Gå til innhold

Tilbake fra permisjon, sliten og stresset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå tilbake i 100% jobb etter 11 måneder hjemme med baby. Jeg har gruet meg veldig mye til å komme tilbake til jobb og har vell så og si brukt de siste 2 månedene av permisjonen på å stresse over det. Gruet meg ekstremt mye. Når jeg først kom tilbake til jobb gikk det mye bedre enn forventet. Det var veldig greit å komme tilbake og jeg var derfor litt irritert på meg selv som har brukt så mye energi på å grue meg. 

Nå har jeg jobbet i 1 måned og jeg kjenner jeg sliter veldig. Baby hjemme sover lite om nettene (vi har prøvd absolutt alt), dette resulterer jo i at vi ikke sover noe særlig, det har vært mye sykdom på oss alle sammen, det er for tiden mye å gjøre på jobb, jeg får svært lite søvn og når jeg kommer hjem går det i ett frem til legging av baby før jeg får kanskje et par timer for meg selv før baby begynner med uro og oppvåkninger. Samboer er hjemme i permisjon og gjør alt han kan for å gjøre ting lettere for meg så jeg får heldigvis god hjelp av han. Men nå kjenner jeg at jeg at jeg sliter. Jeg kommer meg aldri ovenpå, jeg er konstant sliten, trøtt og irritabel. Jeg våkner tom for energi, motløs og er tung i kroppen. Jeg synes det er vanskelig å komme meg på jobb (selv om jeg alltid kommer meg på jobb) men alt jeg vil er å sove litt til. Jeg sover ikke på samme rom som samboer og baby, men jeg hører fortsatt uroen hos baby der jeg sover, til tross for ørepropper. 
Jeg er redd jeg snart går på en smell, jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Noen tips? 

Anonymkode: 42069...43b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips til å leve uten søvn finnes ikke. Du må få tid til å sove når du kommer hjem fra jobb eller ved å ta en sovepille og sette av nok timer til å sove ut. 

Eneste løsning er å sette av tid til søvn. 

Anonymkode: e2e0a...614

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor går det i ett når du kommer hjem fra jobb? Har dere flere barn?

Det er forøvrig ikke så uvanlig å være utslitt når du ikke får sove. Kan du sove på et annet rom så du ikke blir vekket av småen? Eller sove med ørepropper? Mannen kan jo ta nettene siden han er i permisjon.

Anonymkode: a6834...673

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er forøvrig ikke så uvanlig å være utslitt når du ikke får sove. Kan du sove på et annet rom så du ikke blir vekket av småen? Eller sove med ørepropper? Mannen kan jo ta nettene siden han er i permisjon.

Det står både at hun bruker ørepropper og sover på eget rom ....

Anonymkode: e2e03...d59

Skrevet

Jeg synes de aller fleste ser ganske slitne ut i tiden etter permisjon, og jeg gjorde det selv også. 

Sjekk at du har nok jern (blodprøve), og prioriter søvn over alt annet. Det er det eneste som funker + å vite at det går over. 

Anonymkode: 299d4...b6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står både at hun bruker ørepropper og sover på eget rom ....

Anonymkode: e2e03...d59

Det så jeg nå🙈 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har ikke flere barn, bare ett. Men det går i ett fordi jeg ikke er hjemme før halv 5.  samboer trenger også litt pause om dagen, så er det middagstid, vil gjerne leke litt med baby, kveldsstell og legging. Vi bytter på legging, men siden samboer tar baby på nettene føler jeg det er riktig at jeg tar de fleste leggingene, det tar også kortere tid når jeg gjør det. 

sover på eget rom og bruker ørepropper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ikke flere barn, bare ett. Men det går i ett fordi jeg ikke er hjemme før halv 5.  samboer trenger også litt pause om dagen, så er det middagstid, vil gjerne leke litt med baby, kveldsstell og legging. Vi bytter på legging, men siden samboer tar baby på nettene føler jeg det er riktig at jeg tar de fleste leggingene, det tar også kortere tid når jeg gjør det. 

sover på eget rom og bruker ørepropper. 

Det høres egentlig ut som en ganske rolig ettermiddag det der. Tenker at du nok er så utslitt at du opplever det som tyngre enn det er. Mannen bør ha middag klar til kl 16.30 sånn at dere kan spise med en gang. Enkle middager slik at det er mulig å lage mens han passer på småen.

Har dere pratet med lege/helsesøster ang. Baby sin søvn? Kanskje det er noe som plager den lille som gjør at lille er så urolig? 

Prøv å legge deg selv når baby legger seg for kvelden. Gjør dette minst 2 ganger i uken. Da får du hentet inn søvn på den tiden baby er minst urolig. Veldig kjedelig å ikke få egentid, men det høres jo ut som om egentiden ikke er av særlig verdi nå når du er så trøtt. 

Kan dere gå en tur ut med den lille etter middag? Frisk luft og aktivitet før leggetid kan bedre søvnen (dere har sikkert prøvd alle triksene i boken, men tør å foreslå det likevel).

Og sist, men ikke minst, og aller viktigst: det går over! Det føles umenneskelig tungt, men vit at dette er en svært kort periode sett i det store perspektiv. Hold ut! (Og blir det for ille er det ingen skam å dra til legen for en kort sykemelding eller be om hjelp til babys søvn).

• Liker 1
Skrevet

Ja, når jeg leser over det nå så ser jeg at det kan se rolig og harmonisk ut, men det jeg mener med at det går i ett er egentlig at man ikke får tid til å sette seg ned før baby er lagt. Huset skulle gjerne vært ryddet og vasket innimellom også, så prøver å få gjort litt av det mellom slagene. Vi har pratet med både lege og hs om baby sin søvn, baby har vært utredet for div også, men uten funn. 
Vi har som sagt prøvd alle triksene i boken, baby er visst bare sånn. 

Baby legger seg halv 8 (har også prøvd å endre på leggetider og dag dupper uten effekt) og jeg legger meg mellom 9 og halv 10. Før dette må jeg gjerne ta en dusj og div så jeg får ikke lagt meg så mye før. Jeg føler altså selv at jeg ikke får gjort så mye, er bare så umenneskelig trøtt og sliten. Vi er så heldige at vi får litt avlastning på ettermiddagen inni mellom av besteforeldre, men det ser ikke ut til å hjelpe noe for min del. 

ja, får bare tenke at det snart snur 👍🏼

Skrevet

I en liten periode går det an å tenke at det er unntakstilstand og gjøre et minimum på rydding. Ja, matrester og slikt må tas, støvsuge innimellom (kanskje kjøpe en robotstøvsuger) og så heller la det være litt rotete. Det er jo ikke kjekt å ha det rotete, men det er heller ikke kjekt å være helt på felgen av stress og søvnmangel. 

Anonymkode: 3ae4b...da2

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler å sove på hvert deres rom når det er sånn,bytte på nettansvaret.  Vi trenger søvn og om løsningen er å ha ett rom som man kan bytte å bruke for å få sove hele netter så gjør det. Gull verdt. Skal vel ikke være nødvendig at alle er våkne om natta. 

Anonymkode: a5bb5...8d1

Skrevet

Sånn er det å få barn, du blir trøtt. Du får sove på ettermiddagen og ta igjen noen timer da, gjør ingenting om huset flyter. 

Anonymkode: 00846...1d8

Skrevet

Det høres helt normalt ut dette her. Søvnunderskudd hører vel med småbarn? Det gjorde hvertfall det her. Det blir bedre etterhvert ❤️

Anonymkode: d40ef...994

Skrevet

Nå sover min stort sett om natten, men jeg føler på mye av det du skriver selv.

Begynte på jobb for to måneder siden, da var baby 8,5 måned. Føler jeg har blitt mer og mer sliten siden da, og tror mye av det skyldes at jeg bruker mye energi på å tenke på de hjemme. Tiden går for fort, og det er ikke lange tiden mellom arbeidslutt og leggetid. Samvittigheten gnager, jeg savner baby, lurer på hva de gjør osv. Hodet mitt er med andre ord to steder samtidig, og jeg føler jeg bruker dobbelt så mye energi på det.

Dagene våre etter jobb er nok ganske like som dine. Jeg er hjemme 16.30, og baby legger seg 19/19.30. Den tiden jeg da er hjemme er hellig, og jeg bruker de timene på baby. Rydding, vasking, sette seg på rumpa i sofaen osv må bare vente. De timene bruker jeg kun på baby, og far lager middag eller tar en liten pause.

Jeg sovner ikke like lett, for jeg tenker på alt som skulle vært gjort og planlegger for oss alle. Jeg slumrer alarmene i søvne, og våkner mer utslitt enn da jeg la meg, føles det som. Kommer meg på jobb til riktig tid, men morgenen blir da et stress. Lover meg selv å stå opp tidligere dagen etter, uten hell.

Jeg er straks halvveis i ny graviditet, så det kan selvsagt påvirke, men jeg tror det største problemet er at jeg ikke klarer å legge fra meg familielivet når jeg reiser på jobb. Det er noe jeg må jobbe med, og forhåpentligvis blir det  bedre. Jeg har tatt blodprøver, og mangler ingenting hvert fall.

Problemet ditt er kanskje ikke like lett å løse. Det eneste tipset jeg har er at du må prøve å blokkere det ut og tenke at det er far som tar det om natten, og du trenger ikke å tenke på det. Vet at dette tipset er så godt som umulig å følge, men kanskje det bedrer seg med tiden? Det har jo bare gått en måned, og hele deg reagerer sikkert fortsatt som om det er din oppgave å ta natten.

Hvis det bare blir verre så ville jeg tatt en tur til legen. Kanskje du mangler noe, eller kanskje du trenger kortere dager. 

Anonymkode: da045...755

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...