Gå til innhold

Hvilken katterase bør vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal endelig få oss katt ❤️ Men vi er litt usikker på hvilken rase vi bør gå for? Hat kikka på Hellig Birma og Ragdoll. Klarer ikke helt å velge, begge er så søte 😍🐈🐈

Hvilken rase hadde du valgt, om du kunne velge fritt?

Anonymkode: 607aa...b7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg skulle hatt en rasekatt hadde jeg gått for norsk skogkatt eller somali. Men det er altfor mange katter i Norge og det er over 100 000 løskatter her. Derfor hadde jeg aldri hatt hjerte til å støtte oppdrette som bidrar til å øke problemet. Adopt don’t shop.

Anonymkode: 53aab...88f

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde kjøpt en hos dyrebeskyttelsen og donert differansen slik at de kunne hjulpet flere dyr i nød.

Anonymkode: 36bb0...e5a

• Liker 5
Skrevet

Huskatt. 

Hadde fortalt dyrebeskyttelsen litt om meg og hva jeg ser etter i en katt og kan tilby en katt og hørt om de hadde noen som kunne passe, eller gått på besøk på db og sett hvilke katter jeg fikk en connection med, eller.vært fosterhjem først å sett om vi «klikket». Jeg hadde også tatt to samtidig, gjerne to som adopteres ut sammen. 

Hadde jeg hatt en pistol mot hodet og måtte velge en rase her og nå hadde jeg valgt selrix rex, ene og alene pga utseende (har ikke undersøkt denne, eller andre raser så kan ikke velge basert på noe annet) 

Anonymkode: a4c3c...e54

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal endelig få oss katt ❤️ Men vi er litt usikker på hvilken rase vi bør gå for? Hat kikka på Hellig Birma og Ragdoll. Klarer ikke helt å velge, begge er så søte 😍🐈🐈

Hvilken rase hadde du valgt, om du kunne velge fritt?

Anonymkode: 607aa...b7b

Ragdoll ❤️ veldig rolig katt, passer bra dersom du skal ha innekatt.

Anonymkode: 76135...cf7

• Liker 2
Skrevet

Ville ha valgt britisk korthår, som jeg også har. Søtere katter finnes ikke, og de har et gemytt som passer for vår familie.

Anonymkode: da9d9...7a4

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ragdoll ❤️ veldig rolig katt, passer bra dersom du skal ha innekatt.

Alle katter kan være innekatter med riktig tilpassing av innemiljø, nok kunnskap og innsats hos eier og mye aktivisering. Sleng på en kattegård eller sele så er det enda bedre. 
Noen raser kan kanskje være enklere å ha som innekatter da de er avlet til å ha visse kvaliteter og et lavere energibehov, men dette kan man jo finne i huskatter også, det er bare å høre med dyrebeskyttelsen det så finner de en perfekt katt til det formålet.

Skrevet

Huskatt. Gjerne en fra dyrebeskyttelsen

Anonymkode: 2c4d0...6ad

• Liker 2
Skrevet

Det som er synd med dyrebeskyttelsen er at det er voldsomt vanskelig, om ikke umulig, å få en innekatt gjennom dem. De ser helst at man har trygge uteområder så katten kan gå ute. Jeg vil ikke ha utekatt, så da utgår dessverre 98% av kattene fra dyrebeskyttelsen. 

(vi har for øvrig en fin gatemix fra USA, som ble reddet gjennom en organisasjon der. I USA er det svært sjeldent man har katten ute.) 

Anonymkode: 10cb2...786

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det som er synd med dyrebeskyttelsen er at det er voldsomt vanskelig, om ikke umulig, å få en innekatt gjennom dem. De ser helst at man har trygge uteområder så katten kan gå ute. Jeg vil ikke ha utekatt, så da utgår dessverre 98% av kattene fra dyrebeskyttelsen. 

(vi har for øvrig en fin gatemix fra USA, som ble reddet gjennom en organisasjon der. I USA er det svært sjeldent man har katten ute.) 

Jeg har adoptert innekatt fra dyrebeskyttelsen (en av dyrebeskyttelsen Norge sine avdelinger) og de har veldig mange innekatter, mer enn utekatter faktisk. Her jeg bor er det også mange organisasjoner som adopterer ut innekatter, men vet om en organisasjon i området som er veldig imot innekatter. Jeg følger en gooood del dyrebeskyttelser i sosIale medier og jeg ser ofte innekatter og har inntrykk av at det er mer vanlig enn uvanlig. Det er nok vanlig at det er mer utekatter da siden forespørselen etter utekatter er større. 

Hvis man møter på en dyrebeskyttelse som nekter å adoptere katter som innekatt kan man jo prøve å oppsøke andre i nærheten. Eventuelt reist litt lengre hvis man bare har en i nærheten eller bare adoptere en utekatt og hatt den som innekatt, hvordan skal de bevise det liksom. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er forvert for dyrebeskyttelsen og vår er ikke slik. Det er jeg som forvert som kjenner katten og vet om han trives inne eller ute. Min forrige fosterkatt var innekatt hos oss og er innekatt hos nye eiere. 

Anonymkode: 53aab...88f

• Liker 2
Skrevet

Velg en katterase som passer deres personlighet og levemåte. Er dere rolige og eksempelvis foretrekker rolige katter som knapt mjauer og ligger rolig i en krok? Eller liker dere mer aktive katter som gir dere litt mer? Har dere plass og mulighet for at pus kan gå fritt ute eller må dere ha en innepus? Har dere tid til børsting og pelsstell ift langhårskatter? Eller passer det bedre med korthårskatt? Still dere gjerne disse spørsmålene først. Typ innekatter som kan trives mer inne er f.eks orientaler, ragdoll, spynx, siameser, selv om andre raser også kan være inne om de tilvennes og blir aktivisert (kloretre, klatrehyller, lek, løpehjul m.m. Vi sverger til hybrid rasene, men de er litt for viderekomne :) (mere krevende rase) Har tidligere hatt Ragdoll og de er rolige og kjælne og håndterbare, men de krever pellsstell, spesielt om de går ute (pelsen tover seg ved snø/regnvær)   Lykke til med pus. 

Anonymkode: 994af...681

• Liker 2
Skrevet

Siameser Skogskatt og Norsk Huskatt :) 

• Liker 1
Skrevet

Sibirkatt! Sosiale, rolige, kosete katter med masse personlighet. Og utrolig vakre. ❤️

Anonymkode: 8a3e2...b5b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har 2 stk hellige birmaer og er superfornøyde med dem. Veldig kosete og veldig rolige. Men vi merker jo at de er nysgjerrige på verden utenfor døra. Vurderer å lage luftegård til dem, men tomtens utforming gjør det vanskelig. Har hatt huskatt før, men den var veldig vill og klatret i gardiner, nektet å kose osv. Så om dere går for huskatt så adopter en som er voksen, slik at dere får en med en personlighet som passer med deres behov.

Anonymkode: a7cac...324

• Hjerte 2
Skrevet
On 9/25/2022 at 9:46 PM, AnonymBruker said:

Enig i den. Jeg er frivillig selv, og synes det er litt dumt at "våre katter skal ha mulighet til å gå ut" er et krav som stilles. Det er forståelig når vi skal omplassere en voksen katt, men vi har jo også mange kattunger som ikke har noe forhold til det å gå ut. Burde fint gå an for dem å bli innekatter, men det tillater vi altså ikke.

Samtidig skyldes dette kravet delvis at mange som skaffer seg katt, rett og slett ikke har plass til dem. Mange i f.eks. Oslo bor på 30-40 kvadratmeter, og det er ikke en egnet bolig for dyr som trenger rom til å utfolde seg.

Anonymkode: b97bb...a2f

Skrevet
On 9/25/2022 at 9:35 PM, AnonymBruker said:

Alle katter kan være innekatter med riktig tilpassing av innemiljø, nok kunnskap og innsats hos eier og mye aktivisering. Sleng på en kattegård eller sele så er det enda bedre. 
Noen raser kan kanskje være enklere å ha som innekatter da de er avlet til å ha visse kvaliteter og et lavere energibehov, men dette kan man jo finne i huskatter også, det er bare å høre med dyrebeskyttelsen det så finner de en perfekt katt til det formålet.

Alle katter kan ikke være innekatter. Noen katter blir ulykkelige av å være inne, de ødelegger møbler og får adferdsproblemer. Jeg har 40 års erfaring med katt, har vært fosterhjem for dyreorganisasjon, frivillig i dyreorganisasjon og hatt katt hele livet. Har også erfaring med oppdrett. Jeg elsker katter av alle typer, men det er faktisk sånn at noen katter har egenskaper som gjør at de passer bedre som innekatter. Det er lettere å vite om kattungen du adopterer har disse egenskapene dersom du kjenner til slektstreet til katten.

• Nyttig 1
Skrevet

Er veldig fornøyd med min sibirkatt :) Harmonisk, snill, rolig inne - men en skikkelig jeger og alfahann ute, frisk rase og utrolig vakker. Eneste minus er en del pelsstell. 

Anonymkode: 0415a...4bf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alle katter kan ikke være innekatter. Noen katter blir ulykkelige av å være inne, de ødelegger møbler og får adferdsproblemer. Jeg har 40 års erfaring med katt, har vært fosterhjem for dyreorganisasjon, frivillig i dyreorganisasjon og hatt katt hele livet. Har også erfaring med oppdrett. Jeg elsker katter av alle typer, men det er faktisk sånn at noen katter har egenskaper som gjør at de passer bedre som innekatter. Det er lettere å vite om kattungen du adopterer har disse egenskapene dersom du kjenner til slektstreet til katten.

Hvis du har stor kattegård og/eller går turer i sele, aktiviserer, har to eller flere katter,  oppdaterer deg på hva innekatter faktisk trenger og tilrettelegger innemiljøet så er det ikke noe problem. Når jeg skriver aktivisering og innemiljø så er det altså en hel verden av ting, som jeg kunne skrevet om i to dager. Men de fleste mennesker gidder ikke å faktiske google litt og lese seg opp for å finne nye ideer og kunnskap, derfor jeg nevner *kunnskap og innsats* hos eier som en viktig kriteria for at det skal funke på de kattene som gjerne har litt ekstra energi og instinkter.

Jeg har også hatt katt hele livet, er fosterhjem og har vært frivillig. Ikke oppdrett, så klart. Men jeg bruker det aldri som et argument fordi man kan ha hatt katt hele livet og fortsatt være udugelig. Hvis katten har atferdsproblemer så må man ta tak i det, gjøre litt detektivarbeid og fikse det, ikke kaste de ut og tenke at det er en magisk løsning.

Det er en fordel og velge katter som enten må være inne(sykdom), vil være inne (frykt, stress, traumer, skyhet,gammel osv) eller katter som har et lavt energibehov, for det gjør at man som eier gjerne ikke må strekke seg like langt. Men det er ikke umulig å få en lykkelig katt uansett hvilke forutsetninger de har. Det er ikke noe mer trygghet i å få en kattunge du vet slektstreet til vs en katt dyrebeskyttelsen sier «dette er en innekatt pga sånn og sånn»

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes orientalsk korthår og siamesere er flotte, det er også savannah.. Men blir nok å adoptere istedet💕❤️ og da blir det den som trenger det mest som vi vet er riktig familie for. 

Anonymkode: e91a1...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...