AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Noen som bor der eller er vokst opp der? Trives du? har lenge hatt lyst til å bo i nord og jeg vurderer faktisk å søke på en utlyst stilling. Kommer selv fra en mindre bygd så jeg er jo vant med små steder sånn sett. Men her er det snakk om mye lengre avstander til nærmeste by og sykehus fks, og mørketiden har jeg jo aldri opplevd før 😅 Anonymkode: 1c963...8b6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Jeg er fra Finnmark selv, men hadde ikke personlig vurdert Honningsvåg på grunn av værforhold. Det er MYE vær i Honningsvåg. På sommeren er det endel turister på vei til/fra Nordkapp. Hurtigruten har også anløp. Ift evt hjemreiser: Vær oppmerksom på at kun Widerøe flyr fra Valan flyplass, og at det vil koste deg en halv nyre dersom du reiser derfra. (Dette er grunnen til at mange innbyggere velger å kjøre 3 timer til Alta for å fly derfra.) Jeg har et litt dårlig inntrykk av stedet, kanskje basert på fordommer, for jeg har jo aldri bodd der selv. Det er endel gamle og nedslitte hus, og det er jo et samfunn uten mange kompetansearbeidsplasser. Har likevel hørt at honningsvåginger er åpne mot nykommere og lette å få kontakt med. Og hvis du har studielån, kan du få nedskrivning etter ett år. Anonymkode: 77318...827 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Min mann er derfra så vi har vært der flere ganger for å besøke hans familie. Det er lite fraflyttingssted med gamle hus. Men det har en særegen skjønnhet, synes jeg. Selv om det er et lite sted så har det handlegate med det nødvendigste av klær, elektronikk, utested, restaurant osv. Dette fordi det som nevnt er over er tre timer til Alta, som er nærmeste by. (Vi reiser alltid til Alta og kjører derfra, altfor dyrt å fly direkte til Honningsvåg). Det kan bli vanskelig å få jobb i Honningsvåg siden det er et fraflyttingssted. Fordelen med det er jo at husene er særdeles billigere. Da jeg var der oppe for noen år siden så ble husene solgt på oppslagstavler i nærmeste dagligvarebutikk, de lå på 600K og nedover. Det er mye snø i vinterhalvåret og veiene kan bli værstengt i perioder så du kan bli låst til øya. Vi var der en sommer og da var det 4 plussgrader med vind fra Nordishavet i juni. Det er jo ingen trær eller høye bygninger som kan ta av fra vinden som kommer rett fra Nordpolen. Honningsvåg ligger langt over trelinja, så det er nesten ingen vegetasjon der. De som har plantet trær i hagen bunter dem inn i vinterhalvåret slik at de skal overleve. Reinsdyr går fritt på øya. Som de fleste bygdesamfunn så er det en "alle kjenner alle"-følelse og de fleste er jordnære og uformelle. Anonymkode: 8f037...e13 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Honningsvåg er nok det aller mest værharde samfunnet vi har i nord tenker jeg. Jeg er utflyttet finnmarking selv, også fra kysten, men jeg ville nok ikke flyttet til Honningsvåg. Ene og alene på grunn av været, faktisk. Det er mange fantastiske små lokalsamfunn langs kysten jeg hadde valgt før Honningsvåg. Om vær og vind ikke skremmer deg, kjør på. Lokalbefolkningen er hyggelige her nord, du blir nok tatt godt imot! Anonymkode: 60a16...302 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 Tusen takk for tips og info! 😀😀 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 15.28): Honningsvåg er nok det aller mest værharde samfunnet vi har i nord tenker jeg. Jeg er utflyttet finnmarking selv, også fra kysten, men jeg ville nok ikke flyttet til Honningsvåg. Ene og alene på grunn av været, faktisk. Det er mange fantastiske små lokalsamfunn langs kysten jeg hadde valgt før Honningsvåg. Om vær og vind ikke skremmer deg, kjør på. Lokalbefolkningen er hyggelige her nord, du blir nok tatt godt imot! Anonymkode: 60a16...302 Det er akkurat dette..Kjenner det er lett å tenke at det ikke skremmer meg, jeg liker jo snø og regn og tåler fint at det stormer litt, men samtidig så er det lett for å romantisere dette også. Det er natur, vilt og vakkert osv...Men ikke like artig når man må opp kl 06 midt i mørketida og strømmen har gått og veien er stengt 😅 Jeg kjenner til vær ettersom jeg kommer fra vestlandet, men ikke ved kysten og jeg visste ikke at Honningsvåg er mest værharde plassen. Ser ikke ut til at det er flere ledige stillinger innen mitt felt i Finnmark, men i Svolvær. Det er jo ikke Finnmark, som er det jeg har fantasert om, men det ser jo ufattelig vakkert ut der og er av en sånn størrelse jeg er ute etter. Men avstandene til byene i Nordland er vel omtrent like store som Honningsvåg til sine respektive byer. Anonymkode: 1c963...8b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå