Gå til innhold

Merkelig bruk av baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at foreldre til babyer omtaler barnet sitt som om det "heter" baby. Altså: de skriver "baby" på steder der det ville vært både riktig og normalt å skrive "babyen" i bestemt form.

Noen eksempler: 
Hva gjør jeg når baby er krakilsk?
Bader du baby hver dag? 
Noen ganger er baby rolig etter bad.

Hvorfor gjør de slik? Heter dette fenomenet noe?

Anonymkode: 7c33f...330

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel en form for anonymisering, for å unngå å skrive kjønn, og så er det kortere enn å skrive babyen min. Litt som at mange skriver sambo i stedet for samboeren min. Du skjønner veldig godt hva de mener så du gjør deg bare vanskelig.

Anonymkode: cb398...7e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller babyen min for Baby. Har ikke brukt navn før barnet er nærmere 3 år på begge storesøskene. Kanskje sistemanns kallenavn forblir Baby. Whats it to you?

Anonymkode: 55c6e...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er vel en form for anonymisering, for å unngå å skrive kjønn, og så er det kortere enn å skrive babyen min. Litt som at mange skriver sambo i stedet for samboeren min. Du skjønner veldig godt hva de mener så du gjør deg bare vanskelig.

Anonymkode: cb398...7e6

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg kaller babyen min for Baby. Har ikke brukt navn før barnet er nærmere 3 år på begge storesøskene. Kanskje sistemanns kallenavn forblir Baby. Whats it to you?

Anonymkode: 55c6e...2a2

Dette er et språklig spørsmål på språkforumet, og ikke personlig kritikk. Jeg spør om selve fenomenet har et navn når man skriver baby istedenfor babyen. I de eksemplene jeg gir ville man skrevet babyen hvis man skulle brukt vanlige grammatiske regler.

For å bruke ett av eksemplene fra hovedinnlegget, men med en annen alder på personen det dreier seg om, vil det komme tydeligere fram:
"Noen ganger er tenåring rolig etter et bad."
Her ville det gitt mer mening å skrive tenåringen, ikke tenåring. 

Jeg har sett det i årevis, jeg synes det er et pussig fenomen, og jeg lurer på hva det heter, hvorfor det gjøres og om det har noen språklig forklaring. Språkforumet kan vel brukes til mer enn å få tips om babynavn, eller å rakke ned på andres navnevalg? 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sett det i årevis, jeg synes det er et pussig fenomen, og jeg lurer på hva det heter, hvorfor det gjøres og om det har noen språklig forklaring. 

Jeg stusser også over dette, så jeg er glad du tar det opp! Håper det er noen språkfolk her som kan opplyse oss! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommet fra engelsk. Jeg fikk barn i USA på 80- tallet, og da ble babyen omtalt som «baby» (ikke the baby) i alle bøker om fødsel og spebarnsstell.  («What to do when baby cries» osv.) Så det er garantert plukket opp derfra,

Jeg synes det høres helt idiotisk ut på norsk.

Anonymkode: 5ba81...be5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg og sett, og undret meg litt over. Har tenkt det kan være amerikansk adoptert siden det norske ordet egentlig  er spedbarn. Men ingen anelse. 

Anonymkode: 54c57...083

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Kommer sikkert fra (amerikansk) engelsk, ja. Høres rart ut, men er blitt vant til å se det på forumet.

Man bør skrive babyen når det skal være bestemt form. Man skriver jo ikke "hva gjør jeg når tenåring ikke gidder å rydde opp?". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er vel en form for anonymisering, for å unngå å skrive kjønn,

eeh... hva betyr vel det, på et anonymt forum om man forstår kjønnet på et barn??  Herregud er folk så hysteriske?  baby/babyen sier ingenting om kjønn, bare at det er en baby. 

Anonymkode: 3c51a...d2f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er et språklig spørsmål på språkforumet, og ikke personlig kritikk. Jeg spør om selve fenomenet har et navn når man skriver baby istedenfor babyen. I de eksemplene jeg gir ville man skrevet babyen hvis man skulle brukt vanlige grammatiske regler.

For å bruke ett av eksemplene fra hovedinnlegget, men med en annen alder på personen det dreier seg om, vil det komme tydeligere fram:
"Noen ganger er tenåring rolig etter et bad."
Her ville det gitt mer mening å skrive tenåringen, ikke tenåring. 

Jeg har sett det i årevis, jeg synes det er et pussig fenomen, og jeg lurer på hva det heter, hvorfor det gjøres og om det har noen språklig forklaring. Språkforumet kan vel brukes til mer enn å få tips om babynavn, eller å rakke ned på andres navnevalg? 

Pussig er å si det snilt. Det høres helt idiotisk ut og får meg til å lure på om folk er mindre smarte. 

"Står får opp med baby på morningen".

"Lar du andre mate baby?"

"Baby våkner 8 ganger i løpet av en natt" 

GRØSS 😬

Anonymkode: 27f9b...2d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...