Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) Når på kvelden legger dere babyen?

2) Hvor mange oppvåkninger har babyen hver natt?

3) Hvor ofte gir dere pupp eller flaske på natt?

4) Står dere opp til fast tid hver morgen eller lar dere babyen sove til han/hun våkner?

5) Hvor lenge sover babyen på dagtid? Er det fordelt på flere dupper eller kun en dupp?

6) Hvor mange måltider med fast føde gir dere per dag? 

Blir veldig takknemmelig for svar :) 

Anonymkode: 1bd3d...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Nå er min snart 11mnd.

Legger seg 19.30 - 20.

Som regel 1 oppvåkning, men noen ganger ingen og noen ganger fler.

Sluttet med nattmat rett før 10mnd.

Lar han sove til han våkner, men han våkner av seg selv omtrent samme tid hver dag.

Sover ca 2 timer på dagtid, med enten 1 eller 2 dupper.

Ca 4 måltider med fast føde.

• Nyttig 1
Skrevet

Hei. Alle mine (5) sov natta rundt da de var seinest 8 måneder. Ene sov rundt allerede ved 1 måneds alder. De har alle fått fast føde til alle måltid fra 4 måneders alder, bortsett fra ene som var så sulten at vi ble nødt til å begynne da han var 3 måneder.

Men unger er så forskjellige. Hvis du har problemer med dette at det ikke blir nok søvn så kanskje du skal gå over til mer fast føde slik at baby blir skikkelig god og mett 🙂

Skrevet

Min blir 10 mnd i morgon. 

1. Legger rundt 19, alt etter når han blir trøtt. Det er som oftast før, men med kveldsmat og slikt så er han i senga ca 19 og sovner i løpet av 10-15 min. 

2 og 3. Vi slutta med nattamming for ein knapp måned sidan. Har som oftast ei oppvåkning i 05-tida, som lenge var når han sto opp. Har i det siste fått til å sove til nærmare 6. 

4. Står stort sett opp til samme tid kvar dag, pga han våkner da. Vi har ikkje brukt vekkerklokke sidan han vart født, og har enda ikkje forsove meg til jobb...

5. Han sover to dubber, har gjort det sidan ca 6 mnd. Han er ein natt-sover, så dagsovinga litt mellom 45 min og 1,5 t, fordelt på dei to dubbane.

6. Han får 4-5 måltider fast føde for dag. Frokost og kvelds er graut, da et han mykje. Middag varierer, da et han også mykje. To mellommåltid som varierer veldig, litt testing av ny mat, litt roting og prøving. 

Det har tatt litt tid å finne desse tinga for oss, men no har vi god rytme som funker for oss. :)

Anonymkode: 39563...e27

• Nyttig 1
Gjest Orangutangen
Skrevet

Min er 14 måneder, men har lagt seg klokken 19 siden han var tre mnd. Da han var 10 mnd. sov han to dupper på 1,5 time hver. Våknet 1-2 ganger om natten men sovnet igjen med en gang han fikk smokk og kosen sin :) våknet mellom 7-8 og fikk sove ut da vi var i permisjon 😛 nå når han er 14 måneder våkner han 0-1 gang ila natten men starter dagen 6-6:30😅 men må uansett opp klokken 7 for barnehagen… savner permisjonsbobla😅

Skrevet

1) legg seg mellom 18 og 18.30 og søv til 6.30/7.00 ish 

2/3 Har ikkje fått flaske på natt sida ho var rundt 3 mnd, begynte å gi smokken når ho våkna og sovna igjen  med en gang. Slutta å våkne på natt etter kort tid.

4) får sove til ho våkna 

5) to duppa, ein på morgenen, våkna av seg sjølv etter 20 - 30 min. Ein rundt 12.30, søv 1 - 1.5 time

6) tre måltid med fast føde, frukost, middag og kvelds. 

Anonymkode: d6da0...e28

• Nyttig 1
Skrevet
fransine skrev (6 timer siden):

Hei. Alle mine (5) sov natta rundt da de var seinest 8 måneder. Ene sov rundt allerede ved 1 måneds alder. De har alle fått fast føde til alle måltid fra 4 måneders alder, bortsett fra ene som var så sulten at vi ble nødt til å begynne da han var 3 måneder.

Men unger er så forskjellige. Hvis du har problemer med dette at det ikke blir nok søvn så kanskje du skal gå over til mer fast føde slik at baby blir skikkelig god og mett 🙂

Jeg håper barna dine er voksne, for det er absolutt ikke anbefalt å gi barn under 4 mnd fast føde i dag. 

Fast føde er for øvrig ikke bevist at gir bedre nattesøvn, tvert i mot. 

Anonymkode: e5c80...391

• Liker 1
Skrevet

1) Min legger seg ca 19, pluss/minus 30 min. Kommer an på når hun våkner fra blunden sin.

2) Våkner sjeldent. Det hender at hun våkner en gang om natten f.eks, og at vi må inn og «hysje» litt og gi smokken, stryke litt på hodet og gå. Hun var en prematur gulsottbaby som var slapp, og vi måtte vekke henne i starten for å gi mat, så hun ble født som sovebaby.

3) Sluttet med flaske på natt rundt 5 mnd. Merket at hun bare våknet av vane, og ikke spiste særlig før hun rullet rundt og sovnet igjen.

4) Våkner som regel 07.00. Noen ganger litt senere. Vekker henne ikke med mindre det nærmer seg 08.00, da begynner det å true dagsrytmen veldig.

5) 2-3 timer på dagtid fordelt på to blunder. Det begynner å bli vanskelig å legge henne den siste gangen, og lurer på om hun er klar for å kutte den.

6) Brødskive til frokost etter en flaske, grøt til lunsj, noen mellommåltider alt ettersom,  middagsmat når vi spiser middag. Får grøt til kvelds hvis det ikke gikk ned så mye middag.

Anonymkode: 15679...20d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper barna dine er voksne, for det er absolutt ikke anbefalt å gi barn under 4 mnd fast føde i dag. 

Vet at moren min gjorde det samme med søsteren min. Hun la ikke på seg nok, og da var det et råd hun fikk av helsesøster. Hun ga det samme rådet til min søster da datteren hennes hadde mye kveldsuro og ikke sovnet.

Ingen skade skjedd på noen av de, men nå vet vi at fordøyelsessystemet ikke er klart før 4 måneder.

Noen babyer kan kanskje være unntaket, eller så tenker jeg som deg at dette sikkert ikke var nå nylig😊

Skrevet

1) Legger seg mellom 18 og 19 

2) Våkner 1-2 ganger 

3) Får pupp ved legging og oppvåkning (altså 2-3 ganger) 

4) Sover til hun våkner, men det er stort sett alltid klokka 6 eller før. 

5) Sover mellom 2-3 timer på dagen. Hatt 2 sovinger frem til nå, men merker at barnehagestart og nye rutiner gjør at vi kan ha 1 soving (sover da minst 2 timer). Tidligere har det vært 1,5-2 timer første soving, og 45 min/2 time andre soving. 

6) Får frokost, lunsj, middag og kvelds. 

Snart 11 mnd. Ikke sovet en hel natt i sitt liv. Vært mye nattevåk, men heldigvis litt bedre nå. Vi samsover.

Anonymkode: 057d5...0e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

voksne er de - og tenk det er faktisk enda liv i han som vi måtte etter anbefaling fra helsestasjon gi mat litt tidligere siden han var så sulten. Du ville vel heller sultet han du...

Fast føde for bedre søvn har funket på alle mine hvertfall.

https://forskning.no/sovn-barn-og-ungdom-helsepolitikk/bare-pupp-gir-babyen-darligere-sovn/1207642

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

4) Står dere opp til fast tid hver morgen eller lar dere babyen sove til han/hun våkner?

5) Hvor lenge sover babyen på dagtid? Er det fordelt på flere dupper eller kun en dupp?

Min er snart 9 måneder. 

1. Han legger når han er trøtt, ca klokken 7.

2. Ca 3 

3. Ammes ca 3 ganger, minst 2

4. Han våkner av seg selv mellom klokken 6 og 7

5. To dupper på 1-2 timer. En siste dupp ved 4-tiden innimellom

6. Minst 3, som regel 4. Ammes i tillegg 3 ganger pr dag

Anonymkode: a7a44...058

Skrevet
fransine skrev (23 minutter siden):

voksne er de - og tenk det er faktisk enda liv i han som vi måtte etter anbefaling fra helsestasjon gi mat litt tidligere siden han var så sulten. Du ville vel heller sultet han du...

Fast føde for bedre søvn har funket på alle mine hvertfall.

https://forskning.no/sovn-barn-og-ungdom-helsepolitikk/bare-pupp-gir-babyen-darligere-sovn/1207642

Selvfølgelig er det liv i han😅

Skrev over om min mor og søster, og de startet jo ikke med to fulle porsjoner om dagen liksom. Det var en tynn grøt, og et par skjeer på kvelden.

Leser at magevondt og små blødninger i tarmen kan være noe som oppstår hvis de får fast føde før tarmene er klare. Dette er noe man merker, så regner med at man hadde stoppet med det for 20 år siden også hvis det skjedde.

Nå som rådene er annerledes vil vel de fleste rådes til å supplere med MME frem til 4 måneder, noe vi gjorde.

Vår premature baby trengte mer enn bare pupp, så vi supplerte fra start. Merket stor forskjell på de gangene jeg ammet før natten, eller når jeg ga MME. Sistnevnte virket å «vare» mye lengre om natten. Venter nummer to nå, og som den fæle mammaen jeg er så frister det å bruke litt MME for god nattesøvn denne gangen også😅

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

1) Mellom 19 og 21, litt avhengig av hvor sein og lang siste duppen ble.

2) Alt fra 1 til 4 oppvåkninger mellom leggetid og 07.00

3) Hver gang han våkner (ammes)

4) Han får sove til han våkner.

5) Som regel to dupper. Av og til tre hvis duppene er veldig korte eller han står tidlig opp. Han sover alt fra 20 minutter til 1,5 t per dupp. 

6) Som regel tre, noen ganger fire. Ammes fritt i tillegg til fast føde.

Han er 9,5 mnd.

Endret av Lorieen
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Selvfølgelig er det liv i han😅

Skrev over om min mor og søster, og de startet jo ikke med to fulle porsjoner om dagen liksom. Det var en tynn grøt, og et par skjeer på kvelden.

Leser at magevondt og små blødninger i tarmen kan være noe som oppstår hvis de får fast føde før tarmene er klare. Dette er noe man merker, så regner med at man hadde stoppet med det for 20 år siden også hvis det skjedde.

Nå som rådene er annerledes vil vel de fleste rådes til å supplere med MME frem til 4 måneder, noe vi gjorde.

Vår premature baby trengte mer enn bare pupp, så vi supplerte fra start. Merket stor forskjell på de gangene jeg ammet før natten, eller når jeg ga MME. Sistnevnte virket å «vare» mye lengre om natten. Venter nummer to nå, og som den fæle mammaen jeg er så frister det å bruke litt MME for god nattesøvn denne gangen også😅

Da sitter du med cirka de samme erfaringene som meg ☺️ Og du er ingen "fæl mamma" om du bruker MME før natten. Det bidrar bare til at babyen har en mor som er litt mer opplagt 🙂 Bra for både mor og barn

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

9.5 mnd, gutt. 

1. Legger seg ca 19.30, sovner en gang mellom 19.35 og 21.00😅

2. Varierer mellom en og fire ca. Ikke alltid vi må inn - det hører vi på lydene hans. 

3. Gir pupp når han er våken og krever oppmerksomhet. Stortsett en til to ganger per natt. 

4. Babyen får sove til han våkner. Vil bli vekt om det krasjer med å følge største i barnehagen, men det har skjedd en gang på snart ti måneder. 

5. Sover to dupper per dag. Sjelden mer enn tre timer til sammen. 

6. Får fast føde fire-fem måltider per dag. Puppen er bonus før dupp på dagtid. 

Anonymkode: 5a28d...3ac

Skrevet
On 9/26/2022 at 9:44 AM, AnonymBruker said:

1. Mellom 1830 og 1900 er vi i seng. 

2. Det er alt mellom 0-3 oppvåkninger. Noen ganger sover han i et helt strekk frem til morgenen. Men oftest er det én oppvåkning sånn alt fra midnatt til kl 03.

3. Gir pupp ved behov. Hvis det er eneste som trygger og roer så gir jeg det. 

4. Babyen vekker meg, eller treåringen vekker oss. Stort sett akkurat kl 06, hver dag. 

5. Babyen har to faste dupper. En tredje på en 20-30min hvis behov. Sover stort sett fra 9-11/12 og andre gang fra 14-15. Våkner av seg selv. 

6. Gir 3-4 måltider med fast føde. Og ammer gjerne 5 ganger i døgnet.

Anonymkode: 3ed23...ffe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 9.44):

1) Når på kvelden legger dere babyen? Vi legger tvillingene mellom 18.30-19.00, da får de en flaske på rundt 150 ml. De sover på samme rom.

2) Hvor mange oppvåkninger har babyen hver natt? Denne ene tvillingen kan våkne fordi han mister smokken, men det er ikke oppvåkninger som krever mer enn en hånd på brystet og smokk i munn.

3) Hvor ofte gir dere pupp eller flaske på natt? De slutter med flaske på natten rundt 4 mnd.

4) Står dere opp til fast tid hver morgen eller lar dere babyen sove til han/hun våkner? Den ene tvillingen våkner i 06.30-tiden, da blir det kos i armkroken til søsteren våkner ( det varierer fra rundt 7-7.45). 

5) Hvor lenge sover babyen på dagtid? Er det fordelt på flere dupper eller kun en dupp? Tre sovetider; 09.00-10/10.30, 13.00-13.30/13.45 og 17.00-17.30 ( noen ganger kuttes denne).

6) Hvor mange måltider med fast føde gir dere per dag? Frokost: 150 ml mme og grøt, lunsj: brød, mellommåltid: 150 ml mme pg brød eller frukt/ grønnsaker, middag: samme som oss eller middagsglass, kvelds: grøt og mme.

Anonymkode: 48a9f...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...