Gå til innhold

Gått opp 3 kg fra Torsdag til idag, spist helt normalt som jeg pleier, hva kan være grunnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mensen i desse dager, kan det ha en innvirkning? Selvtilliten fikk seg en skikkelig knekk og ikke minst en overraskelse når vekta viste at jeg har gått opp hele 3(!) kg fra Torsdag til idag. Jeg har spist helt normalt som jeg pleier, i tillegg til litt godis og sjokolade på lørdag. Var til og med på fjelltur igår. Gikk fra 63 til 66, er 170 høy. Så er ikke overvektig sånn sett. Hva kan grunnen til det være? Skulle fått mensen på lørdag.🤷‍♀️

Anonymkode: dcf68...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om menstruasjon er forsinket, så burde du ta en graviditetstest. 

Anonymkode: 6c4f3...ed7

Skrevet

Gravid?

Nei, altså, det kan sikkert svinge av andre hormonelle årsaker. Hvis kroppen holder mye vann så vil jo det slå ut, men 3 kg er kanskje litt i overkant.

Med mindre du mistenker graviditet så ville jeg sett an litt, kanskje de forsvinner like fort som de kom. Jeg har opplevd 1-1,5 kg forskjell i blant, som går opp den ene uken og ned den andre, så det er ikke helt unaturlig.

Anonymkode: ec914...b18

• Liker 1
Skrevet

Ja hvor du er i syklusen har noe å si. I perioder og basert på hva du har spist kan kroppen også lagre mer veske. Da kan du gå opp mange kg på ett døgn eller to.

Anonymkode: 033cc...94b

• Liker 3
Skrevet

Jeg går opp ca. 2% av kroppsvekten min rett før mensen, det forsvinner igjen før mensen er over. Det er væskeøkning pga. hormonelle endringer. Vekt varierer i løpet av dagen, uken og måneden. Om du har spist og drukket før veiing og om du har hatt avføring eller ikke vil også kunne utgjøre en kilo til sammen, til eller fra.

Men du, får selvtilliten seg en knekk av 3 kilo? Av en måling på vekten? Glem dette. Vei deg igjen om en måned. Du du er mer en vekten din, kjære deg. ❤️

Anonymkode: 35018...e6a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mye salt i kosten? Vann i kroppen ifbm mens. 

Lite eller endret søvn, da kicker fort hormoner til alle kanter, noe som kan gi økning i vekt/væske.

Dette er jo ikke en økning i fettmengde, det er vann som forsvinner når du spiser mat som virker vanndrivende.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg venter mensen i desse dager, kan det ha en innvirkning? Selvtilliten fikk seg en skikkelig knekk og ikke minst en overraskelse når vekta viste at jeg har gått opp hele 3(!) kg fra Torsdag til idag. Jeg har spist helt normalt som jeg pleier, i tillegg til litt godis og sjokolade på lørdag. Var til og med på fjelltur igår. Gikk fra 63 til 66, er 170 høy. Så er ikke overvektig sånn sett. Hva kan grunnen til det være? Skulle fått mensen på lørdag.🤷‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet
Kaisada skrev (7 minutter siden):

Mye salt i kosten? Vann i kroppen ifbm mens. 

Lite eller endret søvn, da kicker fort hormoner til alle kanter, noe som kan gi økning i vekt/væske.

Dette er jo ikke en økning i fettmengde, det er vann som forsvinner når du spiser mat som virker vanndrivende.

Har sovet veldig dårlig og lite de siste ukene ja..

• Liker 1
Skrevet

Det er mange grunner til at vekten svinger. 

At du venter mensen er en av dem. Hvor mye mat du har i tarmene, påvirker naturligvis. Om du spiste sent i går eller har litt treg mage, vil volumet ligge i tarmen. Spesielt viktig å tenke på om du hadde tom tarm på torsdag. 

Karbohydrater blir lagret i musklene, og trenger 3 eller 4 ganger sin vekt i vann. Det betyr at om du spiste 500g karbohydrater i går kveld, og ikke har brukt (forbrent) dem enda, vil disse 500g pluss 1500/2000g vann lagres samtidig. 

Dette er jo vekt som absolutt ikke er noe du har "lagt på deg", men det er midlertidig lagret i kroppen. Det er ikke fett som legger seg på kroppen. Karbohydrater er den lettest tilgjengelige energien for kroppen, og vil derfor brukes i løpet av dagen i dag. 

Dette er grunnen til at mange tror at man legger på seg av karbohydrater. :) 

Anonymkode: 937bc...f8a

• Liker 3
Skrevet

En annen ting er at det kanskje er lurt å faktisk veie seg hver dag? Da er det lettere å fokusere på trenden, i stedet for at en enkelt målig føles så viktig. Sjeldnere veiinger gjør at ting som mageinnhold og syklus føles verre. Tilfeldigheter har større utslag. 

Daglig veiing gjør at du får flere svingninger, men det blir tydeligere at det er naturlige svingninger og ikke at man plutselig "legger på seg" tre kilo. :) 

Anonymkode: 937bc...f8a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har sovet veldig dårlig og lite de siste ukene ja..

Da ville jeg prøvd å legge til rette for bedre søvn så skal du se vekten stabiliserer seg❤️Søvn har så mye å si for hele kroppen, hjernen og metabolismen. Håper du får bedre søvn.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...