AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Hvilke forskjeller er det mellom hvordan du gjør husarbeid (oppvask, gulvvask, vindusvask, vaske baderommet, stryker tøy m.m.) sammenlignet med hvordan moren din gjør det? Anonymkode: 0ca73...677
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Hvorfor moren min? Jeg er ikke født på 1930-tallet, og det gjelder da de fleste på kg? Siden 1970 har normalen i fungerende familier med to voksne vært at husarbeid deles. Gjør jeg husarbeid på samme måte som mine foreldre gjorde på 1980-tallet? Nei. De kjørte «husvask på lørdag». Jeg kjører «flekkfjerning av gulv kun ved behov». Øvrig gulv tar støvsugerroboten seg av. Oppvask tar oppvaskmaskinen seg av (det hadde ikke mine foreldre råd til, så min far vasket panner etc etter hvert måltid). Stryking har jeg prioritert bort. Det gjorde min mor kvelden før hver festdag. Anonymkode: bef3e...93b 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor moren min? Jeg er ikke født på 1930-tallet, og det gjelder da de fleste på kg? Siden 1970 har normalen i fungerende familier med to voksne vært at husarbeid deles. Gjør jeg husarbeid på samme måte som mine foreldre gjorde på 1980-tallet? Nei. De kjørte «husvask på lørdag». Jeg kjører «flekkfjerning av gulv kun ved behov». Øvrig gulv tar støvsugerroboten seg av. Oppvask tar oppvaskmaskinen seg av (det hadde ikke mine foreldre råd til, så min far vasket panner etc etter hvert måltid). Stryking har jeg prioritert bort. Det gjorde min mor kvelden før hver festdag. Anonymkode: bef3e...93b Beklager så mye, jeg burde skrevet "som foreldrene dine". Spørsmålet mitt var dårlig formulert. Det jeg mente å spørre om er om det er forskjell på hvordan du i dag rengjør din bolig og hvordan dine foreldre i dag rengjør sin bolig. Anonymkode: 0ca73...677 2
Sofakona Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Nei...og det driver min mor vanvidd he he..hun har alltid har det reint..hun vasket opp etter middagen og der så aldri uryddig hos oss. Her lar vi maten stå til kvelden om det er slikt, vi har robot støvsuger som går ofte, kjøkken er aldri 100,% reint Nå skal det sies at vi har en liten stue .her gjør vi alt...vi har en på 4 år som har leker her nede, nå driver 10 åringen å bygge Lego på spisebordet, vi har nå tørkestativ i stua, vi har et lite kaffe bord ved sofaen...den er full av leker, glass,etc he he... Har egentlig gitt opp litt... Skal sies so fort barna er borte en helg( med svigers på hytta) er det mye ryddigere 😂
JegMotStrømmen Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 (endret) Store forskjeller der, både moren min og mormoren min var veldig nøye og veldig grundige. Begge byttet til forkle og skaut før den prosessen begynte. Jeg liker også å ha det rent, men jeg tar ikke full julevask hver uke slik de gjorde omtrent, men jeg vasker gulv ukentlig, bad og kjøkken oftere, og tørker overflater der vi oppholder oss daglig. Jeg stryker sjelden tøy, det meste er strykefritt. Mine formødre gjorde dette hver uke. Også har jeg oppvaskmaskin, mine forgenerasjoner vasket opp for hånd daglig. Vindusvask skjer heller ikke like ofte, men der bruker jeg samme metode, eddikvann, pusseskinn og nal. Tror jeg er mer som faren min faktisk, han holdt det passe rent og ordentlig de årene han var enkemann. Endret 26. september 2022 av JegMotStrømmen 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Har med litt fra begge, men er mer uorganisert 😂 Anonymkode: 34024...a0e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 Siden TS skriver gjør (i presens) antar jeg hun ikke spør etter hvordan besteforeldre gjorde ting for femti år siden. Mamma insisterer på å vaske parkett med grønnsåpe. Det er nok den største forskjellen mellom oss. Ellers legger jeg kjøkkenkluter og slikt til vask oftere enn henne, for jeg liker ikke at de ligger og samler bakterier som man så smører utover benken neste gang man skal vaske over benken. 🤢 Anonymkode: ae079...549 5
Million Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 Nei, jeg gjør rent på en annen måte enn moren min. Jeg har ikke en oppvridd kjøkkenklut liggende og surne en evighet, for eksempel. Jeg skifter omtrent annenhver dag eller noe sånt. Er den brukt til å vaske bort/tørke vekk mye grisete fett og matsøl på komfyren f.eks, synes jeg ikke det holder å skylle den bare. Da legger jeg den til vask (kokvask) og tar en ny. Jeg er ikke sikker på hvordan hun og pappa vasket doene, men det ble nok gjort med klut, så vidt jeg kan huske. Jeg vasker toalettet med tørkepapir/dopapir og klorinspray, og kaster papiret. Liker ikke bruke klut som skal brukes flere ganger på selve toalettet. Ellers på badet bruker jeg microfiberklut. Ikke har jeg like mye støv på hjernen som mamma hadde heller. Hun tørket støv konstant, synes jeg. Vi hadde vegg-til-vegg teppe hjemme i stua, og det genererte vel en del støv, antar jeg. Kanskje derfor hun tørket støv hele tiden. Jeg ble oppdratt til å vaske mitt eget rom en gang pr uke, hver lørdag, støvsuge, vaske og tørke støv og rydde. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 Aner ikke hvordan moren min gjør rent. Har ikke lært sånn av henne heller. Er egentlig veldig lite jeg har lært eller tatt etter henne. Ei heller min far, selv om han aldri har vært redd for å ta i et tak hjemme. Sånt måtte jeg finne ut av selv. Anonymkode: f3414...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Hater rengjøring og mamma har vaskedilla, jeg skulle ønske jeg kunne fått 60% av hennes vaskegener... gjorde ikke det gitt. Har fått høre hele livet at jeg er redd for golv tua... geez Anonymkode: 36c15...ca1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 Mamma vasket gulvet hver eneste dag, kan ikke huske at hun støvsugde. Jeg støvsuger ofte, men vasker sjeldent gulvet. Og oppvask skulle tørkes og settes i skapet med én gang, jeg har sånt stativ. Mamma hadde et arsenal av vaskekluter og filler til forskjellige formål, jeg bruker stort sett bare Torky. Den siste klare forskjellen er stryking, alt skulle strykes! Alt fra dynetrekk til truser. Jeg eier ikke et strykejern en gang. Anonymkode: 9dd36...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Vi gjør egentlig veldig mye likt og bruker stort sett de samme vaskemidlene til de samme tingene. Mulig fordi det er hun som lærte meg å vaske, også har jeg bare fortsatt på samme viset fordi det funker fjell. 😂 Det eneste jeg kan komme på at vi gjør ulikt er gulvvask. Hun bruker vaskefille på langkost og grønnsåpe, mens jeg bruker en liten skvett allrent og snurremopp. Huset til foreldrene mine har gamle tregulv som liker grønnsåpe og jeg har moderne parkett som absolutt ikke liker grønnsåpe. Fille på langkost blir jeg bare sint av å holde på med. Anonymkode: a8365...a6d 1 1
Maskinfører Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 Yepp akkurat på samme måten skurekost og grønnsåpe 🙂
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #14 Skrevet 27. september 2022 Ja, jeg bruker også grønnsåpe der jeg ikke burde bruke det😂 Anonymkode: c27be...59e 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #15 Skrevet 27. september 2022 Ja gjør nok det. Mamma som har lært meg å vaske og vaske klær osv. men vi hadde en krangel for noen år siden over hvordan jeg stappet oppvaskmaskinen… så noen forskjeller er det. Og jeg synes hun er flinkere enn meg på å vaske, men så har hun jo alltid et forsprang, Anonymkode: d0ab0...5a5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #16 Skrevet 27. september 2022 Det er store forskjeller. Jeg er mye grundigere og nøye på det. Mannen min gjør halvparten. Jeg bruker helst damp, eddik og zalo, hun kjører på med syntetiske vaskemidler. Jeg bruker tørketrommel, hun lufttørker. Anonymkode: 6c8df...f65
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #17 Skrevet 27. september 2022 Har endelig fått min mor til å slutte å grise til gulvene sine med grønnsåpe. Anonymkode: d3f26...43b
flusa Skrevet 27. september 2022 #18 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvilke forskjeller er det mellom hvordan du gjør husarbeid (oppvask, gulvvask, vindusvask, vaske baderommet, stryker tøy m.m.) sammenlignet med hvordan moren din gjør det? Anonymkode: 0ca73...677 Jeg vasker nok mye likt som min mor,ja. Er nøye når jeg gjør rent. Støvsuger først,tørker støv,så vasking tilslutt. Stryke tøy,det gjør jeg aldri🤭 Her er det mannen i huset som gjør det😁
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #19 Skrevet 27. september 2022 Nei, langt derifra. Vasker nok mer likt som min far og stemor. Anonymkode: 6c474...3ac
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #20 Skrevet 27. september 2022 Nei, dessverre. Min mor er flink til å holde orden og vaske/støvsuge kjapt, slik at det alltid ser ok ut. Mens jeg er perfeksjonist. Enten er det helt kaos her eller striglet. Jeg sliter med en mellomting, vanskelig å skulle holde ting vedlike. Men nå siste tiden har jeg tatt meg i det, siden vi har barn. Nå prøver jeg å være mer som min mor og si meg fornøyd med det. Problemet er et alt for stort og upraktisk hus, det gjør alt tusen ganger vanskeligere. Anonymkode: 2d945...c41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå