AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Min far kjøpte uføreforsikring (uførepensjon fra Gjensidige) til meg da jeg flyttet hjemmefra og begynte å studere. Jeg har ikke tenkt noe særlig på den forsikringen, men sjekket den nå. Opplysningene fra da forsikringen ble inngått stemmer ikke lenger, feks står det at jeg er student (jeg er i fast arbeid) og at jeg kun har fullført videregående (jeg har mastergrad). Samtidig står det kun oppgitt inntekt fra 2013 (det året forsikringen ble inngått). Er det meningen at man skal sende inn oppdaterte opplysninger? Jeg har siden den gang fått en PTSD-diagnose og vil helst beholde den forsikringen jeg har for å unngå at PTSD-en blir et unntak fra forsikringen. Er det en måte å gjøre dette på? Feks ved å beholde forsikringen som jeg allerede har? Må jeg da oppdatere opplysningene? Anonymkode: 1da30...b09
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Og for å presisere: opplysningene stemte selvsagt i 2013 da forsikringen ble inngått, men stemmer ikke nå lenger Anonymkode: 1da30...b09
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Sjekk vilkårene. Mulig det står noe om at du er pliktig til å gi beskjed om endringer? Anonymkode: aed7e...136
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Kan du logge inn på "min side" og forandre det du kan der uten at det skjer noe med vilkår osv? Jeg kan logge inn via bankid eller kodekort på alle forsikringene mine. Anonymkode: dc070...5b5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 TS her. Det står at forsikringstaker (min far) er ansvarlig for at opplysningene stemmer. Så jeg får ikke endret, det er han som må endre. Samtidig står det oppgitt og presisert årsinntekt 2013, så blir usikker på om det er meningen at dette skal oppdateres jevnlig? Men vil tro det utgjør en forskjell med årsinntekt på under 50 000 og årsinntekt 600 000. Kan forsikringen bli dyrere grunnet denne endringen? Er det mulig at jeg tar over forsikringen selv eller må den da sies opp og inngås på nytt? Anonymkode: 1da30...b09
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Det står at forsikringstaker (min far) er ansvarlig for at opplysningene stemmer. Så jeg får ikke endret, det er han som må endre. Samtidig står det oppgitt og presisert årsinntekt 2013, så blir usikker på om det er meningen at dette skal oppdateres jevnlig? Men vil tro det utgjør en forskjell med årsinntekt på under 50 000 og årsinntekt 600 000. Kan forsikringen bli dyrere grunnet denne endringen? Er det mulig at jeg tar over forsikringen selv eller må den da sies opp og inngås på nytt? Anonymkode: 1da30...b09 Ta en tlf til gjenstridige og hør. Sannsynligvis må du forsikre deg opp i sum nå for at det skal være korrekt til i dag, Sannsynligvis vil ikke den gamle summen bli påvirket av evt diagnoser ol. Men at summen du forsikringer deg opp med få en hake ved seg... Sannsynligvis men hør med Gjensidige du 😆 Anonymkode: 92006...866
Bombasi Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 (endret) Send Gjensidige melding å spør om inntekts-, jobb- og utdanningsendring, og så spør du om du må kontinuerlig oppdatere dette. Ikke nevn diagnose. Men jeg tror ikke inntekt-, jobb- og utdanningsopplysninger er relevant, for utbetalingen beregnes utifra de siste inntektsårene dine uansett... Det viktige er, som du skriver, at du tegnet uføreforsikringen FØR du fikk diagnose. Du må dermed ikke finne på å bytte forsikringsselskap. Gjør du det så blir sykdom som følge av PTSD ekskludert fra forsikringen i det nye selskapet. Blir du ufør som følge av PTSD i fremtiden får du uføreforsikring fra Gjensidige. Endret 26. september 2022 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 Bombasi skrev (Akkurat nå): Send Gjensidige melding å spør om inntekts-, jobb- og utdanningsendring. Ikke nevn diagnose. Det viktige er at du tegnet uføreforsikringen FØR du fikk diagnose. Du må dermed ikke finne på å bytte forsikringsselskap. Gjør du det så blir sykdom som følge av PTSD ekskludert fra forsikringen i det nye selskapet. Blir du ufør som følge av PTSD i fremtiden får du uføreforsikring fra Gjensidige. Forøvrig kommet endringer som i praksis gjør det ufarlig å bytte givere, man har rett til gjennopptak hos " gamelt selskap" innen 6 mnd. Anonymkode: 92006...866
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 Bombasi skrev (2 minutter siden): Send Gjensidige melding å spør om inntekts-, jobb- og utdanningsendring. Ikke nevn diagnose. Det viktige er at du tegnet uføreforsikringen FØR du fikk diagnose. Du må dermed ikke finne på å bytte forsikringsselskap. Gjør du det så blir sykdom som følge av PTSD ekskludert fra forsikringen i det nye selskapet. Blir du ufør som følge av PTSD i fremtiden får du uføreforsikring fra Gjensidige. Det er også en fordel å være ærlig, slik at man får korrekt rådgivning ifh til veien videre. Dumt om rådgivningen som gis, gis ut fra at feile opplysninger. Da er det veldig fort at man havner i en kjip situasjon. Avtalen som ble gjort, den gang da får de ikke endret helse opplysninger på nå uansett. Det vil i så fall tilkomme ny avtale, men avtale 1(gammel) vil bestå med samme helse. I beste fall har jo ts litt penger til gode fra selskapet nettopp grunnet helse. Anonymkode: 92006...866
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Det står at forsikringstaker (min far) er ansvarlig for at opplysningene stemmer. Så jeg får ikke endret, det er han som må endre. Samtidig står det oppgitt og presisert årsinntekt 2013, så blir usikker på om det er meningen at dette skal oppdateres jevnlig? Men vil tro det utgjør en forskjell med årsinntekt på under 50 000 og årsinntekt 600 000. Kan forsikringen bli dyrere grunnet denne endringen? Er det mulig at jeg tar over forsikringen selv eller må den da sies opp og inngås på nytt? Anonymkode: 1da30...b09 Du må ikke si den opp. Det vil bli vanskelig for deg å få ny forsikring pga ptsd'en. Anonymkode: 17f53...372 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du må ikke si den opp. Det vil bli vanskelig for deg å få ny forsikring pga ptsd'en. Anonymkode: 17f53...372 Enig! Du må ikke røre den. alle vil endre inntekt Ila livet, og det er ikke nødvendig å melde inn endret inntekt. Med en gang du endrer forsikringen kan du få problemer om du blir ufør. Da diagnosen ble oppdaget FØR forsikringen ble endret. Aldri endre den Anonymkode: 31902...52f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 Ts her. Jeg skal ikke si opp forsikringen altså, og er veldig glad faren min tenkte på dette før jeg gjorde det 😅 Bare lurer på om man skal endre inntektsopplysninger og opplysninger om jobbsituasjon. Skal høre med gjensidige Anonymkode: 1da30...b09
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her. Jeg skal ikke si opp forsikringen altså, og er veldig glad faren min tenkte på dette før jeg gjorde det 😅 Bare lurer på om man skal endre inntektsopplysninger og opplysninger om jobbsituasjon. Skal høre med gjensidige Anonymkode: 1da30...b09 Din far trenger å oppdatere opplysningene, men det gjør ikke noe fra eller til. Du fortsetter forsikringen den dagen du kan gjøre det, for da er du også dekket om ptsd-en setter deg ut senere. Om du får en ny forsikring, vil de ha forbehold om alt som omhandler eksisterende diagnoser. Anonymkode: eede6...eab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå