Gå til innhold

Ringe for å følge opp søknad? Hva skal jeg si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på en jobb jeg er veldig interessert i, og jeg vil så gjerne komme på intervju for å høre mer om den. Jeg sendte søknad for ca. 1,5 uke siden, få dager etter annonsen ble publisert. Søknadsfristen er satt til «snarest». Det gjør jo at jeg går og håper og venter på en telefon når som helst, men har foreløpig ikke hørt noe. Jeg mener at jeg er ganske godt kvalifisert til stillingen, og tenker at hvis jeg ikke blir innkalt så er det litt rart, men jeg vet jo ingenting om andre søkere. Det som teller imot meg er alder og kjønn - jeg er under 40, det er snakk om en lederstilling i en mannsdominert bransje. Noen er kanskje skeptiske til meg da. Jobber som leder i samme bransje i dag. 

Hvis jeg skulle ringt for å «følge opp» søknaden, hva skal jeg si/spørre om? Jeg liker ikke å ringe folk uten et ordentlig ærend, kan ikke finne på et dumt spørsmål bare for å komme i kontakt, jeg tror ikke det stiller meg i et godt lys. Så, er det noen gode tips til meg? 

Anonymkode: 7708e...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobben jeg har i dag, fikk jeg sånn. De fant ikke søknaden jeg hadde sendt inn, så jeg sendte inn ny på Mail til hun jeg pratet med i tlf. Ble kalt inn på intervju noen dager senere.

Spør om de har startet å intervjue, og om du får høre noe hvis du ikke blir kalt inn. Jeg ringte for å fortelle at jeg var interessert i stillingen, og lurte på hvor de var i prosessen.

• Hjerte 1
Skrevet

Tenker at når frist er "snarest" så er det innafor å ringe for å høre hvilket tidsperspektiv de har på prosessen og samtidig presentere seg selv kort og fortelle om interessen.

Man kan si så mye man vil at man ikke skal ringe bare for å vise interesse fordi det er "plagsomt", men for min del var det en av de tingene som gjorde at jeg fikk jobben blant 40 søkere. Hun satte pris på initiativet, og få andre søkere var aktive på den samme måten.

Anonymkode: a031f...8e9

Skrevet

Jeg misliker egentlig når arbeidssøker kontakter meg for å sjekke hvor søknaden ligger, men akkurat når det står frist "snarest" så er det helt innafor å spørre hvor man er i prosessen, omså for å legge det dødt for egen del. Har en mistanke om at når det står snarest eller "vi ansetter fortløpende" er det fordi man allerede har en kandidat som skal ha jobben.

Skrevet
takinova skrev (Akkurat nå):

Jeg misliker egentlig når arbeidssøker kontakter meg for å sjekke hvor søknaden ligger, men akkurat når det står frist "snarest" så er det helt innafor å spørre hvor man er i prosessen, omså for å legge det dødt for egen del. Har en mistanke om at når det står snarest eller "vi ansetter fortløpende" er det fordi man allerede har en kandidat som skal ha jobben.

Dette...ofte har de ansatt noen

Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Dette...ofte har de ansatt noen

Den tanken har slått meg også, men dette er et privat firma, og de er vel ikke pliktige å lyse ut, de kan vel bare ansette direkte? I tillegg bruker de et bemanningsbyrå, og det hadde de vel heller ikke spandert på seg om de allerede hadde en kandidat klar. 

Tusen takk for sparket bak! Takket være dere tok jeg motet til meg og ringte en av rekruttererne som står oppført. Hun var veldig hyggelig, og fortalte at de hadde fått overraskende mange søkere til jobben. De hadde gått igjennom de fleste søknadene og skulle ha et møte med oppdragsgiver i morgen, og jeg kom til å høre noe i løpet av uka om jeg ble kalt inn. Hun noterte seg navnet mitt og sa at hun hadde sett søknaden, så det er jo positivt. Håper dette går rette veien!! 😊 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den tanken har slått meg også, men dette er et privat firma, og de er vel ikke pliktige å lyse ut, de kan vel bare ansette direkte? I tillegg bruker de et bemanningsbyrå, og det hadde de vel heller ikke spandert på seg om de allerede hadde en kandidat klar. 

Tusen takk for sparket bak! Takket være dere tok jeg motet til meg og ringte en av rekruttererne som står oppført. Hun var veldig hyggelig, og fortalte at de hadde fått overraskende mange søkere til jobben. De hadde gått igjennom de fleste søknadene og skulle ha et møte med oppdragsgiver i morgen, og jeg kom til å høre noe i løpet av uka om jeg ble kalt inn. Hun noterte seg navnet mitt og sa at hun hadde sett søknaden, så det er jo positivt. Håper dette går rette veien!! 😊 

Lykke til 😊

Anonymkode: a031f...8e9

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke hørt noe ennå, tror nok ikke jeg blir kalt inn. Veldig skuffende, jeg hadde trengt en opptur nå :( Lenge siden jeg har sett en jobb jeg har hatt så lyst på. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...