AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #21 Del Skrevet 26. september 2022 Ts her Jeg forstår bare ikke foreldre som hele tiden rydder opp etter sine barn/tenåringer, og ikke stiller krav til de? De blir bortskjemte og late mennesker som ingen liker. Anonymkode: 22ced...2b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 26. september 2022 #22 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har et topp forhold bortsett fra at hun ikke husker å rydde eller hjelpe til med husarbeid. Samboer/hennes far forventer kun at hun rydder på rommet sitt av og til. Hun er bortskjemt og jeg er den eneste som ber hun rydde og ta ansvar. Ts Anonymkode: 22ced...2b5 Det eneste du ber om... høres ut som om det ligger ganske mye i dette som endrer seg og er lite konkret, en dag er det å rydde etter seg på badet, neste dag er det å ta ut av oppvaskmaskinen - hva med å ha en samtale der dere begge er konkrete, hva forventer hun at hun skal gjøre, hva er pappa`n sine forventninger og hva forventer du - så samkjører dere til ett sett felles forventninger som dere tester ut i en periode. Og kommentaren om at du hadde vært strengere med eget barn er fullstendig teit spør du meg, hun er et barn i deres familie, ferdig snakket liksom, dette tøyset med egne regler for mine, dine og våre barn er veldig spesielt. Det burde ikke være noe skille mellom hvem som er foreldre i en familie, det som skiller er alder og ansvar og tydelig kommunisert og forstått forventning.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #23 Del Skrevet 26. september 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Samboer venter vel egentlig at jeg skal rydde etter henne og sa i går at han er lei av at jeg har brukket arm fordi da blir det mer arbeid på han. Ts Anonymkode: 22ced...2b5 I stedet for å mase på datteren bør du mase på ham. Hver gang datteren etterlater rot i huset, så henter du ham og ber ham rydde. Anonymkode: 3e159...c9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #24 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde ikke jeg laget frokost til henne slik at hun fikk i seg litt mat før hun gikk på skolen, så hadde hun ikke spist i det hele tatt fordi hun ikke hadde giddet å lage frokost eller glemte det. I dag laget jeg frokost til henne slik at hun skulle få bedre tid til å stelle seg, samt få tid til å tømme halve oppvaskmaskinen, men ingenting skjedde og de skitne tallerkener og glassene står fremme. Samboer venter vel egentlig at jeg skal rydde etter henne og sa i går at han er lei av at jeg har brukket arm fordi da blir det mer arbeid på han. Ts Anonymkode: 22ced...2b5 Vet du hva... Hun kan lage frokost selv. Velger hun å ikke gjøre det, så får hun gå til skolen sulten. Dette lærer hun av. Til slutt lager hun seg nok noe mat før hun skal avgårde. Rotet hennes lar du ligge. Går hun "tom" for klær, så får hun sette på en vaskemaskin og rydde om hun vil ha noe å ha på seg. Får hun ukelønn? Hva gjør hun evt for å få ukelønn? Sett krav...Rydde opp etter seg, hjelpe til hjemme. Og det skal gjennomføres ordentlig. For eksempel det med å rydde ut av oppvaskmaskinen helt.. Og far virker til å være sløv. Ta en prat med han og..La rotet hans ligge også, om han er like ille Anonymkode: 62f70...b50 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #25 Del Skrevet 26. september 2022 Carrot skrev (Akkurat nå): Det eneste du ber om... høres ut som om det ligger ganske mye i dette som endrer seg og er lite konkret, en dag er det å rydde etter seg på badet, neste dag er det å ta ut av oppvaskmaskinen - hva med å ha en samtale der dere begge er konkrete, hva forventer hun at hun skal gjøre, hva er pappa`n sine forventninger og hva forventer du - så samkjører dere til ett sett felles forventninger som dere tester ut i en periode. Og kommentaren om at du hadde vært strengere med eget barn er fullstendig teit spør du meg, hun er et barn i deres familie, ferdig snakket liksom, dette tøyset med egne regler for mine, dine og våre barn er veldig spesielt. Det burde ikke være noe skille mellom hvem som er foreldre i en familie, det som skiller er alder og ansvar og tydelig kommunisert og forstått forventning.. Nei det burde ikke være noe forskjell på bonusbarn og biologisk barn, men når jeg og hennes far har forskjellig forventninger til barnet og han egentlig ikke forventer noe som helst av henne, så blir det vanskelig for meg. Han mener egentlig ubevisst at jeg skal plukke opp etter henne, fordi hun er jo bare et barn, sier han. Ts Anonymkode: 22ced...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #26 Del Skrevet 26. september 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her Jeg forstår bare ikke foreldre som hele tiden rydder opp etter sine barn/tenåringer, og ikke stiller krav til de? De blir bortskjemte og late mennesker som ingen liker. Anonymkode: 22ced...2b5 Du har valgt en slik person som samboer!? Anonymkode: 3e159...c9d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 26. september 2022 #27 Del Skrevet 26. september 2022 Gi henne tilgang på internett mot at hun rydder, da skal du se det blir fart i sakene. 😅 Altså, steng internett når hun ikke har gjort oppgavene sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #28 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du hva... Hun kan lage frokost selv. Velger hun å ikke gjøre det, så får hun gå til skolen sulten. Dette lærer hun av. Til slutt lager hun seg nok noe mat før hun skal avgårde. Rotet hennes lar du ligge. Går hun "tom" for klær, så får hun sette på en vaskemaskin og rydde om hun vil ha noe å ha på seg. Får hun ukelønn? Hva gjør hun evt for å få ukelønn? Sett krav...Rydde opp etter seg, hjelpe til hjemme. Og det skal gjennomføres ordentlig. For eksempel det med å rydde ut av oppvaskmaskinen helt.. Og far virker til å være sløv. Ta en prat med han og..La rotet hans ligge også, om han er like ille Anonymkode: 62f70...b50 Hun får ikke spesifikk ukelønn men hun får penger av far og mor såhun har hele tiden nok på kortet sitt. Ts Anonymkode: 22ced...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 26. september 2022 #29 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei det burde ikke være noe forskjell på bonusbarn og biologisk barn, men når jeg og hennes far har forskjellig forventninger til barnet og han egentlig ikke forventer noe som helst av henne, så blir det vanskelig for meg. Han mener egentlig ubevisst at jeg skal plukke opp etter henne, fordi hun er jo bare et barn, sier han. Ts Anonymkode: 22ced...2b5 Da bør kanskje du og far avklare dere mellom FØR dere hver for dere stiller forventninger til barnet tenker jeg. At han forventer du skal plukke opp er ikke greit, jeg ville tatt den "kampen" først.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toyah Skrevet 26. september 2022 #30 Del Skrevet 26. september 2022 La rotet hennes ligge. La vær å plukk det opp og se hvor lang tid det tar før hennes far reagerer. Hans barn/hans rot! Har hun ikke rene klær, kan det jo hende hun reagerer selv også. Dropp å lag mat til henne - service forventer service tilbake. Jeg gikk til streik for noen år siden. Det fungerte utmerket. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #31 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hun får beskjed ofte hvordan vi gjør det her hjemme, likevel ser det ut som en slagmark etter henne. Jeg spurte om hun kunne tømme oppvaskmaskinen (den var halvveis tømt) så lagde jeg frokost til henne. Ga beskjed om at hun måtte passe klokken, så hun rakk å gjøre det hun skulle før hun skulle på skolen 12.30, men hun stresset ut døren uten å rydde opp. Er drittlei av å rydde og mase. Jeg har brukket arm så må ta det rolig og er sykmeldt fra jobb, så da synes jeg at en 13 åring må ta litt ansvar for eget rot. Hun er ikke mitt barn, men jeg hadde vært enda strengere hadde det vært mitt biologiske barn. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 22ced...2b5 Føler meg deg. Har fire barn, der hvor to er tenåringer. Oppfører seg slik de også. Til min store frustrasjon :S Anonymkode: 10dac...df5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #32 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Beklager, skjønte fra tittel at det var snakk om et stebarn 🙈 Prøv å tune deg inn på hun og endre blikket ditt på hun. Knytt bånd og prat med hun i stedet for bare å fortelle hun hva hun skal gjøre. Frister ikke å ta i mot ordre fra noen som en føler ikke liker seg. Anonymkode: 3b1c9...9de Altså, jeg er ikke særlig fan av stemødre, da jeg har min egen erfaring, samt alt man leser og hører om stemødre, men her fikk jeg absolutt ikke noen slags vibe på "ond stemor". Herlighet ts virker derimot som en ok stemor, og hun har langtfra for store forventninger til 13åringen. Man kan faktisk være på nett med stebarnet selv om man forventer helt normale ting. Hvordan mener du at de ikke har knyttet bånd, og hva slags blikk mener du at ts har på 13åringen? AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har dere ellers et godt forhold da? Du sier du lager frokost til hun, og da skal hun på skolen 12:30? En 13-åring trenger ikke å bli lagd sen frokost til. Kanskje du forventer litt vel mye, av en trettenåring som aldri har blitt ansvarliggjort eller selvstendig? Anonymkode: 209a2...2c9 Jeg lager fremdeles frokost til min 16åring, det er jo bare koselig? Hun kan fint lage selv, men det er jo ikke noe galt i at jeg lager til henne? Sånn ellers så høres hun helt normal ut. Anonymkode: 0e917...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #33 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Altså, jeg er ikke særlig fan av stemødre, da jeg har min egen erfaring, samt alt man leser og hører om stemødre, men her fikk jeg absolutt ikke noen slags vibe på "ond stemor". Herlighet ts virker derimot som en ok stemor, og hun har langtfra for store forventninger til 13åringen. Man kan faktisk være på nett med stebarnet selv om man forventer helt normale ting. Hvordan mener du at de ikke har knyttet bånd, og hva slags blikk mener du at ts har på 13åringen? Jeg lager fremdeles frokost til min 16åring, det er jo bare koselig? Hun kan fint lage selv, men det er jo ikke noe galt i at jeg lager til henne? Sånn ellers så høres hun helt normal ut. Anonymkode: 0e917...34b Hun er negativ og ser bare de dårlige sidene. Egne barn blir reaksjonen ofte mer dempet av at en har kjærligheten i bunn (og det trenger en i ungdomsårene 😅). Med blikk mener jeg et kritisk blikk der det meste blir bedømt som galt. Mye kan gjøres om en har en god kontakt og begge føler trygghet til hverandre, da endrer kommunikasjonen seg også. Forøvrig høres det ut som om set er mannen og mannens manglende grensesetting som er problemet her. Anonymkode: 3b1c9...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #34 Del Skrevet 26. september 2022 Har null tålmodighet med sånne tenåringer. Men her må jo alle dere voksne ha sviktet! En 13-åring skal være vant til å bli satt krav til, ha plikter osv. Og skal også være klar over strømpriser med tanke på dusj osv. Hvorfor har hun ikke lært å ha respekt for dere voksne? Ta en alvorsprat med mannen din, slik at dere får oppdratt henne bedre. Anonymkode: 39efd...c72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #35 Del Skrevet 26. september 2022 Kan du beskrive litt hvordan jente hun er ? Bimbo ? Sports Frik? Hvordan er forholdet mellom deg selv og hennes biologiske mor ? Sånne her faktorer tror jeg i NOEN tilfeller kan spille inn.. men en annen ting… forvent deg 2-5 år med dette…!! Er normalt. Jeg var sånn der helt til fylte 17 😂 Anonymkode: a8447...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #36 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): ehhh?? Snakk om å være ekstrem.... Anonymkode: 2a605...a36 Hva er ekstremt med dette? At jeg ikke gikk med søpla selv i stedet for? Anonymkode: 17f7f...65e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #37 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun får beskjed ofte hvordan vi gjør det her hjemme, likevel ser det ut som en slagmark etter henne. Jeg spurte om hun kunne tømme oppvaskmaskinen (den var halvveis tømt) så lagde jeg frokost til henne. Ga beskjed om at hun måtte passe klokken, så hun rakk å gjøre det hun skulle før hun skulle på skolen 12.30, men hun stresset ut døren uten å rydde opp. Er drittlei av å rydde og mase. Jeg har brukket arm så må ta det rolig og er sykmeldt fra jobb, så da synes jeg at en 13 åring må ta litt ansvar for eget rot. Hun er ikke mitt barn, men jeg hadde vært enda strengere hadde det vært mitt biologiske barn. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 22ced...2b5 Er enig i at dette er definisjonen på en 13-åring 😅 Også at deg er viktigere å knytte gode bånd enn å mase, siden det er et stebarn. Anonymkode: 7d9d1...78c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #38 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg lager fremdeles frokost til min 16åring, det er jo bare koselig? Hun kan fint lage selv, men det er jo ikke noe galt i at jeg lager til henne? Sånn ellers så høres hun helt normal ut. Helt enig, er bare koselig å gjøre litt ekstra, selv om barna blir større. Men samtidig skal de også lære grunnleggende ting, som å rydde opp, settes krav til og lære hvordan voksenlivet blir. Og det regner jeg med at din 16 åring klarer? Og når de gjør dette, er det superkoselig å feks lage frokost til dem ❤️ Eller servere pizza på rommet når de har besøk eller spiller en kveld. Anonymkode: 17f7f...65e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #39 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kan du beskrive litt hvordan jente hun er ? Bimbo ? Sports Frik? Hvordan er forholdet mellom deg selv og hennes biologiske mor ? Sånne her faktorer tror jeg i NOEN tilfeller kan spille inn.. men en annen ting… forvent deg 2-5 år med dette…!! Er normalt. Jeg var sånn der helt til fylte 17 😂 Anonymkode: a8447...760 Hun er en blanding mellom selvopptatt sminke 13-åring og en sporty jente, men det er forfengeligheten som tar overhånd slik at hun glemmer å rydde etter seg og gjøre det hun har fått beskjed om. Ts Anonymkode: 22ced...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #40 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager, skjønte fra tittel at det var snakk om et stebarn 🙈 Prøv å tune deg inn på hun og endre blikket ditt på hun. Knytt bånd og prat med hun i stedet for bare å fortelle hun hva hun skal gjøre. Frister ikke å ta i mot ordre fra noen som en føler ikke liker seg. Anonymkode: 3b1c9...9de vet du hva, stebarn eller ikke, min datter på 10 år treffer aldri skittentøysdunken selv, hun roter og rydder ikke opp etter seg. ser om som et helvete om hun lager seg mat og ikke rydder opp. Her er det konsekvenser, ingen data/tlf/tv før det er ryddet. Ikke lov å gå ut å leke med venner osv. Bio- eller steforeldre, det må gis konsekvenser og lære de å oppføre seg. Er da for f ingen hushjelp. Det er vår oppgave å oppdra barna til å bli gode og flinke mennesker. Anonymkode: 76f2a...cd9 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå