GrønnNellik68 Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kER4qB/to-nav-kvinner-innledet-seksuelle-forhold-til-klienten-ali 🫣🫣🫣 4 2
AprilLudgate Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Fytti HELVETE. Altså, mannen opplever å se som gravide kjæreste bli skutt og drept foran øynene hans. Har stor grad av psykisk uhelse. Og her mener to kvinnelige ansatte at: - Han la an på meg, kjempeviktig moment - Bare fortsatte som veileder jeg, ikke noe stress Det spiller da ingen rolle om han tok initiativ. Det er grovt misbruk av sin stilling 😳 Og så «vet ikke hva jeg skal skrive i søknad om ufør» - saksbehandler skal vel strengt tatt skrive en arbeidsevnevurdering. Ikke «siden du ikke gav meg sex så blir jeg usikker på en saksopplysning». Håper de får strengeste mulige straff. 15 3 3
Hvitstrietapet Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 En mann med alvorlige og dype traumer og mentale problemer som følger av det, og de påstår at han la an på dem så da går det bra? De fraskriver seg alt ansvar over på ham, hvilket er ufattelig bare det mens de selv har sittet og hintet om sin makt over hans sak på sms! Dette er så alvorlig og grovt, jeg kan ikke tro at det ikke ble sak av det. Jeg nekter også å tro at det samme hadde skjedd dersom det var en ung jente og to eldre mannlige NAV ansatte. Dette er grov utnyttelse av sin stilling og makt. 15 1
Entern Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Ingenting overrasker meg når det gjelder NAV og NAV-ansatte. 12 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 (endret) Entern skrev (1 minutt siden): Ingenting overrasker meg når det gjelder NAV og NAV-ansatte. Denne saken burde overraske. Det er mange udugelige i NAV, men det er heldigvis svært få NAV-ansatte som misbruker stillingen til å utnytte NAV-klientene seksuelt. Endret 25. september 2022 av Nimbus2000
Søgni Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 Veldig alvorlig sak, som man kan si mye om. Det som provoserer meg mest, og her er det mye som kan provosere, er dette "han la an på meg først", som om det har noe med saken å gjøre. Det er så platt, jeg nekter å tro at dette er et argument noen kan ta på alvor, inkludert de det gjelder. Alle som har makt over andre, særlig når det gjelder noe så grunnleggende som rettigheter til ytelser, kan oppleve å bli lagt an på eller lignende, fra folk i ulike sårbare situasjoner. Det er faktisk grunnleggende kunnskap, i tillegg til at det finnes klare rutiner på de fleste halvveis oppegående arbeidsplasser der man jobber med folk, for hvordan man skal forholde seg til det. 12 1 1
Entern Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 Nimbus2000 skrev (Akkurat nå): Denne saken burde overraske. Det er mange udugelige i NAV, men det er heldigvis svært få NAV-ansatte som misbruker stillingen til å utnytte NAV-klientene seksuelt. Tviler på at dette er eneste tilfelle… 2 4
Gjest Nimbus2000 Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Hvitstrietapet skrev (15 minutter siden): En mann med alvorlige og dype traumer og mentale problemer som følger av det, og de påstår at han la an på dem så da går det bra? De fraskriver seg alt ansvar over på ham, hvilket er ufattelig bare det mens de selv har sittet og hintet om sin makt over hans sak på sms! Dette er så alvorlig og grovt, jeg kan ikke tro at det ikke ble sak av det. Jeg nekter også å tro at det samme hadde skjedd dersom det var en ung jente og to eldre mannlige NAV ansatte. Dette er grov utnyttelse av sin stilling og makt. Enig. I hvert fall når man ser begrunnelsen for henleggelsen: I en tilleggsuttalelse til Riksadvokaten skriver statsadvokat Monica Krag Pettersen følgende om tekstmeldingene i saken: «Når det gjelder meldingene det er vist til i klagen, er jeg enig i at de kan støtte fornærmedes forklaring. Tekstmeldingene kan etter mitt syn likevel ikke tas til entydig inntekt for press og utnyttelse fra NNs side relatert til en seksuell relasjon, og står uansett ikke i motstrid til NNs forklaring om et kjærlighetsforhold og kan like godt forstås i en slik kontekst.»
Hvitstrietapet Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Nimbus2000 skrev (4 minutter siden): Enig. I hvert fall når man ser begrunnelsen for henleggelsen: I en tilleggsuttalelse til Riksadvokaten skriver statsadvokat Monica Krag Pettersen følgende om tekstmeldingene i saken: «Når det gjelder meldingene det er vist til i klagen, er jeg enig i at de kan støtte fornærmedes forklaring. Tekstmeldingene kan etter mitt syn likevel ikke tas til entydig inntekt for press og utnyttelse fra NNs side relatert til en seksuell relasjon, og står uansett ikke i motstrid til NNs forklaring om et kjærlighetsforhold og kan like godt forstås i en slik kontekst.» Det er forjævlig, vet ikke hva annet en skal kalle det. 2
Gjest Nimbus2000 Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 (endret) Søgni skrev (19 minutter siden): Veldig alvorlig sak, som man kan si mye om. Det som provoserer meg mest, og her er det mye som kan provosere, er dette "han la an på meg først", som om det har noe med saken å gjøre. Det er så platt, jeg nekter å tro at dette er et argument noen kan ta på alvor, inkludert de det gjelder. Alle som har makt over andre, særlig når det gjelder noe så grunnleggende som rettigheter til ytelser, kan oppleve å bli lagt an på eller lignende, fra folk i ulike sårbare situasjoner. Det er faktisk grunnleggende kunnskap, i tillegg til at det finnes klare rutiner på de fleste halvveis oppegående arbeidsplasser der man jobber med folk, for hvordan man skal forholde seg til det. Sant. Gjelder også spesielt når det er snakk om innvandrere som kommer fra land hvor korrupsjon er vanlig og kanskje den eneste måten å få offentlig ytelser. Her har jo også de NAV-ansatte poengtert at hva de velger å skrive vil bestemme om han får uføretrygd eller ikke. Da kan man jo ikke snakke om at dette er et gjensidig kjærlighetsforhold. Endret 25. september 2022 av Nimbus2000
Gjest Nimbus2000 Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 (endret) Hvitstrietapet skrev (3 minutter siden): Det er forjævlig, vet ikke hva annet en skal kalle det. Helt enig, det er motbydelig å snakke om et kjærlighetsforhold i denne saken. Endret 25. september 2022 av Nimbus2000
Baktus2024 Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Mnj..jeg var helt med til jeg såg det var en kvinne i 60-årene..da kasserte jeg dataen.
Søgni Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Nimbus2000 skrev (Akkurat nå): Sant. Gjelder vel også spesielt når det er snakk om innvandrere som kommer fra land hvor korrupsjon er vanlig og kanskje den eneste måten å få offentlig ytelser. Her har jo også de NAV-ansatte poengtert at hva de velger å skrive vil bestemme om han får uføretrygd eller ikke. Da kan man jo ikke snakke om at dette er et gjensidig kjærlighetsforhold. Ja, mange kommer fra land der man ikke har grunn til å stole på offentlige myndigheter, og som du sier, at dette kan være en måte å få ytelser på. Helt hårreisende, og forvaltningssida av saker som denne er jo katastrofal. Men så må man ikke forledes til å tro at disse kvinnene i sin rolle mest sitter ved en pult med klar avstand til personene de hjelper. Det gjør saken verre, for dette er slik jeg forstår saken, veiledere som driver brukeroppfølging, som har relasjonsbygging og tillit i brukermøter som sitt viktigste verktøy og kompetansefelt. Dette er ikke noen "dumme ansatte som har misbrukt rollen uten å være klar over det", dette er målrettet og svært kynisk. 2 1 2
bullehurk Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Entern skrev (31 minutter siden): Tviler på at dette er eneste tilfelle… Helt sikkert ikke. Ganske kjent fenomen i Sverige, kalt "Batikhäxorna". I hele systemet med mottak/oppfølging av flyktninger, mottak osv. Damer i 50-60 årene som skal "ta seg av" unge enslige menn bland flyktningene. 5 4
Nicathv Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 (endret) Nimbus2000 skrev (36 minutter siden): Enig. I hvert fall når man ser begrunnelsen for henleggelsen: I en tilleggsuttalelse til Riksadvokaten skriver statsadvokat Monica Krag Pettersen følgende om tekstmeldingene i saken: «Når det gjelder meldingene det er vist til i klagen, er jeg enig i at de kan støtte fornærmedes forklaring. Tekstmeldingene kan etter mitt syn likevel ikke tas til entydig inntekt for press og utnyttelse fra NNs side relatert til en seksuell relasjon, og står uansett ikke i motstrid til NNs forklaring om et kjærlighetsforhold og kan like godt forstås i en slik kontekst.» Ja. Det er absurd at sak nr. 2 ble henlagt. (Nr. 1 henlagt pga. foreldelsesfrist, det kan man jo mene så mangt om, men det er ikke rom for mye lovmessig manøvrering når det gjelder foreldelsesfrister) Følgende melding ble sendt av NAV-ansatte nr. 2: Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med uføresaken din. Om jeg skal omgjøre den fra innvilgelse eller avslag. Hvordan jeg skriver har stor betydning for resultatet. Vi ses ikke mer, men du får beskjed om resultatet når det er klart. Får deg jo ikke i tale, derfor meldinger. Han svarer. De sees, og har sex. Igjen. Hvordan statsadvokaten kan henlegge saken med begrunnelsen du har sitert her, skjønner jeg ikke i det hele tatt. Det virker veldig tydelig at maktpress ble utøvd her. Det er også fullt mulig å både ha et kjærlighetsforhold og å misbruke sin maktstilling overfor den andre parten, det er ikke gjensidig utelukkende. Hadde kjønnene vært omvendt ville det nok vært annerledes. Mistenker også at statsadvokatens identitet (middelaldrende kvinne med makt over andre mennesker) har spilt inn i bedømmelsen hennes litt her. Lettere å ha forståelse med mennesker man identifiserer seg med. Det er så klart bare spekulering fra min side. Endret 25. september 2022 av Nicathv 10 3
Eryn Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 Minner meg om denne artikkelen også: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/karK8B/sexpress-paa-asylmottak-unge-menn-foeler-seg-utnyttet-av-norske-kvinner 7 3
Gjest Nimbus2000 Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Entern skrev (51 minutter siden): Tviler på at dette er eneste tilfelle… Nei, jeg tror heller ikke dette er de to eneste tilfellene.
Spearmint Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 Jeg tenker denne (og mange andre saker) har flere og mer nyanserte sider enn det som kommer frem i en vinklet fremstilling i tabloidavisen. Bottom line, man skal ikke innlede noen som helst relasjoner til klienter/pasienter/brukere. Når det er sagt, så har denne mannen to saksbehandlere, og lik opplevelse med begge. Begge er mye eldre, og begge reagerer på kontakten med mannen, på tross av at de ikke avviser han eller avbryter kontakten umiddelbart. Den ene kvinnen tror tydeligvis oppriktig at de har en gjensidig kjærlighetsrelasjon da hun skriver rett frem at hun skal ta dette med sin leder. Og reagerer såpass på den seksuelle kontakten at hun har behov for å snakke om det og finne ut hva som skjedde. Hun benevner også kontakten som uprofesjonelt. Mannen fremstår taus. Noe som kan være kalkulert? Varm/kald/varm/kald. Uansett, man burde alltid ta kontakt med sin leder om man opplever uklare linjer og grenser mellom seg selv som profesjonell part og en klient av et slag, FØR man krysser noen som helst grenser. Det er alltid ugreit å innlede relasjoner til noen man har en maktubalanse med. 8 1
Anonymburker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 bullehurk skrev (1 time siden): Helt sikkert ikke. Ganske kjent fenomen i Sverige, kalt "Batikhäxorna". I hele systemet med mottak/oppfølging av flyktninger, mottak osv. Damer i 50-60 årene som skal "ta seg av" unge enslige menn bland flyktningene. Jeg vet om en kvinne i 40-50 årene som var leder på et mottak for flyktninger fra Afghanistan. Hun lå med noen av guttene der som var 16-17 år. I tillegg var hun gift. 4 3
GrønnNellik68 Skrevet 26. september 2022 Forfatter #20 Skrevet 26. september 2022 Fy faan sier jeg syns norske politi og rettsystem svikter igjen og igjen nå har jeg sett 4 episoder av norske krimsaker i 3 av dem fengslet politiet feil mann. Slike folk i nav burde vært kjeppjaget. Aldri likt NAV og hvordan de behandler folk. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå