Gå til innhold

Hva er den dummeste økonomiske tabben din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har egentlig vært ganske så fornuftig hele tiden men angrer voldsomt på at jeg ikke hadde uføreforsikring og livsforsikring. Det løpet er kjørt nå.

Anonymkode: 72005...bbc

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

- Nettshopping. Mest klær. Merkeklær. Sikkert brukt 30.000 den perioden (deppa)

- Kjøpte bolig i et område jeg ikke likte. Solgte med tap i hundretusener-klassen noen år senere 

- Kjøpte bil istedefor å spare pengene

Det er vel mine største økonomiske tabber

Anonymkode: 65704...89b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har egentlig vært ganske så fornuftig hele tiden men angrer voldsomt på at jeg ikke hadde uføreforsikring og livsforsikring. Det løpet er kjørt nå.

Det er dessverre ofte når man trenger det at man tenker på sånt.

Og jeg har hørt flere tilfeller hvor de lurer seg unna uansett, f.eks. de finner en konsultasjon for 8 år siden som sier at det er antydning til at du kunne hatt x og derfor får du ingenting.

• Liker 1
Skrevet

Mange her nevner «tabber» som de egentlig ikke kan forutse, og da er det ikke feil etter min mening. Man kan ikke forutse at boligprisene vil stige om 15 år eller motsatt. Man kan heller ikke forutse at bitcoin eller aksjer vil stige eller falle i verdi. Jeg definerer tabber som ting dom var direkte dumt, altså ta opp kredittkortgjeld, leve over evne, fylle bensin på en diselbil og kjøre helt til motoren kollapser. Og så må jeg legge til at alle vil gå på en smell og dumme seg ut på ett eller annet tidspunkt. Alle godt voksne jeg kjenner har på ett eller annet tidspunkt tatt noen dumme valg, enten det er å låne penger til en samboer som senere stikker av og blir til en ekskjæreste, eller om det er å tape mye penger i aksjer (dette gjorde min far for 20 år siden, men vi led ingen nød fordi det bare var deler av sparepengene hans). En venninne av meg har studert veldig i mange år, men jobber nå i et yrke uten krav til utdanning fordi det er her hun trives best. En annen har giftet seg, brukt store summer på bryllupet, og skilt seg 1 år etterpå. Dermed tapte hun 600 000kr på fyren inkludert salg av felles bolig og kjøp av ny til dyrere pris. 

Poenget er at vi har alle våre ting, alle kommer til å drite på draget en eller annen gang. That’s life’ 

Anonymkode: 2de15...fc7

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange her nevner «tabber» som de egentlig ikke kan forutse, og da er det ikke feil etter min mening. Man kan ikke forutse at boligprisene vil stige om 15 år eller motsatt. Man kan heller ikke forutse at bitcoin eller aksjer vil stige eller falle i verdi. Jeg definerer tabber som ting dom var direkte dumt, altså ta opp kredittkortgjeld, leve over evne, fylle bensin på en diselbil og kjøre helt til motoren kollapser. Og så må jeg legge til at alle vil gå på en smell og dumme seg ut på ett eller annet tidspunkt. Alle godt voksne jeg kjenner har på ett eller annet tidspunkt tatt noen dumme valg, enten det er å låne penger til en samboer som senere stikker av og blir til en ekskjæreste, eller om det er å tape mye penger i aksjer (dette gjorde min far for 20 år siden, men vi led ingen nød fordi det bare var deler av sparepengene hans). En venninne av meg har studert veldig i mange år, men jobber nå i et yrke uten krav til utdanning fordi det er her hun trives best. En annen har giftet seg, brukt store summer på bryllupet, og skilt seg 1 år etterpå. Dermed tapte hun 600 000kr på fyren inkludert salg av felles bolig og kjøp av ny til dyrere pris. 

Poenget er at vi har alle våre ting, alle kommer til å drite på draget en eller annen gang. That’s life’ 

Faren min fylte ikke tank ved en bensinstasjon som viste seg å være den siste på lang tid. Vi gikk tom for bensin midt i ingensteds i Sverige på grunn av den idiotiske GPSen. Tidenes kjipeste ferie. Det kaller jeg en tabbe, men vel og merke ikke så økonomiske tabbe annet enn at det gikk en del penger i å få hjelp :) 

Anonymkode: e884f...51e

• Hjerte 1
Skrevet

Dummeste jeg gjorde var å ta opp forbrukslån pga at min daværende samboer skulle ha et firma. 

Anonymkode: 1c7c8...f4e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kunne jo ikke forutse at du ville trenge en slik forsikring. De fleste av oss gjør ikke det. Så ikke klandre deg selv. Vet også om flere som har betalt uføreforsikring i alle år, og ikke fått noe når de ble uføre fordi de greide å lure seg unna ved å finne en lege konsultasjon fra tidligere  som kunne antyde at vedkommende hadde sykdommen fra før. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg har ikke gjort noen spesielle økonomiske tabber, med mindre ting man IKKE gjorde også teller med her. Ser noen skriver "kjøpte ikke bit coin", "sparte ikke i fond" etc. - synes dere virkelig det er økonomiske tabber? Mer etterpåklokskap, spør du meg.

Skrevet

Merkelig at ingen snakker om bil. Bil er jo den mest uøkonomiske investeringen man gjør. Ja, det gjør livet lettere og enkelte er nødt til å ha det i hverdagen, men faen så dyrt det er med alle tilhørende utgifter som forsikring osv..

Anonymkode: e8f78...142

• Liker 2
Skrevet

Er alkoholiker og tør ikke å tenke på hvor mye penger det har gått til alkohol så og si daglig over flere år.

Anonymkode: 254f3...e02

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Merkelig at ingen snakker om bil. Bil er jo den mest uøkonomiske investeringen man gjør. Ja, det gjør livet lettere og enkelte er nødt til å ha det i hverdagen, men faen så dyrt det er med alle tilhørende utgifter som forsikring osv..

Anonymkode: e8f78...142

Tenker så lenge du ikke kjøper en helt ny bil som raskt taper seg i verdi bare du kjører den noen km så er ikke det så ille.

Anonymkode: 343ab...687

Skrevet

- Puttet på penger på spilleautomat. Fikk sansen for det og spilte vekk rubbel & bit. Ble spilleavhengig. Regningene hopet seg opp og gikk til inkasso. Inkassovarselene gikk til namsmannen. Så endte det til slutt med gjeldsordning.

Holder med ett punkt for meg

Anonymkode: 5b4a8...f42

• Hjerte 4
Skrevet

Dummeste jeg har gjort er å si opp uføreforsikringen min fordi "jeg var ung og kom ikke til å trenge den".. Rakk ikke gå et halvt år før jeg ble syk og er det enda, 15 år senere og ung ufør. Det var en tabbe, den kostet meg ikke mange kronene i måneden på den tiden. 

• Hjerte 4
Skrevet

Å la mine foreldre drive med økonomisk kontroll (++++) over meg, langt inn i voksen alder.. 

Anonymkode: 2ffa9...867

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke gjort noen spesielle økonomiske tabber, med mindre ting man IKKE gjorde også teller med her. Ser noen skriver "kjøpte ikke bit coin", "sparte ikke i fond" etc. - synes dere virkelig det er økonomiske tabber? Mer etterpåklokskap, spør du meg.

Når man i 2010 var 80% sikker og klar for å investere i Bitcoin etter mye og lange overvurderinger, men så lot man den 20% tvilen ta avgjørelsen, er ikke det en økonomisk tabbe sett i ettertid? 

Å ikke investere når du hadde tenkt til det blir jo en tabbe sånnsett. 

Anonymkode: 1856c...ac3

Skrevet

Krevde ikke barnebidrag fra nav for var redd for å gjøre den aggressive og kontrollerende eksen min sur. Lot han få huset etter brudd av samme grunn. Har sponset hans del av underhold for barna i syv år. 

Anonymkode: b8d25...82b

• Hjerte 4
Skrevet

Hvor mye koster det deg å heve kjøpet på leiligheten, TS?

Anonymkode: b18ba...860

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye koster det deg å heve kjøpet på leiligheten, TS?

Anonymkode: b18ba...860

1,5 sommerferie 

Skrevet

Giftet meg

Anonymkode: efaf9...0f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Giftet meg

Anonymkode: efaf9...0f9

Endte det med skilsmisse? Eller er du skuffet over pengene du brukte på bryllupsfeiringen? Altså begge deler er helt normale ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...