalte å ha med ammeinnlegg i fødebagen på kurset på helsestasjonen her, så det antar jeg kan være greit å kjøpe inn i forkant. Hva annet? Trenger man feks nesesuger og termometer fra dag 1? (Jeg vil helst kjøpe minst mulig i forkant.)

Anonymkode: 5e7b0...be6

Nesesuger, saltvannsspray, termometer og baby-paracet faller under kategorien "ting du kanskje aldri trenger, men helst allerede vil ha i hus når du først trenger det". Så jeg ville absolutt kjøpt det i forkant...

Til TS: i tillegg til tingene over brukte vi babyolje (til badevannet og til å ta bort bæsj), bepanthen og/eller inotyol salve, liten neglefil (nyfødte kan ha sylskarpe negler!). Bleier og tørre stellekluter. Til deg selv: store bind, purelan og/ eller multimam kompresser til brystvortene om du vil amme.

Du trenger bare en pakning av hver i starten, så fyller du på etterhvert. 

Anonymkode: 4174e...8fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Inotyol 🤩

Anonymkode: f242b...e3b

Skrevet

Hadde jeg fått baby nå hadde jeg ikke giddet å kjøpe alle kremer å ekstra ting.. hvorfor gjøre babyens hud avhengig av dårlige produkter? Man kan fint vaske babyen i vasken i rennende vann ved stell å kluter å våtservietter er unødvendig. 
men hvis jeg måtte inn på apoteket å kjøpe noe som helst rett før fødselville det sikkert vært:

rens til navlen, engangs gas kluter, purelan til meg selv, eventuelt smokk.. alt annet kjøpes senere ved behov..

Anonymkode: 618b9...044

Skrevet

Jeg liker produktene de har på Coop istedte for apoteket egentlig, "Anglamark", har body lotion, baby olje osv derfra. Sinksalve har de også i matbutikken.

Lurt å vaske med olje istedet for vann så blir ikke baby sår :) Og olje får bort den seige første bæsjen bedre. 

Hvis du henter gratispakkene fra butikkene og apotek tror jeg du får ammeinnlegg i minst en av dem. Du får og våtservietter (greit å ha i stellebagen eller til å tørke egne hender hjemme, anbefaler ikke å bruke det på baby)

Anonymkode: 761a1...d0f

Skrevet

Jeg kjøpte en butt neglesaks, Bepanthen-salve, babyparacet og pannetermometer, alle de har vi brukt. Kjøpte spyttsuger men får den ikke til..

Anonymkode: 761a1...d0f

• Liker 1
Skrevet

Nesesuger, saltvannsspray/dråper, tørre stellekluter, paracet, termometer, neglsaks, babyolje, barrierekrem, inotyol, q-tips

Ammeinnlegg, purelan, paracet/ibux, 

Anonymkode: 3089a...53e

Skrevet

Takk for gode tips! Noe mer som trengs?

Skrevet

Anbefaler virkelig fettsalven fra Dermica Baby! Hele familien bruker den. Kommer som en hard masse i krukke, som man varmer opp med fingrene/hendene før man smører på. Bruker en liten mengde som fuktighetskrem og til massasje, og et tjukkere lag til eksem og allergiutslett. Er også super som kuldekrem da den ikke inneholder vann. Hunden har sin egen krukke som hun bruker som potesalve og på tørr snute.

Er litt dyr, men absolutt verdt det og er i tillegg drøy i bruk. Apotek1 har den på tilbud til 15 kr i nettbutikken sin nå, forresten. :) 

Anonymkode: 94d38...2ef

Skrevet

Jeg vil anbefale minst mulig, gjør det enkelt. Purelan, ammeinnlegg i ull, saltvannsdråper, paraset til baby, termometer. Ellers så brukte jeg babykluter fra kid, hadde litt olivenolje i badevannet som klappes tørt og eeeelsker nappy cream  fra weleda!!- så mye bedre enn alle andre salver til bleieutslett!

Så jeg holdt meg unna engangs alt og selv om ting ikke er tilsatt parfyme så kan baby reagere allikevel på kremer, oljer, våtservietter osv. 

Anonymkode: 58ec2...4c7

• Nyttig 1
Skrevet

Ville begrenset innkjøp av ammerelaterte ting inntil du vet at du får til ammingen. Jeg kjøpte inn «alt» av innlegg,kompresser, pumpe osv. men endte med å ikke amme likevel. Det var mange penger kastet ut vinduet.

Ellers startet jeg kun med en bleiesalve, smokker,nesesuger + filter, Paracet, termometer og en vaskegel til hår og kropp.

Anonymkode: a7df9...196

Skrevet

Kjøpte Paracet, termometer, ammeinnlegg, purelan, babyolje, fuktighetskrem, inotyol, barrierekrem, engangskluter og nesesuger. Hadde samtvannssråper, sinksalve og bepanthen fra før av. Skulle til å kjøpe multimam kompresser (?), men apotekansatte tipset om å kjøpe det senere hvis det ble behov for det. Er veldig glad for det, for jeg ble ikke sår i det hele tatt! 😅 har ikke brukt nesesuger, Paracet, termometer, purelan eller inotyol enda! Paracet og termometer er jo greit å ha i hus, men apoteket er åpent etter fødsel også ☺️ inotyol og nesesuger kan melde behov senere! Har ikke brukt bepanthen eller sinksalve enda, men som sagt hadde jeg det fra før.

Anonymkode: cd497...c1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøpte Paracet, termometer, ammeinnlegg, purelan, babyolje, fuktighetskrem, inotyol, barrierekrem, engangskluter og nesesuger. Hadde samtvannssråper, sinksalve og bepanthen fra før av. Skulle til å kjøpe multimam kompresser (?), men apotekansatte tipset om å kjøpe det senere hvis det ble behov for det. Er veldig glad for det, for jeg ble ikke sår i det hele tatt! 😅 har ikke brukt nesesuger, Paracet, termometer, purelan eller inotyol enda! Paracet og termometer er jo greit å ha i hus, men apoteket er åpent etter fødsel også ☺️ inotyol og nesesuger kan melde behov senere! Har ikke brukt bepanthen eller sinksalve enda, men som sagt hadde jeg det fra før.

Jo! Glemte å skrive at jeg kjøpte en boks nan, men den er heller ikke åpnet 6 mnd etter fødsel 😅 heller ha noen få ferdigkartonger på lur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...