Gå til innhold

SPARETIPS-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For oss som var barn på 90-tallet, har vi fått inn sparing med morsmelken 😁 Skyvepølse og alltid skru av lyset i rommet når man gikk ut. Noe kan vel være litt voldsomt, men hva er deres beste tips? 

Mitt: ny runde med gjennomgang av forsikringer. Sjekk opp flere selskap. Men husk å se på hva de dekker også, så du ikke ender opp med dårligere vilkår.

Flere?

Anonymkode: 3b422...f90

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsikringer som du skriver er veldig lurt å sjekke. Strømleverandør på elskling.no der man kan bytte. 

Vi har skrudd av varmen i kjelleren, er ikke så mye der. ( bortsett fra vaskerommet da så ikke rør fryser) 

Skrudd ned varmekabler på badet, lagt på matte. 

Bruker varmepumpen på to grader mindre, er såpass varmt enda. Også har vi kjøpt masse ved, vi har ovn både oppe og nede, så kommer til å fyre mer i år enn i fjor. 

Skrur av lys når vi ikke er det. 

Anonymkode: 8fecd...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sett op et budsjett og FØLG DEN

- Kle på dere ull og sett ned gradene

- Bo mindre. Ingen trenger et hus på 150 kvm, uansett. 

- Det er ofte billigere i leilighet enn enebolig/rekkehus

- Spar penger hver månde i fond.

- Spis mindre kjøtt

- Spis mer vegetar

- spis mindre porsjoner

- Ikke kast mat. Frys ned rester

- Bak mer

- Gå jevnlig over strømtilbydere

- Bytt til billigere mobilabonement

- Slutt å shoppe. Du lurer bare deg selv

- Kjøp varer på 50%

- Bruk biblioteket mer aktivt. Du kan også leie dvd der

- Gjør mer av aktiviteter som er gratis. Bak boller, kok kaffe og gå på en søndagstur!

- Du kan leie fritidsgjenstander på en BUA

- Gå jevnlig til tannlege (Slik at du senere slipper regninger på 30.000+ Tro meg, det skjer mange)

- Trenger du økonomisk hjelp? Be NAV om et møte

Også selvfølgelig. Gå over forsikringer, strømavtaler (Som nevnt tidligere) boliglån ofte.

- Og treneger du egentlig den bilen? Hva med å bo mer sentralt.

Har noen sparetips også som er mer ekstreme, men dette er KG, så lar de være får trådens dels.

Anonymkode: 1f5ef...32d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte fælt på hva skyvepølse var og trodde det var en morsom autocorrect. Så forteller google meg at det er noe jeg faktisk  har praktisert. 😅 

Anonymkode: 143eb...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene og var på aap frem til nå.

-Kjøp mat på tilbud, følg med i tilbuds appen, og kjøp fra 40% disken. Frys ned slik at du alltid har mat på lager i frysen. Er mye typ first price og eldorado som er greie produkter. Kombinert med og finne mat på tilbud, typ kylling og fisk. Ikke handle på tom mage, da blir det mye ekstra med deg hjem i handleposene.

-ukeshandle, jeg bruker "fattig student" og har greid meg veldig godt på de oppskriftene og pris, men det er jo og dyrere nå men likevel billigere og sunnere enn og handle hver dag. 

-er det noe du trenger av sko og klær, handle enten på tilbud eller brukt. Mye fint på bruktbutikkene. 😊 Interiøret må man desverre sette litt på hylla for mange. 

-småkjøp blir mye penger i lengden. Take away kaffe, lunsj på veien, ei pølse på Narvesen, en sjokolade osv. 

-samme med take away mat. Blir dyrt i lengden.

-morsom sparing, få noen kr hver gang kortet blir trukket. Og få betalt ting på vipps til sparekonto. Altså penger du har eks lånt, osv til sparekonto. 

-ikke bruk penger du ikke har 

-si opp abonnementer du egentlig ikke bruker. Om du går glipp av en serie, så går verden videre for det om. 😊 Spotify Premium er ikke er must, da folk flest har 4g/5g på mobilen. Ingen MÅ ha VG+ og sånn, det og sluker penger. Bytt til billigere mobilabonnement.

-kattevask! Klut, såpe og vann. Dusj mindre. 

-drøye lengst mulig og sette på klær og oppvaskmaskin.

Er de tiltakene jeg gjør. Jeg leier heldigvis en rimelig leilighet inkl strøm og nett. Men viser godt hensyn med og spare strøm, da mine huseiere er utrolig hyggelig og greie. Trenger ikke og gjøre strøm situasjonen verre, de er 5 stk i huset og har nok dyr strømregning alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Puster liv i denne tråden. 

Bruk first price kaffepulver istedet for kapsler og skum melk for å lag kaffe latte.  Et glass FP-kaffe varer lengre. Kapsler er dyrt.

Kjøp slike poser med flere frosne torskefileter eller kylling og en pose med potet. Der har du flere middager :) Bare varier tilbehøret

Spar opp klær i det lengste før det vaskes.  

Skru ned temperaturene og kle seg i ullklærne for å spare strøm.   

Ha pålegg med til jobb og ta den med hjem igjen daglig.  Bruke det opp før man kjøper nytt.  

Droppe middag noen ganger. Lage seg en toast, stekt egg, omelett eller noe enkelt i stedet.  

Del opp maten slik at det blir rester.  F.eks taco, fiskeboller eller wok kan spes over 2 dager.  

Lån bøker hos noen i stedet for å betale for å dra til byen for å låne ei bok og deretter betale når du må dra for å levere bøkene.  

Ha kun en streamingtjeneste eller del med noen andre (ikke snylt) 

Anonymkode: c13e3...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruke handlenett istedenfor pose. Ha alltid noen handlenett i bilen for spontan handling.

Kjøpe kjøkken avfallsposer

Kjøpe tørkede bønner. Ha mange i bløt over natten, koke dem, frys dem i porsjonsposer, og ta frem en pose av gangen til bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Finn.no til kjøp av sportsutstyr og klær.

Hvis du liker bøker: Gå på loppemarked den dagen de stenger, da pleier de å kjøre posesalg av bøker for å bli kvitt dem. Verdifulle bøker (spesielt fagbøker) kan du selge videre på Bookis med fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Puster liv i denne tråden. 

Bruk first price kaffepulver istedet for kapsler og skum melk for å lag kaffe latte.  Et glass FP-kaffe varer lengre. Kapsler er dyrt.

Kjøp slike poser med flere frosne torskefileter eller kylling og en pose med potet. Der har du flere middager :) Bare varier tilbehøret

Spar opp klær i det lengste før det vaskes.  

Skru ned temperaturene og kle seg i ullklærne for å spare strøm.   

Ha pålegg med til jobb og ta den med hjem igjen daglig.  Bruke det opp før man kjøper nytt.  

Droppe middag noen ganger. Lage seg en toast, stekt egg, omelett eller noe enkelt i stedet.  

Del opp maten slik at det blir rester.  F.eks taco, fiskeboller eller wok kan spes over 2 dager.  

Lån bøker hos noen i stedet for å betale for å dra til byen for å låne ei bok og deretter betale når du må dra for å levere bøkene.  

Ha kun en streamingtjeneste eller del med noen andre (ikke snylt) 

Anonymkode: c13e3...d89

Hvordan sparer man på dette, kontra å ha pålegg både på jobb og hjemme? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forkjølajente skrev (13 minutter siden):

Hvordan sparer man på dette, kontra å ha pålegg både på jobb og hjemme? 🤔

Om man spiser lite er det fare for at det blir dårlig før man får spist det opp om man har en pakke på hvert sted.

Anonymkode: 6fb65...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et tips og det er å ha mange kontoer som er spesialrettet mot  faste store regninger. En konto for hver regning. 

Anonymkode: e524c...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Om man spiser lite er det fare for at det blir dårlig før man får spist det opp om man har en pakke på hvert sted.

Anonymkode: 6fb65...9e6

Da bør jo tipset heller være "ikke kjøp så mye pålegg at du ikke rekker å spise det før det blir gammelt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper kun kjøtt etc til 50% og fryser ned.

Kjøper mesteparten av ting på nett og googler alltid priser først

Klær arves mye

Sparer 15-20 tusen hver måned.

Anonymkode: 5ff38...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips: slutte å prøve å «keeping up with the Joneses»!

Det er ikke lett når The Joneses popper opp på Instagram hele tiden og påminner om hva de har som ikke du har. 

Så logg av Instagram. Forsøk å tenke mindre på hva andre har og gjør. Fokuser på hva du har som du setter pris på. Hopp av karusellen der vi hele tiden må gjøre eller ha like mye som de andre. 
- kjøp julegave kun til de aller nærmeste. Kun kjernefamilien, og det trenger faktisk ikke være dyrt. Om du vet at noe kommer på salg - pakk inn et bilde av hva du skal kjøpe om et par dager. 
- man trenger ikke varmmat hver dag. 
- ved alle kjøp - vurder muligheten for å sette inn samme sum på fond. Hva skulle disse pengene bli om noen år? 

Anonymkode: 3505f...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...