AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Hva gjør man dersom man blir syk under permisjon? Tenker da på typisk influensa, omgangssyke o.l. - ikke fødselsdepresjon eller andre mer alvorlige ting. Jeg lurer på om jeg holder på å bli syk. Jeg er aldri syk ellers - men når jeg først blir syk, så pleier jeg å bli veldig syk. Baby er under 3 måneder. Biter man bare tenna sammen? Blir man sykemeldt og far tar over noe av permisjonen? Og viktigst av alt; blir baby fort smittet? Tåler de ikke veldig lite når de er så små? Hilsen stressa førstegangsmamma. Anonymkode: 1ffb2...939
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Om du blir så dårlig at du ikke kan ta deg av babyen kan far ta sykt barn dag / omsorgsdag. De kan brukes ved syk barnepasser. Anonymkode: 0b676...a34 5 3
Vera Vinge Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Hvis du er såpass medtatt at du ikke orker å ta deg av babyen, kan far være hjemme. Dvs ta sykt-barn-dag (mulig han må krysse av for syk barnepasser eller noe sånt). 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om du blir så dårlig at du ikke kan ta deg av babyen kan far ta sykt barn dag / omsorgsdag. De kan brukes ved syk barnepasser. Anonymkode: 0b676...a34 Vera Vinge skrev (10 minutter siden): Hvis du er såpass medtatt at du ikke orker å ta deg av babyen, kan far være hjemme. Dvs ta sykt-barn-dag (mulig han må krysse av for syk barnepasser eller noe sånt). Okei, tusen takk for svar 👍 Krysser fingrene for at jeg bare er veldig sliten. - ts Anonymkode: 1ffb2...939
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Ang. å smitte baby så hjelper det hvis du ammer så baby får antistoffer fra deg, vet ikke om det også gjelder nyoppstått forkjølelse osv.. Om baby under x måneder får feber skal man kontakte lege så sjekk ut det basert på alder til barnet, bare å google Anonymkode: 37745...f45 2
Vera Vinge Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 Jeg mener forresten å huske at barna mine kun fikk milde symptomer da de ble syke som babyer (jeg ammet). De skal jo være beskyttet. Men, jeg opplevde med min første at han fikk feber da han var to mnd. Jeg var ikke klar over at så små babyer «ikke skal» ha feber, dvs man må ta dem til lege. Det gikk fint, men de er mer obs for å være føre var da. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 Her er mannen hjemme m syk barnepasser-dager om jeg er syk eller veldig sliten eller veldig trøtt etter nattens nattevåk. Jeg er veldig mye veldig sliten da jeg også er litt deprimert og ganske angstpreget, så han er ofte en time eller to sen til jobb for å gi meg litt søvn. Hadde vi ikke gjort det slik, hadde jeg nok blitt fullstendig suicidal, så det er det som passer oss best. Han har god kommunikasjon med arbeidsplassen og se støtter han/oss fullt ut, og han har en jobb han kan hente seg inn i, heldigvis. Det er viktig å huske på at dette er for en periode i livet, ikke for resten av livet. Det hjelper ikke å slite seg ut bare fordi man alt er hjemme. Anonymkode: 824d8...69d 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 Er du syk kan far være hjemme. Og ja, de er utsatte disse små tassene for smitte.. de skal ikke ha feber etc.. så ikke bra å bite tenna sammen bestandig med babyer i hus. Vet det av erfaring. Men ta covid test for sikkerhets skyld og feber måling. Jeg er rett i termin området nå, og testet med to ganger for covid siden jeg er litt tett og slækk, og veldig varm i perioder og dårlig. Og vil ikke utsette babyen min, eller andre nyfødte og spesielt IKKE barn og voksne i risikosonen for eventuelt smitte. Negative heldigvis, så bare skam sliten og preggis plager. Får satse på du er bare sliten, baby tiden er og kan være slitsomt ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: ce7c1...b69
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 Man må nok bare bite tenna sammen Er man ordentlig syk og faktisk ikke kan ivareta barnet kan far bruke omsorgsdager, men disse er ganske begrenset så kjenn virkelig etter om det er nødvendig. Anonymkode: 72c67...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Far kan være hjemme hvis du blir såpass syk ja:) Min samboer fikk et brudd i skulderen mens han hadde permisjon, og kunne ikke løfte baby i det hele tatt, så da brukte jeg sykt barn dager til vi fikk avklart situasjonen videre. Da min var nesten 3 måneder så fikk både far og jeg covid. Ble skikkelig dårlige, og siden begge var syke så kunne vi ikke isolere oss fra baby, så hun ble også smittet. Det gikk fint, men det er vondt når barna er syke, og veldig skummelt den første gangen hvert fall. Min ble født i uke 35+6, så hun var prematur og ikke veldig stor. Kjente at det var en faktor som skremte meg også. Ble nok en veldig hysterisk mor, og selv om jeg vanligvis ikke vil være til bry for lege og legevakt, så ringte jeg flere ganger. De var så utrolig snille med oss på telefonen, og lot oss komme inn både på kvelden og natten, selv om de ikke kunne gjøre noe for oss. Det var vel for å betrygge oss om at hun fikk en legesjekk, og at alt var normalt etter forholdene. Evig takknemlig for det. Anonymkode: a8755...8c0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 Jeg var syk med baby her nylig og hadde ingen sjans til å ta meg av baby alene. Far var da hjemme i 3 dager og hjalp til. Han hadde hjemmekontor og kunne jobbe litt innimellom. Vi er heldige da han har en jobb med stor fleksibilitet, men alle har rett på å ta ut omsorgsdager. Anonymkode: ab9d0...765
mingus Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du syk kan far være hjemme. Og ja, de er utsatte disse små tassene for smitte.. de skal ikke ha feber etc.. så ikke bra å bite tenna sammen bestandig med babyer i hus. Vet det av erfaring. Men ta covid test for sikkerhets skyld og feber måling. Jeg er rett i termin området nå, og testet med to ganger for covid siden jeg er litt tett og slækk, og veldig varm i perioder og dårlig. Og vil ikke utsette babyen min, eller andre nyfødte og spesielt IKKE barn og voksne i risikosonen for eventuelt smitte. Negative heldigvis, så bare skam sliten og preggis plager. Får satse på du er bare sliten, baby tiden er og kan være slitsomt ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: ce7c1...b69 Svigermor smitta oss alle med covid da babyen var 3 uker, men hun ble bare litt snufs heldigvis. Hele familien har blitt mye verre og slått ut + feber av vanlig barnehagesjukdom storebror har dradd med seg hjem 😅 så ville ikke brydd meg med noen coronatest.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du syk kan far være hjemme. Og ja, de er utsatte disse små tassene for smitte.. de skal ikke ha feber etc.. så ikke bra å bite tenna sammen bestandig med babyer i hus. Vet det av erfaring. Men ta covid test for sikkerhets skyld og feber måling. Jeg er rett i termin området nå, og testet med to ganger for covid siden jeg er litt tett og slækk, og veldig varm i perioder og dårlig. Og vil ikke utsette babyen min, eller andre nyfødte og spesielt IKKE barn og voksne i risikosonen for eventuelt smitte. Negative heldigvis, så bare skam sliten og preggis plager. Får satse på du er bare sliten, baby tiden er og kan være slitsomt ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: ce7c1...b69 Må bare kommentere at feber hos babyer, spesielt en som har rukket å bli tre måneder, ikke er farlig i seg selv. Det er ikke farlig selv om de har det i flere dager. Det skumle med feber hos så små er når man ikke vet årsak. Hvis mor har influensa så er årsaken kjent, og da kan man senke skuldrene. Vi ble anbefalt å ikke bruke paracet med mindre temperaturen var over 39, da kroppen jobber best mot sykdom når temperaturen er mellom 38 og 39. Min hadde høy feber, og paracet virket ikke lenge, så vi fikk skrevet ut et annet preparat slik at vi kunne ta annenhver. De skal ikke ha paracet for ofte. De første seks ukene er man anbefalt å være ekstra forsiktige, og man bør passe på hvem som får møte baby da😊 Anonymkode: a8755...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 For min del gikk det bra å være syk med baby, siden han var en skikkelig sovebaby. Syns det var mye verre med en aktiv 3-åring 😂. Men er du for syk til å ta deg av barnet, så må selvfølgelig far overta. Anonymkode: 9e8e2...df5 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du syk kan far være hjemme. Og ja, de er utsatte disse små tassene for smitte.. de skal ikke ha feber etc.. så ikke bra å bite tenna sammen bestandig med babyer i hus. Vet det av erfaring. Men ta covid test for sikkerhets skyld og feber måling. Jeg er rett i termin området nå, og testet med to ganger for covid siden jeg er litt tett og slækk, og veldig varm i perioder og dårlig. Og vil ikke utsette babyen min, eller andre nyfødte og spesielt IKKE barn og voksne i risikosonen for eventuelt smitte. Negative heldigvis, så bare skam sliten og preggis plager. Får satse på du er bare sliten, baby tiden er og kan være slitsomt ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: ce7c1...b69 Coronatest er fullstendig unødigvendig, og det er ikke farlig om babyen er litt syk. Det er helt normalt. Anekdote, men vi hadde Korona når babyen var 4 uker. Min største bekymring var at jeg skulle få en fæl hoste, som jeg pleier når jeg er forkjølet, for jeg hadde keisersnitt for å få babyen ut. Babyen testet vi aldri, han var litt snufsete. Dette var i februar i år. Anonymkode: 824d8...69d 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 Tusen takk for svar alle sammen 😊 Jeg er litt bedre i dag. Lurer på om jeg kanskje har hatt brystbetennelse. I så fall gikk den over gruelig fort! Men jeg er fremdeles svak i kroppen og veldig svimmel så far har tatt hjemmekontor slil at han kan hjelpe meg med typ bleieskift siden jeg sliter med å stå oppreist. Det føles teit at far skal bli hjemme "bare" pga. litt influensa, men når jeg kjenner at det går rundt for meg når jeg reiser meg opp med baby så blir jeg redd for at jeg skal falle eller lignende med baby i armene. - ts Anonymkode: 1ffb2...939
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk for svar alle sammen 😊 Jeg er litt bedre i dag. Lurer på om jeg kanskje har hatt brystbetennelse. I så fall gikk den over gruelig fort! Men jeg er fremdeles svak i kroppen og veldig svimmel så far har tatt hjemmekontor slil at han kan hjelpe meg med typ bleieskift siden jeg sliter med å stå oppreist. Det føles teit at far skal bli hjemme "bare" pga. litt influensa, men når jeg kjenner at det går rundt for meg når jeg reiser meg opp med baby så blir jeg redd for at jeg skal falle eller lignende med baby i armene. - ts Anonymkode: 1ffb2...939 Det er ikke teit. God bedring😊 Anonymkode: a8755...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må bare kommentere at feber hos babyer, spesielt en som har rukket å bli tre måneder, ikke er farlig i seg selv. Det er ikke farlig selv om de har det i flere dager. Det skumle med feber hos så små er når man ikke vet årsak. Hvis mor har influensa så er årsaken kjent, og da kan man senke skuldrene. Vi ble anbefalt å ikke bruke paracet med mindre temperaturen var over 39, da kroppen jobber best mot sykdom når temperaturen er mellom 38 og 39. Min hadde høy feber, og paracet virket ikke lenge, så vi fikk skrevet ut et annet preparat slik at vi kunne ta annenhver. De skal ikke ha paracet for ofte. De første seks ukene er man anbefalt å være ekstra forsiktige, og man bør passe på hvem som får møte baby da😊 Anonymkode: a8755...8c0 Vår på 8 uker fikk paracet da temperatur var på 38 grader da hun var innlagt på Barneklinikken. Men tror det var fordi de var redd feberen var stigende pluss at de ga pga ubehaget hos babyen. Anonymkode: 9efc0...c59
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vår på 8 uker fikk paracet da temperatur var på 38 grader da hun var innlagt på Barneklinikken. Men tror det var fordi de var redd feberen var stigende pluss at de ga pga ubehaget hos babyen. Anonymkode: 9efc0...c59 Ja, det er jo mest for ubehaget. Vi fikk også beskjed om å gi det hvis baby var tydelig plaget, men så lenge den var under 39 så virket hun ikke plaget. Litt slappere enn vanlig, men det er jo å forvente. Nå var ikke vi innlagt, det var et helt vanlig sykdomsforløp uten komplikasjoner, så det har nok litt å si det også. Og at hun var eldre enn din, en måned fra eller til betyr litt når de er så små i utgangspunktet😊 Anonymkode: a8755...8c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå