Gå til innhold

Gravid og sterke menssmerter pga forstoppelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 15 uker på veg og går på en medisin som gjør at jeg får kraftig forstoppelse. Det er helt tett og jeg sliter med en del smerter. Har rådført meg med lege ang de legemidlene jeg bruker mtp at jeg er gravid. Per nå bruker jeg movicol pulver, microlax og klyx. Det er altså mye styr og jeg får det ikke til naturlig.

Når jeg prøver å gå på do så sliter jeg en del og må presse mye. De siste 2 gangene (7 dager imellom) jeg har forsøkt å gå på do så har jeg fått veldig vonde mensensmerter underveis og etterpå. Det gjør så vondt at jeg har trodd det har vært begynnende rier og spontanaborter. Jeg blør ikke, har bare smerter. I dag skjedde det igjen og jeg ble sengeliggende med store smerter/tak i magen som heldigvis dabbet av i løpet av et par timer.

Dette gjør meg både redd og bekymret. Er redd klyx osv trigger sammentrekninger og at all pressing bidrar. Er så redd for at sammentrekningene til slutt går for langt slik at det skal gå galt, men legen mente at det ikke skulle kunne skje uten videre. Dette er mitt tredje svangerskap og jeg har aldri hatt smertefulle sammentrekninger under graviditet før. Klarer ikke helt å slå meg til ro med det når det blir så vondt..

Har noen opplevd lignende? Kanskje ikke trigget av det samme men hatt smerter og sammentrekninger?

Anonymkode: a9aca...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To ganger har jeg hatt slike "rier" i svangerskapet. En gang i uke 8 og en gang i uke 11 (Er i uke 21 nå).

Begge gangene har vært på natta. Jeg våknet av sterke smerker som tok seg opp og forsvant, litt som rier. Sist var det 8 kraftige "rier" med en god pause imellom før det avtok.

Jeg vet ikke hvorfor det skjedde. Jeg var livredd for spontanabort, men blødde ingenting og ble betrygget på ultralyd rett etter.

Skrevet

🤯🤯 Når fikk du ut avføring sist? Hadde jeg hatt det sånn, hadde jeg oppsøkt lege umiddelbart, gravid eller ikke.

Anonymkode: d127b...7eb

Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (10 minutter siden):

To ganger har jeg hatt slike "rier" i svangerskapet. En gang i uke 8 og en gang i uke 11 (Er i uke 21 nå).

Begge gangene har vært på natta. Jeg våknet av sterke smerker som tok seg opp og forsvant, litt som rier. Sist var det 8 kraftige "rier" med en god pause imellom før det avtok.

Jeg vet ikke hvorfor det skjedde. Jeg var livredd for spontanabort, men blødde ingenting og ble betrygget på ultralyd rett etter.

Okei, det er godt å høre at flere har opplevd lignende og at det har gått fint 😊 tok også privat ultralyd denne uken for å være sikker etter jeg fikk smerter sist, og alt var heldigvis fint med lille. Men så fikk jeg i dag igjen og blir skikkelig bekymret igjen..

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

🤯🤯 Når fikk du ut avføring sist? Hadde jeg hatt det sånn, hadde jeg oppsøkt lege umiddelbart, gravid eller ikke.

Har vært i kontakt med lege. Ikke så mye å gjøre annet enn å prøve å gå på movicol over tid, og jeg er for tidlig på veg til at det er noe å gjøre ang sammentrekniningene dessverre. Avføringspiller får jeg ikke ta pga graviditeten, så det er ikke så mange alternativer igjen.

Men ja, det er ikke noe særlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, det er godt å høre at flere har opplevd lignende og at det har gått fint 😊 tok også privat ultralyd denne uken for å være sikker etter jeg fikk smerter sist, og alt var heldigvis fint med lille. Men så fikk jeg i dag igjen og blir skikkelig bekymret igjen..

Har vært i kontakt med lege. Ikke så mye å gjøre annet enn å prøve å gå på movicol over tid, og jeg er for tidlig på veg til at det er noe å gjøre ang sammentrekniningene dessverre. Avføringspiller får jeg ikke ta pga graviditeten, så det er ikke så mange alternativer igjen.

Men ja, det er ikke noe særlig.

Hva med klyster? Det høres virkelig ikke godt ut, og jeg blir en smule bekymret for om det er farlig for deg. Uansett, god bedring. 

Skrevet

Gravid eller ikke, du skal ikke måtte presse SÅ mye.. enten må du få noen medisiner som virkelig får fart på sakene, ellers ville jeg iallefall gått til legen igjen. 

Hvis du må presse veldig mye, prøv heller igjen senere.. 

Anonymkode: 394d7...a0d

Skrevet

Har du sjekket om det finnes alternativer til medisinen du går på? Og er den livsnødvendig / ikke mulig å pause under svangerskapet?

Spiser du mat som hjelper på magen? Svisker/sviskemos, linfrø etc? Og drikker du nok?

Hadde tatt dette opp på neste jordmortime.

Anonymkode: 5f34e...073

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...