Gjest Gjest_fiffi_* Skrevet 29. november 2005 #1 Skrevet 29. november 2005 For to år siden ble min eldste datter konfirmert, og da ville hun selvfølgelig gjerne ha bunad til sin konfirmasjon. Som foreldre sa vi at det var viktig at hun kom til å bruke bunaden sin, også ved senere anledninger hvis hun skulle få bunad.. Jada, hun skulle da det, og enden på visa ble at hun fikk bunad. PR dags dato har jenta brukt bunaden sin en gang, i konfirmasjonen. Er ikke bunad så populært likevel? Er det bare et stasplagg som skal brukes en gang i livet? jeg kan jo ikke tvinge henne til å bruke den heller.. -litt frustrert-
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #2 Skrevet 29. november 2005 I den alderen er det nok slik at mange vegrer seg for å ta den på, men det kommer nok! Bare hun kommer seg rundt 18-19-20, mine venninner med bunad tok ihvertfall frem bunadene igjen på den tiden Selv har jeg veldig lyst på, og skal få, må bare bestemme meg for hvilken Søsteren min skal konfirmeres neste år, hun vil ikke ha bunad foreløpig (men får det ikke heller, for hun har vekst forstyrrelser og går på veksthormon, så hun skal være utvokst før de tør å kjøpe det til henne).
Gjest LoisLane Skrevet 29. november 2005 #3 Skrevet 29. november 2005 Jeg bruker ikke bunaden min så ofte, men jeg er veldig stolt av den! Det blir de vanlige anledningene: 17. mai, barnedåp, konfirmasjon. I bryllup liker jeg å bruke festkjole, men flere av venninnene mine bruker bunad. Datteren min skal få bunad til konfirmasjonen nå til våren. Regner med at hun kommer til å bruke den i samme type anledninger, men det stemmer nok at bunad er et plagg man kan få mer sansen for ettersom årene går.
Arkana Skrevet 29. november 2005 #4 Skrevet 29. november 2005 Det er vel med bunad som med alt annet, folk er forskjellige. Jeg har aldri ønsket meg bunad, hverken da jeg var ungdom eller nå som voksen. Jeg synes det er kjempefint på 17. mai, men ville aldri brukt det til noen annen anledning, derfor har jeg heller aldri sett vitsen med å skaffe meg en. Det er jo heldigvis et plagg som kan følge deg hele livet, og jeg er nok sikker på at datteren din vil endre mening etterhvert.
Charmina Skrevet 29. november 2005 #5 Skrevet 29. november 2005 Jeg ville ikka ha bunad da jeg var konfirmant! Syntes det var så stygt! Men nå elsker jeg det plagget - så man forandrer seg heldigvis
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2005 #6 Skrevet 29. november 2005 Jeg har arvet bunad. Har brukt den kanskje 3-4 ganger i livet, føler meg absolutt ikke vel i den, rett og slett.
Gjest Embla s Skrevet 29. november 2005 #7 Skrevet 29. november 2005 Jeg hadde lånt bunad i konfirmasjonen min. Foreldrene mine sa at jeg skulle få bunad når jeg ble voksen og utvokst, og det var sikkert lurt for jeg får aldri i verden på meg den bunaden nå! (en annen ting er at jeg som voksen og utvokst(?) enda ikke har fått den omtalte bunaden, så jeg lurer på å skaffe meg det selv). Har man en bunad har man jo et klassisk plagg som aldri går av moten! Tror det er en god investering selv om man ikke bruker den mer enn 1-2 ganger per år. Tenk så deilig å alltid ha bunaden som back-up på 17.mai, i bryllupper og ved store begivenheter!
Gjest 1111 Skrevet 29. november 2005 #8 Skrevet 29. november 2005 Er vel slik at interessen for bunad går i bølger. Selv hadde jeg veldig lyst på bunad til konfirmasjonen, da Norlands-bunaden i blått fordi jeg er halvt nordlending. Men det ble nå slik at hvis jeg skulle ha bunad så ble det veldig dyrt, og derfor ble det aldri noe av. Har fremdeles lyst på blå Nordlands-budnad jeg..
Gjest Melk Skrevet 29. november 2005 #9 Skrevet 29. november 2005 (endret) Som foreldre må jeg si at jeg hadde blitt innmari skuffet om jeg ga en gave noen ønsket seg som var SÅ dyr, og så ble den ikke brukt. Ville følt meg ordentlig snytt. Selv fikk jeg ikke bunad, for vi hadde ikke råd. Har gått greit det også. Synes det er et flott plagg, og selvsagt i dåp, konfirmasjon, 17. mai, gjerne bryllup, julaften, 1. juledag og noen andre anledninger. Endret 29. november 2005 av Melk
Gjest baby-E Skrevet 29. november 2005 #10 Skrevet 29. november 2005 Jeg fikk bunad til min konfirmasjon. Brukte den ikke noe særlig de første årene, men nå setter kjempe stor pris på den. Ikke at jeg bruker den så mye, men bruker den ved 17mai, dåp, og andre anledninger som den passer til. Tror ikke så mange fjortenåringer klarer å sette pris på en bunad. Det er vel noe som kommer når man blir litt mer voksen tor jeg..Var hvertfall slik med meg!
Fakse Skrevet 29. november 2005 #11 Skrevet 29. november 2005 Min lillesøster fikk bunad til konfirmasjonen, og den ble vel ikke brukt flere ganger de nærmeste fem årene. Men nå som hun er voksen er hun glad for at hun har den, og hun bruker den så ofte anledninga passer. Selv om ikke bunaden er så ofte i bruk med en gang betyr det altså ikke at den ikke kommer til å bli brukt. Når det gjelder størrelse er det jo dumt om den blir alt for liten. Få bunad med mye søm-monn, eller lei bunad til konfirmasjonen og få sydd en senere. Mors størrelse er ofte et tegn på hvor stor datter kommer til å bli.
Gjest Melk Skrevet 29. november 2005 #12 Skrevet 29. november 2005 Tror ikke så mange fjortenåringer klarer å sette pris på en bunad. Det er vel noe som kommer når man blir litt mer voksen tor jeg.. ← Da skjønner jeg ikke at de ønsker seg det, og at de får det.
Malama Skrevet 29. november 2005 #13 Skrevet 29. november 2005 for meg var det en selvfølge at jeg skulle få bunad til konfirmasjonen. Mamma broderte den selv. Den med med MASSE sømmon, jeg kan nesten bli dobbelt så stor jeg. Den er enda ikke lagt ut, nå er den 12 år gammel, men det kommer nok. Jeg har brukt min bunad regelmessig siden jeg fikk den. I dåp, konfirmasjon og på 17. mai unntatt det året jeg var russ. Med stor familie betyr det at jeg har brukt den et par ganger i året i snitt. Det er "mye" for en bunad, synes jeg. Jeg elsker bunaden min, og synes den er et stasplagg. Den kan jo ikke akkurat brukes en hverdag, men det er flott å ha den når dagene dukker opp
Lille Ballerina Skrevet 29. november 2005 #14 Skrevet 29. november 2005 Jeg er også veldig glad og stolt av bunaden min, og prøver å bruke den så ofte jeg kan. Fikk bunad til konfirmasjonen, og husker enda følelsen da jeg stod foran speilet og snurret rundt slik at skjørtet stod ut Selv har jeg blå nordlandsbunad
miss Skrevet 29. november 2005 #15 Skrevet 29. november 2005 Har kanskje litt med alderen å gjøre Jeg fikk bunad til komfirmasjonen og er kjempe gla`i den! Har vel brukt den hver 17 mai alle åra etterpå. Tar den på meg så fort annledningen byr seg. Kanskje det vil forandre seg med tiden?
Gjest vimse Skrevet 29. november 2005 #16 Skrevet 29. november 2005 Da jeg skulle konfirmere meg fikk jeg tilbudet om bunad, men sa nei, jeg angret meg og fikk til 18 års dagen istedet... Kunne en periode ikke bruke den, men det er veeeeeeeeldig mange kilo siden Nå brukes den jevnlig, til store dager osv, jeg er stolt av den, mamma`n min har lagd den, jeg synes selv jeg er fin i den!
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #17 Skrevet 29. november 2005 Jeg fikk også bunad til konfirmasjonen, er ikke så veldig glad i å gå i en den. Men bruker den i barnedåp, 17.mai, om jeg er med da, konfirmasjon, skoleavslutning bl.a. Det er jo noe med å ha muligheten til å bruke den. Da jeg gikk ut av ungdomsskolen stilte alle som hadde bunad opp i bunad, og de som skilte seg ut var de som ikke hadde bunad. det samme gjalt avslutningen på videregående og folkehøgskolen. er glad for at jeg har fått bunad jeg hilsen ei på 24.
Gjest Gjest_fiffi_* Skrevet 29. november 2005 #18 Skrevet 29. november 2005 flott med synspunkter! hva synes deres håpefulle eller dere om valg av bunad? Vi har kjørt ganske hardt på at bunaden er et identitetsplagg, som skal kunne knyttes til slekt eller hjemsted. det har også våre døtre fått prentet inn. Er folk flest av en slik oppfatning?
Malama Skrevet 29. november 2005 #19 Skrevet 29. november 2005 Det skal knyttes til slekt eller hjemsted ja, det synes jeg uten tvil. Jeg har bunad fra stedet der jeg re født og oppvokst, Sunnmøre, lik den min mor har. Min mormor har nordlandsbunad, men det er fordi hun er nordfra. Jeg kunne sånnsett hatt den, men valgte altså den resten av slekta har. Min samboers søster er føst og oppvokst på østlandet, men hun har samme bunad som meg. Hennes foreldre (altsåmine "svigerforeldre" kommer begge fra sunnmøre, og de i hennes slekt som har bunad (hennes mor har ikke) har samme bunad som meg. Hun likte kjempegodt min, og fikk altså den til konfirmasjonen (min samboer har unge søstre, så hun ble altså konfirmert etter at jeg kom inn i familien) Det skal den neste søstra også få, når hun konfirmeres om et par år (det er faktsik en tante av meg som syr til dem) Det er greit fordi selv om de aldri har bodd på sunnmøre, så kommer familiene derfra. (deres bror er født der, men de flyttet altså før jentene ble født) Det er den bunaden de har tilknytning til. For meg er det helt utenkelig å velge en buand fordi den er pen. Man velger en man hr tilknytning til (har man tilknytning til flere, kan man velge mellom disse, og da tar man vel den man liker best?) Men for all del, det finnes ingen lov som sier man ikke kan ha den fra østtelemark om man liker den, selv om man er født og oppvokst i Bergen med alle sine aner fra Bergen. Hvorofr noen ville velge det er en annen sak...
Smørblomsten Skrevet 29. november 2005 #20 Skrevet 29. november 2005 Synes man skal velge bunad fra stedet man er fra...tror ikke det er såå mange stygge bunader! Jeg har hatt bunad siden jeg kunne gå! Hatet å ha den på meg i fjortis-alderen, men nå som jeg er mer voksen er jeg stolt over plagget, og dessuten har man alltid noe å ha på seg i store anledninger Men man føler seg ikke DIREKTE vel i bunad, det skal sies, men når man føler seg FIN overstyrer det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå