AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Hei! Jeg tenker å begynne å studere om et år, og tenker da å studere på mitt nærmeste universitet. Jeg har da et skikkelig dilemma om jeg skal bo hjemme hos foreldrene mine under studietiden eller flytte ut. Universitetet ligger 40 min unna med bil og 1 time og 20 min med buss. Drømmen min er å kjøpe hus, men med dagens boligpriser kunne jeg nok ikke gjort det med det første, men det er fortsatt noe jeg vil. Derfor er jeg usikker på om jeg skal bo hjemme under studietiden for å spare penger til å kanskje kjøpe bolig før jeg er ferdig med studiene? eller flytte ut på hybel og da spare mindre… Noen som har erfaringer med å kjøpe hus som student? Er det håp med dagens boligmarked? Jeg har jobbet en stund nå så har spart opp en del allerede, men ikke nok… så er det noen som har noen tips å komme med? Anonymkode: 6d8ba...b3b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Hvis du skal kjøre så vil det jo gå med en del utgifter til drivstoff, reparasjoner etc. bor du på hybel i nærheten så kan du spare penger ved å sykle. vet ikke hva busskort kommer på hos dere, men er du av typen som klarer å lese på bussen så kan du jo bruke den tiden godt. hva tenker du ang det sosiale? Er det såpass med bussforbindelser at du kan være med folk på byen feks? Anonymkode: 74018...845
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Jeg hadde helt klart flyttet! Du kan spare en del på å bo hjemme, men man vokser mye mer på å flytte ut. Å bli selvstendig, bo for seg selv, bli en del av livet på campus og leve som student uavhengig av mamma og pappa tror jeg ikke kan måles i penger! Og ikke minst tiden du sparer på pendleveien. Anonymkode: 0f5ce...529 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Jeg bodde hjemme under hele studietiden, og er veldig takknemlig for at jeg fikk lov/hadde mulighet til det. Jeg sparte masse penger, som jeg så kunne bruke til å kjøpe meg bolig i relativt ung alder. Men jeg bodde da bare 20 min med buss fra studiestedet. Jeg hadde nok ikke giddet å reise nesten halvannen time med buss hver vei, da hadde jeg valgt hybel. Tid er også penger. Og angående å vokse opp: jeg skjønner ikke helt hvordan enkelte har hatt det hjemme, om de trenger å flytte hjemmefra for å vokse opp.. Anonymkode: 0439a...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 Vet du at du får bo gratis hos foreldrene dine da? Eller er det meningen at du skal dekke noen boutgifter selv hos dem? Dette vil jo bidra i regnestykket, særlig når det også involverer en del kjøring. Jeg tenker også det er veldig relevant hva foreldrene dine tenker rundt at du skal fortsette å bo hjemme. Personlig ville jeg nok, om jeg var deg, flyttet på hybel, for å kunne leve livet som student, bo i nærheten av studievenner og studiested, osv. Det sosiale er en stor del av studenttilværelsen. Anonymkode: 73ca5...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Jeg ville bodd hjemme, for å spare mest mulig. Men hvor gammel er du? hvordan er boligprisene der du ønsker kjøpe? For å kjøpe før studietiden er over, hvor stor inntekt regner du med å ha på jobb ved siden av studiene da? Vil du ha nok til å faktisk kunne få ett lån? Jeg hadde i alle fall ikke sjanse til å jobbe nok til å være i nærheten av å få lån. Anonymkode: c9eb2...d99
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vet du at du får bo gratis hos foreldrene dine da? Eller er det meningen at du skal dekke noen boutgifter selv hos dem? Dette vil jo bidra i regnestykket, særlig når det også involverer en del kjøring. Jeg tenker også det er veldig relevant hva foreldrene dine tenker rundt at du skal fortsette å bo hjemme. Personlig ville jeg nok, om jeg var deg, flyttet på hybel, for å kunne leve livet som student, bo i nærheten av studievenner og studiested, osv. Det sosiale er en stor del av studenttilværelsen. Anonymkode: 73ca5...4d1 Ja, jeg hadde fått bodd gratis hos foreldrene mine. Har et veldig godt forhold med de så det hadde ikke gjort noe sånn sett å bli boende der i noen år til.. men samtidig vil jeg jo få mest mulig ut av studietiden.. Anonymkode: 6d8ba...b3b
