AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Jeg skrev nylig et innlegg om det er lov å si stopp når det kommer til besøk. Vi har hatt både mine og mannens foreldre her 4 ganger etter at barnet ble født for 4 mnd siden, i tillegg til at vi har vært hos dem på besøk (bor på andre kanten av landet). Familien har også bestilt tur nedover både oktober (besøk x2), november (besøk x1), desember (besøk x2 + tur hjem til mitt hjemsted x1), januar besøk x2. Jeg har fått nok og snakket med mannen om at vi må sette grenser og si at nå er det nok! Han er helt enig! For ingen kommer for å hjelpe oss, di kommer KUN for baby! Jeg føler jeg har mistet så mye tid fordi vi alltid må gi bort baby 😔 de siste rundene har jeg derimot blitt mer egoistisk og gjør mye selv siden besøkene er så ofte. Jeg trenger denne tiden med baby, siden jeg snart skal tilbake på jobb. I går fikk vi atter en telefon om besteforeldre kunne komme på besøk neste helg. Vi er i utgangspunktet lei og sliten av besøk, og ønsker litt tid for oss selv. Vi sa derfor nei. Vi snakket litt sammen, så fant ut at vi skulle la de komme- mot at de hjalp oss med noe oppussing Vi ikke har hatt kapasitet til å få gjort etter fødsel. De fikk beskjed om at det eventuelt ble for å hjelpe med arbeid,og ikke baby. Men da var det ikke interessant for dem å komme likevel. Idag fikk vi høre fra noen andre familiemedlemmer at de ble fornærmet og synes vi var svært frekke. Var dette frekt av oss? Synes alltid jeg hører om at alle andre får besøk som hjelper til med husarbeid, oppvask, matlaging osv... dette får ALDRI vi fra noen sider. Ender alltid opp med at vi får dobbelt så mye husarbeid og mye mindre (dyrebar) tid med baby. Anonymkode: edca6...8c4 1 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Nei, det er ikke frekt. Kommer man på besøk til noen med baby så er det jo for å ta unna andre gjøremål enn selve babyen. Babyen er det jo mor og far som trenger å knytte bånd til og ha overskudd til. Ps. Neste gang trenger du ikke si noe. Bare ta med deg babyen på rommet, også med far, og si tydelig at "Nå går vi og hviler et par timer, vi ønsker ikke å forstyrres. Kjempefint om dere har handlet og laget middag til vi står opp igjen!". Og hvis de skulle vekke dere så blir da for pokker sint! Da får dere svare "Hææææ, vekker dere oss når vi endelig har sovnet????" Anonymkode: 490a7...3a3 10
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Det er aldri frekt å sette grenser, ts. Når folk responderer negativt på grensesetting så er det et godt, ikke et dårlig tegn. Folk som responderer negativt på grenser er nemlig de som mest av alt behøver grenser. Det er de som bryr seg minst, eller ikke i det hele, om dem som grensesetter. Bryr man seg om noen, og de setter grenser for en? Da blir en glad. Husk dette til neste gang. Det finnes to responser på at du setter grenser. 1. den positive. Dette er folk som er glade i deg. De ønsker å ta hensyn til deg og dine behov. Omgåes mer med dem. Husk å sette grenser, og å oppmuntre dem til det samme. 2. den negative. Dette er folk som bryr seg katten om deg. Omgåes mindre med dem. Husk å sette knappe grenser for dem. Har du valget mellom ditt og deres beste? Velg alltid ditt. Anonymkode: c65d8...229 10 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er aldri frekt å sette grenser, ts. Når folk responderer negativt på grensesetting så er det et godt, ikke et dårlig tegn. Folk som responderer negativt på grenser er nemlig de som mest av alt behøver grenser. Det er de som bryr seg minst, eller ikke i det hele, om dem som grensesetter. Bryr man seg om noen, og de setter grenser for en? Da blir en glad. Husk dette til neste gang. Det finnes to responser på at du setter grenser. 1. den positive. Dette er folk som er glade i deg. De ønsker å ta hensyn til deg og dine behov. Omgåes mer med dem. Husk å sette grenser, og å oppmuntre dem til det samme. 2. den negative. Dette er folk som bryr seg katten om deg. Omgåes mindre med dem. Husk å sette knappe grenser for dem. Har du valget mellom ditt og deres beste? Velg alltid ditt. Anonymkode: c65d8...229 Åh, tusen takk for fint svar. Dette skal jeg jaggu ta med meg!! Ikke tenkt på det slik før! Ts Anonymkode: edca6...8c4 3 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Har du lest The lemon clot essay? Anonymkode: 48568...bf9
AprilLudgate Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 (endret) Nei, det er ikke ufint å sette grenser. Men - det er litt spesielt å sette forutsetning for å pusse opp for dere fremfor å ha tid med barnebarn 😅 At de ikke lager mat/gjør husarbeidet ifbm besøket er ikke greit. Endret 25. september 2022 av DundreMilfin 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 Nei, ts, det var ikke ufint av dere å be familien hjelpe til hvis de skulle komme på besøk. Tvert om synes jeg disse foreldrene deres oppfører seg ufint, når de besøker kun på sine egne premisser og ikke har gjort noe for å bistå et nybakt foreldrepar. For det er det familie skal gjøre: stille opp med det dere trenger i denne tiden, ikke overkjøre dere og så bli sure for at dere får nok. Blir svett bare av å lese om denne besøksplanen du nevner i HI, og jeg blir flau over at voksne folk i min generasjon er så lite forståelsesfulle og hjelpsomme. Rådene om grensesetting en bruker postet her over, er veldig gode. Kjempefint at mannen din også er enig med deg! Anonymkode: 20b8c...5a4 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Ikke frekt å sette grenser i det hele tatt. Å si «hvis dere kommer så må dere pusse opp» er veldig merkelig, men ellers så syns jeg ikke man er frekk om man sier nei til besøk. De som ikke tåler å få et nei trenger kanskje å få det oftere så de skjønner at de ikke bare kan kjøre på som de ønsker Anonymkode: 0babe...dea 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg skrev nylig et innlegg om det er lov å si stopp når det kommer til besøk. Vi har hatt både mine og mannens foreldre her 4 ganger etter at barnet ble født for 4 mnd siden, i tillegg til at vi har vært hos dem på besøk (bor på andre kanten av landet). Familien har også bestilt tur nedover både oktober (besøk x2), november (besøk x1), desember (besøk x2 + tur hjem til mitt hjemsted x1), januar besøk x2. Jeg har fått nok og snakket med mannen om at vi må sette grenser og si at nå er det nok! Han er helt enig! For ingen kommer for å hjelpe oss, di kommer KUN for baby! Jeg føler jeg har mistet så mye tid fordi vi alltid må gi bort baby 😔 de siste rundene har jeg derimot blitt mer egoistisk og gjør mye selv siden besøkene er så ofte. Jeg trenger denne tiden med baby, siden jeg snart skal tilbake på jobb. I går fikk vi atter en telefon om besteforeldre kunne komme på besøk neste helg. Vi er i utgangspunktet lei og sliten av besøk, og ønsker litt tid for oss selv. Vi sa derfor nei. Vi snakket litt sammen, så fant ut at vi skulle la de komme- mot at de hjalp oss med noe oppussing Vi ikke har hatt kapasitet til å få gjort etter fødsel. De fikk beskjed om at det eventuelt ble for å hjelpe med arbeid,og ikke baby. Men da var det ikke interessant for dem å komme likevel. Idag fikk vi høre fra noen andre familiemedlemmer at de ble fornærmet og synes vi var svært frekke. Var dette frekt av oss? Synes alltid jeg hører om at alle andre får besøk som hjelper til med husarbeid, oppvask, matlaging osv... dette får ALDRI vi fra noen sider. Ender alltid opp med at vi får dobbelt så mye husarbeid og mye mindre (dyrebar) tid med baby. Anonymkode: edca6...8c4 Haha ja sinnsykt frekt. Er forskjell på å hjelpe å lage middag og oppussing 😅😂 Anonymkode: 7beef...da3 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): For ingen kommer for å hjelpe oss, di kommer KUN for baby! Jeg føler jeg har mistet så mye tid fordi vi alltid må gi bort baby 😔 Jeg trenger denne tiden med baby, siden jeg snart skal tilbake på jobb. De fikk beskjed om at det eventuelt ble for å hjelpe med arbeid,og ikke baby. Ender alltid opp med at vi får dobbelt så mye husarbeid og mye mindre (dyrebar) tid med baby. Anonymkode: edca6...8c4 *babyen Har aldri skjønt hvorfor så mange ikke bøyer dette ordet? Skjer aldri med andre ord. Se hvor rart det ville vært: "De kommer kun for gutt." "Må alltid gi bort gutt" "Mindre tid med gutt". Anonymkode: b6fa3...e7d 10 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 For øvrig er jeg enig med deg. Det er ikke frekt å sette litt grenser. Anonymkode: b6fa3...e7d
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Nei det er ikke frekt å si nei til besøk, men det er frekt å kreve hjelp til oppussing om de vil komme. Anonymkode: 694ad...5e3 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Hahahah Kommer dere for å besøke deres nye barnebarn, så kan dere glemme å kose med baby(?), dere skal pusse opp. Ja, dette var frekt! Anonymkode: d59a2...e16 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Takk for svar fra dere! Vi får ta det på vår kappe at vi tråkket litt feil denne gangen :/ Men ender isåfall for deres del at vi ikke kommer til å kreve noe, men begrense besøkene betraktelig. Ingen av oss er interessert eller orker at dette besøkskjøret skal fortsette som nå. Hvertfall ikke når det kun gir oss merarbeid og ikke avlastningen vi faktisk har behov for i disse tider. TS Anonymkode: edca6...8c4 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har du lest The lemon clot essay? Anonymkode: 48568...bf9 Nå har jeg lest det. Er usikker på om jeg forstår, men er budskapet at ingen vil komme for å hjelpe oss? At vi er kravstor om vi forventer det? Isåfall har de vært her fire ganger (fra onsdag eller torsdag, til mandag). De har ikke tømt en maskin med oppvask, ikke handlet, ikke laget mat eller brettet klær. De har sittet å ventet på baby,kommentert hvis den spiser "igjen??", vil ta den både når den gråter, alle bleiene, evig mas om trilletur alene osv. Jeg er ikke interessert i å være mer vertinne og hushjelp og miste enda mer tid med babyen. Ts Anonymkode: edca6...8c4 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 Jeg tror nok at de mener det godt; de vil jo avlaste dere med å bysse, trille og skifte. Kanskje dere må være mer tydelig på hva slags avlastning dere har behov for? Anonymkode: 50a0f...37b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Ikke frekt men samtidig forstår jeg jo at de kommer for å se babyen, ikke for å pusse opp. Bedre å bare si nei til besøk tenker jeg enn å sette folk i arbeid. Kan oppfattes litt frekt av folk som ikke står midt i babyboblen og har glemt hvor slitsomt det er. Anonymkode: 46637...f44
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 Eg ville kanskje prøvd å vinkle det litt annaleis. Ikkje seie at dei ikkje får vere med babyen, men kanskje seie at dokke hadde planer om å gjere den oppussinga dokke har utsatt, og det hadde jo passa veldig fint med besøk som kan hjelpe med å male/sparkle/whatever. Budskapet er det samme (hjelp til oppussing), men kanskje dei ikkje blir så fornærma av det? Forøvrig enig i at det er lov å sette grenser, men det er også lov å bli lei seg for besteforeldre. Det ideelle hadde jo vore å sleppe å måtte gjere det, men mi erfaring er at for mange er det så lenge sidan dei har hatt barn og har gløymt korleis det var. Kanskje det er lurt å spørre om dei kan ta ut av oppvasken mens du legger babyen/triller tur/whatever. Anonymkode: b18a6...fa8 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 De tenker kanskje at de avlaster dere ved å ta hånd om babyen? Jeg hadde syns det var deilig. Men de kan selvsagt ikke forvente å bli oppvartet når de inviterer seg selv på besøk så hyppig og så lenge av gangen. Da hadde jeg forventet at de bidrog. Anonymkode: c8cf1...1f3
Perleblomst Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 Ikke frekt. Når de kommer SÅ ofte på besøk, når skal dere egentlig få fred til oppussing da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå