Gå til innhold

Leie eller eie, priser i de store byene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier en enebolig med ca 2 mill i lån. Totalt er bokostnader på ca 12000 i måneden, inkl. renovasjon, kommunale avgifter og bolig/innbo-forsikring. 

Ser folk ofte sier at å leie er billigere - men får det ikke til å gå opp... hva betaler dere som leier til familie på 4 i Trondheim, Bergen eller Tromsø? Vi har 2 barn og 5 soverom nå - men hadde greid oss med 3 soverom. 

Anonymkode: ca76c...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi eier en enebolig med ca 2 mill i lån. Totalt er bokostnader på ca 12000 i måneden, inkl. renovasjon, kommunale avgifter og bolig/innbo-forsikring. 

Ser folk ofte sier at å leie er billigere - men får det ikke til å gå opp... hva betaler dere som leier til familie på 4 i Trondheim, Bergen eller Tromsø? Vi har 2 barn og 5 soverom nå - men hadde greid oss med 3 soverom. 

er vel ikke så enkelt

Har boligen en verdi på 5 millioner så har du tapt inntekt på 90000 (bankinnskudd med 3% rente)
Er markedet på vei ned kan du fort tape 1-2 millioner på eneboligen

Går taket lekk kan du fort måtte ut med 250.000 

Skrevet

Men hvorfor vurderer dere å selge?

Om det lønner seg å eie eller leie har ikke et entydig svar, fordi det kommer an på livssituasjon, lønn, beliggenhet, leiepris, boligmarkedet i det aktuelle området etc. Det som lønner seg for én person lønner seg ikke nødvendigvis for alle andre.

Eier dere et hus i en av de store byene så ville jeg absolutt beholdt det.

Skrevet

Det er omtrent de samme prisene i Oslo og omegn som i Bergen og Trondheim.

Vi leier en 30 min unna Oslo en leilighet med 3 soverom, 103 kvm. Vi betaler 17000 kr I mnd + strøm. Det verste er at det regnes som billig. Enn må gjerne opp i 20000 + for å leie med 3 soverom.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Du må jo sammenligne på like vilkår... Om du bor i en villa til 8 millioner og bare har 2 mill igjen på lånet er litt irrelevant. 

Hva er alternativkosten? Om du hadde solgt huset, lånt penger for å investere i fond med 20% egenkapital (5x giring) og legger til premisset at fond historisk sett stiger 5% i året tror jeg ikke regnestykket ser helt likt ut... 

• Liker 1
Skrevet

Om det er billigere å eie eller leie går ikke bare på de faste månedskostnadene. Se over et perspektiv på 15 år (eller mer) - ta med utgifter ved kjøp, maling og vedlikehold, skifting av et vindu eller to, et sprukket rør eller oppgradering av taket på garasjen, alle mulige ting som må gjøres på en enebolig. Så kalkulerer du inn prisstigning (eller fall) ved et evt salg. 

Så ser du dette opp mot leieprisene i den samme perioden.

Da har du svaret på om det er billigere å eie eller leie.

Slik prisutviklingen har vært i boligmarkedet de siste 20 årene, har det for de aller fleste vært billigere å eie.  

Anonymkode: c7d66...e27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slik prisutviklingen har vært i boligmarkedet de siste 20 årene, har det for de aller fleste vært billigere å eie.  

Anonymkode: c7d66...e27

Det er vel på grunn av prisveksten. 

Ser man på denne Flott 4-roms selveier - 5. etasje - Overbygget balkong - Utsikt - Beliggenhet i sentrum over Torget Vest | FINN.no så leies denne ut til 18.500. Hadde eier satt pengene i banken hadde han fått med 3% rente 197700 mens ved å leie ut sitter han igjen med 173000 (husleie-felleskostnader).

Skrevet
1 hour ago, Illuminatum said:

mens ved å leie ut sitter han igjen med 173000 (husleie-felleskostnader)

Husk å ta med beskatning i regnestykket... Siden man ikke bor der selv blir leieinntekter beskattet. 

Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

er vel ikke så enkelt

Har boligen en verdi på 5 millioner så har du tapt inntekt på 90000 (bankinnskudd med 3% rente)
Er markedet på vei ned kan du fort tape 1-2 millioner på eneboligen

Går taket lekk kan du fort måtte ut med 250.000 

Illuminatum skrev (1 time siden):

Det er vel på grunn av prisveksten. 

Ser man på denne Flott 4-roms selveier - 5. etasje - Overbygget balkong - Utsikt - Beliggenhet i sentrum over Torget Vest | FINN.no så leies denne ut til 18.500. Hadde eier satt pengene i banken hadde han fått med 3% rente 197700 mens ved å leie ut sitter han igjen med 173000 (husleie-felleskostnader).

Det er den dårligste vurderingen av lønnsomhet av bolig jeg har lest, tror jeg. Man må også regne inn ev. prisstigning av eiet bolig over tid, og ikke glemme stigningen i leiepriser over tid. Leiepriser går jo også opp. 

Anonymkode: f7860...c74

• Liker 1
Skrevet

Ts her, takk for mange gode svar! Vi skal ikke selge, men har hørt en del fra venner og familie som selv leier at de er så fornøyd med å leie pga. renteøkning o.l. De fleste av disse leier for 15000-20000, så har egentlig følt meg dum som ikke forstod 😛 ser den med fond da.

Vi har bare hatt huset i 2 år, men det ble renovert før vi flyttet inn og da tok vi drenering, etterisolerte tak og kjeller, helt nytt elektrisk anlegg, nye vinduer/dører samt byttet kledning på 2 vegger - så utgifter til vedlikehold de neste 20 årene er vel mer ting vi har lyst til å ta, og ikke må ta (evt på forsikring). 

Vi kjøpte huset for 3,8 men har ikke fått ny takst etter renovering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her, takk for mange gode svar! Vi skal ikke selge, men har hørt en del fra venner og familie som selv leier at de er så fornøyd med å leie pga. renteøkning o.l. De fleste av disse leier for 15000-20000, så har egentlig følt meg dum som ikke forstod 😛 ser den med fond da.

Vi har bare hatt huset i 2 år, men det ble renovert før vi flyttet inn og da tok vi drenering, etterisolerte tak og kjeller, helt nytt elektrisk anlegg, nye vinduer/dører samt byttet kledning på 2 vegger - så utgifter til vedlikehold de neste 20 årene er vel mer ting vi har lyst til å ta, og ikke må ta (evt på forsikring). 

Da håper jeg de er klar til leieprisene etter hvert settes opp som følge av de økte kostnadene av å eie😅 De slipper ikke unna konsekvensene av økte renter de heller, det tar bare litt lenger tid pga. reglene for økning av leiepriser. 

Skrevet

De fleste som leier ut i en stor by, leier ut for en pris som tilsvarer faste utgifter på boligen, og deres egne kostnader på lån knyttet til boligen. 

Har eier månedlige utgifter til lån på 2000,- i avdrag og 8000,- i renter, og husleien er 5000,- så settes gjerne husleia til 17.000,- og så satser eier på at det blir prisstigning på boligen over tid i tillegg. (Så, en "inntekt" til å dekke skatt og uforutsett på 2000,-) 
Hadde du selv kjøpt boligen, så hadde du antagelig bare betalt 15.000,- hver måned, og fått verdistigningen selv. 

Om det virkelig lønner seg å leie nå, så må det være fordi man har avtalt langstidsleie inkludert strøm. Som gjør at utleier må ta hele prisøkningen på strøm alene. 

Anonymkode: 64806...580

Skrevet

Vi kjøpte vår leilighet i Oslo i 2012 for 2,1 millioner. Nå er den verdt 7 millioner.

Da vi kjøpte den, kostet leie av tilsvarende leilighet 14 000. Nå koster det 22 000.

Per dags dato koster den oss 2700 i månedlige rentekostnader før skattelette, og husleie er 6000 inkludert all energi og internett.

Vi puttet inn 800 000 i egenkapital da vi kjøpte.

Har pusset opp for 200 000 i løpet av de årene, det var ikke nødvendig, kun estetisk.

Så, liten tvil om at det har lønt seg å eie fremfor å leie i vårt tilfelle.

Anonymkode: 73acf...b5a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har og vært fornøyd med å leie i flere år - men ikke pga renteøkning men pga tilhørighet, ansvar og risiko. Jeg har ganske enkelt ikke visst om jeg ville bo her jeg nå bor, og jeg har ikke villet påta med risiko med å eie (vedlikehold etc).

Men samtidig har jeg tapt på det. Men det var jeg forberedt på og villig til for å ha friheten til å ikke bo her. Nå når jeg har bestemt meg skulle jeg gjerne kjøpt for flere år siden, men det visste jeg jo ikke da.

Så det kan jo være ulike årsaker til at de velger å leie. Og det vanligste er kanskje at de ikke har noe valg? De må leie av ulike årsaker og prøver å pynte på historien med å skylde på økte rentekostnader de med lån nå får?

En skal ikke undervurdere stigmaet i Norge rundt de som leier bolig og ikke eier bolig selv. Og jo eldre man er jo mer selvfølge er det at en eier, ikke leier. Da er og fort behovet der for å finne på unnskyldninger og pynte på ting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er den dårligste vurderingen av lønnsomhet av bolig jeg har lest, tror jeg. Man må også regne inn ev. prisstigning av eiet bolig over tid, og ikke glemme stigningen i leiepriser over tid. Leiepriser går jo også opp. 

Jeg skriver jo det innledningsvis. Det er prisutviklingen som i stor grad bestemmer om det er lønnsomt å eie/leie.

Jeg kjenner flere på 80 tallet som tapte store beløp. Flere opplevde at verdien av boligen de kjøpte gikk ned til 1/3 eller 1/2 av kjøpspris.

Skrevet

Det spørs jo litt. For oss er det billigere å leie slik vi bor i dag, selv om vi ønsker oss bolig etter hvert. Mye av grunnen er fordi vi har husleie med Internett, tv og strøm inkludert på 9000kr og når du leier slipper du vedlikehold, kommunale avgifter og renovasjon. Du finner ikke tilsvarende pris for å eie noe på samme størrelse (60 kvm) et annet sted i denne byen. 

I det sentrale østland for enebolig vil det nok være mest lønnsomt å eie, spesielt pga prisøkningen de siste årene. 

Anonymkode: 7b248...158

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...