Gå til innhold

Har jeg dyskalkuli? Dårlig i matte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dårlig hukommelse i matematikk.

Hver time snakker jeg ikke med medelever, gjør ikke andre ting, eller er på mobilen - jeg jobber kun med matematikk og med relevant stoff. Jeg skriver ned på papir, ser informasjonsvideoer og opplever egentlig at jeg vier livet mitt til faget i klasserommet og til dels hjemme. Jeg går i vg1 og tar 1T.

På prøvene blir det full fiasko likevel. Jeg opplever selv at jeg egentlig er en femmerelev når jeg har en regelbok i hånden, men når jeg blir overlatt til å huske formler og fagstoff blir jeg helt blank, og ender opp med å få svake karakterer. Noe jeg er veldig skuffet over, og derfor ikke alltid møter opp til timene hvor vi har prøve. Noe jeg skammer meg over.

Jeg lurer derfor på om noen andre her har liknende erfaringer med å være en racer i å huske fagstoff i for eksempel norsk, men at alt bare "forsvinner" i matematikk? Denne uka har jeg jobbet meg gjennom ett enkelt kapittel hele tre ganger, men fremdeles husker jeg ikke formlene og regnereglene når jeg skal forsøke å løse oppgaver på egenhånd (= uten regelbok). I norsken leser jeg en tekst én gang og det sitter permanent i klisteret, liksom.

Frustrerende! Vi har prøve i morgen også!!! Kanskje jeg er syk...

Anonymkode: 607f7...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har dårlig hukommelse i matematikk.

Hver time snakker jeg ikke med medelever, gjør ikke andre ting, eller er på mobilen - jeg jobber kun med matematikk og med relevant stoff. Jeg skriver ned på papir, ser informasjonsvideoer og opplever egentlig at jeg vier livet mitt til faget i klasserommet og til dels hjemme. Jeg går i vg1 og tar 1T.

På prøvene blir det full fiasko likevel. Jeg opplever selv at jeg egentlig er en femmerelev når jeg har en regelbok i hånden, men når jeg blir overlatt til å huske formler og fagstoff blir jeg helt blank, og ender opp med å få svake karakterer. Noe jeg er veldig skuffet over, og derfor ikke alltid møter opp til timene hvor vi har prøve. Noe jeg skammer meg over.

Jeg lurer derfor på om noen andre her har liknende erfaringer med å være en racer i å huske fagstoff i for eksempel norsk, men at alt bare "forsvinner" i matematikk? Denne uka har jeg jobbet meg gjennom ett enkelt kapittel hele tre ganger, men fremdeles husker jeg ikke formlene og regnereglene når jeg skal forsøke å løse oppgaver på egenhånd (= uten regelbok). I norsken leser jeg en tekst én gang og det sitter permanent i klisteret, liksom.

Frustrerende! Vi har prøve i morgen også!!! Kanskje jeg er syk...

Hadde du hatt Dyskalkuli så hadde du heller ikke forstått regelboka. Jeg har selv dyskalkuli og falt ut av matematikken i tredje klasse. Pluss at dyskalkuli handler om flere andre ting enn kun tall

Anonymkode: 6029e...83f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår du faktisk regelboka eller går det greit fordi du har en "oppskrift"? Som anonym over så falt jeg av rundt 3-4 klasse. Men flink i andre fag slik som du skriver. Det ble derimot ikke tatt seriøst før jeg ble testet for dyskalkuli på vgs, er dette en mulighet på din vgs? 

Anonymkode: c2103...5f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Forstår du faktisk regelboka eller går det greit fordi du har en "oppskrift"? Som anonym over så falt jeg av rundt 3-4 klasse. Men flink i andre fag slik som du skriver. Det ble derimot ikke tatt seriøst før jeg ble testet for dyskalkuli på vgs, er dette en mulighet på din vgs? 

Anonymkode: c2103...5f8

Jeg har aldri forstått matematikk i den forstand at jeg kan diskutere det og bruke det i samtaler. Jeg kan for eksempel reflektere rundt sosiale problemstillinger, men aldri i livet om jeg kunne reflektert rundt hvorfor et mattestykke er som det er eller liknende. Med en regelbok bare bytter jeg ut n og x i formelen/regelen med tallene i regnestykket og får svaret. 

Nei, min videregående er for "smarte snobber" (5+ snitt), så de tester ikke for sånne ting dessverre. Jeg karret meg dit på gode sosialfag karakterer, og fikk en snill femmer av en lærervikar i matematikk. På ren utregning/svar ligger jeg nok på 3/4.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri forstått matematikk i den forstand at jeg kan diskutere det og bruke det i samtaler. Jeg kan for eksempel reflektere rundt sosiale problemstillinger, men aldri i livet om jeg kunne reflektert rundt hvorfor et mattestykke er som det er eller liknende. Med en regelbok bare bytter jeg ut n og x i formelen/regelen med tallene i regnestykket og får svaret. 

Nei, min videregående er for "smarte snobber" (5+ snitt), så de tester ikke for sånne ting dessverre. Jeg karret meg dit på gode sosialfag karakterer, og fikk en snill femmer av en lærervikar i matematikk. På ren utregning/svar ligger jeg nok på 3/4.

Det er nok nå annet enn dyskalkuli du sliter med

• Liker 1
Skrevet

Å gjøre det dårlig i matte er ikke det samme som dyskalkuli. Du har nok bare ikke en «mattehjerne», akkurat som andre ikke har en «språkhjerne» eller er flinke i musikk. Folk har anlegg for ulike ting. I tillegg har du jo valgt 1T. Det er et vanskelig fag. Hvis du merker at du ikke klarer å forstå/huske det du lærer, ville jeg vurdert å gå over til P-matte

Anonymkode: 06c1d...099

• Liker 1
Skrevet

Man må jo teste det for å vite om du kan ha dyskalkuli, men for min del høres det egentlig som om du er mest vant til å lære deg ting utenat, eller er det mest i matematikken?

Isåfall er det en strategi som fungerer dårligere i matematikk enn i andre fag. Særlig i 1T, lærerne skal teste veldig mye annet enn at du kan formler utenat, så du skal ikke få 5 hvis du ikke skjønner hva du gjør og hvorfor. Så kanskje du trenger å finne en ny læringsstrategi i faget.

Uansett er det mulig å lære matematikk (selv med dyskalkuli), og det viktigste er å få tilbake troa på at du kan. For min del høres det ut som det er hovedproblemet, du blir for stresset slik at du ikke husker noen ting. Altså siden du klarer det når du har formler og regler, men ikke uten. 

Uansett grunn bør all fokuset ditt være hvorfor man regner som man gjør, heller enn å gjøre flest mulige oppgaver

Trenger du å ta 1T, forresten?

Anonymkode: 090f3...508

Skrevet

Som de to andre, har dyskalkuli og falt ut rundt 3 klasse. Jeg har veldig lite tallforståelse. Jeg kan sitte med både utregning og fasit foran meg og allikevel ikke få det til. Faren min er mattelærer og jeg er helt sikker på at 90% av alle rynkene hans er fra å ha sittet sammen med meg og grått i frustrasjon med meg over matteleksene mine i ti år. 

Tror nok heller det er konsentrasjonsproblemer i matte du har. Du tror du følger med men det går allikevel ikke inn. 

Anonymkode: aac0f...0d1

Skrevet

Jeg fant denne eksempeloppgaven fra 1T på nett:

Sitat

Funksjonen ff er gitt ved

f(x)=0,5x3−3,25x2+6x−2,25  ,x∈[−1,4]f(x)=0,5x3−3,25x2+6x−2,25  ,x∈[−1,4]

Grafen til ff har tre tangenter som går gjennom origo.

Tegn grafen til ff i et koordinatsystem, og skisser de tre tangentene.

Skriv opp likningen for en tangent til grafen til ff som går gjennom punktet (x1,f(x1))(x1,f(x1)). Bruk denne likningen til å finne de tre punktene der grafen til ff har en tangent som går gjennom origo.

Jeg tror ikke man har dyskalkuli om man ikke får til det her ... 

Av det jeg leser om dyskalkuli på NHI.no handler det om å f.eks. ikke klare helt grunnleggende regning, og en hel del annet. 

https://nhi.no/familie/barn/dette-er-dyskalkuli/?page=4

Det er nok bare å øve, ts. Vi har alle anlegg for forskjellige ting, noen må jobbe hardere enn andre for å få resultater. Livet er urettferdig. 

Samtidig er det jo ikke slik at alle nødvendigvis må gå rundt og være racere i matematikk heller. Du er sikkert flink til mye annet, fokuser på det. 

Anonymkode: 2d449...bff

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har dyskalkuli, og jeg husker godt hvor lite jeg forsto av den regelboka. Du forstår formlene, så du kan bare sette inn rett tall på rett sted, jeg klarer ikke det. Jeg kan stirre meg i hjel på en formel, uten å forstå hvilken verdi som skal inn hvor. I likhet med andre som har svart her, så falt jeg også ut av matte rundt 3.-4. klasse.

Jeg har også småproblemer med andre ting som henger sammen med matte, blant annet romfølelse, forskjellen på høyre og venstre, følge kart, stedsans, tidsberegning og å følge oppskrifter ved matlaging. Har du også problemer med sånne ting eller lignende, eller er det bare det å huske formlene du sliter med?

Anonymkode: 7a2d8...bfd

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Leser stadig vekk om folk som har 6 i alle fag men som nesten strøk i matematikk. Matematikk er et skikkelig jobbefag, det krever innsats og det krever gode lærere som kan vise deg teknikker til å forstå matten. Hadde 2 i både første og andre klasse på videregående skole i den "enkleste" matten på eksamen. Men etter mange år tok jeg opp matte igjen som privatist fordi studiet jeg ville inn på krever høyere mattekrav. Kjøpte studieveiledning gjennom privatskole med gode lærere som kunne forklare på en god måte. Hjalp også at det bare var matte jeg trengte å fokusere på, samt at jeg kunne rolig sitte hjemme i fred og ro uten andre forstyrrelser mens jeg så på forelesningene. Fikk en 3er og 4er som holdt til kravet. 

Matte er et arbeidsfag. Du må jobbe jobbe jobbe med oppgaver, eksamensoppgaver og teste deg selv. Du klarer ikke å memorere matematikk gjennom bare lesing, du må forstå matematikk, hvorfor gjøres det slik, men ikke slik. Det krever gode lærere som er gode forelesere. 

Endret av Knoot
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har dyskalkuli, og jeg husker godt hvor lite jeg forsto av den regelboka. Du forstår formlene, så du kan bare sette inn rett tall på rett sted, jeg klarer ikke det. Jeg kan stirre meg i hjel på en formel, uten å forstå hvilken verdi som skal inn hvor. I likhet med andre som har svart her, så falt jeg også ut av matte rundt 3.-4. klasse.

Jeg har også småproblemer med andre ting som henger sammen med matte, blant annet romfølelse, forskjellen på høyre og venstre, følge kart, stedsans, tidsberegning og å følge oppskrifter ved matlaging. Har du også problemer med sånne ting eller lignende, eller er det bare det å huske formlene du sliter med?

Nettopp! Var det jeg siktet til i mitt første innlegg.

Skrevet

Dyskalkuli er så mye mer enn å slite med å lære matte. Det er totalt mangel på å forstå tall. 
Jeg er nede på lav barneskolenivå. Enkel pluss og minus, med en god dose innsats, det er det jeg kan. Jeg kan noe gange, typ 7 x 2, fordi jeg vet at 7 + 7 er 14 fordi det har jeg lært etter mange, mange år. Men om noen spør "Hva er 2 x 7 er" så stopper det opp. Jeg tenker pluss, ikke gange. 5 x 2 og jeg tenker 5 to ganger og forstår ikke hvordan 5 + 2 er noe helt annet for jeg sier "5 + 2" i hodet når jeg skal gange 5 to ganger! Forvirrende måte å tenke på. 😕
Jeg kan noen regnestykker med like tall i hodet uten store problemer, jeg må dele opp tall og det går fint til en viss grad. To forskjellige tall sliter jeg med å ta i hodet uten hjelpemidler. Jeg er best på pluss, sliter veldig med minus i hodet, 600 - 400 i hodet går ikke uten å måtte tenke "6 - 4" og å bruke fingrene. Jeg kan å dele 50% med hele tall til en viss grad.... og der stopper mine mattekunnskaper. Jeg kan ikke prosent og er avhengig av kalkulator. "Hva er 20% av 146?", umulig for meg å regne ut og forstå. "Hva er 146 kr minus 20%?", det tar jeg på kalkulatoren og den viser "29,2" før jeg trykker på =, så da må svaret på det første være det da... uten at det sier meg noe. Om det er mulig å regne seg frem til 29,2 på en annen måte vet jeg ikke, men det må det jo være for husker vi hadde slike oppgaver på ungdomskolen 🤷‍♀️
Men akkurat dette er noe jeg aldri har forstått og evnet å forstå, før jeg ble voksen og bruker nå "prosent rabatt på et kjøp" så å si daglig. Jeg vet jo at når det er 40% rabatt på en vare, så vil det si 40% av en pris og "av" vil si minus, men jeg kan ikke prosentregning for det om. 

Jeg er avhengig av kalkulator til det normale folk tar for gitt. Uten kalkulator så hadde jeg ikke overlevd i hverdagen. 

Sier du 200 meter eller 4 dl eller hvor lenge siden er 1867, så sier de tallene meg absolutt ingenting. Jeg sliter med å forstå og se tall og det påvirker så ufattelig mye. