Gå til innhold

Peanut-butter jelly sandwich

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det usunt?

Anonymkode: e8741...383

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det usunt?

Anonymkode: e8741...383

Hva sier magefølelsen din deg? 
Peanøttsmør, syltetøy, smør og lyst brød 

Anonymkode: 43602...351

Skrevet

Om du bruker fullkornbrød, usøtet syltetøy, så er det en kilde til fiber, sunt fett og proteiner

Anonymkode: c0536...e6e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva sier magefølelsen din deg? 
Peanøttsmør, syltetøy, smør og lyst brød 

Anonymkode: 43602...351

Med unntak av smør og lyst brød er det ernæringsmessig ikke så verst. Brukes det fullkornsbrød er det ikke så ille.

Skrevet

Peanøttsmør er kaloririkt, men har masse sunt fett. Syltetøy laget med masse sukker er ikke sunt, men det finner både sukkerfrie alternativer, og alternativer med 80% bær og bare litt sukker. Hvor tykt lag man har på, har også noe å si. 

Grovbrød med litt usukret peanøttsmør og et tynt lag ikke/lite sukret syltetøy, ser jeg ikke noe problem med. 

Anonymkode: 561e3...9c3

Skrevet
Embla Othea skrev (6 minutter siden):

Med unntak av smør og lyst brød er det ernæringsmessig ikke så verst. Brukes det fullkornsbrød er det ikke så ille.

Smør er vel sunt? Eller? (I små mengder, som på brødskiva..)

Anonymkode: b6541...d0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Smør er vel sunt? Eller? (I små mengder, som på brødskiva..)

Anonymkode: b6541...d0e

I små mengder ja, men det blir overkill sammen med peanøttsmør.

Skrevet

Jeg syns peanøttsmør har fått et overdrevent godt rykte. 

Svaret til ts er vel at alt er greit av og til. Men det er ikke noe jeg ville spist dersom jeg ønsket å gå ned i vekt. Men som flere har påpekt, man kan gjøre gode valg når man kjøper ingrediensene.

Anonymkode: 69ff7...d17

Skrevet

peanøttsmør er helt genial, på den måten at den er en veldig konsentrert næringskilde. En teskje peanøttsmør om dagen kan holde ét barn (1 til 3 år gammelt) i livet og med 95% sjanse bekjempe akutt underernæring. Og det koster bare 35$ pr barn.  

Så genial produkt ja. Men, vi lider ikke av undernæring i vestlig verden, heller motsatte. Og du som bor i Norge, kommer antageligvis ikke til å spise den ene brødskive med peanøttsmør som din eneste måltid om dagen, ei heller som hovedmåltid. Dette blir snacks, eller kveldsmat, eller en annen egentlig unødvendig mellommåltid i utgangspunktet, og bare ekstra kalorier som kroppen din ikke trenger. Og på den måten er ikke det sunt. 

Anonymkode: de195...924

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg syns peanøttsmør har fått et overdrevent godt rykte. 

Svaret til ts er vel at alt er greit av og til. Men det er ikke noe jeg ville spist dersom jeg ønsket å gå ned i vekt. Men som flere har påpekt, man kan gjøre gode valg når man kjøper ingrediensene.

Jeg laget mitt eget peanøttsmør av bare peanøtter og er ikke enig at det fortjener et dårlig rykte

Anonymkode: 02938...97e

Skrevet

Peanøttsmør med banan er enda bedre, synes jeg :arwen:

Skrevet
Rumle skrev (11 minutter siden):

Peanøttsmør med banan er enda bedre, synes jeg :arwen:

Det er digg. Perfekt som måltid etter trening 🥰

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg laget mitt eget peanøttsmør av bare peanøtter og er ikke enig at det fortjener et dårlig rykte

Anonymkode: 02938...97e

Mener ikke at det fortjener dårlig rykte. Men det er altfor populært etter min mening. Jeg spiser 4-5 mandler ved siden av min frokost. Trenger ikke styre med å lage smør som mange overspiser av. Syns ikke det er særlig godt heller, og en skikkelig kaloribombe. Finnes uansett sunnere nøtter enn peanøtter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...