AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Del Skrevet 25. september 2022 Kvinne 27 år, har prøvd siden september å bli gravid. Et "mislykket" forsøk altså. Det må vel forventes, og langt flere kan det bli.. (huff!) Til poenget - jeg har prøvd å holde meg unna alkohol i prøveperioden, særlig etter eggløsning. Og merker at dette er veldig vanskelig sosialt sett, og det bare etter en måned med prøving. Det føles jo på mange måter bortkastet å stå over det ene vinglasset, når man likevel ikke blir gravid. Og jeg er jo inneforstått med at dette kan ta litt tid. Noen av venninnene mine har kommentert "hva har skjedd med deg da, haha", når jeg velger å gå hjem klokka 11 etter venninnekveld. Synes egentlig ikke det er gøy å dra ut, og særlig ikke når jeg er edru. Vanskelig å si nei takk når venninnen min bare sjenker cava i glasset uten å spørre. Også vanskelig på lønningspils, jobbarrangement osv. Samtidig tenker jeg at dette kan ta tid, og at det må være mulig å slappe litt av i prøvetiden også? Hvordan har dere løst dette? Jeg er jo ikke gravid! Kan nevne at mine venninner er veldig langt unna det å få barn (mange av dem er også mye eldre enn meg), så føler jeg er på et litt annet stadie i livet enn dem. Vanskelig! Anonymkode: 2ea58...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #2 Del Skrevet 25. september 2022 Hvorfor uten alkohol? «Barnet» tar ikke skade av alkohol så tidlig da det ikke finnes navlesnor som forbinder barnets blod til mors. Anonymkode: 50d9d...412 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #3 Del Skrevet 25. september 2022 Vel, enten så må du jo si fra at du ikke synes alkoholprosent er ålreit. Og kreve respekt for det. Eller så havner du i dette uføret. Det er så enkelt og så vanskelig at dette handler om helt normal grensesetting. Anonymkode: 86586...a6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #4 Del Skrevet 25. september 2022 Er alkohol så viktig i dagens samfunn, at folk ikke respekterer at noen vil avstå? Skal alle skrike gravid, bare noen ikke tar seg ett glass? Anonymkode: 527b8...ceb 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Del Skrevet 25. september 2022 Første måneden vi prøvde var jeg "perfekt" mtp kosthold, trening, eggløsning og sex 3 dager før eggløsning og 3 dager etter bare i tilfellet. Det var slitsomt 😅 Andre måneden vi prøvde drakk jeg faktisk mer enn normalt. Dro i bryllup, ut på byen, lønningspils, ett vinglass på fredagen osv. Trente som jeg ville og kostholdet var sånn passe. Hadde sex fem og tre dagen før eggløsning, på eggløsning og en gang etter eggløsning. Trodde ikke det skulle gå den måneden for å si det slik, men testet rutinemessig og så på testen før jeg dro på jobb. Den var jaggu meg positiv. Ble litt svett mtp hvor mye jeg hadde drukket den måneden, men lærte at det betyr ingen verdens ting. For de fleste månedene bruker fosteret eggeplommen som næring, det er ingen navlestreng enda. Så fosteret får ikke dine næringer. Etter jeg hadde positiv test hadde jeg med egen vinflaske og byttet ut innholdet med alkoholfritt. Er også 27 år Anonymkode: ab976...b6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #6 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg prøvde i over et år på første barn, og tok et glass vin en gang i blant uten å tenke så mye over hvor jeg var i syklusen. De dagene før menstruasjonen, ønsket jeg å droppe det. Men jeg tror aldri det klaffet slik at akkurat disse dagene traff på en anledning hvor folk prøvde å servere meg alkohol som jeg takket nei til. På min arbeidsplass bor vi litt spredt, og det er alltid en del som kjører til lønningspils og andre jobb-festligheter, og det er relativt vanlig å ikke drikke alkohol og "skylde på" kjøringen. Jeg bor litt øde til, og kjører alltid til slikt uansett. Men tenkte altså aldri over det når kolleger ikke drakk fordi de kjørte. Er det et alternativ for deg? Ellers så kan du kanskje bruke livsstilsendring som argument. Flere rundt meg, og også jeg selv, er ikke så glad i å drikke alkohol fordi jeg ikke føler meg bra etterpå. Altså, jeg tar gjerne et glass i blant, men mer enn det frister ikke. Jeg har venner som ikke orker noe i det hele tatt, selv om de var glade i vin tidligere. Og vi sier det bare slik til folk som vil servere oss selv om ingen av oss er gravide nå (og ja, en del presser ubehagelig mye på at en skal drikke). Anonymkode: 1ce98...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 26. september 2022 #7 Del Skrevet 26. september 2022 Lever normalt til evt positiv g test 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Del Skrevet 26. september 2022 Lev som vanlig .. hvis du heletiden skal passe på å tenke på det å leve som om du er gravid så lager du mye unødig stress på kroppen og.. skjønner hvis d er festing hver helg men da får du drikke når du selv har lyst kanskje trappe ned litt..? En annen ting, er det så ille å bare si ting som det er? Anonymkode: ab1e6...b05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_lurepave Skrevet 27. september 2022 #9 Del Skrevet 27. september 2022 Lever normalt til jeg en vakker dag kanskje får oppleve positiv test.. Hadde jeg måttet passet på alt dette hittil, hadde det blitt enda mer et stress og trist liv i over 2.5år.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Del Skrevet 28. september 2022 Har prøvd i over 2 år, og har heldigvis levd som normalt hele veien. Om jeg planlegger å drikke rett før IKM tar jeg en test sånn i tilfelle. Anonymkode: ceeb3...be1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #11 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg var veldig redd i starten for at jeg skulle gjøre noe feil - at det var det ene vinglasset som gjorde at ungen fikk en enorm hjerneskade eller at jeg spontanaborterte. Men så tok det jo tid dette her: nå to år etter, fortsatt barnløs, er jeg veldig glad for at jeg roet meg betraktelig ned og lever som normalt - da tatt hensyn til de periodene forbindelse med IVF hvor man skal være forsiktig med alkohol, og så klart helt avholds etter innsett. Anonymkode: ccb79...a61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #12 Del Skrevet 30. september 2022 Navlestrenger utvikles mot slutten av uke 5, og da har du allerede fått en evt positiv test. Du kan derfor drikke som normalt mens du prøver, og kutte når du vet at du er gravid. Anonymkode: 75f71...899 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #13 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg drakk mens vi prøvde. Men jeg tok det roligere rundt og etter eggløsning. Ingen legger merke til om man sipper på et glass vin eller fem (lot bare vinen ligge på kjøl eller stå på kjøkkenet så jeg kunne "fylle" derfra). Det kan ta tid før man blir gravid og jeg tror det vil bli slitsomt for deg å f.eks i ett år stresse med alkohol. Du kan vurdere å si at du vil kutte ned på alkohol, så du drikker bare en gang i måneden? Da er det bare å si "jeg drakk forrige helg". Du kan forklare det med at du ikke orker å være fyllesyk/får mye hodepine og ønsker å få litt mer ut av helgen. Anonymkode: 5f77d...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #14 Del Skrevet 2. oktober 2022 Lev som vanlig til du får positiv test, dumt å sette livet på vent om dette skulle ta år! Jeg hadde symptomer men ikke positiv test, jeg drakk litt alkohol og spiste salami. Det viste seg at jeg var gravid likevel, bare testene som slo ut veldig sent. Det går jo fint, fosteret får næring fra plommesekken i noen uker før det blir via deg og morkaken. Anonymkode: c38c9...793 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Del Skrevet 2. oktober 2022 Håper det er en trolletråd for å provosere rundt alkohol. Ellers har du veldig dårlige venninner. Opplevde det ikke som noe problem overhodet. Sa bare nei-takk. Tok ofte bilen (som jeg innimellom også gjør). I enkelte anledninger tok jeg bare et glass, som jeg hadde i handen hele kvelden (ikke blant kjente, bare blant idioter som kunne finne på å kommentere), det fungerte også utmerket. Anonymkode: 8400f...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #16 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lev som vanlig til du får positiv test, dumt å sette livet på vent om dette skulle ta år! Jeg hadde symptomer men ikke positiv test, jeg drakk litt alkohol og spiste salami. Det viste seg at jeg var gravid likevel, bare testene som slo ut veldig sent. Det går jo fint, fosteret får næring fra plommesekken i noen uker før det blir via deg og morkaken. Anonymkode: c38c9...793 Det er en myte. Alkohol påvirker enhver celle i kroppen. Og er ekstra skadelig under den første celledelingen der det kan føre til senvirkninger mentalt. Liseriainfeksjon kan føre til abort, også veldig tidlig i svangerskapet. Så ingenting av dette handler om næring til fosteret. Anonymkode: 8400f...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #17 Del Skrevet 4. oktober 2022 Første gangen jeg ble gravid, var jeg på fest. 2 dager til ende. Men av en eller annen grunn drakk jeg lite og ble ikke full. Vi prøvde å bli gravide. Men tok en pause den måneden pga diverse. Men vi hadde jo sex ved ønske, og ingen prevensjon. Jeg ble vist gravid den måneden. Den måneden jeg ga litt f. Og levde normalt uten å stresse. Denne gangen var jeg også ute å drakk en liten uke etter el. Å drikke før positiv test har jeg fått fortalt fra helsepersonell at ikke er farlig. Tenk på alle som har blitt gravide under en fyllefest da. Har ikke hørt om noen med alkoholsyndrom etter det. Det er kun ved jevnlig inntak av alkohol igjennom svangerskapet. Ikke den første uken, hvor du ikke en gang vet at du er gravid. Og de to ukene mellom mens og eggløsning. Da er du ikke gravid en gang. Mitt beste tips er å slappe av, og kos deg mest mulig, og lev vanlig. Kanskje hold igjen litt rundt når du skal ha mensen.og til du eventuelt får et svar på om det gikk eller ikke. Eller så må du kanskje vurdere å fortelle vennene dine at dere prøver. Anonymkode: b1d70...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå