Gå til innhold

Mangel på empati rundt kvalme/oppkast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kastet opp 4 mnd i strekk, og er helt utslitt. Til mat spiser jeg det jeg klarer å spise og har lyst på, uten å måtte kaste opp. Tvinger jeg i meg mat jeg ikke vil ha, kaster jeg opp 20 min senere. Maten er ikke engang fordøyd. 

Så har jeg en samboer som jeg vet mener det beste og er redd for kostholdet pga baby. Han maser ofte om at jeg må spise sunt og variert og ikke «drittmat» som jeg har spist ofte i det siste. De gangene jeg har prøvd å tvinge innpå mat jeg ikke vil ha, kaster jeg opp. Han er redd for at babyen ikke får i seg den næring baby trenger, men har ingen forståelse rundt det å kaste opp hver dag og hvordan dette føles om man skal tvinge innpå mat man ikke vil ha. Er det virkelig så viktig at jeg spiser sunt for baby? Tar alt av vitaminer og gjort det siden før graviditet 

Anonymkode: 015a7...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er at du får i deg mat, så babyen får nok næring til å vokse. Jeg mener i hvert fall at fokus på å spise sunt må komme i andre rekke om alternativet er at du ikke får i deg noe mat. Får du hjelp fra helsevesenet?

Anonymkode: cda27...c61

Skrevet

Førsteprioritet er jo å klare å holde på den maten man spiser. Da må du nesten velge den maten du klarer å holde nede. For min del var lyst brød med smør og evt ost, eplejuice med farris, mandler og salte kjeks det som lettest holdt seg nede i de kvalmeste periodene. Ikke så næringsrikt, men alternativet var at alt kom opp igjen. Du må nesten bare forklare dette for mannen din. For de fleste er det bare en periode i svangerskapet at det er så ille, så kan du forhåpentligvis fokusere på sunn mat senere.

Skrevet

Barnet tar næring fra deg, så eneste problem med mangel på inntak av mat over tid er at mor blir utmattet. 

Samboeren din må heller sette seg bedre inn i hypermesis, og det kan du si til ham.

Du trenger ikke råd, du trenger støtte. Har han spørsmål får han ringe helsestasjon. Ikke mase på deg som ligger over doskåla. 

Anonymkode: 545e3...a83

Skrevet

Førstepri er jo matinntak. Så kommer matkvalitet som nr. 2. 

Jeg fikk beskjed av lege da jeg var gravid, at ungen «stjeler» næringsstoffene den trenger av mor uansett, så den som får mangler er mor - ikke barn. Samme lege sa også at om det eneste jeg orket var en McDonalsburger, var det bedre enn ingenting - som jo er alternativet når man er skikkelig kvalm. Når du i tillegg får ned vitaminer osv ser jeg ikke problemet :) 

Ta med mannen din til jordmor eller fastlege så han kan få info om dette. Han høres jo helt rar ut, har han noen gang vært kvalm før?🤷🏽‍♀️

Anonymkode: f286f...985

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...