Gjest takinova Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 Hvis du får lov å bo hjemme så gjør du det. Samtidig tar du opp fullt lån og stipend - og kanskje jobber litt ved siden av. Lånet setter du hver mnd inn på et globalt aksjefond. Når du er ferdig med studiene har du EK til bolig. Evt. selger du nok fond til å betale ned studielånet. Så kjøper du et par gode flasker vin til foreldrene dine som lot deg få denne gullkantede avtalen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville bodd hjemme, for å spare mest mulig. Men hvor gammel er du? hvordan er boligprisene der du ønsker kjøpe? For å kjøpe før studietiden er over, hvor stor inntekt regner du med å ha på jobb ved siden av studiene da? Vil du ha nok til å faktisk kunne få ett lån? Jeg hadde i alle fall ikke sjanse til å jobbe nok til å være i nærheten av å få lån. Anonymkode: c9eb2...d99 Jeg er usikker, for jeg vet ikke hvor mye inntekt man må ha for å få lån… Men tipper jeg hadde tjent 5-7000 i mnd + studielånet man får hver mnd. Og hadde jeg nodd hjemme hadde jo meste parten gått til sparing.. Boligprisene her jeg bor er ikke så ille i forhold til andre storbyer, er på sørlandet :) er 19 år og kunne nok fått litt hjelp av foreldrene mine også.. Anonymkode: 6d8ba...b3b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Hvordan er muligheten for å få hjelp til å kjøpe en 3-4 roms og leie ut rom til noen medstudenter? Jeg vet det er lurt å bo hjemme for å spare opp EK, men jeg ville aldri vært de årene jeg bodde hjemmefra foruten, Jeg flyttet veldig tidlig, men etter videregående/innen man er 20 er passe. Så kommer det an på hvor trangt man bor også, Vi har en relativt liten treroms, den er ikke laget for at etter hvert tre voksne mennesker skal leve livenen sine fritt uten å gå de to andre på nervene. Mine søte små vil bli sterkt oppfordret til å flytte for seg selv når de begynner å studere, så får jeg heller hjelpe til litt økonomisk. Jeg kommer til å kjøpe en mindre leilighet for å frigjøre forskudd på arv når det begynner å jobbe. Hadde jeg hatt en stor lelighet, eller et hus, hadde det kanskje blitt litt annerledes. Anonymkode: 040d7...d2a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er usikker, for jeg vet ikke hvor mye inntekt man må ha for å få lån… Men tipper jeg hadde tjent 5-7000 i mnd + studielånet man får hver mnd. Og hadde jeg nodd hjemme hadde jo meste parten gått til sparing.. Boligprisene her jeg bor er ikke så ille i forhold til andre storbyer, er på sørlandet er 19 år og kunne nok fått litt hjelp av foreldrene mine også.. Anonymkode: 6d8ba...b3b Så om vi antar du får jobbet en god del ekstra i ferier, så vil du kanskje havne på rundt 150 000,- i året. Du kan låne absolutt max 5* inntekten din. Så altså absolutt maks 750 000,-. Dette er gitt at du har en fast kontrakt som garanterer deg den lønnen. Kontrakt uten fast stillingsprosent gir deg null i lån. Etter man har funnet den samlede inntekten, og ganget med fem, så må man trekke fra gjeld. Dette er inkludert studielån og eventuell kredittramme på kredittkort. Så for hvert år du studerer og får studielån, så minsker lånebeløpet du kan lån. De aller færreste bankene vil godkjenne studielån som en del av inntekten. Jeg har lån på 1 750 000,- og den månedlige inntekten du ser for deg ville ikke dekket avdrag+renter på mitt lån. Jeg har i tillegg 1-2000 kr kun i strøm pr måned nå, på 50kvm bolig. Kommunale avgifter på en enebolig er fort 1000-3000 pr måned. Pluss nødvendige forsikringer du må ha. Så du må først og fremst se hva du er garantert i fast inntekt utenom studielån. Så må du se hva du faktisk mener du har råd til å betale pr måned for å bo. Anonymkode: c9eb2...d99
