AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Hadde dere gjort det? Er det vanlig? Er snakk om barn i 8-10 års alder som sover svært dårlig. Anonymkode: 1f788...a4c
Sofakona Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Nei..snakk med legen. Melatonin er bare for innsovning..den vil ikke hjelpe med at barnet sover dårlige. Har dere snakket med lege eller selv tenkt på hvorfor barnet sover dårlig om kvelden? Hvor lenge har de holdt på? 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde dere gjort det? Er det vanlig? Er snakk om barn i 8-10 års alder som sover svært dårlig. Anonymkode: 1f788...a4c Spøker du nå? Hva har du bidratt med for at barna har god søvnhygiene? Anonymkode: 71d14...836
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Nei, absolutt ikke. Selv om denne er reseptfri er det en medisin. En medisin som kan påvirke øvrige hormoner. Anonymkode: 8e4c6...a66 2
JegMotStrømmen Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 Nei, jeg ville snakket med lege. Står også på pakken at de ikke skal tas av gravide og barn uten i samråd med lege. 1
Sofakona Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Kan det være voksen smerter? Natt skrekk? Mareritt? Har det holdt på lenge eller nylig?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 Du får prøve da vettu, også ringe legevakten om du skulle være redd etterpå. ....... Serr TS. Snakk med legen når det gjelder medisin/piller og barn. Anonymkode: c9ec4...41a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 Ja selvsagt! Akkurat som at jeg gir paracet ved behov, gir jeg også melatonin ved behov (Dvs vinterhalvåret). Pleier å ha et par dråper i melkeglasset til kveldsmaten. Anonymkode: 436ef...25a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 Tenker også det At det Bør være i samråd med lege. Det bør også snakkes om hvorfor barnet ikke sovner. Diagnoser? Sykdom? For lite fysisk aktivitet ? Kosthold? Medisin til barn,også melatonin bør være siste utvei. Anonymkode: 0c511...920 4
Toyah Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Nei, det ville jeg ikke gjort. Først bør man utrede problemet. Melatonin er et hormon og det er ikke helt uproblematisk å bruke dette, uten videre. 2
Motelvibes Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 Melatonin kan gi mye lucid dreaming. Mareritt.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Ts her. Dette gjelder ikke mitt barn men et jeg har omsorg for. Er 8 år og har ingen sykdommer såvidt jeg vet. Foreldrene gir dette uten å ha snakket med lege og jeg spurte om det er så lurt. Fikk til svar at «alle» gir det. Lurte på om det stemmer. Personlig ville jeg ikke gjort det uten å ha konferert lege. De har gitt det ganske lenge og det er fortsatt mye problemer med både innsovning og hyppig oppvåkning og det de kaller treghet om morgenen, altså vanskelig å få til å stå opp,ta på klær osv. ts Anonymkode: 1f788...a4c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker også det At det Bør være i samråd med lege. Det bør også snakkes om hvorfor barnet ikke sovner. Diagnoser? Sykdom? For lite fysisk aktivitet ? Kosthold? Medisin til barn,også melatonin bør være siste utvei. Anonymkode: 0c511...920 Den største årsaken til at barn har dårlig søvnhygiene skyldes: - bruk av nettbrett/mobil like før legging. Barn og ungdom bør ikke ha tilgang til dette minimum 1,5 time før de skal legge seg. Andre viktige faktorer for å få en god søvnhygiene er å være konsekvent på samme leggetid og når de vekkes. Gjelder også helger. Dessverre er det mange som lar ungene bare få sove ut i helgene, det tuller skikkelig til søvnhygienen. Deretter komme de tingene du nevner, slik som kosthold, manglende aktivitet osv osv.. Anonymkode: 71d14...836 1
Gjest takinova Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hadde dere gjort det? Er det vanlig? Anonymkode: 1f788...a4c Nei og nei.
Sofakona Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Dette gjelder ikke mitt barn men et jeg har omsorg for. Er 8 år og har ingen sykdommer såvidt jeg vet. Foreldrene gir dette uten å ha snakket med lege og jeg spurte om det er så lurt. Fikk til svar at «alle» gir det. Lurte på om det stemmer. Personlig ville jeg ikke gjort det uten å ha konferert lege. De har gitt det ganske lenge og det er fortsatt mye problemer med både innsovning og hyppig oppvåkning og det de kaller treghet om morgenen, altså vanskelig å få til å stå opp,ta på klær osv. ts Anonymkode: 1f788...a4c Da ville jeg ta dette opp med de.. eller andre ( bup..???) For dette er ikke bra. Vi fikk sovemedisin til vår datter en periode..av lege da hun sov skikkelig dårlig...men vi sluttet pga alle bivirkninger hun kunne få .. At de gir dette til vanlig er ikke bra ..dette gjør vare at du blir trett ....dette vil ikke hjelpe med å sove hele natten eller lengre. Her ligger det noe mer bak...
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 Sofakona skrev (2 minutter siden): Da ville jeg ta dette opp med de.. eller andre ( bup..???) For dette er ikke bra. Vi fikk sovemedisin til vår datter en periode..av lege da hun sov skikkelig dårlig...men vi sluttet pga alle bivirkninger hun kunne få .. At de gir dette til vanlig er ikke bra ..dette gjør vare at du blir trett ....dette vil ikke hjelpe med å sove hele natten eller lengre. Her ligger det noe mer bak... Jenta er velfungerende på skolen, hjemme og med venner, og jeg vet hun har det godt hjemme. Men vet også at foreldrene har følt seg desperate da de i tillegg har et litt eldre barn med ADHD og de utfordringene som følger med det. Begge barna sover dårlig og det har vært vanskelig for foreldrene å fungere i hverdag og jobb pga dette. Det brukes mye skjerm, også på kveld så det er nok ikke bra. Nylig sa jentas far til meg at de var då lei av at hun brukte 45 min hver morgen bare til å leke i sengen sin før hun kom seg opp. Jeg tenkte Kanskje hun er døsig pga melatoninen? ts Anonymkode: 1f788...a4c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jenta er velfungerende på skolen, hjemme og med venner, og jeg vet hun har det godt hjemme. Men vet også at foreldrene har følt seg desperate da de i tillegg har et litt eldre barn med ADHD og de utfordringene som følger med det. Begge barna sover dårlig og det har vært vanskelig for foreldrene å fungere i hverdag og jobb pga dette. Det brukes mye skjerm, også på kveld så det er nok ikke bra. Nylig sa jentas far til meg at de var då lei av at hun brukte 45 min hver morgen bare til å leke i sengen sin før hun kom seg opp. Jeg tenkte Kanskje hun er døsig pga melatoninen? ts Anonymkode: 1f788...a4c Eller så har foreldrene vært for slappe med rutinene og latt jenta leke i 45 min før hun sto opp..nå er det vane,og mye styr for dem å endre. Kjenner to barn som bruker melatonin jevnlig,de er begge autister. I tillegg bruker den demente farmoren til mannen min det. Ellers har jeg ikke inntrykk av at det er vanlig. Er selv mamma til tre og ingen av de har noensinne brukt det og i 80 prosent av tilfellen av insomnia her hjemme har det vært vår feil, type blitt for sent, nettbrett eller overstimulanse. Anonymkode: 0c511...920
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 Melatonin er ikke godkjent for barn. Det kan gis av lege, som da påtar seg ansvaret for å følge opp og sørge for at det blir gjort riktig. Å gi melatonin til barn på egen hånd er ikke på noen som helst måte greit. Har barnet et problem som gjør at man tenker på å gi medikamenter er det alene grunn nok til å oppsøke lege. Jeg blir skremt over at enkelte synes dette er greit. Anonymkode: 813b5...9e7 4
Sofakona Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jenta er velfungerende på skolen, hjemme og med venner, og jeg vet hun har det godt hjemme. Men vet også at foreldrene har følt seg desperate da de i tillegg har et litt eldre barn med ADHD og de utfordringene som følger med det. Begge barna sover dårlig og det har vært vanskelig for foreldrene å fungere i hverdag og jobb pga dette. Det brukes mye skjerm, også på kveld så det er nok ikke bra. Nylig sa jentas far til meg at de var då lei av at hun brukte 45 min hver morgen bare til å leke i sengen sin før hun kom seg opp. Jeg tenkte Kanskje hun er døsig pga melatoninen? ts Anonymkode: 1f788...a4c Dette høres ut som de burde snakke med helsesøster eller familie lege. Kansje begge barna sover dårlig da foreldre bruker mye tid med barnet med adhd..og at de er så sliten at de ikke orker leggetid etc..dermed gir de melatonin. Om barna er 8-10 år så begynner det å komme masse hormoner, tanker og følelser. Og det at hun bruker 45 minutter å komme ut av seven handler jo om at de må være strengere....om hun er 8-10 år så er det bare rett opp...i stua..kle på seg og spise frokost... Kan det være at foreldrene er late? Om barnet med adhd er for mye for dem må de jo få hjelp 1
MyMichelle Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 (endret) Det står at det ikke skal gis til barn uten å ha avtalt med lege. Inntil få år siden var det et reseptbelagt legemiddel. Opprinnelig utviklet for voksne med ADHD. De fleste virker opptatte av at barn ikke skal bruke kremer og slikt som kan gi hormonforstyrrelser. Så gir de barnet hormoner for å få sove? Det har jeg aldri hørt om før. Får meg til å tenke på England for et par hundre år siden, da man ga barn opium for å sove, men da fordi man ikke visste bedre. Endret 26. september 2022 av MyMichelle 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå