Gå til innhold

Hva er den dummeste økonomiske tabben din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok opp billån sånn at eksen min fikk seg bil, og tømte kredittkortet mitt for å betale hans kreditorer. 
Aldri fått betalt en krone tilbake. Dreier seg ikke om de helt store summene, men når man har uføretrygd er det ganske surt. Så lærte på den harde måten å ikke låne penger til noen som helst.

Anonymkode: a4018...117

• Hjerte 1
Skrevet

At jeg ikke kjøpte Bitcoin i 2019 da jeg fikk "tilbud" om det, og så solgte på toppen. Vet ikke om det kan kalles en tabbe da jeg ikke har gjort noe da...

Anonymkode: e3c3c...96f

Skrevet

Tok 2 feil utdanninger i stedet for å være gulvstøper. 

Anonymkode: 3a864...657

Skrevet

Kjøpte helt ny bil, hadde den kun noen få måneder. Tapte heldigvis mindre enn det folk sier man vanligvis gjør, men det utgjorde like mye som en mini ferie

Skrevet

Gifte meg med en som utrolig nok hadde verre økonomisk sans enn meg.

Anonymkode: 0c1a2...77e

Skrevet

Kjøpte et hus mye rimeligere enn det jeg hadde for å spare inn litt penger i disse «krisetider». Fikk en kjempedårlig pris for det gamle så sitter med mer gjeld nå 🙁

Anonymkode: 1418f...ff6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 16.46):

Jeg lurer på om noen her ønsker å dele sine økonomiske tabber? Smell man har gått på, som kunne vært unngått fordi msn rett og slett var dum. Jeg kan dele mine: 

1. kjøpte førekort pakke og tok ikke førerkortet. 

2. Bydde for mye på en bolig jeg ikke ville ha, hevet kjøpet.

3. Bestilt klær på nett/impulskjøp, som jeg går lei av etter 2-3 gangers bruk. 

Uff, føler meg ordentlig dum og får dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt. Men roer meg ned ved at jeg bare har sløst vekk penger jeg har. Alt dette er tatt fra sparekontoen min. Nummer 2 førte til at jeg «straffet» meg selv ved å jobbe overtid til hele beløpet var inntjent.

Anonymkode: 2de15...fc7

Noe skurrer her. Boligkjøp går ikke under angrerettloven. Et bud er forpliktende og får du tilslag har du som kjøper ansvar for å finansieringen i orden. Hvordan klarte du å «heve» kjøpet?

Anonymkode: faf1e...0b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 12.18):

At jeg ikke kjøpte Bitcoin i 2019 da jeg fikk "tilbud" om det, og så solgte på toppen. Vet ikke om det kan kalles en tabbe da jeg ikke har gjort noe da...

Anonymkode: e3c3c...96f

Jeg solgte oljeaksjer i februar. Så kom krigen og det skjøt i været så tapte nok 50k på det😁 Eller tapte ikke. Jeg hadde gevinst på aksjene, fikk bare ikke maks. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noe skurrer her. Boligkjøp går ikke under angrerettloven. Et bud er forpliktende og får du tilslag har du som kjøper ansvar for å finansieringen i orden. Hvordan klarte du å «heve» kjøpet?

Ikke min situasjon. Men du kan trekke deg for kjøpet, og deretter legges boligen på nytt ut for salg. Den opprinnelige kjøperen må da dekke mellomlegget mellom opprinnelig pris den kjøpte for og det boligen blir solgt for når den selges på nytt. Kan fort bli noen hundretusener det dersom den gikk langt over prisantydning første gang. 

Anonymkode: 335ab...b14

• Nyttig 2
Gjest Ms Baxter
Skrevet

Har kjøpt en del tv- spill som jeg ikke spilte og bytta inn m tap… min eks var et pengesluk og manipulerte meg til å sponse en god sum penger til familie… heldigvis fått igjen det meste… er singel og vil aldri ha en partner igjen pga bla. dette. 
Har heldigvis ikke fått noe varig økonomisk men etter dette😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 16.46):

Jeg lurer på om noen her ønsker å dele sine økonomiske tabber? Smell man har gått på, som kunne vært unngått fordi msn rett og slett var dum. Jeg kan dele mine: 

1. kjøpte førekort pakke og tok ikke førerkortet. 

2. Bydde for mye på en bolig jeg ikke ville ha, hevet kjøpet.

3. Bestilt klær på nett/impulskjøp, som jeg går lei av etter 2-3 gangers bruk. 

Uff, føler meg ordentlig dum og får dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt. Men roer meg ned ved at jeg bare har sløst vekk penger jeg har. Alt dette er tatt fra sparekontoen min. Nummer 2 førte til at jeg «straffet» meg selv ved å jobbe overtid til hele beløpet var inntjent.

Anonymkode: 2de15...fc7

Å ikke kjøpe ny bolig etter at vi solgte den første med overskudd. Nå er jeg på leiemarkedet.

Anonymkode: f54ef...57a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 20.53):

Når man i 2010 var 80% sikker og klar for å investere i Bitcoin etter mye og lange overvurderinger, men så lot man den 20% tvilen ta avgjørelsen, er ikke det en økonomisk tabbe sett i ettertid? 

Å ikke investere når du hadde tenkt til det blir jo en tabbe sånnsett. 

Anonymkode: 1856c...ac3

Synes ikke dette er en tabbe. Det var jo tydeligvis grunner til tvilen. Ergo ganske veloverveid, og du tenkte sikkert både for og mot. Du har jo ikke tapt penger du aldri hadde. 

Anonymkode: 0462d...d3a

Skrevet

De som kjøper bolig nå, på kanten av stupet...
Vent heller 5 år.

Anonymkode: 8a3e6...d5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som kjøper bolig nå, på kanten av stupet...
Vent heller 5 år.

Anonymkode: 8a3e6...d5f

Og betale kanskje trekvart million i leieutgifter i mellomtiden? Hvis man leier en bolig til la oss si 12 000 i leie pr mnd, blir det over 700 000 kroner på fem år. Det hadde ikke jeg giddet.

Anonymkode: 5f28e...58e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og betale kanskje trekvart million i leieutgifter i mellomtiden? Hvis man leier en bolig til la oss si 12 000 i leie pr mnd, blir det over 700 000 kroner på fem år. Det hadde ikke jeg giddet.

Anonymkode: 5f28e...58e

Dette!

Anonymkode: 65704...89b

Skrevet

Å ikke betale studielån før det gikk til Innkrevingssentralen. Forstod ikke alvoret og lånet ble til slutt sagt opp. Da hadde jeg en bitteliten stilling men betalte ned hver krone til slutt med knallhard prioritering. Har og betalt tusener i inkassoavgift/ renter/ salær osv. Vært gjeldfri og uten så mye som en inkassovarsel i 10 år nå.

• Liker 1
Skrevet

Tok opp 20 000 i forbrukslån i tidlig 20år og brukte det på ferie, frisør og festing. Betalte det ganske kjapt ned når jeg innså tabben.

Jobbet 100%, bodde hos foreldre og når jeg bodde i leilighet var leien lav, sparte ikke en krone. 😑 begynte å spare når jeg ble student i slutten av 20årene.

Anonymkode: 4c742...fd7

Skrevet

Kjøpt nye mascaraer som lovet drømmevippene. Men var aldri noen som ble som på reklamen. Var 15 år da.

Verste jeg har gjort er nok å bestille studieplass på Folkeuniversitetet for så å ikke klare å fullføre. Måtte betale 15.000 selv om jeg prøve å frasi meg plassen.

Gjorde samme greia igjen. Meldte meg på Sonans. Dette måtte jeg klare ved siden av 60% jobb siden det bare var ett fag tenkte jeg. Men nei. 10.000 rett ut vinduet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 17.32):

Hørte på en kolega angående aksjekjøp uten høre på min egen magefølelse. Kjøpte på topp og er nå verdt 6 ganger mindre enn da jeg kjøpte.

Anonymkode: 343ab...687

Alt har sunket den siste tiden, det går opp igjen, det er sånn aksjemarkedet fungerer.

Kjøpte du får mye?

Anonymkode: 943c3...a02

Skrevet

Rotet vekk flere hundre tusener på byturer og masse shopping, men har heldigvis endret meg til det bedre.

Anonymkode: f5f56...2d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...