Summeer Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Jeg håper mine barn flytter ut for å studere. De har så godt av å leve den fasen til det fulle. Jeg backpacket meg gjennom halve studietiden, kom bare hjem for å ta eksamen og jobbe så mye som mulig i 8 uker før jeg reiste ut igjen. Krever jo et studie uten oppmøteplikt og mye selvdisiplin, men fy søren så gøy jeg hadde det og så godt utgangspunkt for å prate om hvem jeg er på jobbintervjuer selv nå 20 år etter! 5
skruf Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 Det vil jo lønne seg å bo hjemme, men samtidig så vil du da gå glipp av det å være skikkelig student. Det blir ikke den samme student-opplevelsen som man får ved å bo i kollektiv med venner, være med på alt det kjekke som skjer i studietiden på den sosiale biten, ikke med så lang reisevei. Bar-quiz og linjeforening-happenings blir ikke det samme. Heller ikke det å holde vors og pante flasker dagen etter for å ha nok penger til mat til pengene fra Lånekassen tikker inn på konto. Er redd du går glipp av den totale student-pakken/opplevelsen ved å bo hjemme Eldste datter her i huset leverte master i vår, og hun har elsket det å være student. Skikkelig sammensveiset kollektiv på 4stk, og det sosiale rundt studietiden har virkelig vært en opplevelse. De gjør så mye kjekt sammen i kollektivet; har juleverksted og pynter til jul, sommerfest, piknikk i parken, baker, filmkvelder, vors, champagnefrokost 17 mai…..masse kjekke opplevelser.Disse årene har vært viktig for personlig utvikling og selvstendighet. Det ville ikke vært det samme å skulle ha bodd hjemme i 5-6 år til etter vgs og deretter gått rett ut i jobb. Hun har i hovedsak levd på lån og stipend + en liten ekstrajobb, og vi foreldre har hjulpet litt til ved at vi feks betaler legeutgifter, tannlege, mobil, linser, billetter hjem de gangene hun har hatt lyst hjem en tur, hun har egen bruker på våre strømmetjenester… og vippser litt i ny og ne (ikke store summer), men hun er flink med matbudsjettet, kjøper ikke klær i hytt og gevær og er ikke på byen og fester flere ganger i uken. Så hun har faktisk spart opp endel penger under studietiden. Dog ikke like mye som om hun skulle bodd hjemme Det er fordeler og ulemper ved begge deler. Personlig så hadde jeg valgt full studentpakke med kollektiv, og evt ved siden av Lånekassen også tatt en ekstrajobb. Så hadde jeg heller hatt mindre på sparekonto ved studieslutt. Der er jo ikke sikkert du får deg jobb umiddelbart heller, og jeg ser ikke helt hastverket ved å komme seg inn på boligmarkedet. 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 Flytt ut! Med så lang reiseavstand til studiestedet kommer du til å miste mye sosialt! De pengene du sparer på å bo hjemme er ikke verdt det, mener jeg. Det finnes viktigere ting enn å komme inn på boligmarkedet med en gang, og med borteboerstipend + mindre reiseutgifter, så blir det fryktelig mange tusenlapper på å spare på å bo hjemme. Dersom det er meningen at foreldrene dine skal sponse mat mens du bor hjemme, så får du heller be om en tilsvarende sum dersom du skal bo borte. Mange som får slik støtte av foreldrene. Men vær litt bevisst på at det er veldig mange som ikke får den støtten. Jeg hadde null støtte av foreldre, og var ganske sårende når de med mye/noe støtte fra foreldrene ikke skjønte hvor hardt man må prioritere uten denne. Noen mente at de ikke fikk støtte, fordi de bare fikk dekket mobilabonnement og linser av foreldrene. Men dette utgjør fort 5-600kr i måneden, som jeg da ikke hadde å bruke. Flytt i kollektiv/finn venner med noen som er opptatt av å spare penger slik som deg, så klarer dere sikkert å finne på mange ting som er gratis/billig. Jeg måtte rett og slett holde meg unna de med dyre vaner og mye støtte hjemmefra, for de gav meg bare dårlig samvittighet for ikke å kunne gjøre som dem. Mye jeg kunne finne på uten å bruke masse penger. Bruker du ikke opp alle pengene i studietiden, og jobber på sommeren og evt helgejobb eller studass(mulighet fra 2.året), så har du gode utsikter til bolig etter endt studie. Anonymkode: 45246...068 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #15 Skrevet 27. september 2022 Ville ikke ha byttet ut det sosiale med å være student for å bo hjemme med foreldrene mine i flere år. Bo heller så billig som du kan i kollektiv og spar opp alt du kan ved siden av, og spar i aksjer og fond! Kanskje du kan finne en studierelevant deltidsjobb som ikke krever all verdens med jobb? Jeg hadde det, og kunne lese i stille stunder på jobb. Fikk da inn 6-7k ekstra per mnd, som jeg sparte. Jeg og samboer fikk innvilget lån ett år før jeg var ferdig med masteren (han hadde heller ikke fast inntekt akkurat da). Stipendet ble IKKE ansett som inntekt. Banken tok i betraktning min fremtidige inntekt + deltidsjobben min og gjorde unntak fra 5x inntektskravet pga høy prosentandel av egenkapital (40% av boligens verdi). Sånn sett var det stor nok sikkerhet for banken. Så det kan være mulig å få til begge deler uten å ofre hele studietiden din:) Anonymkode: 2b5c6...4b5 2
Majer Skrevet 27. september 2022 #16 Skrevet 27. september 2022 Snakk om østfold eller sørlandet da?;) Jeg hadde flyttet så lenge det var billig hybel å oppdrive. 40% av lånet blir stipend.
Million Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 15.04): Jeg er usikker, for jeg vet ikke hvor mye inntekt man må ha for å få lån… Men tipper jeg hadde tjent 5-7000 i mnd + studielånet man får hver mnd. Og hadde jeg nodd hjemme hadde jo meste parten gått til sparing.. Boligprisene her jeg bor er ikke så ille i forhold til andre storbyer, er på sørlandet er 19 år og kunne nok fått litt hjelp av foreldrene mine også.. Anonymkode: 6d8ba...b3b Du får normalt ikke boliglån på studentinntekt. Studielån teller ikke som inntekt da det er jo lån. Reglene bankene har å forholde seg til er krystallklare. Man får, med god inntekt, låne maks 5 x årsinntekten sin. Så hvor mye kommer du til å tjene i året som student fra jobb? Hvis foreldrene dine stiller som kausjonister eller medlånetakere kan du kanskje få lån. Men det er en risiko foreldrene dine kanskje ikke er villig til å ta. Endret 28. september 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #18 Skrevet 30. september 2022 takinova skrev (På 26.9.2022 den 15.02): Hvis du får lov å bo hjemme så gjør du det. Samtidig tar du opp fullt lån og stipend - og kanskje jobber litt ved siden av. Lånet setter du hver mnd inn på et globalt aksjefond. Når du er ferdig med studiene har du EK til bolig. Evt. selger du nok fond til å betale ned studielånet. Så kjøper du et par gode flasker vin til foreldrene dine som lot deg få denne gullkantede avtalen. Dårlig råd å selge fond og betale ned studielånet. Da er det bedre med lavere boliglån og beholde studielån. Studielån er over tid billigere enn boliglån, og har innbakt gjeldsforsikring slik at det slettes hvis du faller fra og en del andre muligheter for betalingslettelser i ev. vanskelige perioder - som boliglån ikke har Anonymkode: 5418e...0a4
Gjest takinova Skrevet 30. september 2022 #19 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dårlig råd å selge fond og betale ned studielånet. Da er det bedre med lavere boliglån og beholde studielån. Studielån er over tid billigere enn boliglån, og har innbakt gjeldsforsikring slik at det slettes hvis du faller fra og en del andre muligheter for betalingslettelser i ev. vanskelige perioder - som boliglån ikke har Anonymkode: 5418e...0a4 Du så ikke at jeg skrev ‘evt.’? For noen vil det være rett å kvitte seg med studielånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå