Gå til innhold

Kode rød for vanlige folk 🚨 - fattigdomsbombe 💣

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De burde øke alle minstesatser til 25.000 pr mnd =300.000 i året eller mer. Finansieres ved økt skatt på høye inntekter. Altså omfordelingspolitikk med sosial profil.

Skrevet

Helt enig, noe må gjøres for disse menneskene. Det er de som trenger det aller mest. Måtte man vite om noen som sliter nå kan vi alle gjøre noe mens vi venter på tiltak fra politisk hold. Hva kan vi gjøre, vi som har nok penger til å klare oss. Invitere på middag eller kveldsmat, gi bort det ene brødet når vi baker. Det er enkelt men betyr mye. Sørge for at de føler seg inkludert.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sosialistenes mantra er at det skal (Lønne seg og jobbe) Stoltenberg satt i gang denne  

• Liker 3
Skrevet
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Sosialistenes mantra er at det skal (Lønne seg og jobbe) Stoltenberg satt i gang denne  

Det skal lønne seg å jobbe men vi kan allikevel ikke sitte og se på at syke mennesker fryser ihjel eller sulter ihjel. Dette er krig, ikke normaltid.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Duff skrev (4 minutter siden):

Det skal lønne seg å jobbe men vi kan allikevel ikke sitte og se på at syke mennesker fryser ihjel eller sulter ihjel. Dette er krig, ikke normaltid.

Nei men det er det dem gjør sitter og ser på hvorfor skulle Støre gjøre noe ? han har jo 100 000 000 på konto han fyrer som han sier med ved  men dette vil jo EU forby (noe AP er tilhengere av EU)  er det krig ?  

• Liker 3
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Nei men det er det dem gjør sitter og ser på hvorfor skulle Støre gjøre noe ? han har jo 100 000 000 på konto han fyrer som han sier med ved  men dette vil jo EU forby (noe AP er tilhengere av EU)  er det krig ?  

Støre skuffer og velgerne rømmer til, av alle ting, Høyre.  Det ville gått fra vondt til verre.

Skrevet (endret)

Ja det er trist at de gjør det de burde gått til kategorien andre der finnes det partier som vil oss vel selv stemmer jeg Partiet De Kristne (PDK) 

Endret av Maskinfører
Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Ja det er trist at de gjør det de burde gått til kategorien andre der finnes det partier som vil oss vel selv stemmer jeg Partiet De Kristne (PDK) 

Jeg så på siste meningsmåling at Andre var økt litt opp til 4,7?  Men innad i dette er det jo utrolig smått.  Jeg har lest noe om at disse mikropartiene får for lite oppmerksomhet i media, og at det er derfor folk ikke ser dem.  Av disse partiene liker jeg best INP. De andre virker mer spesielle, men det er jo fordi vi er forskjellige.  Ellers mister vi jo troen på politikere som ikke holder det de lover hele tiden. F.eks kabler og strømpriser.

Skrevet
Adobyen skrev (53 minutter siden):

De burde øke alle minstesatser til 25.000 pr mnd =300.000 i året eller mer. Finansieres ved økt skatt på høye inntekter. Altså omfordelingspolitikk med sosial profil.

Mange har dette etter skatt er trukket fra. 

Skrevet (endret)
Xstrella skrev (3 minutter siden):

Mange har dette etter skatt er trukket fra. 

Ja, men ikke de som har minstesats. Her er minste og største:

B9A72D64-AF1F-41DD-85A7-26641B85372E.jpeg

Endret av Adobyen
Skrevet
Adobyen skrev (Akkurat nå):

Jeg så på siste meningsmåling at Andre var økt litt opp til 4,7?  Men innad i dette er det jo utrolig smått.  Jeg har lest noe om at disse mikropartiene får for lite oppmerksomhet i media, og at det er derfor folk ikke ser dem.  Av disse partiene liker jeg best INP. De andre virker mer spesielle, men det er jo fordi vi er forskjellige.  Ellers mister vi jo troen på politikere som ikke holder det de lover hele tiden. F.eks kabler og strømpriser.

Joa det kan stemme det at de lå på mellom 4,7-5% de var større enn sp/sv/mdg i den duren ja det er utrolig lite må jeg si spessielt når folk ser hva som skjer rundt oss strøm drivstoff osv osv men de er i en slags rus av ett eller annet fortrollet joa INP kan ha noe for seg det så han på debatten forrige uke fra en plattform :) både han og Hustad var flinke ja jeg har vel egentlig bare tiltroen til de i kategorien andre da de aldri har fått vist hva de kan og det er det nok en grunn for :( 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er illustrerende at eksempelet som trekkes frem er den uføre alenemoren. Andre og kanskje vel så utbredte eksempler vil være familier som har innvandret til Norge og har liten tilknytning til arbeidslivet. Samtidig er det langt, langt flere som i varierende grad er avhengig av statlige overføringer.

Denne økte avhengigheten og manglende robustheten er på mange måter foruroligende, særlig i en tid der privatpersoners utgifter til livsopphold øker samtidig som vi må regne med å måtte kutte i offentlige utgifter fremover. Vi kan forvente og kreve at staten skal ta regningen og overføringene økes, men pengene må tross alt tas fra et sted samtidig som det blir mindre å ta av. Det vil en kanskje ikke klare, og kanskje ender vi opp i en situasjon der livsvalgene og situasjonene en over tid har vendt seg til at er greie vil være uholdbare. Så kan en samtidig bare spekulere i hvilke konsekvenser det vil få for områder og grupper som allerede er belastede, og fullstendig avhengige av statlige overføringer. 

Skrevet
amit skrev (Akkurat nå):

96% av velgerne stemte for dette ved siste valg. Og min spådom er at 96% av velgerne kommer til å stemme for mer av dette ved neste valg også.

Ja, vi ble lurt av de partiene som gjør det vanskelig for oss. Jeg stemte AP og angrer.  Men jeg forsto ikke hvor lurt jeg ble.  Samme med de som stemte Høyre og alle som fortsatt løper til Høyre nå… 

Skrevet
Adobyen skrev (6 timer siden):

Et håpløst forslag som vil øke statens underskudd med flere titalls milliarder og dytte en enda større regning over på fremtidige generasjoner, som vil måtte øke skattene eller kutte velferden enda mer for å få budsjettet til å gå opp. Man kan klare seg på dagens satser om man evner å prioritere pengene sine, det er åpenbart trangt, men man overlever.

Å flå de rike enda mer er ingen løsning, da får vi bare flere smarte, hardtarbeidende som pakker kofferten og flytter, og tar med seg velstanden og arbeidsplassene.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Imariuz skrev (6 timer siden):

Et håpløst forslag som vil øke statens underskudd med flere titalls milliarder og dytte en enda større regning over på fremtidige generasjoner, som vil måtte øke skattene eller kutte velferden enda mer for å få budsjettet til å gå opp. Man kan klare seg på dagens satser om man evner å prioritere pengene sine, det er åpenbart trangt, men man overlever.

Å flå de rike enda mer er ingen løsning, da får vi bare flere smarte, hardtarbeidende som pakker kofferten og flytter, og tar med seg velstanden og arbeidsplassene.

Man ser det med forskjellige øyne etter hvor man selv befinner seg, og derfor er det så mye uenighet om fordelingspolitikken, selvfølgelig er det det. Våre politikere blir aldri enige de heller, og man kunne tro at de ikke vet hvem de skal jobbe for, eller hva de egentlig driver med.

Ta f.eks alle de arbeidstakerne som er ansatt i stillinger med lønn fra 800.000 og oppover, hvor mye bidrar disse til å skape arbeidsplasser, og hvor attraktivt er det for alle disse å flytte sine arbeidsplasser til andre land?  Hvor mange av disse står klar for å reise med første fly til Sveits?  Bedriftseiere. Hvor mange slike vil flytte arbeidsplasser ut av landet?  Disse argumentene kommer de høytlønte og næringsdrivende trekkende med hver gang det er snakk om skattepolitikk. Har noen faktisk regnet på dette? 

Det er veldig mye jeg ikke forstår, det er sikkert. Jeg forstår faktisk stadig mindre, men jeg er jo bare en av «vanlige folk».

Endret av Adobyen
Skrevet
Maskinfører skrev (11 timer siden):

Er kristen selv, men må er vel ikke PDK kjent for å være for en sterk velferdsstat

Skrevet
Adobyen skrev (57 minutter siden):

Ta f.eks alle de arbeidstakerne som er ansatt i stillinger med lønn fra 800.000 og oppover, hvor mye bidrar disse til å skape arbeidsplasser, og hvor attraktivt er det for alle disse å flytte sine arbeidsplasser til andre land?  Hvor mange av disse står klar for å reise med første fly til Sveits?  Bedriftseiere. Hvor mange slike vil flytte arbeidsplasser ut av landet?  Disse argumentene kommer de høytlønte og næringsdrivende trekkende med hver gang det er snakk om skattepolitikk. Har noen faktisk regnet på dette? 

Vi vet ikke hvor mange som tenker på å flytte ut, men alt for mange har reist de siste tiårene, og  for mange bedrifter flagget ut. Og flere blir det nok med regjerings skatteøkninger.

Vi trenger flere arbeidsplasser, mer verdiskapning for å holde oppe vår levestandard og velferd, og da nytter det ikke å flå de dyktige og smarte risikotakerne mens landene rundt oss holder skattene og avgiftene nede og belønner verdiskapning og arbeid. Blir forskjellen for stor og de ikke lengre ser at det er verdt det, da pakker de kofferten og reiser, og landet blir fattigere og får dårligere velferd.

Skrevet
Topsi skrev (1 time siden):

Er kristen selv, men må er vel ikke PDK kjent for å være for en sterk velferdsstat

Spørs hva man legger i begrepet. De vil opprettholde en velferdsstat med skattefinansiert skole, helsevesen, trygder etc. i likhet med resten av partiene, riktignok med sterkere kontroll, redusert tak for trygd, aktivitetsplikt for alle og karensdag for sykelønn for å få ned sykefraværet og andelen uføre. At de ikke lover gull og grønne skoger for å kjøpe stemmer, betyr ikke at de er imot velferdsstaten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...