AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Sakset fra Aftenposten. Dette kan da ikke ha blitt normalen? I ønskebrevene kvinnene bringer med seg har det blant annet stått: Jeg vil ha enerom etter fødselen Jeg ønsker ikke en jordmor som er brunette Jeg ønsker ikke at id-kortet dingler rundt halsen til jordmor Jordmor må være etnisk norsk Jordmor må ikke ha hestehale Jordmor må være mellom 35 og 50 åR Anonymkode: dcd2c...582 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Skaffa meg aftenposten abo, bare for å lese den artikkelen der. Ble helt satt ut. Nå må folk gi seg med alle de kravene sine.. Jeg skal ikke en gang ha barn, så det er helt irrelevant for min egendel, men ble helt satt ut over kravene enkelte klarer å lire ut av seg... Anonymkode: 62d65...84f 24
GammelKaktus Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Kan forstå at førstegangsfødende virkelig føler at dette er noe av de viktigste de gjør altså men dette er jo så dumt at jeg får makk... Måtte le når jeg leste det i går. 😄 Husker det ble kommentert at jeg hadde så god holdning til selve fødselen og jeg skjønner jo hvorfor hvis folk faktisk får seg selv til å kommentere slike ting... Men husker venninna mi for 15 år siden hadde fått kommentar på at den fødende helst ville ha en hetero jordmor...altså hvem bryr seg. Vi skal jo bare være glad vi får hjelp. 19
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 Første som slår meg er at dette kan være fordi de fødende er redde for mannen. At det er mannens preferanser som egentlig blir nevnt, derfor de ikke vil ha brunette, ikke med hestehale, osv... 🤷♀️ Anonymkode: 1aa41...a68 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 Skulle gjerne likt å vist tankene bak noen av disse latterlige kravene! Ikke rart fødende blir sett på som primadonnaer som tror det skal være spastandard på barsel når man ser slike «ønsker». Jeg hadde fødebrev med no.2 men det var helt normale ting som ammeoppfølging siden det gikk veldig galt med første barn. Men det ble ikke lest engang😏 Anonymkode: 36a29...151 10
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Altså, hæ? Tenkte jeg da jeg leste artikkelen! Har aldri tenkt på fødebrev i det hele tatt. Ikke som første gangs eller som fjerde gangs. Med mindre det har vært fatale feil i tidligere fødsler så er saken annerledes - men hvis alt er som normale, hva er greia? Man vet aldri hvordan fødsel utarter seg og hva man rekker - eller hvordan fødsel starter. Ser også mange som pakker fødebagen rett etter positiv g-test og planlegger snaks og tilbehør til fødsel.og energi drikker osv. Altså, nei.. under fødsel, så er du mer fokusert på å samarbeide med kroppen. Og er man sulten har sykehusene mat, kiosk og brus. Eller what ever.. jeg har pakka fødebagen med noe baby tøy, teppe og sånt og slengt med et par joggebukser og slakke t-skjorter. Spesielt Biltema pølse t-skjorta mi, tannbørste, sjampo og balsam og dusjsåpe for huden min er sensetiv for hotell og sykehus såpa. Skal da ikke på date, eller utstilling eller noe sånt. Vi skal føde, være foreldre.. mye rart i disse tidene spør du meg Anonymkode: e4ce4...d3f 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 Hjelpes. Jeg tenker på fødebrevet som en plass å ta opp ting som: - ikke ta på meg uten å si ifra - ønsker informasjon om hva som blir bestemt (sist gang ble det plutselig vakuumforløsning og det var jævlig) - ønsker ang. smertelindring etc. - ønsker ikke studenter Ikke sånt fjas om hvorvidt jordmor har ID-kortet på seg?😆 Anonymkode: ba04b...c1c 19 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 Det å ønske enerom er et helt legitimt ønske, om man får det er noe annet. De andre punktene er bak mål. Anonymkode: 6b0f0...15d 7
Bacteria Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 Jeg har heller aldri skrevet fødebrev. Syns hele konseptet er noe stort tull, for å være ærlig. Hvis det da ikke er noe helt spesielt å ta hensyn til. Begynner å lure på hvor gamle disse damene er. Trodde dagens fødekvinner var voksne folk, men ser ikke slik ut. 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 De som skriver slike brev er garantert unge gravide uten kunnskap om helsevesenet, og sikkert sterkt inspirert av influensere og amerikanske tilstander. Er nok de samme som sier de fikk «sjokk» og fødselsdepresjon av å se at de fikk renselse etter fødselen eller at magen ikke var like flat som før dagen etter. Anonymkode: 4c65a...95b 9 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det å ønske enerom er et helt legitimt ønske, om man får det er noe annet. De andre punktene er bak mål. Anonymkode: 6b0f0...15d Alle ønsker seg vel enerom 🤷🏽♀️ Helt meningsløst å skrive. Har man gode grunner til at man trenger enerom er jeg enig i at det bør varsles om, slik at man kan bli prioritert, men alle ønsker det jo 🤦🏼♀️ Jeg skrev ikke noe brev før første mann, så overhodet ikke poenget. Man aner jo ikke hvordan man reagerer på noe, vil ha ting etc. Nå resulterte første fødsel i fødselsangst for meg - så denne gangen har jeg skrevet brev samnen med jordmor på sykehuset. Det handler dog om at jeg trenger info, ikke vil klippes etc - ikke om jordmors frisyre 😅 Skulle likt å visst tankegangen bak slike ønsker… Anonymkode: 63414...a5f 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De som skriver slike brev er garantert unge gravide uten kunnskap om helsevesenet, og sikkert sterkt inspirert av influensere og amerikanske tilstander. Er nok de samme som sier de fikk «sjokk» og fødselsdepresjon av å se at de fikk renselse etter fødselen eller at magen ikke var like flat som før dagen etter. Anonymkode: 4c65a...95b Hvem i all verden sier det? Anonymkode: 4bc36...7b0 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Alle ønsker seg vel enerom 🤷🏽♀️ Helt meningsløst å skrive. Har man gode grunner til at man trenger enerom er jeg enig i at det bør varsles om, slik at man kan bli prioritert, men alle ønsker det jo 🤦🏼♀️ Jeg skrev ikke noe brev før første mann, så overhodet ikke poenget. Man aner jo ikke hvordan man reagerer på noe, vil ha ting etc. Nå resulterte første fødsel i fødselsangst for meg - så denne gangen har jeg skrevet brev samnen med jordmor på sykehuset. Det handler dog om at jeg trenger info, ikke vil klippes etc - ikke om jordmors frisyre 😅 Skulle likt å visst tankegangen bak slike ønsker… Anonymkode: 63414...a5f Du tror at du ikke vil klippes er relevant i fødebrevet? For du tenker at de som blir klippet har et ønske om det og at det er derfor de gjør det liksom? 😂 Anonymkode: 3f077...819 16 2
Sirah Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 Herregud så dumt! Er virkelig folk så korka? Jeg trodde fødebrev skulle inneholde relevante opplysninger til jordmor DERSOM det var høyst nødvendig! F.eks om mor lider av sterk angst grunnet tidligere overgrep o.l. Ikke preferanser på jordmors hårsveis 🙈 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 Tja .jeg vil ha to jordmødre...den ene nå være 140 cm høye, briller og sort hår .den andre må være 180, lyst langt hår og falske øyevipper... Jeg vil ikke ha en vond fødsel, ikke revne. Og det må gå fort. Jeg må rekke og sminke meg før babyen kommer...og jeg vil ha en Gatorade retter etter babyen kommer ut... 😂🤦😂🤦😂🤦 Anonymkode: 08a10...08c 7 1
JegMotStrømmen Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 Jeg syns synd på mennesker som kan stille slike irrelevante krav, det må jo ligge en enorm usikkerhet bak. Jeg kan forstå at man ønsker enerom, men de er det jo kø om. At man stiller krav om tillatelse for berøring, og informasjon underveis, Og jeg kan forstå at man ønsker kun kvinner tilstede, om man har opplevd overgrep e.l. Men hestehale, idkort, alder, hårfarge? Det var ikke vanlig med fødebrev da jeg fødte, men jeg ble spurt på forhånd om student kunne være med på mellomste. Verdens greieste jente, hun ble nok en god jordmor siden. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 Hahaha. Her er det noen som er redd for at mannen sin skal falle pladask for en pen jordmor med langt hår under 35 😂 Anonymkode: a3194...b34 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 Altså, flere av disse var ganske ekstreme. Men det kan ligge mer bak noen av disse enn vi vet. Kanskje er det et lite lokalmiljø der en av jordmødrene er kjent for å være skikkelig streng, og det er vanskelig å skrive "Jeg vil ikke at XXX skal være min jordmor", så da skriver vi "Vil ikke at jordmor skal ha brunt hår eller hestehale". Alternativt kan det være en fødende med dårlig erfaring fra tidligere. Kanskje både med ung, usikker jordmor, og med godt voksen "besserwiser" jordmor? Det er kanskje lettere å skrive "under 50" enn å skrive "Jeg vil ha en jordmor som ikke behandler meg som et umyndig barn.". (Jeg tviler på har noen har selvinnsikt til å kjenne igjen seg selv i en slik beskrivelse.) Jeg hadde fødebrev til første fødsel. Men jeg er usikker på om det faktisk ble lest. Det gikk da mest på smertelindring og slike ting. Til andre fødsel hadde jeg mer erfaring, men på en måte også flere krav og ønsker. men da ble det ikke skrevet noe brev. Det ble derimot tatt noe samtaler på sykehuset på forhånd, og notert en del i journalen min om hvordan jeg skulle møtes av sykehus og jordmor. Anonymkode: 8b29e...de4 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 Her har jordmor jeg var til kontroller hos pushet på å skrive ting i fødebrevet, så nå står det masse stæsj der. Det meste ganske unødvendig, spør du meg. Men hun spør om hva jeg tenker om ditt og datt med fødsel, jeg svarer og hun er sånn, ja skriv det i fødebrevet! Hvorfor i alle dager trenger alt det stå i fødebrevet? Jeg hadde ikke trengt å si det til henne en gang hvis det ikke var for at hun spør så masse. Hadde ikke legen min vært så teit så hadde jeg droppet helt å dra til jordmor, så mye unødvendig mas og tullprat. Anonymkode: 13938...882 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvem i all verden sier det? Anonymkode: 4bc36...7b0 Har vært noen saker media der rosabloggere og tidligere realitydeltakere forteller om «mammasjokket». Helt latterlig å lese, og et hån mot de som faktisk sliter. Anonymkode: 4c65a...95b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå