Gå til innhold

Må jeg ta graviditetstest om morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at urinen har en høyrere konsentrasjon av det den måler om morgenen.

Men er det slik at man MÅ teste på morgenurin for å vite om en er gravid, eller kan man teste ellers på dagen og?

Har mistanke om at jeg er gravid, og tenker å kjøpe meg en test idag. Har lyst å ta en med en gang, men dersom jeg vet at den ikke vil gi utslag er det ikke vits.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs litt hvor følsom testen er og hvor langt på vei du er. Generelt, dess tidligere du teter (altså "tidelig" i forhold til når du forventet mens) dess viktigere er det med konsentrert urin for å klare å få en positiv test. Om du er en uke på overtid betyr det ingenting, tester du noen dager før mensne er ventet betyr det en del mer. Også avhengig av testen, ulike testmerker har ulik sensitivitet.

Dersom du tester svært tidelig vil jeg anbefale å vente til i morgen, ellers skal det med de fleste teter ikke være nødvendig (les hva som står i bruksanvisninga) Men i så fall: drikk minst mulig og "hold deg" i noen timer før du tar testen, som om du drikker en liter på styrten for å "få nok til å ta testen" så vil det være så utvannet at det er bortkastet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...