Gå til innhold

Gjøre en eksisterende brownie-oppskrift sukkerfri?

Bergknapp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får besøk av en diabetiker om noen dager. Lurer på om det funker greit å bare bytte ut sukker med sukkerfri variant i en eksisterende brownie-oppskrift? Må også bake glutenfritt og har en veldig god oppskrift med mandelmel jeg gjerne vil bruke. Det er en oppskrift med kakao, ikke kokesjokolade.

Et alternativ kan kanskje være å lage den sukkerredusert, hvis sukkererstatning lager rar konsistens? Da må jeg ev. spørre gjesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør diabetikeren først og fremst. Hva hn tenker, noen setter insulin i forhold til maten, og trenger da å vite på forhånd om det er brukt søtningsmiddel eller sukker. Andre regulerer med kosthold (dia2) og vil nok sette stor pris på en sukkerfri kake. Ellers så syns jeg søtningsmiddelet finesse (helsekost) er en grei erstatning, påvirker blodsukker lite, er svært likt sukker i smak og utseende. Og er det søtningsmiddelet som har tilnærmet de samme bakeegenskapene som sukker i forhold til karamellisering. Eneste er at det er dobbelt så søtt som sukker, så man trenger bare halve mengden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegMotStrømmen skrev (2 minutter siden):

Spør diabetikeren først og fremst. Hva hn tenker, noen setter insulin i forhold til maten, og trenger da å vite på forhånd om det er brukt søtningsmiddel eller sukker. Andre regulerer med kosthold (dia2) og vil nok sette stor pris på en sukkerfri kake. Ellers så syns jeg søtningsmiddelet finesse (helsekost) er en grei erstatning, påvirker blodsukker lite, er svært likt sukker i smak og utseende. Og er det søtningsmiddelet som har tilnærmet de samme bakeegenskapene som sukker i forhold til karamellisering. Eneste er at det er dobbelt så søtt som sukker, så man trenger bare halve mengden. 

Tusen takk for tips! Skal sjekke ut finesse.

Hen har diabetes 2 og tillater seg vanlig sukkerholdig mat innimellom, men jeg vil jo helst tilby noe som ikke er dårlig for personens helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat brownies har såpass mye sukker at jeg ville tro det er vanskelig å få den seige konsistensen rett med noe annet. Ville nok heller gått for en annen type kake/dessert som var enklere å tilpasse. 

Anonymkode: 57ae8...55a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Akkurat brownies har såpass mye sukker at jeg ville tro det er vanskelig å få den seige konsistensen rett med noe annet. Ville nok heller gått for en annen type kake/dessert som var enklere å tilpasse. 

Anonymkode: 57ae8...55a

Hmmm, ja, det var det jeg også lurte på. Får tenke litt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...