AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Vi har vært venner ganske lenge, vi er i slutten av 20-årene og ble kjent på vgs. Da vi gikk på skolen sammen visste hun ikke at hun var bipolar, det kom frem når hun ble eldre. Men i ettertid er det klart når jeg ser tilbake. Jeg har vært der en del for henne da vi var yngre, før hun fikk diagnosen. For da var jeg bekymret for henne når hun ble så deppa og rar. Men etter diagnosen så gir det mening, og det går over av seg selv. Så da gidder jeg liksom ikke involvere meg så mye i at hun skal føle seg bedre når hun er deppa. Nå får kjæresten hennes hanskes med det 🤭 Vi er litt sammen når hun er normal da. Da snakker vi sammen, treffes litt osv. Men så hender det at hun er helt i skyene, og det er da jeg liker å være med henne mest. Da spanderer hun mye og vi kan finne på ting å dra ut en kveld. Til vanlig unngår hun folk, men i perioder oppsøker hun veldig andre. Når vi er sammen da kjøper hun ofte ting til meg også. Om hun kjøper klær, sminke, sko, vesker osv, kjøper hun ofte til meg også. Hun spanderer på kafé, når vi spiser ute eller er på byen. Og dette mener typen min er å utnytte henne når hun er syk. Men jeg syns vel hun er minst syk i de periodene. Men jeg føler det er rettferdig siden jeg har vært der for henne så mye før. Og at hun tidvis er en veldig dårlig venninne når hun sier hun er deppa og ikke vil ha noe kontakt. Hun har ikke så mange venner, og det er ikke så rart. Så tenker det er helt greit å ta imot gaver fra henne, slik at hun vet at jeg ikke stikker fra henne mår hun ikke et moro å være sammen med. Jeg ber henne jo ikke kjøpe alt til meg osv, hun gjør det fordi hun vil. Så utnytter jeg henne? Eller er det rettferdig fordi jeg holder ut med henne? Anonymkode: 1186d...f4f
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 26. september 2022 Du utnytter henne og er en dårlig person. Anonymkode: 9fd3b...980 54 3 22
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Gjesp. Pass på å ikke gå ut i sola. Eller, jo, gjør det! Anonymkode: a2751...618 12 7
Topsi Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Ja, dette er forferdelig, du mener hun ikke stiller opp for deg når hun er deprimert, og synes det er helt supert når hun er manisk for da bruker hun penger hun ikke har råd til - på deg. Æsj! 20 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 Synes det er helt greit, så lenge du spanderer like mye på henne, og kjøper like dyre gaver og ting til henne. Men du er ikke så god venn om du ikke er der for henne i kjipe tider... Anonymkode: ffec9...924 6 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Syns det er litt utnyttende da du ikke er der for henne i dårlige perioder lenger. Ikke vær helt vekke i de tunge periodene. Og vær gavmild tilbake !!! Anonymkode: 5a090...b15 2 1
Bålkaffe Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 Du holder jo ikke ut med henne på noe vis, når du har trekt deg unna når hun har dårlige perioder. Og hvorfor forventer du å bli påspandert så mye greier fordi du "holder" ut med henne? Det her er utnytting og typen din har rett. 11 9
Embla Othea Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 Dette er utnytting på høyeste nivå. Forkastelig. 10 2 5
Bombasi Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 Du utnytter hennes maniske perioder, og du vet jo at det er hennes helsetilstand som gjør det. Du burde som venninne få henne til å roe ned og innse hva hun holder på med. Kanskje hun føler et behov for å "kjøpe" vennskapet med deg i takknemlighet fordi du holder ut med henne i livssituasjonen, og det blir feil av deg å ta imot dette. 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi har vært venner ganske lenge, vi er i slutten av 20-årene og ble kjent på vgs. Da vi gikk på skolen sammen visste hun ikke at hun var bipolar, det kom frem når hun ble eldre. Men i ettertid er det klart når jeg ser tilbake. Jeg har vært der en del for henne da vi var yngre, før hun fikk diagnosen. For da var jeg bekymret for henne når hun ble så deppa og rar. Men etter diagnosen så gir det mening, og det går over av seg selv. Så da gidder jeg liksom ikke involvere meg så mye i at hun skal føle seg bedre når hun er deppa. Nå får kjæresten hennes hanskes med det 🤭 Vi er litt sammen når hun er normal da. Da snakker vi sammen, treffes litt osv. Men så hender det at hun er helt i skyene, og det er da jeg liker å være med henne mest. Da spanderer hun mye og vi kan finne på ting å dra ut en kveld. Til vanlig unngår hun folk, men i perioder oppsøker hun veldig andre. Når vi er sammen da kjøper hun ofte ting til meg også. Om hun kjøper klær, sminke, sko, vesker osv, kjøper hun ofte til meg også. Hun spanderer på kafé, når vi spiser ute eller er på byen. Og dette mener typen min er å utnytte henne når hun er syk. Men jeg syns vel hun er minst syk i de periodene. Men jeg føler det er rettferdig siden jeg har vært der for henne så mye før. Og at hun tidvis er en veldig dårlig venninne når hun sier hun er deppa og ikke vil ha noe kontakt. Hun har ikke så mange venner, og det er ikke så rart. Så tenker det er helt greit å ta imot gaver fra henne, slik at hun vet at jeg ikke stikker fra henne mår hun ikke et moro å være sammen med. Jeg ber henne jo ikke kjøpe alt til meg osv, hun gjør det fordi hun vil. Så utnytter jeg henne? Eller er det rettferdig fordi jeg holder ut med henne? Anonymkode: 1186d...f4f Bipolar betyr jo at hun er både høy og lav i føleskalaen hennes. Så når hun blir veldig positiv og gavmild, er jo det en del av sykdomsbildet hennes, så ja her må du ta til deg det mannen hennes sier. Du utnytter henne. Og nei du har ikke krav på masse gaver fordi du har hjulpet henne. Dere har aldri hatt noen avtale om det. Kaller du henne tidvis dårlig venninne pga slik hun er i nede tider? Da er det du og ikke hun som er dårlig venninne. Sorry, du høres litt giftig ut i din relasjon til henne. Er hun høyt oppe kan hun trigger til å gi deg mer, når du er veldig positiv til det. Hun må ha hjelp til å passe økonomi i de høye periodene. Ingen venner gir gaver slik, uren at det går utover økonomien. Anonymkode: 0acc9...b67 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 Du utnytter henne på verste vis. Hvis du lar dette skje er du en dårlig venn 🤦🏼♀️. Anonymkode: f0f05...682 9 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Du utnytter henne, og er en svært dårlig venninne. Anonymkode: bbb03...d3d 2 2 2
Toyah Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 Dette er rett og slett usmakelig av deg. Når hun er manisk klarer hun ikke å styre seg selv. Det er greit det ikke er din jobb å "styre" henne, men det er faktisk din jobb å si nei, når du vet hun ikke kan kontrollere seg. Noe annet er grov utnytting. Hvorfor skal du "belønnes" for å holde ut med henne? Når belønner du henne for å holde ut med deg? Orker du ikke oppturene/nedturene hennes, er det en ærlig sak det. Men da holder du deg unna! Ikke unytt henne når hun er på sitt svakeste. 7 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 Det er utnytting ja. Mange gjør ting over evne i maniske faser. Kjenner en som selger sex i mani og så fort hun er normal hater hun seg selv for det. Anonymkode: bc3af...16c 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har vært venner ganske lenge, vi er i slutten av 20-årene og ble kjent på vgs. Da vi gikk på skolen sammen visste hun ikke at hun var bipolar, det kom frem når hun ble eldre. Men i ettertid er det klart når jeg ser tilbake. Jeg har vært der en del for henne da vi var yngre, før hun fikk diagnosen. For da var jeg bekymret for henne når hun ble så deppa og rar. Men etter diagnosen så gir det mening, og det går over av seg selv. Så da gidder jeg liksom ikke involvere meg så mye i at hun skal føle seg bedre når hun er deppa. Nå får kjæresten hennes hanskes med det 🤭 Vi er litt sammen når hun er normal da. Da snakker vi sammen, treffes litt osv. Men så hender det at hun er helt i skyene, og det er da jeg liker å være med henne mest. Da spanderer hun mye og vi kan finne på ting å dra ut en kveld. Til vanlig unngår hun folk, men i perioder oppsøker hun veldig andre. Når vi er sammen da kjøper hun ofte ting til meg også. Om hun kjøper klær, sminke, sko, vesker osv, kjøper hun ofte til meg også. Hun spanderer på kafé, når vi spiser ute eller er på byen. Og dette mener typen min er å utnytte henne når hun er syk. Men jeg syns vel hun er minst syk i de periodene. Men jeg føler det er rettferdig siden jeg har vært der for henne så mye før. Og at hun tidvis er en veldig dårlig venninne når hun sier hun er deppa og ikke vil ha noe kontakt. Hun har ikke så mange venner, og det er ikke så rart. Så tenker det er helt greit å ta imot gaver fra henne, slik at hun vet at jeg ikke stikker fra henne mår hun ikke et moro å være sammen med. Jeg ber henne jo ikke kjøpe alt til meg osv, hun gjør det fordi hun vil. Så utnytter jeg henne? Eller er det rettferdig fordi jeg holder ut med henne? Anonymkode: 1186d...f4f Om det skulle være noen som helst tvil: Ja, du utnytter henne, og er etter min mening både et dårlig menneske og en dårlig venninne. Jeg ha full forståelse for at det kan være krevende å forholde seg til en som er bipolar (been there done that), og jeg forstår at du trekker deg litt bort når hun er nede så du ikke skal bli «spist opp». Men det er faktisk ikke greit å ikke være der for henne i det hele tatt når hun er nede! Og det er i alle fall ikke greit å la henne spandere på deg slik som du gjør! Hva i all verden får deg til å tro det?! Det minste du kan gjøre er å level the field ved å «ofre deg» når hun er nedfor - vær litt med henne når hun trenger det (selv om det er mindre «morro» for deg), og spander på henne (kjøp en pizza eller yndlingsmaten hennes, se en film). Makan. Anonymkode: 7978f...581 3 2
AnonymBruker 42 Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så utnytter jeg henne? Eller er det rettferdig fordi jeg holder ut med henne? Enten så troller du, og/eller så har du en eller annen "diagnose" selv Personlig har jeg en knapp på begge Endret 26. september 2022 av AnonymBruker 42 11 1 3
Purple_Pixiedust Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 (endret) Altså hallo. Jeg har bipolar lidelse (type 2) og takk gud du ikke er min venninne. Men folk fra rusmiljøet er skyldig meg rundt 40 000 fordi de tenker som deg. Er du stolt? Like kynisk? Jaja deg om det. Endret 26. september 2022 av Purple_Pixiedust 1 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 Troll… dårlig forsøk Anonymkode: ab6dd...7cb
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 Når jeg er deppa kan jeg si til mine venninner at "Unnskyld for at jeg er en dårlig venninne for tiden". Hver gang jeg sier det sier det at man er ikke en dårlig venninne fordi man er syk. Hvis de hadde vært som deg og påstått at det var greit å utnytte meg økonomisk i en sykdomsfase ... Du er et dårlig menneske. Anonymkode: 7bcaf...526 1
Maestro Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 Utnytte ei venninne som er i mani? Gubban, og dere er blitt voksne? Kødder du? Bruker hun ikke stemningstabilserende? Er jo ikke godt for henne, hverken som manisk eller deprimert. Og fare for psykoser i tillegg ☹️ Og du blir glad når ei manisk spanderer på deg? Du VET at hun i de periodene ikke har evne til og ta gode valg for seg selv OG lommeboken? Nei. Blir sint. Når du faktisk VET at hun er manisk men sier ikke imot sonderinger heller. ☹️😤 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå