AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Mulig dette ligger under feil kategori, men prøver alikevel. Jeg har en samboer som jeg har bodd med i nå 2 år. Kjent han i 3-4 år. Han røyka weed før, altså grønt (marijhuana). Det har jeg ingen problem med, broren min røyker, bestevenninna mi røyker og 90% på min alder har prøvd det på et eller annet tidspunkt. Jeg forstår det, ettersom flere av dem har adhd med dårlig erfaring fra medisin. Så lenge de ikke kjører bil rusa eller er rundt barn så bryr jeg meg ikke. I jula 2021 begynte han å ta kokain hver helg, og det fortsatte sånn utover 2022. Så ble det et par ganger ekstra i uka, og nå siste 3 mnd har det vært så og si hver dag. Han taper ikke penger, da han har en han kjenner som kjøper halvparten av han for fullpris. Problemet er at han kriter av samboer, noe son gjør at vi alltid får problemer med penger halveis i måneden. Jeg er på AAP minstesats pga migrene og litt issues jeg har tatt tak i, men skal nå snart ut i utdanning og arbeid. Jeg så for meg livet med han her, og han er så flott menneske.. men jeg merker han har blitt avhengig. Han har ikke pleid å lyve, men han lover ting han ikke kan holde. Nå siste dagene har jeg merka at han har tatt, men han nekta i går. Jeg føler alt raser sammen, for jeg vet han på et tidspunkt blir kvitt avhengigheten.. men jeg klarer ikke holde ut lengre. Ikke har jeg råd til å bo alene heller, altfor dyrt idag. Jeg vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre for han. Han har bra jobb og skal tilbake på jobb om et par uker etter å ha vært sykemeldt i 2mnd pga utmattelse. Jeg vet det er fordi kroppen hans er sliten, men han sliter med å slutte. Han har blitt bedre siste 2 ukene, og jeg ser han prøver.. men han finner alltid en unnskyldning de dagene han gjør det. Jeg har en bror han tok coke med i sommerferien. Men broren min har lang "fartstid" med coke og spesielt weed.. så han klarer å slutte etter ferier. Jeg tror ikke han forstår alvoret. Sist jeg var i et forhold så ble jeg emosjonelt ferdig og gikk bare en dag, exen fikk panikk men da var det for sent. Jeg har truet samboer med å gå fra han, og han har lovt han skal slutte. Vær så snill gi meg noen gode råd, dere som selv har vært avhengig. Jeg klarer å gå hvis jeg må, men jeg vet han egentlig ikke er sånn her. Ikke kommenter stygt, det orker jeg ikke. Vet ikke lenger hva som kan hjelpe. Anonymkode: 0fa40...b57 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Gå fra han slik at han forstår at du mener alvor! Anonymkode: 029b1...9eb 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Du lever med og rundt narkomane. Her har du to valg, bli og gå til grunne, eller gå fra dem alle og lev ditt liv. Anonymkode: 4ba9b...da1 13 6
Pilga Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 I alle dager. Høres ut som et belastende miljø. Selv om "alle du kjenner" tar ditt og datt, betyr ikke det at alle miljøer gjør det. Det er heller feil miljø du omgir deg med. Hvis jeg var deg hadde jeg begynt å finne en utvei, enn å fortsette å være økonomisk avhengig av en narkoman. Det høres ut som et toxic miljø da det også innebærer løgner. Finn en person som er mer stabil, og skift miljø til noe der ikke "alle" driver med dop. 9 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 Dagens unge samfunn normaliserer narkomane som om det skulle vært kult! Hilsen dame 26! Derfor er jeg drit bekymret for min sønns fremtid! Anonymkode: 84b68...ffb 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Jeg hadde samme opplevelse, en samboer som lot festinga ta overhånd etter at han måtte legge ned bedriften sin i koronatiden. Det var to år med brutte løfter og det ble faktisk bare verre og verre. Jeg sa at nok er nok, og jeg flyttet ut rolig og uten krangel, jeg sa at jeg ikke kan forvente at han skal behandle meg bra når han ikke klarer behandle seg selv bra. Jeg sa at jeg elsker han og ønsker han alt godt, men ikke kontakt meg med mindre du har lagt om livsstilen og begynt i terapi. Han sluttet å drikke og ta kokain tre uker etter at jeg flyttet, og begynte i terapi og begynte å skrive til meg. Etter fire måneder med det, begynte jeg å gå i parterapi med han og vi begynte å møtes for dates, men jeg holdt han litt på avstand. Jeg holdt fokus på å forbedre mitt eget liv samtidig, og han måtte fokusere på sitt, slik at vi kunne bli gode sammen. Vi er bedre enn noensinne nå, men jeg bor fremdeles hos ei venninne. Jeg føler at jeg må se hans endringer vare over tid før jeg tør å stole helt på det igjen, men jeg er veldig stolt av hva han har fått til så langt, han har også startet en ny bedrift og fått ny motivasjon for livet igjen. Han sier selv at endringen aldri ville ha hendt hvis ikke jeg flyttet fra han, det åpnet øyene hans. Anonymkode: 99a17...90d 3 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 Jeg kjenner noen som har vært i din situasjon, men hun var ikke et et slikt narkotikamiljø du beskriver. Eneste som hjalp var at hun flyttet ut. Du har kanskje en venninne eller slektning du kan bo hos midlertidig, til du ser om kan klarer å avruse seg. Anonymkode: 5788c...48b 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 Eksen min ble også avhengig av kokain mens vi var sammen. Det var så mange løgner, tilliten ble totalt ødelagt. Vi dro til samlivsterapeut. Det endte bare opp med at jeg ble fortalt at jeg må lære meg å stole på ham igjen mens han satt der og løy. Jeg slo opp og han dro i rehab, ble sammen igjen. Ting var fint en stund, men så ble det verre enn noen gang. Han gikk rundt og skrøt av at han hadde kommet seg over en kokainavhengighet og derfor kunne få til hva som helst… derfor var det greit at han drakk seg full fem dager i uka og røyka masse hasj i tillegg. Alkoholen og hasjen ble en slags erstatning, men denne gangen "visste han" at han hadde kontroll. Aldri igjen. Sånne ting som det tar aldri slutt. Det bare går over i nye former av løgner og avhengighet. Anonymkode: 8a855...772 2 2
Mona123 Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Dette er dessverre ikke noe du kan gjøre noe med, han er den eneste som kan slutte. Spørsmålet er bare om du aksepterer å ha det slik. Ikke tenk potensialer eller hva om, her må du bare se saken slik det er. 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sånne ting som det tar aldri slutt. Det bare går over i nye former av løgner og avhengighet. Anonymkode: 8a855...772 Det finnes de som klarer å kutte helt, men de er sjeldne. Som regel går det slik som du beskriver: det går over i ny avhengighet. TS: Du må komme deg ut av dette miljøet, det er veldig ødeleggende for deg når du er i den situasjonen du er i nå. Jeg har vært i lignende selv(bl.a. med rusavhengig søsken), og angrer bittert på at jeg ikke trakk meg bort mye tidligere. Det kostet tid, krefter, penger og mye annet jeg kunne trengt til mitt eget liv. Anonymkode: 7e545...a7b 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg føler alt raser sammen, for jeg vet han på et tidspunkt blir kvitt avhengigheten.. men jeg klarer ikke holde ut lengre Hvordan i alle dager kan du vite dette? Hvordan kan du egentlig tro det, når han blir mer og mer avhengig?? Lyver, låner penger, selger narkotika... Og det han selger kokain er veldig alvorlig altså. Det er mye mer straffbart enn bare bruk og oppbevaring. Du må være miljøskadd, fordi de fleste ville ikke godtatt dette her Anonymkode: a5dd0...394 3 2
Gjest takinova Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...og han er så flott menneske... Anonymkode: 0fa40...b57 Nope.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 Hva med et ultimatum? At om han ikke skjerper seg og søker hjelp (avrusning el.) Så har du ikke annet valg enn å ta vare på deg selv og dra? Jeg synes det er trist de holdningene du har til narkotika generelt. Det er dessverre slik at om man røyker hasj jevnlig, så er dette svært belastende for psyken og ikke minst et springbrett til tyngre stoffer. Slik du har sett med samboeren din. Dette sier jeg med erfaring gjennom mitt yrke, og fordi jeg ønsker deg det beste. Ønsker deg masse lykke til uansett:) Anonymkode: fb851...b00 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 Du må gå. Konainavhengigheten trumfer alt desverre. Min eks var heller "egentlig ikke sånn", men ble hekta og lovte hundre ganger at det var siste gang. Jeg ble psykisk syk av forholdet og alle løgnene og svikene og bekymringsfulle nettene og kranglene og han døde til slutt av en kokainoverdose..... Så sånn gikk det... Han tok seg sammen i perioder og ble en god skuespiller på at han hadde slutta men avhengigheten og behovet for thrillen med rusen tok han alltid igjen. Unner ingen det helvetet man er gjennom som pårørende til en hekta Anonymkode: be524...6ec 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 Pilga skrev (8 timer siden): I alle dager. Høres ut som et belastende miljø. Selv om "alle du kjenner" tar ditt og datt, betyr ikke det at alle miljøer gjør det. Det er heller feil miljø du omgir deg med. Hvis jeg var deg hadde jeg begynt å finne en utvei, enn å fortsette å være økonomisk avhengig av en narkoman. Det høres ut som et toxic miljø da det også innebærer løgner. Finn en person som er mer stabil, og skift miljø til noe der ikke "alle" driver med dop. Nja, jeg har ulik oppfatning av de i tidlig 20 åra. Jeg kjenner til veldig mange "sosser" og/eller høyt utdannede mennesker som tar enkelte stoffer, og mange som ikke gjør. Føler det er veldig spredt, men såklart vil nok de fattigere kanskje ty til ulovlige stoffer. Jeg ville ikke kalt det belastende. Jeg har 5 søsken, og av de alle er det kun 1 som driver/har drevet med noe slikt, og nå samboeren min. To av mine venninner har røyket en del før, men hun ene er snart utdannet lektor og har derfor sluttet. Det er kun 3 av 40 rundt meg som har drevet med slikt, men flertallet av de unge på min alder har prøvd. Jeg selv har aldri turt, for jeg har hatt angst hele livet og tar ikke sjansen. Jeg er ikke fan av narkotika sånn som enkelte her fremstiller det. Jeg hater hasj, men grønt (planten) derimot har jeg ikke noen dårlig erfaring fra de jeg kjenner som har drevet med, selv om det beste er å la vær med alt. Jeg er mer ukomfortabel rundt alkohol, enn weed. Jeg hater folk som drikker, folk som røyker er ikke så fæle under rusen som fulle folk. Det er lett å si "skift miljø", men jeg har fortsatt ikke funnet mennesker jeg liker som ikke har prøvd weed engang. Jeg er ikke så glad i samfunnet og folk generelt, selvom enkelte mennesker er fantastiske. Jeg er utadvendt introvert, og har mest med familien min å gjøre. Familien til samboer er anti-rus, de er veldig strenge rundt slikt som er ulovlig. Han har holdt seg i 1 uke uten nå, og det virker som det går bra. Jeg må bare vente å se, jeg har satt følelsene mine litt på hold for å se ann, for neste gang er det nok. Jeg kan ikke risikere å gifte meg og få barn med en som ruser seg. Det har jeg absolutt nulltolleranse for. Jeg er kanskje litt ikke-dømmende som menneske, men jeg tenker alltid fremtid. Anonymkode: 0fa40...b57
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han er ikke svak, han har ikke vanskeligheter. Hvis det forklarer mer, så bruker han det for gaming, ikke de dagene han ikke gamer. Man blir 10 ganger med fokusert og oppmerksom, og man får en slik ekstra lykkeeffekt hvor det bare føles bra. Men som jeg har sagt til han så går det gærne veien med bivirkninger etterhvert. Han har ikke tatt på 1 uke nå, og jeg har litt heftig pms så var litt overemosjonell idag. Jeg føler jeg Vi hadde en fin prat istad, jeg følte han tok igår men det hadde han ikke gjort. Som sagt har han aldri løyet, han er veldig imot løgn. Jeg vet han ikke hadde gjort det om han hadde barn, og jeg forstår hverdagene er kjedelige, men det løser ikke noe i lengden. Jeg må bare ta de neste ukene til hjelp. Han vet at neste gang han tar er det slutt, så langt so good. Får se hvordan ukene blir. Anonymkode: 0fa40...b57 Det du kommer med er unnskyldninger til hvorfor han er en rusmisbruker, men det endrer jo ikke det faktum at han er det.. Anonymkode: 11941...467 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kjenner meg igjen . Hadde det slik med eksen min. Det endte opp med at jeg ble en utgave av meg selv som var full av bitterhet, redsel og bekymring. Det er fryktelig vondt å gå rundt som du gjør nå. Jeg tror dessverre at mange må nå en slags "bunn" før de skjerper seg. Og når de når den bunnen, så er det gjerne en ny bunn. Jeg tenker at du er veldig glad i denne mannen. Jeg tror han er glad i deg også. Men han har et problem. Og han skal jo ta ta vare på deg også. Du skal ikke gå rundt og håpe på at morgendagen blir bedre, eller uka etter der...eller året etter der. Han må nok tape noe før han forstår at han må ta seg sammen. Slik som eksen min. Han ville jo ha meg etter at han hadde tatt seg sammen, men da var det for sent for min del. Da hadde jeg brukt en del år på han, og når jeg hadde grått mine tårer, om og om igjen. Blitt sviktet og hatt kjærlighetssorg og kommet meg, så orket jeg ikke at han laget et kaos igjen. Vi hadde barn også. Jeg måtte skjerme dem. Jeg vet ikke om det er noe du kan gjøre for å påvirke dette. Jeg følte at jeg prøvde alt. Du får sette en dato i hodet ditt. En dato for når du må si at nok er nok. Skriv dagbok slik at du kan se dine egne ord, bekymringer. Jeg tror det er viktig å sette ord på ting. Spesielt i situasjonen som du er, der du må skjule for venner, familie osv. Jeg måtte det. Min familie hadde reagert slik som mange andre her reagerer. Jeg kunne ikke dele hva som skjedde med noen. Jeg måtte bære vår fasade. Det var jo tungt. Klem fra meg. Ta vare på deg selv. Anonymkode: 48f93...087 Tusen takk.. jeg begynner å gråte av slike ord du skriver her.. Er så mange uten empati i forumet her inne, og du aner ikke hvor mye det betyr at du tok deg tid til å skrive til meg. Det er utrolig tungt.. tror ikke alle forstår hvor vanskelig det er å se de du elsker ha det vanskelig, og få avhengigheter. Folk er kjappe med å dømme, men det er flere enn man tror som sliter med ting.. Jeg har fortalt han nå at neste gang så er deg over, og nå har han holdt seg unna 1 uke, nærmer seg 2. So far so good, så jeg håper det holder seg.. jeg skal begynne å skrive ned, slik at jeg ikke glemmer mine følelser når ting er bedre. Jeg kan heller ikke leve slik, og som du sier må man bære en fasade for alle rundt seg. Tusentakk for gode ord.. jeg setter utrolig pris på dette. Klem, ta vare på deg og dine du også. Jeg er glad du kom deg ut, det hender det er da den andre part innser ting. Anonymkode: 0fa40...b57 1
Edie Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 Ryddet for forherligelse av lovbrudd, brukerdebatt og svar til dette. Edie, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå