Gå til innhold

Være betalt barnevakt (privat avlastning?) som voksen med egne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er voksen student, med to barn selv. Forsøker å finne måter å tjene litt ekstra på. Er glad i barn, opptatt av tilknytningsomsorg, gammel bæremamma og håper da jeg er relativt oppegående 😊 Mannen min jobber mye borte, så jeg er mye alene, og har derfor ikke særlig mulighet til å ta på meg ekstrajobb utenfor huset. 

Jeg kan passe både små og store barn, men jeg vil da gjøre det hjemme hos meg selv pga egne barn. Har plass til ekstra barneseng på mitt rom, eller gjesterom, hvis det gjelder barnevakt på natt. Og ser for meg kanskje fast 1-2 kvelder i uka, eventuelt en helg i måneden. 

Bør jeg «annonsere» meg selv som dagmamma, barnevakt eller privat avlastning? Jeg er som sagt student og kan legge opp studier ganske fritt. Mine barn er på skole og barnehage på dagtid. Men tenker gjerne kveld og helg, er vel da folk flest sliter med å få det til  å gå opp. Jeg har politiattest via studier, så jeg kan vise til det også. 

Er bare redd jeg blir for «dyr», så derfor tenkte jeg at hvis jeg gjør det hjemme hos meg selv, og gjerne kveld/helg/natt vil det lønne seg mer for meg med lavere lønn også. Jeg kunne jo søkt om å være avlastningshjem via barnevernet/kommunen, men tenker jeg står litt friere om det er private avtaler. Enn å låse meg, om dere skjønner? 

Tenker selv at målgruppen er familier som har lite nettverk og annen familie, ikke egentlig vanskeligstilte. 

Tror dere dette kunne vært aktuelt for noen? Og hvordan skulle jeg satt en pris på dette? Pr time eller døgn? Hva ville dere betalt?

Anonymkode: 40ec6...116

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønsker du å være avlastning igjennom kommunen, er lønna gjerne lav. Man gjør ikke det for å tjene penger. Men får å gjøre en innsats. 

Jeg er helt sikker på at det er et marked for det du ønsker å tilby, men du kommer nok ikke til å bli rik på det. Mennesker som har behov for privat barnepass, har som regel ikke så mye å rutte med. Men om du er fornøyd med litt tilskudd til husholdningen og samtidig gjøre en forskjell for andre, hvorfor ikke? 

Jeg ville tatt betalt pr døgn. 

Vi hadde avlaster via kommunen for 6 år siden. Hun fikk 156 kr timen og fikk betalt for ( 4t fredag, 8 timer lørdag og 6 timer søndag) . Arbeidstiden var fredag 17 til søndag 17. ( er kun ment som en pekepin) 

• Liker 1
Skrevet
Toyah skrev (7 minutter siden):

Ønsker du å være avlastning igjennom kommunen, er lønna gjerne lav. Man gjør ikke det for å tjene penger. Men får å gjøre en innsats. 

Jeg er helt sikker på at det er et marked for det du ønsker å tilby, men du kommer nok ikke til å bli rik på det. Mennesker som har behov for privat barnepass, har som regel ikke så mye å rutte med. Men om du er fornøyd med litt tilskudd til husholdningen og samtidig gjøre en forskjell for andre, hvorfor ikke? 

Jeg ville tatt betalt pr døgn. 

Vi hadde avlaster via kommunen for 6 år siden. Hun fikk 156 kr timen og fikk betalt for ( 4t fredag, 8 timer lørdag og 6 timer søndag) . Arbeidstiden var fredag 17 til søndag 17. ( er kun ment som en pekepin) 

Motivasjonen er jo å tjene penger. Så målgruppen er vel de som kanskje er to foreldre i fulle jobber og savner barnevakt innimellom. Ikke de som får avlastning via barnevern etc. (Som jeg skrev i hi :))

Men lønnen for avlastning som du gir som eksempel her synes jeg ikke var så ille. Jeg tenkte vel noe i gaten ca. 1500,- for et døgn. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Motivasjonen er jo å tjene penger. Så målgruppen er vel de som kanskje er to foreldre i fulle jobber og savner barnevakt innimellom. Ikke de som får avlastning via barnevern etc. (Som jeg skrev i hi :))

Men lønnen for avlastning som du gir som eksempel her synes jeg ikke var så ille. Jeg tenkte vel noe i gaten ca. 1500,- for et døgn. 

Det er jo bare å prøve å annonsere, så finner du fort ut om markedet er der. Lag en annonse som retter seg inn mot den målgruppen du tenker 

Endret av Toyah
Skrevet

Ang avlastningshjem:

De skal gjerne få opplevelser utenfor hjemmet og.

Litt ekstra service da de vokser opp i hjem med foreldre som har redusert omsorgskapasitet og gjerne økonomi. Litt avhengig av behovet selvsagt. 

Så du må være beredt på å ha kapasitet til for eksempel svømmehall, en liten skogstur, barneaktiviteter generelt. 

Jeg personlig hadde ikke betalt for din tjeneste dessverre, men kan godt hende noen vil det :) 

Spørs litt hvor mye oppfølging dine egne barn trenger. 

• Nyttig 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (29 minutter siden):

Ang avlastningshjem:

De skal gjerne få opplevelser utenfor hjemmet og.

Litt ekstra service da de vokser opp i hjem med foreldre som har redusert omsorgskapasitet og gjerne økonomi. Litt avhengig av behovet selvsagt. 

Så du må være beredt på å ha kapasitet til for eksempel svømmehall, en liten skogstur, barneaktiviteter generelt. 

Jeg personlig hadde ikke betalt for din tjeneste dessverre, men kan godt hende noen vil det :) 

Spørs litt hvor mye oppfølging dine egne barn trenger. 

Har du lest innlegget? Det er ikke ment å være for vanskeligstilte som trenger avlastningshjem, jeg presiserer jo det ganske tydelig :) Dette er for familier som ønsker seg barnevakt/barnefri. Feks. de som skal på kjæresteweekend og ikke har familie som kan være barnevakt etc. 

Selv har vi ingen familie som kan være barnevakt om vi skal noe, så jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpe noe sånt av noen andre hvis det dukket opp. Vi har feks. store problemer med å kunne dra på en hotelltur alene, eller konsert. 

Jeg skjønner godt at du ikke ville betalt for min tjeneste hvis du nå omtaler deg selv som en med redusert omsorgskapasitet og økonomi? Da anbefaler jeg deg å kontakte barnevernstjenesten eller kommunen for hjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du lest innlegget? Det er ikke ment å være for vanskeligstilte som trenger avlastningshjem, jeg presiserer jo det ganske tydelig :) Dette er for familier som ønsker seg barnevakt/barnefri. Feks. de som skal på kjæresteweekend og ikke har familie som kan være barnevakt etc. 

Selv har vi ingen familie som kan være barnevakt om vi skal noe, så jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpe noe sånt av noen andre hvis det dukket opp. Vi har feks. store problemer med å kunne dra på en hotelltur alene, eller konsert. 

Jeg skjønner godt at du ikke ville betalt for min tjeneste hvis du nå omtaler deg selv som en med redusert omsorgskapasitet og økonomi? Da anbefaler jeg deg å kontakte barnevernstjenesten eller kommunen for hjelp. 

Jeg kommenterte på dette med å søke kommune om å bli avlaster.

Og de personangrepene ville jeg droppet i en annonse :P 

Du blir sur og angripende fordi jeg orienterer om helt vanlige faktum når noen foreslår avlastning gjennom det offentlige?

Barnevakt og avlastning er to helt ulike ting.

Og jeg kommenterer på gruppen personer (barn eller familier) som får innvilget avlastning, sier ingenting om meg.

Så ufine personangrep med råd om å kontakte barnevern kan du virkelig spare deg.

Og nei, ikke alle med redusert omsorgsKAPASITET (som skiller seg fra evne) trenger kontakt med barnevern. Særlig ikke om de har en partner som ivaretar barnets/barnas behov. 

Vi har heller ikke tilgang på barnevakt her vi bor, men jeg personlig hadde ønsket barnevakt i mitt hjem - ikke andres. Fordi mer trygghet for barnet.

Men er det marked så er det marked. Bare å prøve seg, ingenting å tape på det 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Jeg kommenterte på dette med å søke kommune om å bli avlaster.

Og de personangrepene ville jeg droppet i en annonse :P 

Du blir sur og angripende fordi jeg orienterer om helt vanlige faktum når noen foreslår avlastning gjennom det offentlige?

Barnevakt og avlastning er to helt ulike ting.

Og jeg kommenterer på gruppen personer (barn eller familier) som får innvilget avlastning, sier ingenting om meg.

Så ufine personangrep med råd om å kontakte barnevern kan du virkelig spare deg.

Og nei, ikke alle med redusert omsorgsKAPASITET (som skiller seg fra evne) trenger kontakt med barnevern. Særlig ikke om de har en partner som ivaretar barnets/barnas behov. 

Vi har heller ikke tilgang på barnevakt her vi bor, men jeg personlig hadde ønsket barnevakt i mitt hjem - ikke andres. Fordi mer trygghet for barnet.

Men er det marked så er det marked. Bare å prøve seg, ingenting å tape på det 🤷‍♀️

Jeg skrev at jeg ikke ønsket det :) Beklager, trodde du mente du var i målgruppen på offentlig avlastning. Jeg mener privat avlastning/barnevakt, ikke avlastning for de som får det dekket. Men for ressurssterke som kanskje ønsker seg barnevakt innimellom. 

Det med barnevakt i barnets hjem er nyttig info, og det jeg kanskje tenker mest på at er problemet her. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Grunnen til at det finnes få voksne private barnevakter er vel at foreldre ikke er villige til å betale så mye som en voksen arbeidstaker krever. De med friske normaltfungerende barn velger familie eller tenåringer som barnevakter. De med syke eller krevende barn får avlastning via kommunen. Tror det er lite marked for det du beskriver. Kanskje i et område med veldig økonomisk ressurssterke folk, men de har kanskje au pair og lignende? Rike folk er ikke nødvendigvis villige til å betale mye selv om de har råd :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...