AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Her var det ikke mye positivt å lese om Norge gitt. Fant denne tråden på et dansk forum. Fasinerende lesing, Jeg visste ikke at danskene var såppass negative til Norge. De har jo egentlig et poeng da. Og de danske lønningene er ikke heller ikke så mye lavere. 😄 http://www.debatten.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=11758&sid=63d4447cf3e07721ab5acf26323ef130 Anonymkode: ec93e...5f2
MollyJones Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Vil vel ikke si at de ler av oss - de påpeker at mat er dyrt sammenlignet med maten i Danmark. Skattesystemet i Norge og Danmark er ulikt lagt opp. Man skatter mer av inntekten sin i Danmark, men mindre avgifter, som kan forklare noe av forskjellen. 5 2
Gjest5656 Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 (endret) En annen ting de burde påpeke. Rema 1000 i Danmark har nettbutikk! https://shop.rema1000.dk/ Og du kan se prisene der på hva ting koster. De burde ordne dette i Norge også. Husk at Danmark også er relativt lite land med korte distanser. Og så er det med i EU og får sikkert mye flere EU-produkter i butikkene sine, som f.eks. rimelig Hushållsost som vi bare kan drømme om i Norge. Ps. 1 DKK er 1.39 NOK. Så det er ikke rettferidig å sammenligne prisene 1:1. Endret 25. september 2022 av Gjest5656 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Danskene har jo et poeng. Kvaliteten på mat i Norge er helt elendig. Dette observerer vi jo hvert år når vi kommer hjem fra Sverige, Spania, Frankrike eller Italia - handleturen inkluderer 3-4 butikker i Norge, og handlekurven er likevel preget av matvarer av dårlig kvalitet og elendig utvalg. Dette er prisen vi belåtaler for å ha rema, kiwi, Coop og spar. Mat-monopol gir ingen motivasjon for å satse på faktisk mat. Går du gjennom en helt vanlig «mat» butikk er mer enn 2/3 av arealet viet varer som ikke inngår i kategorien «mat». Det er godteri, snack, junkfood og vaskeprodukter. Og en liten disk med grønnsaker utpå kanten. Anonymkode: f9db5...c9f 3
Entern Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Danskene har jo et poeng. Kvaliteten på mat i Norge er helt elendig. Dette observerer vi jo hvert år når vi kommer hjem fra Sverige, Spania, Frankrike eller Italia - handleturen inkluderer 3-4 butikker i Norge, og handlekurven er likevel preget av matvarer av dårlig kvalitet og elendig utvalg. Dette er prisen vi belåtaler for å ha rema, kiwi, Coop og spar. Mat-monopol gir ingen motivasjon for å satse på faktisk mat. Går du gjennom en helt vanlig «mat» butikk er mer enn 2/3 av arealet viet varer som ikke inngår i kategorien «mat». Det er godteri, snack, junkfood og vaskeprodukter. Og en liten disk med grønnsaker utpå kanten. Anonymkode: f9db5...c9f Korrekt!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Danskene har jo et poeng. Kvaliteten på mat i Norge er helt elendig. Dette observerer vi jo hvert år når vi kommer hjem fra Sverige, Spania, Frankrike eller Italia - handleturen inkluderer 3-4 butikker i Norge, og handlekurven er likevel preget av matvarer av dårlig kvalitet og elendig utvalg. Dette er prisen vi belåtaler for å ha rema, kiwi, Coop og spar. Mat-monopol gir ingen motivasjon for å satse på faktisk mat. Går du gjennom en helt vanlig «mat» butikk er mer enn 2/3 av arealet viet varer som ikke inngår i kategorien «mat». Det er godteri, snack, junkfood og vaskeprodukter. Og en liten disk med grønnsaker utpå kanten. Anonymkode: f9db5...c9f Hadde jeg ikke hatt Meny nært meg så vet jeg ikke hvodan jeg skulle klart meg. De selger mye varer med god kvalitet, men det koster skjorta. Jeg blir skuffa når jeg kjøper kjøttdeig fra Spar og så står det at den er fra Tyskland, eller et kjipt stykke matprodukt som det står "Folkets" på... Det har jeg sluttet med. Anonymkode: 0bba4...174 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er prisen vi belåtaler for å ha rema, kiwi, Coop og spar. Dette er prisen vi betaler for ikke å være med i EU Anonymkode: b7318...cbb
GammelKaktus Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Vel vi har jo jævlig dyr mat her og utvalget er jo heller ikke det største så det er jo ikke akkurat usanne ting de sitter å diskuterer. Skjønner jo at de synes det er litt underholdende at vi bare lever med dette.
