AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Har ett barn som ble til på prevensjon. Har nå ganske rett etter hverandre blitt gravid på hhv p-stav og p-sprøyte. Jeg ønsker ikke flere barn, og har gjort det jeg kan for å unngå graviditet. Har derfor tatt abort, og fått lagt inn kobberspiral. Jeg stoler ikke på prevensjonen nå, og har tidligere hatt hormonspiral som kroppen støtte fra seg og falt ut. I henvisningen er det derfor presisert at jeg oppfyller vilkårene for sterilisering på medisinsk grunnlag da jeg ikke tåler prevensjon og er ferdig med barn. (Jeg er forøvrig 32). Har fått avslag fra mannlig overlege, og i tilgangsloggen ser jeg at han er eneste som har hatt innsyn i henvisningen. Det står også i avslaget "Overlege xxx.xxx ved xxxxsykehuset har den 12.09.22 vurdert henvisningen fra lege xx.xx. Overlege xx.xxx vurderer at du ikke har prøvd tilstrekkelig prevensjon er fortsatt ung og man må således være helt sikker på at du ikke ønsker deg flere barn før vi kan vurdere sterilisering. Vi ser at din fastlege mener du ikke tåler prevensjon, men graviditet på prevensjon går ikke under denne bestemmelsen. Det er flere tiltak som kan, og bør, gjennomføres før sterilisering. Du har kobberspiral nå, og vi anbefaler å bytte til hormonspiral hvor du ikke får eggløsning i motsetning til kobberspiral som ikke blokkerer eggløsning. Samtidig bør det brukes ekstra prevensjon i form av kondom. Henvisningen avslås." Og jeg bare...hva? Jeg bytter ikke til hormonspiral når jeg allerede har prøvd det og kroppen støtte den ut, noe som var dritvondt. I tillegg er det dritvondt å sette inn spiral, og ikke noe jeg har lyst å gjøre flere ganger. Om jeg var usikker på barn ville jeg ikke søkt sterilisering i utgangspunktet, og jeg hadde heller ikke tatt abort om jeg var usikker. Og jeg vil absolutt påstå jeg ikke tåler prevensjon når de svikter! Og så er det noe med å ha sex med livspartneren sin og må bruke kondom når man i teorien burde slippe det. Ja, den beskytter mot graviditet, men det er mye styr, og tar en del av momentet i en romantisk setting, eller ved en kjappis på morgenen. Og at et mann har vurdert og avslått finner jeg ekstremt provoserende. Han vil aldri stå i denne situasjonen selv. "Hvorfor kan ikke mannen din sterilisere seg?" Fordi han ikke vil. Jeg vil sterilisere meg. Trengte en utblåsning bare. Anonymkode: e5317...f6b 18 22 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 26. september 2022 Jeg syns det sykeste er at man ikke kan bestemme over egen kropp! Anonymkode: bd451...7f4 55 6
Grüner Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Jeg skjønner godt du er frustrert. Med din bakgrunn burde du absolutt få lov til å sterilisere deg. Dette vedtaket ville jeg ha klaget på! 27 2 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Dette gir ingen mening. Du fyller vilkårene for å begjære sterilisering, så legen kan ikke avslå. https://www.helsedirektoratet.no/tema/sterilisering/begjaering-og-soknad-om-sterilisering Steriliseringsnemda er klageinnstans. Anonymkode: 95cd6...3e5 32 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 Ts her Jeg mener også dette ikke gir mening, og jeg mener ikke være en sånn feminist som nekter menn å ha en mening, men akkurat her blir jeg så provosert! Jeg fyller kriteriene, er gammel nok og vel så det, har blitt gravid tross prevensjon med tilhørende aborter fordi jeg vet jeg ikke ønsker flere, samt ikke makter flere. Så skal en mann komme å fortelle meg at jeg ikke får bestemme over kroppen min, og bestemme hvilken prevensjon jeg skal ha, selvom det står tydelig at den ikke er aktuell. Ja, jeg skal klage. Fastlegen har også fått kopi av avslaget og sendte melding på helsenorge om at hun vil ringe meg på slutten av dagen. Fy faen. Anonymkode: e5317...f6b 25 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Herlighet, jeg hadde forstått det hvis du var 26 og barnløs. Men ikke som 32! Veldig merkelig at sånt kan avslås faktisk.. Etter at kriteriene er oppfylt Anonymkode: 79fa3...38a 9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 Må klage da. Anonymkode: 3f8c6...de4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det sykeste er at man ikke kan bestemme over egen kropp! Anonymkode: bd451...7f4 Synes det er sykt at man skal forvente at staten skal betale for å "bestemme over egen kropp". Jeg tåler dårlig prevensjon og bruker derfor kondom uten problemer sammen med min mann. Han tåler ikke alle typer så vi må ha noen spesielle men sånn er det bare. Fungerer helt fint. Betal det selv, TS, om det er så viktig. Anonymkode: ef845...813 16
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 Jeg fikk og avslag på dette. Jeg var da 30 år, og hadde 2 barn. Ble gravid på prevensjon 2 ganger, flere typer prevensjon jeg ikke kunne bruke. Jeg var og veldig syk i begge svangerskap, og mye verre i andre svangerskap. Da lå jeg mye på sykehuset. Første gang jeg ble gravid på prevensjon, tok jeg abort. Legen min og sa at jeg ikke burde bli gravid igjen. Og med tanke på hvor syk jeg ble andre gang, hadde jeg jo virkelig ikke lyst til å bli gravid igjen. Og jeg var veldig fornøyd med 2 barn, ønsket meg ikke flere barn. Anonymkode: 7b074...5f9 2 3
Lindiis Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Døde nesten i fødsel, og har fått streng beskjed om at jeg aldri kan bli gravid igjen - ikke «litt gravid» engang ifølge dem, for neste gang dør jeg da morkaka graver seg rett inn i organene mine. (Placenta accreta) Fikk likevel avslag på søknad om sterilisering, «bare ikke bli gravid så går det bra». Har tidligere blitt gravid på p-piller. 🥴 10 24
Topsi Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Synes det er sykt at man skal forvente at staten skal betale for å "bestemme over egen kropp". Jeg tåler dårlig prevensjon og bruker derfor kondom uten problemer sammen med min mann. Han tåler ikke alle typer så vi må ha noen spesielle men sånn er det bare. Fungerer helt fint. Betal det selv, TS, om det er så viktig. Anonymkode: ef845...813 Staten betaler jo for abortene, så jeg ser ikke problemet med at de skal betale for sterilisering 32 16
Topsi Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Du kan klage, men fastlegen kan også sende en ny henvisning til et annet sykehus, det er fritt sykehusvalg. Dette er et hårreisende avslag etter min mening. 14
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 Kan du ikke betale for det da? Sånn jeg forstår det, så er det kun avslaget at du har medisinsk grunnlag for å få det dekket, og ikke et avslag på sterilisering i seg selv? Hvis det er det siste, så ville jeg klaget, men det er ikke riktig at du skal få dekket hele egenandelen. Anonymkode: 82db9...556 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 ? Han har da ingen rett til å nekte deg sterilisering? Er jo mye bedre det enn abort etter abort. Jeg hadde klaget også krevd å få utført den steriliseringen. Anonymkode: 27b18...528 9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 Men altså; hovedregelen er at alle som bor i Norge og har fylt 25 år kan bli sterilisert hvis de ønsker det. De trenger ikke å søke, det er nok at man fyller ut begjæring som legen sender til sykehus eller spesialist som utfører slike inngrep. Det er bare enkelte grupper som må søke spesielt, og som får søknaden behandlet av en steriliseringsnemnd. Dette gjelder: personer under 25 år personer med en alvorlig sinnslidelse personer med en psykisk utviklingshemming (også lettere utviklingshemming) personer som er psykisk svekket Så lenge du ikke tilhører noen av disse gruppene, trenger man ikke å søke. Man fyller ut skjema om begjæring om sterilisering. Anonymkode: 95cd6...3e5 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 Så rart. Jeg søkte om sterilisering når jeg var 27år og gravid med 3 mann. Jeg fikk godkjent. No endte det med at mannen gjorde det istedenfor. Da det er et enklere inngrep. Kan mannen din gjøre det evt? Anonymkode: 7cc3b...980 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men altså; hovedregelen er at alle som bor i Norge og har fylt 25 år kan bli sterilisert hvis de ønsker det. De trenger ikke å søke, det er nok at man fyller ut begjæring som legen sender til sykehus eller spesialist som utfører slike inngrep. Det er bare enkelte grupper som må søke spesielt, og som får søknaden behandlet av en steriliseringsnemnd. Dette gjelder: personer under 25 år personer med en alvorlig sinnslidelse personer med en psykisk utviklingshemming (også lettere utviklingshemming) personer som er psykisk svekket Så lenge du ikke tilhører noen av disse gruppene, trenger man ikke å søke. Man fyller ut skjema om begjæring om sterilisering. Anonymkode: 95cd6...3e5 Tror TS ønsker å bli sterilisert uten å betale for det. Anonymkode: 82db9...556 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ts her Jeg mener også dette ikke gir mening, og jeg mener ikke være en sånn feminist som nekter menn å ha en mening, men akkurat her blir jeg så provosert! Jeg fyller kriteriene, er gammel nok og vel så det, har blitt gravid tross prevensjon med tilhørende aborter fordi jeg vet jeg ikke ønsker flere, samt ikke makter flere. Så skal en mann komme å fortelle meg at jeg ikke får bestemme over kroppen min, og bestemme hvilken prevensjon jeg skal ha, selvom det står tydelig at den ikke er aktuell. Ja, jeg skal klage. Fastlegen har også fått kopi av avslaget og sendte melding på helsenorge om at hun vil ringe meg på slutten av dagen. Fy faen. Anonymkode: e5317...f6b Er saken den at du har fått avslag til sterilisering, eller er saken at du har fått avslag på at du har medisinsk grunnlag for å få det dekket? Det er to ganske forskjellige saker mener jeg. Anonymkode: 95cd6...3e5 23 2
Brunello Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ett barn som ble til på prevensjon. Har nå ganske rett etter hverandre blitt gravid på hhv p-stav og p-sprøyte. Jeg ønsker ikke flere barn, og har gjort det jeg kan for å unngå graviditet. Har derfor tatt abort, og fått lagt inn kobberspiral. Jeg stoler ikke på prevensjonen nå, og har tidligere hatt hormonspiral som kroppen støtte fra seg og falt ut. I henvisningen er det derfor presisert at jeg oppfyller vilkårene for sterilisering på medisinsk grunnlag da jeg ikke tåler prevensjon og er ferdig med barn. (Jeg er forøvrig 32). Har fått avslag fra mannlig overlege, og i tilgangsloggen ser jeg at han er eneste som har hatt innsyn i henvisningen. Det står også i avslaget "Overlege xxx.xxx ved xxxxsykehuset har den 12.09.22 vurdert henvisningen fra lege xx.xx. Overlege xx.xxx vurderer at du ikke har prøvd tilstrekkelig prevensjon er fortsatt ung og man må således være helt sikker på at du ikke ønsker deg flere barn før vi kan vurdere sterilisering. Vi ser at din fastlege mener du ikke tåler prevensjon, men graviditet på prevensjon går ikke under denne bestemmelsen. Det er flere tiltak som kan, og bør, gjennomføres før sterilisering. Du har kobberspiral nå, og vi anbefaler å bytte til hormonspiral hvor du ikke får eggløsning i motsetning til kobberspiral som ikke blokkerer eggløsning. Samtidig bør det brukes ekstra prevensjon i form av kondom. Henvisningen avslås." Og jeg bare...hva? Jeg bytter ikke til hormonspiral når jeg allerede har prøvd det og kroppen støtte den ut, noe som var dritvondt. I tillegg er det dritvondt å sette inn spiral, og ikke noe jeg har lyst å gjøre flere ganger. Om jeg var usikker på barn ville jeg ikke søkt sterilisering i utgangspunktet, og jeg hadde heller ikke tatt abort om jeg var usikker. Og jeg vil absolutt påstå jeg ikke tåler prevensjon når de svikter! Og så er det noe med å ha sex med livspartneren sin og må bruke kondom når man i teorien burde slippe det. Ja, den beskytter mot graviditet, men det er mye styr, og tar en del av momentet i en romantisk setting, eller ved en kjappis på morgenen. Og at et mann har vurdert og avslått finner jeg ekstremt provoserende. Han vil aldri stå i denne situasjonen selv. "Hvorfor kan ikke mannen din sterilisere seg?" Fordi han ikke vil. Jeg vil sterilisere meg. Trengte en utblåsning bare. Anonymkode: e5317...f6b Du responderer ikke på prevensjon. Det er noe annet enn å ikke tåle den. Jeg synes selvfølgelig du skal få lov til å sterilisere deg. Men er denne vurderingen en vurdering om du skal sterilisere deg eller en vurdering om du tilfredsstiller kravene til å få steriliseringen dekket av det offentlige? 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 Men må du steriliseres på medisinsk grunnlag? Hvis det er viktig for deg så gjør du det kanskje uansett? Mine to yngste er blitt til på prevensjon, en på spiral og en på piller. Jeg er 37, sterilisert for ca 3 år siden. Min lege sendte henvisning og begjæring,så tok det tre mnd så var det gjort. Men en egenandel på noen tusen måtte jeg jo betale. Anonymkode: 7ee51...771 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå