Gå til innhold

Min mor er innvandrer og får ikke minstepensjon, er det normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min mor er innvandrer som har "bare" 30 år med trygdetid fra sitt arbeid, og da får hun visstnok ikke mintepensjon når hun skal gå av med pensjon ved 67 år. Hun kommer fra et land som ikke eksisterer lenger, og får ikke noe pensjon for de tiårene hun arbeidet der. Det er uansett Russland det heter nå, og hvis hun skulle fått noe alderspensjon derfra så ville hele greia ha vært sanksjonert av Norge uansett...

Forstår jeg det rett at hun aldri ville kunne fått minstepensjon uansett hva hun hadde gjort? Det er kjipt at det skal være sånn. Det gjelder nok alle eldre innvandrere som aldri vil kunne jobbe alle 40 årene som trengs for å få minstepensjon.

Anonymkode: 18755...5de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en trygderettighets advokat. De fleste kontorer pleier å ha en time gratis veiledning. 

Anonymkode: 55a12...b36

Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men har hun logget inn på NAV og Norsk pensjon (https://norskpensjon.no/ ) for å se hva som kommer opp? Da skal hun få en oversikt over hva hun får. Jeg synes det høres rart ut at hun ikke skal få noe, hvis hun har jobbet og bodd i Norge i 30 år.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

Min mor er innvandrer som har "bare" 30 år med trygdetid fra sitt arbeid, og da får hun visstnok ikke mintepensjon når hun skal gå av med pensjon ved 67 år. Hun kommer fra et land som ikke eksisterer lenger, og får ikke noe pensjon for de tiårene hun arbeidet der. Det er uansett Russland det heter nå, og hvis hun skulle fått noe alderspensjon derfra så ville hele greia ha vært sanksjonert av Norge uansett...

Forstår jeg det rett at hun aldri ville kunne fått minstepensjon uansett hva hun hadde gjort? Det er kjipt at det skal være sånn. Det gjelder nok alle eldre innvandrere som aldri vil kunne jobbe alle 40 årene som trengs for å få minstepensjon.

Hun er ikke garantert minstepensjon, men man kan få en pensjon som er høyere enn minstepensjon likevel.. har hun sjekket med Nav hvor mye pensjon hun faktisk vil få? Har hun sjekket hva hun har av pensjon i offentlige og private tjenestepensjonsordning?

Anonymkode: c1fe7...1a6

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Bergknapp said:

Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men har hun logget inn på NAV og Norsk pensjon (https://norskpensjon.no/ ) for å se hva som kommer opp? Da skal hun få en oversikt over hva hun får. Jeg synes det høres rart ut at hun ikke skal få noe, hvis hun har jobbet og bodd i Norge i 30 år.

Offentlig tjenestepensjon er vel fortsatt ikke inkludert her..

Skrevet
Bergknapp skrev (Akkurat nå):

Hun får pensjon, men den blir avkortet pga botid i Norge. 

Anonymkode: ea0cd...8be

• Liker 2
Skrevet

Hei fra TS, hun får en del, men ikke minste pensjonsnivå for det kreves 40 års trygdetid for å kunne få minstepensjonen. Det vil si at hvis hun skulle fått 200.000 som er ordinær sats, så får hun en del mindre enn dette.

Derfor trekkes mangelen på trygdetid fra minste pensjonsnivå og hun får utbetalt det som er igjen.

Jeg forstår at når hun begynte å jobbe så betalte ikke hennes private arbeidsgiver noe inn til pensjon, for det var ikke vanlig på den tiden, dette var vel rundt 2000 eller tidligere? Ellers så be hun lurt... Evt. bare 2%. Tviler på at det er snakk om mye penger, men vil kunne være et pluss på folketrygden ja.

Jeg skal få henne til å sjekke norskpensjon.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Husk at hun kan søke om supplerende sosialstønad, om hun får for lite til å klare seg.

Anonymkode: d1223...ec7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som minste pensjonist så får man i 2022 utbetalt kr 209 000. Siden din mor har jobbet i 30 år, er det sannsynlig at hun får utbetalt mer en dette. Selv er jeg født og oppvokst i Norge, men rekker likevel ikke  jobbe i 40 år før jeg blir pensjonist. Jeg tok utdannelse over flere år og ligger derfor etter. Synes ikke det er særlig urettferdig, hverken for din mor eller meg. Som flere har skrevet, så må din mor sjekke hva hun får i pensjon. Det kan enkelt gjøres over nettet. 

Rettelse: Her snublet jeg litt. Som født og oppvokst i Norge, så regnes "trygdetiden" fra man er 16 år. Uansett, så rekker ikke jeg å få full opptjening som pensjonist fordi jeg brukte flere år på utdannelse og bodde noen år i utlandet. Men minstepensjonist er jeg kvalifisert til. 

Endret av Aureka
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
35 minutter siden, Bergknapp said:

Nei, da må man logge inn på Statens pensjonskasse. Så hvis moren har jobbet i det offentlige, kan det være lurt å sjekke der også. Men jeg ville startet med å logge inn hos NAV: https://www.nav.no/no/person/pensjon/artikler/hva-kan-jeg-fa-i-pensjon

Det er mange tilbydere av offentlig tjenestepensjon, så det kan være andre steder hun må sjekke. Klp, Oslo pensjonsforsikring, pkh f.eks. Lettere å gi råd om TS forteller hvor moren har jobbet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange tilbydere av offentlig tjenestepensjon, så det kan være andre steder hun må sjekke. Klp, Oslo pensjonsforsikring, pkh f.eks. Lettere å gi råd om TS forteller hvor moren har jobbet.

Ja, det er sant. Var litt kjapp. Men nå virker det som om moren jobbet i det private, så da skal hun få info via Norsk pensjon.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...