Gjest5656 Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er prisen vi betaler for ikke å være med i EU Anonymkode: b7318...cbb Artig at vi har klart å fått en by utnevnet som Europas gastronomi-region i 2022 selv uten EU: https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/nyhetssaker/2019/trondheim-og-trondelag-blir-europas-gastronomi-region-i-2022/ Synes det er mye bra mat der ute hvis du leter etter det. Men det koster.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 Lurer på hva de hadde sagt med dagens priser? Siden tråden var fra 2018 så var prisene fortsatt ikke helt sinnsyke som de har blitt nå. Anonymkode: 5a18e...409 1
Purple Basil Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 Ja, det er dyrt i Norge. Men, er i Frankrike nå, og her er det ikke stort bedre. Frukt og grønt er for eksempel kjempedyrt! Kvaliteten på mye av grønnsakene er heller ikke veldig bra. Kommer ikke til å klage på norsk mat og norske priser med det første. 1
Apis Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Maten har vel blitt vesentlig dyrere i Danmark i år?
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Hvordan er lønnen i Danmark i forhold til Norge?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Vi burde jo bare blitt enige om å boikotte diverse butikker. Hvis vi alle bare slutter å handle i nesten alle coopbutikkene, bare ha obs og mega igjen, samt rema og kiwi for å så gå konsekvent til den rimeligste så må se jo senke prisene. Det er vi forbrukere som bestemmer markedet. Anonymkode: 84cfc...c1d
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 Jeg oppfattet ikke helt at debattanten i tråden (fra 2018!) lo av "oss"? Anonymkode: a2b7e...834 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg oppfattet ikke helt at debattanten i tråden (fra 2018!) lo av "oss"? Anonymkode: a2b7e...834 Ikke jeg heller. Anonymkode: 5a18e...409 3
Gjest Moth-Ear-Earth Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Jeg skjønner godt at de ler.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 Skatten er mye høyere i Danmark enn Norge. Man må betale for mange av de normale helsetjenestene og overnatting på sykehus ved fødsel og kriminaliteten er mer utbredt og værre. Veldig mange er alkoholiserte og alkoholismen går i arv, vold i nære relasjoner og foran barn er desverre ikke uvanlig pga alkoholforbruket. Rusmidler som hasj er mye mer utbredt. De har ikke noe nav, arbeidsavklaringspenger osv, kun nødstønad og trygd/pensjon som er kjempelav. Jeg er glad i Danmark og bodd der fire år men systemet vi har i Norge er utvilsomt bedre. Høye matpriser i Norge forhold til Danmark har det ALLTiD vært. De kan le av det om de vil men de misunner seg grønn på vår flotte natur, fjell og vann Anonymkode: c1301...b57 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skatten er mye høyere i Danmark enn Norge. Man må betale for mange av de normale helsetjenestene og overnatting på sykehus ved fødsel og kriminaliteten er mer utbredt og værre. Veldig mange er alkoholiserte og alkoholismen går i arv, vold i nære relasjoner og foran barn er desverre ikke uvanlig pga alkoholforbruket. Rusmidler som hasj er mye mer utbredt. De har ikke noe nav, arbeidsavklaringspenger osv, kun nødstønad og trygd/pensjon som er kjempelav. Jeg er glad i Danmark og bodd der fire år men systemet vi har i Norge er utvilsomt bedre. Høye matpriser i Norge forhold til Danmark har det ALLTiD vært. De kan le av det om de vil men de misunner seg grønn på vår flotte natur, fjell og vann Anonymkode: c1301...b57 Glemte å legge til at lønnen i de fleste yrker også er vesentlig lavere også sammenlignet med lavere utgiftsnivå Anonymkode: c1301...b57
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 Anonym Brukar0 skrev (7 minutter siden): Hvordan er lønnen i Danmark i forhold til Norge? Den er en del høyere enn i norge, men de har høyere skatt. Anonymkode: 4338e...87b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå