AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Har en ekskjæreste som jeg trenger hjelp til å kutte ut. Vi har en lang forhistorie og jeg kjenner jeg sliter med å ta det endelige steget. Jeg føler dette er noe jeg har et veldig stort behov for å gjøre da jeg kjenner jeg ikke tolerer han lengre og at han tapper meg for energi. Jeg kommer meg rett og slett ikke videre i livet. Slik som situasjonen er nå, må jeg ringe når jeg står opp, når jeg er ferdig på jobb, gjerne noen ganger til igjennom dagen og selvfølgelig må jeg også ringe før jeg legger meg. Han ønsker at jeg skal komme på besøk minst 1 gang i uken, og hadde det vært opptil han så skulle jeg gjerne hvert der vær eneste dag. Jeg blir sprø av å føle at jeg må være tilgjengelig igjennom dagene og føler meg nesten litt fanget i eget liv. Hvordan og hva kan jeg si for å komme meg ut av dette? Anonymkode: 4324b...4ce
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Hva skjer om du slutter å ringe, og slutter å besøke? Anonymkode: 8e192...35f 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Han ringer meg og blir mer intens. Ønsker heller ikke å ghoste da jeg syns han fortjener bedre enn det. Anonymkode: 4324b...4ce
Snublefot62 Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ønsker heller ikke å ghoste da jeg syns han fortjener bedre enn det. Anonymkode: 4324b...4ce Hvorfor? 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Han ringer meg og blir mer intens. Ønsker heller ikke å ghoste da jeg syns han fortjener bedre enn det. Anonymkode: 4324b...4ce Det er jo bare du som sette grensene her, og ikke gi etter for ham. Er det slutt så er det slutt. Du kan skrive ned på forhånd hva du vil si, og ta det over en telefonsamtale. Kutt så ut å ringe og å besøke, ikke ta telefonen om han ringer. Anonymkode: 8e192...35f 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Snublefot62 skrev (19 minutter siden): Hvorfor? Rett og slett fordi det blir så unaturlig måte å avslutte et mangeåring vennskap, Hadde vi hatt lite til ingen kontakt i utgangspunktet, hadde det vært mye enklere å fase ut/ghoste. Men å plutselig slutte å ta kontakt helt ut av det blå og la vedkommende sitte igjen som et spørsmålstegn, føles ikke greit. Anonymkode: 4324b...4ce
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har en ekskjæreste som jeg trenger hjelp til å kutte ut. Vi har en lang forhistorie og jeg kjenner jeg sliter med å ta det endelige steget. Jeg føler dette er noe jeg har et veldig stort behov for å gjøre da jeg kjenner jeg ikke tolerer han lengre og at han tapper meg for energi. Jeg kommer meg rett og slett ikke videre i livet. Slik som situasjonen er nå, må jeg ringe når jeg står opp, når jeg er ferdig på jobb, gjerne noen ganger til igjennom dagen og selvfølgelig må jeg også ringe før jeg legger meg. Han ønsker at jeg skal komme på besøk minst 1 gang i uken, og hadde det vært opptil han så skulle jeg gjerne hvert der vær eneste dag. Jeg blir sprø av å føle at jeg må være tilgjengelig igjennom dagene og føler meg nesten litt fanget i eget liv. Hvordan og hva kan jeg si for å komme meg ut av dette? Anonymkode: 4324b...4ce Hva er dette for noe tull? Dere er ikke sammen lenger og du MÅ ditt og datt fordi han sier det. Du må ingenting! Bare slutt å ring, ikke ta telefonen når han ringer. Gir han seg ikke, blokker. Anonymkode: 49f71...577
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er jo bare du som sette grensene her, og ikke gi etter for ham. Er det slutt så er det slutt. Du kan skrive ned på forhånd hva du vil si, og ta det over en telefonsamtale. Kutt så ut å ringe og å besøke, ikke ta telefonen om han ringer. Anonymkode: 8e192...35f Jeg sliter veldig med å sette grenser for meg selv... Føler detter er noe jeg må gjøre ansikt til ansikt Anonymkode: 4324b...4ce
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva er dette for noe tull? Dere er ikke sammen lenger og du MÅ ditt og datt fordi han sier det. Du må ingenting! Bare slutt å ring, ikke ta telefonen når han ringer. Gir han seg ikke, blokker. Anonymkode: 49f71...577 Jeg MÅ i teorien ingenting. Men er et skikkelig samvittighetsmenneske, og føler meg som en fæl person hvis jeg ikke gjør det som er forventet av meg. Hadde jeg hatt det i meg, hadde jeg gjort det for mange år siden. Anonymkode: 4324b...4ce
tangent Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sliter veldig med å sette grenser for meg selv... Føler detter er noe jeg må gjøre ansikt til ansikt Anonymkode: 4324b...4ce Du høres ut som en person som er opptatt av å være snill og hjelpe. Men i dette tilfellet så tror jeg du må la deg selv komme først. Han er ikke opptatt av å gjøre ditt liv fint, hvorfor er det du som må følge hans kommando? Og ved å insistere på at dette må skje ansikt til ansikt, så tror jeg du lager betingelser som gjør at du aldri kommer til å sette foten ned. Du må forsone deg med at han ikke kommer til å synes det er greit og hyggelig at du ikke vil være hans støttekontakt lengre. Det er umulig å bryte med ham og at han kommer til å gi deg tommel opp for "bruddet". Jeg har selv måttet bryte med en venn fordi han brukte meg som avfallsbøtte for sine psykiske problemer. Han synes nok jeg er en grusom person som stoppet å være vennen han trengte. Han kommer nok aldri til å se hvor mye han la på meg og tok fra meg. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg MÅ i teorien ingenting. Men er et skikkelig samvittighetsmenneske, og føler meg som en fæl person hvis jeg ikke gjør det som er forventet av meg. Hadde jeg hatt det i meg, hadde jeg gjort det for mange år siden. Anonymkode: 4324b...4ce Det fleste av oss har samvittighet. Men et sted må du sette grensen. Han spiser deg opp med hud og hår. Uansett hvordan du avslutter det vil han ikke godta det, men du må bare stålsette deg. Anonymkode: 49f71...577
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Høres ut som du trenger hjelp. Psykolog. For å bygge deg selv opp. Dette er ikke normalt! Kanskje samtaler hos krisesenter hadde vært noe Anonymkode: 13692...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg MÅ i teorien ingenting. Men er et skikkelig samvittighetsmenneske, og føler meg som en fæl person hvis jeg ikke gjør det som er forventet av meg. Hadde jeg hatt det i meg, hadde jeg gjort det for mange år siden. Anonymkode: 4324b...4ce Hæ? Er det flere år siden dere var sammen - og du finner deg fremdeles i at han kontrollerer deg…?!? Du må jo bare si det rett ut. ‘Nå er det mange år siden vi var kjærester, det er ikke naturlig at vi ringes flere ganger om dagen og har så tett kontakt. Jeg må komme meg videre i livet mitt. Du må gi slipp på meg. Vi er ikke sammen. Det hindrer oss begge å gå videre i livet med den tette, daglige kontakten vi har. Dette går ikke lengre.’ For han har jo ikke gitt slipp på deg. Høres ut som han både kontrollerer deg, og forsøker å manipulere deg til å tilbringe mest mulig tid sammen med ham - nesten som om dere var i et forhold. Er du redd for hans reaksjoner? Snakk med venner og familie på forhånd, så du har folk i ryggen som støtter og hjelper deg. Anonymkode: 1e46f...c17 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 Jeg ville bare begynt droppet ringe hele tiden. Ringer han å maser, så bare la vær svare, og sende melding "sorry, er opptatt nå". Om du ikke ønsker kutte "vennskapet" brått, så er det bare å begynne roe ned. Du har absolutt ingen meldeplikt til han, og han har ingen krav på at du skal ringe flere ganger om dagen. Og om du er ett samvittighetsmenneske, hvordan tror du en eventuell ny kjæreste ville taklet dette? Eller forventer eksen at du skal fortsette være singel til evig tid å heller ringe han? Hvordan ville han reagert om du sa du skulle på en date? Anonymkode: 03ba8...1c7
PM75 Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 Hva er du redd for at vil skje hvis du slutter å gjøre som han sier?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Rett og slett fordi det blir så unaturlig måte å avslutte et mangeåring vennskap, Hadde vi hatt lite til ingen kontakt i utgangspunktet, hadde det vært mye enklere å fase ut/ghoste. Men å plutselig slutte å ta kontakt helt ut av det blå og la vedkommende sitte igjen som et spørsmålstegn, føles ikke greit. Anonymkode: 4324b...4ce Du trenger ikke kutte brått og uten forklaring, da. Men det er helt innlysende at du må gjøre noe. Gi ham klar beskjed om at det er slutt mellom dere, dere er ikke kjærester lenger og har ikke vært det på lenge, og nå er det på tide å gå videre for dere begge to. Vær om nødvendig klar på at dette ikke er noe han har stemmerett i, dette bestemmer du. Heretter er det slutt på telefonsamtaler hver dag (for ikke å snakke om flere ganger om dagen), og du er ikke på noen måte forpliktet til å svare når han ringer om det ikke passer deg sånn. Om du ikke svarer er det fordi du er opptatt, og det må han respektere, og ikke fortsette å ringe hvert femte minutt. (Du velger selv hvor ofte du synes det er OK å ha kontakt, eller om du ønsker å bryte kontakten helt.) Anonymkode: c37dc...7f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå