Gå til innhold

10-åring som ikke vil på skolen og utslitt mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn i 5. klasse som har en del problemer med skolen. Han har vært gjennom BUP og det er absolutt ingenting som feiler han. Gutten er smart og har lett for ting, men han vil ikke jobbe med skolen, aller helst vil han ikke gå på skolen. Ofte er det mye styr med å i det hele tatt få han på skolen, og så ender det gjerne opp med at han går hjem igjen etter at vi har dratt på jobb. Han har heldigvis mange gode venner og er utadvendt og sosial, men havner lett i konflikt med klassekamerater og andre på trinnet. Gjerne også voksenpersoner på aks og lærere. Jeg er helt utslitt av all oppfølgingen rundt han. Det er telefoner, mailer og møter med lærer, helsesykepleier, avdelingsleder etc. Dette tar masse tid og det er selvfølgelig også tid jeg vil bruke for at sønnen min skal få det best mulig, men oppi alt dette så ser jeg nå at jeg går for halv maskin på jobb og har gjort det i lang tid. Ikke klarer jeg å ta vare på meg selv heller. Antar at det ikke er mulig å få noe sykemelding på dette grunnlaget, men er det noe annet jeg kan få? Jeg trenger et lite pusterom så jeg kan være den beste versjonen av meg selv både på jobb og når jeg skal følge opp han som er verdens herligste sønn på gode dager. Akkurat nå føler jeg meg som en oppbrukt vaskefille og har dårlig samvittighet for sønnen, skolen, den øvrige familien, jobben og ikke minst meg selv.

Anonymkode: 05277...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ikke få sykemelding pga sønnen din oppfører seg problematisk, men fordi du er utslitt og går på reservene. Du må si det at du er utkjørt og at du trenger litt tid til å komme deg oppå. 

Hvis du tøyer stikken for langt så vil du hverken fungere på jobb eller hjemme. 

Bestill lege time i dag! ♥️

Anonymkode: c075b...42d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette bestemmer ikke sønnen selv, han skal på skolen. Da må dere voksne være hjemme sånn at han ikke sniker seg hjem igjen

Anonymkode: 8c4e4...e4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan der være at han er altfor smart? I Norge så tester man ikke intelligens på barn, men det gjøres i utlandet. Fetteren til min sønn (annet land i Europa) var skolelei og ville ikke på skolen, og intelligens test viste han var langt over snittet. Han skal nå på en spesial skole tilrettelagt for barn med spesielle evner. Men dette finnes ikke i Norge. Det de sier der er at hvis intelligente barn ikke får den stimuli de trenger så reagerer de med å gi opp eller opprør. Men, i Norge så er dette ikke et tema. Trist.

Ville bare skrive dette så du ikke tror at det er sønnen din det er noe i veien med, det er systemet.

Synes du godt kan få en sykemelding, dette her er veldig slitsom. 

Anonymkode: 6253c...939

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å spørre en del av de du er i kontakt med (BUP, Helesykepleier eller noen andre) om det finnes muligheter for økt antall fraværsdager for deg? (Type omsorgspermisjon, omsorgspenger eller økt antall "sykt barn dager"? 

Det finnes jo en del muligheter til å få fri fra jobb, med lønn, for å følge opp barn. Som både er mer forutsigbart for deg og for arbeidsgiver. 

Og har ingen av disse gode forslag, så ta deg en tur til legen din. Fortell om hvordan du har det og hva du står oppe i. Kanskje vil legen mene at det beste for deg er å sykmeldes en periode. 

Anonymkode: 492e2...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ungdomstrinnet, sto jeg opp når mamma sto opp og la meg igjen når hun reiste på jobb 😂 Men ble grovt mobba, så ville jo ikke gå på skolen. Og slet faglig og sånne ting. Fant utav adhd diagnose når jeg var 17, var hun jeg gikk til hos bup som fanget det opp. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bli sykemeldt basert på hvordan du har det, ikke barnet. Du er jo helt på felgen. Bestill legetime, la legen undersøke deg så vurdere.

Hvis vårt barn ikke vil på skolen, så sørger vi for å fjerne ting som gjør det hyggelig å være hjemme. Alt av skjermer blir utilgjengelig i et par dager. Så får barnet føle konsekvens ved å ikke ta ansvar og følge opp. Litt avhengig av hvordan barnet fungerer, så kan du vurdere hvor lenge gøye ting fjernes ved skulk.

Anonymkode: b89c8...793

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede er involvert med en del ulike avdelinger og etater, kan du ikke spørre de om hjelp til avlasting? Ofte vil BUP kunne være en god rådgiver her og kan kanskje og sette deg i kontakt med de rette for å få avlasting.

Har du familie du kan alliere deg med og få noe støtte i?

Jeg var og vanskelig i barneskolealder. Og foreldrene mine var utslitt og når jeg sa jeg hadde vondt i halsen så godtok de det og lot meg være hjemme. Hos meg manglet det grensesetting kombinert med at det var vanskelig for meg på skolen. Jeg ble mobbet selv om jeg hadde gode venner både på og utenfor skolen. Men allikevel møtte jeg mobbing i og utenfor klasserommet. Foreldrene mine var blant annet utslitt av økonomiske utfordringer og etterhvert en sykdom som brente begge ut på alle måter. Så når jeg da faket sykdom så fikk jeg viljen min, og det var enklere enn å håndtere utfordringene på skolen. Jeg sier ikke at det er det samme sønnen din går igjennom, men det var min opplevelse. Og ingen av foreldrene mine visste jeg ble mobbet.

Nå som jeg er voksen og med egne unger mener jeg at mine foreldre burde hatt klarere grenser og stått i grensesettingen lenger. Jeg vet jeg var vanskelig og krevende, men jeg hadde nok gitt etter til slutt. Og de burde ha begynt med det tidligere og ikke når skolen kom. Jeg husker trusler om barnevern og når de kom så ble det pyntet på ting så ting såg bedre ut enn det de var. Og jeg tror virkelig vi kunne hatt godt av å fått hjelp/avlasting fra barnevern. Etter at ene foreldren min døde av tidligere nevnte sykdom så gikk noen i perifær krets inn og gav avlasting. Og det husker jeg som en veldig god tid da ting ble bedre - til tross for tapet av ene foreldren. Ganske enkelt fordi at de rundt meg hadde synlig mer overskudd og stemningen daglig var bedre.

Så ikke overse behovet for avlasting. Trenger du det så må du be om det. Enten fra det offentlige eller fra familie, slekt eller venner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut av hvorfor sønnen ikke vil på skolen. 

Har en gutt som synest det er vanskelig å gå på skolen om det dagen før har vært en vanskelig situasjon på skolen.

Han er smart og har mange venner, men svært følsom. Her er det veldig stor forskjell på hvordan lærerne takler han. Fra 1-4 klasse hadde han en lærer som tydelig foretrakk de rolige jentene, mens de aktive gutta var mindre verdsatt (som norsk skole dessverre legger litt opp til).

Da han fikk en lærer som ikke så på han som et problem, men såg han for den han var løsnet det veldig. Han fikk også ukentlig snakke med helsesykepleier der de fokuserte på å uttrykke følelser og løse konflikter. Han får også litt undervisning i matematikk på høyere nivå for å få mer utfordringer. 

Er han evnetester hos BUP? Ofte ikke noe som vektlegges på mange skoler før det blir et problem. Om han er evnerik er det mye som kan gjøres, noen kommuner har veiledere på dette og Udir kom med denne for noen år siden:

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/veileder--tilrettelegging-for-barn-og-elever-med-stort-laringspotensial/

Skulle ønske skolene fikk mer ressurser så de kunne tilrettelegge for alle barn fra start og ikke bare når ting er blitt et problem.

Anonymkode: 372fe...dc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan der være at han er altfor smart? I Norge så tester man ikke intelligens på barn, men det gjøres i utlandet. Fetteren til min sønn (annet land i Europa) var skolelei og ville ikke på skolen, og intelligens test viste han var langt over snittet. Han skal nå på en spesial skole tilrettelagt for barn med spesielle evner. Men dette finnes ikke i Norge. Det de sier der er at hvis intelligente barn ikke får den stimuli de trenger så reagerer de med å gi opp eller opprør. Men, i Norge så er dette ikke et tema. Trist.

Ville bare skrive dette så du ikke tror at det er sønnen din det er noe i veien med, det er systemet.

Synes du godt kan få en sykemelding, dette her er veldig slitsom. 

Jo, det gjøres, det heter wisc-test, og vil tro BUP har gjort det, hvis ikke ville jeg tatt kontakt med PPT, ts, og fått ham wisc-testet. 

Anonymkode: 6361c...56f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags konsekvenser får det når han går hjem fra skolen midt på dagen? Og hva gjør han hjemme?
Det hadde jeg rett og slett ikke turt på den alderen, både foreldre og skole hadde blitt sinte. Høres ut som alle er blitt så vant til dette, at det ikke får tydelige nok reaksjoner mer.

Anonymkode: 3a3bb...070

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jobben din har ingen rett til å vite hvorfor du sykemelder deg. Bare ring legen og fortell hvordan det er. Du er utbrent og trenger en liten pause, du vil veldig gjerne jobbe, men da må du få tilbake kreftene. Legen burde skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en sønn i 5. klasse som har en del problemer med skolen. Han har vært gjennom BUP og det er absolutt ingenting som feiler han. Gutten er smart og har lett for ting, men han vil ikke jobbe med skolen, aller helst vil han ikke gå på skolen. Ofte er det mye styr med å i det hele tatt få han på skolen, og så ender det gjerne opp med at han går hjem igjen etter at vi har dratt på jobb. Han har heldigvis mange gode venner og er utadvendt og sosial, men havner lett i konflikt med klassekamerater og andre på trinnet. Gjerne også voksenpersoner på aks og lærere. Jeg er helt utslitt av all oppfølgingen rundt han. Det er telefoner, mailer og møter med lærer, helsesykepleier, avdelingsleder etc. Dette tar masse tid og det er selvfølgelig også tid jeg vil bruke for at sønnen min skal få det best mulig, men oppi alt dette så ser jeg nå at jeg går for halv maskin på jobb og har gjort det i lang tid. Ikke klarer jeg å ta vare på meg selv heller. Antar at det ikke er mulig å få noe sykemelding på dette grunnlaget, men er det noe annet jeg kan få? Jeg trenger et lite pusterom så jeg kan være den beste versjonen av meg selv både på jobb og når jeg skal følge opp han som er verdens herligste sønn på gode dager. Akkurat nå føler jeg meg som en oppbrukt vaskefille og har dårlig samvittighet for sønnen, skolen, den øvrige familien, jobben og ikke minst meg selv.

Anonymkode: 05277...091

Er han en evnerik unge, så gir skolen ham sannsynligvis ikke reelle utfordringer å jobbe med.

Helt vanlig å ikke se poenget med skolearbeidet. Når en alt har forstått og resonnert seg fram selv, så blir lekser og oppgaver mer som meningsløs straff, enn noe en faktisk lærer av.

Har en lett for det, så er lærerens løsning ofte å bare gi enda flere oppgaver - ikke øke vanskelighetsgrad og gi utfordringer. Som igjen oppleves som meningsløs tilleggsstraff for å ha gjort det en skulle for raskt.

Dette klarte jeg ikke å se selv eller formulere som barn. Så da ble det bråk og uro i timene, skulking.

Verste var at skolen sviktet meg jo. Fikk ikke lært gode studievaner, eller hvordan jobbe med stoff som er vanskelig. Så da jeg (endelig) ble student gikk jeg på en liten smell.

Anonymkode: 0632f...1fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde de slik. Vi fjernet internett hjemme så ikke de skulle være en faktor frem til skoleslutt. Jeg fikk startet 45 min senere på jobb slik at han ble fulgt. Dro han hjem ringte skolen meg, og jeg kunne også de at alarmen i huset ble slått av. Utslitt,møter, tlf -kjenner meg igjen. Ble sykemeldt i 1 Mnd og fikk han på rett vei. Han ble ikke mobbet, mobbet ikke andre men var en veldig følsom gutt på den alderen og forsto ikke alle sosiale koder, og det ble bare rett og slett for vanskelig for han noen ganger. Nydelige lærere som gjorde det de kunne,lot han være inne med en kamarat eller to i langefri, prøvde å skape mindre relasjoner for han,var på bondegård 1gang i uken i 2 år- det gikk seg til:) 

Anonymkode: f7dab...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp om skolevegring. Halvparten av kommentarene her vil gjøre vondt verre hvis det er snakk om skolevegring og angst. 

Og du, be om en sykemelding før du blir utbrent ❤️ 

Anonymkode: 8de45...10d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje gutten har skolevegring, da hjelper det ikke «å bare være streng». Man skal være forsiktig så det ikke utvikler seg til angst og panikkangst. Jeg ville tatt en ordentlig prat med gutten, jeg vil tro at det er noe han ikke forteller. Kan det være at han problemer med en av lærerne? At han f.eks blir konfrontert av en lærer pga. fravær og synes det er ubehagelig? 
Det kan være at det bare en bagatell, men som er et stort problem i hans øyne.

Vi har vært igjennom det samme med barnet vårt og jeg vet hvor utmattende det kan være. 

Anonymkode: ac011...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det gjøres, det heter wisc-test, og vil tro BUP har gjort det, hvis ikke ville jeg tatt kontakt med PPT, ts, og fått ham wisc-testet. 

Anonymkode: 6361c...56f

Ok, har ikke hørt om det før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...