AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Jeg er i god bedring etter et halvt liv med spiseforstyrrelser. Nå spiser jeg "normal" mat, altså det samme som familien og andre rundt meg. Jeg spiser "vanlig" mengde, altså noenlunde det samme som voksne mennesker rundt meg. Jeg prøver hardt å se det positive med all mat. En ting jeg ikke har spist på årevis er yoghurt. Jeg liker ikke gresk yoghurt eller double 0 yoghurt, derfor har det blitt nei-mat i mitt liv. Egentlig liker jeg vanlig yoghurt som inneholder sukker, for eksempel Tine kirsebær yoghurt. Men er dette noe som er greit å spise til for eksempel frokost?? Inneholder det forferdelig mye sukker? Synes at uansett hvor jeg ser så spiser folk gresk yoghurt med honning og hjemmelaget grabola... Prøver å tenke at yoghurt inneholder kalsium og proteiner, at jeg faktisk liker det, og at det er en enkel frokost (gjerne med havregryn feks). Anonymkode: c11ac...1d7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 HI her. Har også sett på yoghurt som er laget for barn! De er uten kunstig søtning, og lite vanlig sukker.. Er dette et bra alternativ? Anonymkode: c11ac...1d7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Hvis du ser i butikken er det et stort utvalg av sukkerholdig yoghurt, som betyr at de selger mye av det. Altså spiser folk det. Ja, det er jo sukker i det, men ikke ekstremt mye. Du kan godt spise til frokost, men trenger kanskje ikke å være hver dag? Jeg liker gresk yoghurt med enten banan, litt syltetøy eller honning, og havregryn. Både fordi jeg liker smaken bedre (kan justere graden av søthet) og fordi jeg prøver å kutte ned på ultraprosessert mat (gidder ikke å lage granola, så holder meg til havregryn og evt hakkede nøtter). Anonymkode: 01f9f...9a8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Jeg tror du gjør veldig lurt i å ikke ha "ja-mat" og "nei-mat". Men ja, folk spiser yoghurt. Anonymkode: f5180...e54 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 Tja.. det finnes jo mye youhurt med sukker, så « folk» spiser det, men det kommer jo flere og flere alternativer uten sukker så « folk « blir mer bevisst. Anonymkode: 16321...215 1
Viktualia Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig liker jeg vanlig yoghurt som inneholder sukker, for eksempel Tine kirsebær yoghurt. Men er dette noe som er greit å spise til for eksempel frokost?? Inneholder det forferdelig mye sukker? Synes at uansett hvor jeg ser så spiser folk gresk yoghurt med honning og hjemmelaget grabola... Prøver å tenke at yoghurt inneholder kalsium og proteiner, at jeg faktisk liker det, og at det er en enkel frokost (gjerne med havregryn feks). Anonymkode: c11ac...1d7 Kirsebær youhurten til Tine er kjempegod, og inneholder en god del frukt. Jeg syns det er en HELT FIN frokost, f.eks. med havregryn som du nevner. Den har 10 % sukker per 100g, hvorav rundt halvparten er det naturlige sukkerinnholdet i yoghurten Jeg tror ikke gresk yoghurt med honning og granola nødvendigvis inneholder mindre sukker. 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 Jeg spiser Yoplait 0%, og syns den er god. Har i en skje friske blåbær, sånn at det blir litt mer mat 🙂 Anonymkode: 3f63c...3aa
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 først og fremst: utrolig bra jobbet! ♥️ Eneste nei-maten i livet er mat du ikke liker smaken på tenker jeg. Alt er sunt med måte. Har selv vært i behandling i institusjon for SF og da spiste jeg yoghurt hver dag. Ernæringsfysiologen sa det var bra så da antar jeg også det 😊 nyt yoghurten din med god samvittighet! Anonymkode: 0b625...9bc 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): først og fremst: utrolig bra jobbet! ♥️ Eneste nei-maten i livet er mat du ikke liker smaken på tenker jeg. Alt er sunt med måte. Har selv vært i behandling i institusjon for SF og da spiste jeg yoghurt hver dag. Ernæringsfysiologen sa det var bra så da antar jeg også det 😊 nyt yoghurten din med god samvittighet! Anonymkode: 0b625...9bc Takk 😊 Vet jeg har kommet langt, og at man ikke skal ha ja/nei-mat, men jammen sitter mye igjen i hodet etter så mange år med spiseforstyrrelse. Har gått på butikken og kjøpt kirsebær-yoghurt! Her skal det leves! 😂 Anonymkode: c11ac...1d7 1 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Personlig spiser jeg ikke youghurt til vanlig, men hvis jeg skal spise det må det være sammen med frukt, altså ulik type oppskåret frukt med youghurt på fordi jeg ikke har kesam eller cottage cheese som andre alternativer, jeg tror man fint får i seg næringsstoffene i yoghurt på andre måter.. Men ja, noen sukrer den, noen har på honning - alt er liksom greit fordi den i utgangspunktet er et anbefalt produkt kostholdsmessig.. Anonymkode: 358ef...7ec
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 Ikke ha "ja/nei"-mat, TS. Prøv deg heller mer frem og vær åpen for andre varianter av det du har "bestemt" deg for at du ikke liker. Jeg kan fint spise vanlig skogsbæryoghurt, men det blir en sjelden gang. Da velger jeg heller havregrynsgrøt kokt på plantemelk/melk og vann, med noe god frukt som topping. Det blir søtt og godt pga frukten (spesielt med fersken, nektarin o.l). Gresk yoghurt kan jo være veldig godt, med honning og andre ting. Har du prøvd cottage cheese med peanøttsmør og blåbær? Det er også veldig godt, og fult av sunne fettsyrer og proteiner - da holder du deg god og mett lenge. Raske karbohydrater som havregryn og sukkeryoghurt holder deg ikke mett så lenge, og det er fordi det inneholder svært lite fett. Hva med eggerøre/egg og en avokado, eller avokadotoast? Finnes veldig mange alternativer Anonymkode: 8b3a8...f8e
chouette Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Ja, jeg lager ofte kjøleskapsgrøt med havregrøt, chia og blåbær og bruker fruktyoghurt som base. Ja, det er sukkerholdig men tilfører også mye gode næringsstoffer. Og ofte demper søt yoghurt ytterligere søtsug, så man ender opp med å ikke spise andre sukkerholdige matvarer den dagen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 Siden yoghurtdisken på butikken er fyllt opp med vanlig youghurt som de du nevner, er det lett å anta at det selger. Jeg spiser melonyoughurt til forkost med havregryn og chiafrø hver dag. Har gjort det så lenge jeg kan huske. Det samme ser jeg mange av mine kolleger også spiser til frokost. Vi er en gjeng på mellom 3-10 stykker som møtes 0810 og spiser frokost og drikker en kopp kaffe i lag. Anonymkode: d03a2...0be 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 Jeg spiser yoghurt med sukker om jeg spiser yoghurt. Liker ikke de andre noe særlig. Anonymkode: 06a89...352
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke ha "ja/nei"-mat, TS. Prøv deg heller mer frem og vær åpen for andre varianter av det du har "bestemt" deg for at du ikke liker. Jeg kan fint spise vanlig skogsbæryoghurt, men det blir en sjelden gang. Da velger jeg heller havregrynsgrøt kokt på plantemelk/melk og vann, med noe god frukt som topping. Det blir søtt og godt pga frukten (spesielt med fersken, nektarin o.l). Gresk yoghurt kan jo være veldig godt, med honning og andre ting. Har du prøvd cottage cheese med peanøttsmør og blåbær? Det er også veldig godt, og fult av sunne fettsyrer og proteiner - da holder du deg god og mett lenge. Raske karbohydrater som havregryn og sukkeryoghurt holder deg ikke mett så lenge, og det er fordi det inneholder svært lite fett. Hva med eggerøre/egg og en avokado, eller avokadotoast? Finnes veldig mange alternativer Anonymkode: 8b3a8...f8e Skjønner ikke innlegget ditt. Du sier TS ikke skal ha nei-mat men skisserer samtidig ganske tydelig yoghurt (og havregryn) som nei mat her, ved å anbefale ts å spise alt mulig annet? 😅 Tviler også på at ts med en SF har "bestemt seg" for å ikke like de sukkerfri variantene. Hadde nok heller vært motsatt 😊 Anonymkode: 0b625...9bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke innlegget ditt. Du sier TS ikke skal ha nei-mat men skisserer samtidig ganske tydelig yoghurt (og havregryn) som nei mat her, ved å anbefale ts å spise alt mulig annet? 😅 Tviler også på at ts med en SF har "bestemt seg" for å ikke like de sukkerfri variantene. Hadde nok heller vært motsatt 😊 Anonymkode: 0b625...9bc Må du gi deg. Hun sier ikke at yoghurt og havregryn er "nei-mat", men kommer med andre alternativer som TS kan forsøke, og alternativer som gjør at TS holder seg mett lengre. Anonymkode: 6d9d6...45c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 Jeg spiser masse av det. Det gjør ungene også. Skyr og andre ting som har "0 kalorier" og "uten tilsatt sukker", spiser vi ikke. Kan ikke spise det pga vi ikke tåler kunstig søtning. Anonymkode: b2956...515
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Må du gi deg. Hun sier ikke at yoghurt og havregryn er "nei-mat", men kommer med andre alternativer som TS kan forsøke, og alternativer som gjør at TS holder seg mett lengre. Anonymkode: 6d9d6...45c Var sånn jeg leste det bare ☺️ Anonymkode: 0b625...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ikke ha "ja/nei"-mat, TS. Prøv deg heller mer frem og vær åpen for andre varianter av det du har "bestemt" deg for at du ikke liker. Jeg kan fint spise vanlig skogsbæryoghurt, men det blir en sjelden gang. Da velger jeg heller havregrynsgrøt kokt på plantemelk/melk og vann, med noe god frukt som topping. Det blir søtt og godt pga frukten (spesielt med fersken, nektarin o.l). Gresk yoghurt kan jo være veldig godt, med honning og andre ting. Har du prøvd cottage cheese med peanøttsmør og blåbær? Det er også veldig godt, og fult av sunne fettsyrer og proteiner - da holder du deg god og mett lenge. Raske karbohydrater som havregryn og sukkeryoghurt holder deg ikke mett så lenge, og det er fordi det inneholder svært lite fett. Hva med eggerøre/egg og en avokado, eller avokadotoast? Finnes veldig mange alternativer Anonymkode: 8b3a8...f8e Dette utsagnet overrasket meg nok til at jeg måtte google litt, og ingen av kildene jeg har funnet regner havregryn som raske karbohydrater. Anonymkode: 5e16a...76c 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 Sukkeryoghurt er nei-mat for min del. Anonymkode: b63b4...8db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå