Gå til innhold

Hvordan unngå å legge på seg for mye i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige graviditet la jeg på meg nesten 30 kg. Etter babyvekta osv var borte satt jeg igjen med 14 kg enn før graviditet. Barnet er nå snart 2 år og jeg har kommet tilbake til vekta jeg hadde før jeg ble gravid.

Planlegger prøvingen på nr 2 snart, men kjenner jeg har veldig lite lyst til å legge på meg 30 kg igjen🥺

Har dere noen gode tips til å unngå de ekstra, unødvendig kiloene?

Jeg spiste godt i graviditeten, men det har jeg alltid gjort og ikke lagt på meg av den grunn. Det var ikke slik at jeg satt og heiv innpå med is, sjokolade og brus hver dag liksom. Men spiste slik jeg alltid har gjort.

Er vanligvis veldig aktiv, men pga. vondter i kroppen så ble aktivitetsnivået redusert en del. Men kan ikke forstå at aktivitetsnivået har SÅ mye å si?!

Anonymkode: 08009...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I forrige graviditet la jeg på meg nesten 30 kg. Etter babyvekta osv var borte satt jeg igjen med 14 kg enn før graviditet. Barnet er nå snart 2 år og jeg har kommet tilbake til vekta jeg hadde før jeg ble gravid.

Planlegger prøvingen på nr 2 snart, men kjenner jeg har veldig lite lyst til å legge på meg 30 kg igjen🥺

Har dere noen gode tips til å unngå de ekstra, unødvendig kiloene?

Jeg spiste godt i graviditeten, men det har jeg alltid gjort og ikke lagt på meg av den grunn. Det var ikke slik at jeg satt og heiv innpå med is, sjokolade og brus hver dag liksom. Men spiste slik jeg alltid har gjort.

Er vanligvis veldig aktiv, men pga. vondter i kroppen så ble aktivitetsnivået redusert en del. Men kan ikke forstå at aktivitetsnivået har SÅ mye å si?!

Anonymkode: 08009...2dd

Aktivitetsnivå og antall kalorier har ALT å si 🤭… Hvis du var veldig inaktiv under forrige graviditet, og spiste som før (når du var aktiv), så forbrente du jo ikke like mye kalorier. Derfor la du på deg. 

Så enten må du være mer aktiv, eller redusere matinntaket iht hvor aktiv og inaktiv du er. 

Anonymkode: 5b901...58c

• Liker 2
Skrevet

Går du ned i aktivitet så må du spise mindre. Viktig å ha et fokus på nok SUNN mat, å heller  skeie ut med godt av og til. Jeg har et stort sug etter surt smågodt, men det spises kun i helga. Graviditeten er ikke en unnskyldning for meg til å spise hva jeg vil og når jeg vil

Anonymkode: 8b3b6...ef1

Skrevet

1 kg vektoppgang tilsvarer ca. 7000 kcal og 10.000 skritt tilsvarer ca. 300-400 kcal forbrent for et vanlig friskt/ikke gravid menneske. Så du skal ha gått VELDIG mye ned i aktivitetsnivå for at det skal ha så mye å si. 
Om jeg var deg ville jeg prøvd å snu tankegangen litt. Du skaper et menneske inni deg og det er viktig at både du og baby har det bra under svangerskapet❤️ Veldig mange går mye opp når de er gravide selv om de ikke får i seg noe næring i det hele tatt. Det er individuelt og ikke noe man kan styre i alle tilfeller. Bare tenk at du skal spise sunn næringsrik mat og evt. ta kampen mot de ekstra kiloene når baby har kommet ut i verden❤️

Anonymkode: 5e417...d7f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Aktivitetsnivå og antall kalorier har ALT å si 🤭… Hvis du var veldig inaktiv under forrige graviditet, og spiste som før (når du var aktiv), så forbrente du jo ikke like mye kalorier. Derfor la du på deg. 

Så enten må du være mer aktiv, eller redusere matinntaket iht hvor aktiv og inaktiv du er. 

Anonymkode: 5b901...58c

Synes ikke man skal komme med slike «tips» til en gravid uten å ha utdanning i faget.

Kanskje du kan snakke med lege/jordmor/ernæringsfysiolog om det ts? Om du sitter med slike tanker er det greit å få hjelp fra noen som vet hva de snakker om❤️

Anonymkode: 5e417...d7f

• Liker 3
Skrevet

Ammet du? Veldig mange går ned av amming. Jeg spiste helt normalt og gikk ned 10kg fra startvekt bare pga amming. Ellers ville jeg bare spist helt normalt og trent litt hvis du har mulighet ila svangerskapet.

Anonymkode: b5fb0...fcd

Skrevet

Bare å ikke spise mer enn man trenger. Jeg la på meg 6 kg

Anonymkode: b4a7e...fd8

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i uke 37 og har gått opp 1,1 kg (hadde bmi på litt over 30 da, så var overvektig fra før). 

Holdt meg i aktivitet så mye som mulig, med cardio-trening, yoga, og gåturer. Spiste sunnere enn før svangerskapet, hadde ingen cravings så ble lite snacksing, og generelt lav apetitt så porsjonene mine var nok mindre enn før også. 

Anonymkode: 182d9...f1b

Skrevet

Jeg gikk sakte opp i vekt frem til ca uke 24. Deretter begynte vekten å stige raskere. Jeg hadde ikke lagt merke til at jeg begynte å spise større porsjoner og forsyne meg to ganger. Det bare skjedde i en "glidende" overgang.

Så mitt tips er å tenke porsjoner. Hva spiser du nå? Ikke spis mer. Spiser du to skiver til frokost, ikke spis tre senere. Spiser du et stykke laks, ikke spist to senere. Mest sannsynlig får du kanskje noe cravings, så jeg ville ikke tenkt på de 100-300 kaloriene du skal ha ekstra som gravid. De kommer sikkert automatisk litt her og der. 

Forsøk å ikke ha usunn mat tilgjengelig. Det er alt for lett å åpne en pose chips eller sjokoladeplate om du får ulvehunger. Forsøk å heller ha sunn snacks tilgjengelig til slike tilfeller. Druer, oppdelte grønnsaker og frukt, lag en smoothie, knekkebrød med smøreost el. 

Også kan du forsøke å være aktiv 30min hver dag. Det er bare bonus.

Anonymkode: ee5ab...364

Skrevet

Du kan prøve å gjøre som meg å spy hver dag hele svangerskapet så går du opp ganske lite 🥲

Anonymkode: 29254...414

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Spis mer grønnsaker, er mitt tips, grønnsaker metter godt, har mange gode næringsstoffer og få kalorier. Spis gjerne mer grønnsaker og mindre pasta/ris/brød/poteter. Lag f.eks. ratatouille. Da får du også i deg masse deilig tomat. Jeg foretrekker gulrøtter, stangselleri, kålrabi og brokkoli rått. Til middag gjerne sellerirot og pastinakk og andre rotgrønnsaker.

Hilsen tjukkas som har gått ned i svangerskapene

Anonymkode: 9aa59...c83

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk også opp nesten 30 kg i svangerskapet. 18 av disse rant av første uken etter ungen var født, litt flere i ukene etter på, og jeg satt igjen med 5-6kg i reell vektoppgang. Resten var rett og slett vann. 

Jeg hadde et lavere aktivitetsnivå pga plager, men var ikke helt inaktiv. Spiste ganske usunt i starten, alt som hjalp mot kvalmen gikk rett i sluket. Siste halvdel av svangerskapet hadde jeg fått påvist svangerskapsdiabetes og spiste både sunt og kontrollert. Men gikk vektoppgangen fortsatte og fortsatte likevel. 

Klart du kan prøve å være mer aktiv, prøve å ta sunne matvalg og holde snopet til lørdagskvelden. Og husk at det uttrykket "man spiser for to" ikke betyr at man spiser for to voksne 😛 
Men prøv også å ikke sammenligne deg så mye med alle andre, og ikke heng deg opp i at den og den bare gikk opp x kilo. 
Vi er alle ulike og kroppene våre håndterer svangerskap forskjellig. 

Lykke til med prøvingen! Vi har en på 1,5 år og skal snart hive oss på prøving på nr 2 vi også ❤️ 

Skrevet
EmKay skrev (59 minutter siden):

Jeg gikk også opp nesten 30 kg i svangerskapet. 18 av disse rant av første uken etter ungen var født, litt flere i ukene etter på, og jeg satt igjen med 5-6kg i reell vektoppgang. Resten var rett og slett vann. 

Jeg hadde et lavere aktivitetsnivå pga plager, men var ikke helt inaktiv. Spiste ganske usunt i starten, alt som hjalp mot kvalmen gikk rett i sluket. Siste halvdel av svangerskapet hadde jeg fått påvist svangerskapsdiabetes og spiste både sunt og kontrollert. Men gikk vektoppgangen fortsatte og fortsatte likevel. 

Klart du kan prøve å være mer aktiv, prøve å ta sunne matvalg og holde snopet til lørdagskvelden. Og husk at det uttrykket "man spiser for to" ikke betyr at man spiser for to voksne 😛 
Men prøv også å ikke sammenligne deg så mye med alle andre, og ikke heng deg opp i at den og den bare gikk opp x kilo. 
Vi er alle ulike og kroppene våre håndterer svangerskap forskjellig. 

Lykke til med prøvingen! Vi har en på 1,5 år og skal snart hive oss på prøving på nr 2 vi også ❤️ 

Kan jeg spørre om du la merket til at alle disse kiloene var vann? Jeg har gått opp 22kg. Flere sier det ikke kan ses. Har jo selvsagt lagt på meg på mage, og også litt på rumpe og lår. Litt hoven er jeg, men ikke veldig mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan jeg spørre om du la merket til at alle disse kiloene var vann? Jeg har gått opp 22kg. Flere sier det ikke kan ses. Har jo selvsagt lagt på meg på mage, og også litt på rumpe og lår. Litt hoven er jeg, men ikke veldig mye. 

Det ble ikke veldig tydelig før de siste to-tre ukene. Da så jeg ut som en vannballong, og beina føltes som flytebrygger. Før dette så det ut som jeg hadde lagt ganske jevnt på meg over hele kroppen, så på meg så det heller ikke ut som om det var nærmere 30kg ekstra vekt. Ikke kunne jeg forstå hvordan jeg hadde klart å legge på meg så mye heller, med et sunt kosthold (fulgt opp av ernæringsfysiolog og lege pga diabetesen) og en helt passe aktiv hverdag.
Jeg fikk store smerter i skulder noen uker før fødsel og var innlagt for dette uten at noen fant ut hva det var, selv om jeg spurte om det kunne være vannansamling som klemte på nerver osv. De var ganske negativ til dette, og mente forklaringen ikke kunne være så enkel.

Men, etter ungen var ute rant vekten vekk i løpet av dager, og skuldersmertene forsvant sammen med vannet. Så det var nok helst i etterkant det ble tydelig at det meste var vann, så jeg var litt nervøs for hvordan jeg skulle bli kvitt alle de ekstra kiloene i forkant.. 

Skrevet
EmKay skrev (26 minutter siden):

Det ble ikke veldig tydelig før de siste to-tre ukene. Da så jeg ut som en vannballong, og beina føltes som flytebrygger. Før dette så det ut som jeg hadde lagt ganske jevnt på meg over hele kroppen, så på meg så det heller ikke ut som om det var nærmere 30kg ekstra vekt. Ikke kunne jeg forstå hvordan jeg hadde klart å legge på meg så mye heller, med et sunt kosthold (fulgt opp av ernæringsfysiolog og lege pga diabetesen) og en helt passe aktiv hverdag.
Jeg fikk store smerter i skulder noen uker før fødsel og var innlagt for dette uten at noen fant ut hva det var, selv om jeg spurte om det kunne være vannansamling som klemte på nerver osv. De var ganske negativ til dette, og mente forklaringen ikke kunne være så enkel.

Men, etter ungen var ute rant vekten vekk i løpet av dager, og skuldersmertene forsvant sammen med vannet. Så det var nok helst i etterkant det ble tydelig at det meste var vann, så jeg var litt nervøs for hvordan jeg skulle bli kvitt alle de ekstra kiloene i forkant.. 

Kjenner meg igjen i mye av dette. Jeg gikk opp rundt 6 kg de siste to ukene med førstemann, og så ut som en vannballong, en gullfisk i ansiktet. Det var smertefullt og vanskelig å bøye fingrene fordi de var fulle av vann. Få dager etter fødselen veide jeg 15 kg mindre enn et par dager før fødselen. Helt sprøtt.

Anonymkode: 9aa59...c83

• Liker 1
Skrevet

Spis normal sunn mat. Unngå for mye godis og junk. Jeg var veldig inaktiv i begge mine svangerskap pga kvalme og låsninger i bekkenet. Jeg hadde enorm appetitt og spiste som en ulv,særlig i starten av graviditeten. La likevel kun på meg 10 kg totalt og de forsvant etterpå. Jeg spiste sunn mat på hverdager og sparte det usunne til helgene. 

Anonymkode: aa507...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...