Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har erfaring med å gi velling fremfor grøt? Er grøt og velling det samme næringsmessig? Er helt blank på dette området, og lurer på andres erfaringer… Har forstått der slik at velling er det samme som tynn grøt? Hvor mye velling gir en da for å tilsvare mengde prosjon grøt? Forsøkte å gi grøt til lille uten at det var særlig populært, velling derimot var ikke noe problem. Hvor mye grøt/velling spiser deres på 6 mnd for å dekke behovet for jern osv ?

Anonymkode: 644a9...10e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest at barn som får velling har litt økt risiko for overvekt, bl.a. fordi man drikker noe kaloritett. Mange sper ut grøt slik at det bøir velling. I Sverige kan man kjøpe velling. Men man kan fint drikke velling og bli normalvektig. En kollega lagde og ga barna velling og de er som 15-åringer tynne og aktive. 

Mine barn har fått grøt, og aldri velling. De har også fått annen mat, bl.a. blåbær (fra skogen og hagen), jordbær, bløtkokt eggeplomme, grovbrød med leverpostei, brokkoli, smørdampede grønnsaker, eggerøre, laks, torsk, rødt og hvitt kjøtt, tomatsuppe, grønnsakssuppe, hjemmelaget bologneseragu med pasta, appelsin, finrevet eple m.m. (Eller, førstemann fikk bare pulvergrøt i starten. De to andre har fått mye mer variert mat fra starten av, og vi har laget maten selv.)

Jeg tenker det er naturlig for en baby å ville ha velling framfor grøt, da velling ligner mye mer på melka de allerede kjenner fra før. Annen mat kjennes annerledes ut, har mer konsistens, og barnry må bruke andre muskler i munnen for flytte maten i munnen, altså er det vanskeligere og mer annerledes å spise.

Jern i kosten er viktig, men det er ikke akutt helt tomt for jern når de blir seks måneder. Morsmelk og morsmelkserstatning inneholder også bittelitt jern. Mine barn får spise det de vil, noen ganger har de spist mye, og andre ganger spiser de veldig lite. Spesielt i starten har de som regel spist veldig små mengder. Jeg er bevisst på å gi naturlig jernrik mat og gjerne noe med mye C-vitamin ved siden av for å bedre opptaket av jern, f.eks. jordbær, kiwi eller appelsin. Har aldri regnet på inntaket, og tenker det går bra så lenge babyen får næringsrik og sunn mat.

Anbefaler nettsiden til Bare bra barnemat om jern i  babymat. https://www.barebrabarnemat.no/4tipstiljern/

Anonymkode: 37bbc...fe4

• Nyttig 1
Skrevet

Min får velling i flaska med helmelk til natta slik han ikke får i seg nok kalorier på dagtid (alltid vært småspist). Er for at han skal sove bedre. Ellers får han grøt til frokost/kvelds.

Er 20-noe kalorier mer i velling per porsjon.

Anonymkode: bf095...8bc

Skrevet

Fordi han ikke får i seg nok kalorier på dagtid*

Anonymkode: bf095...8bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...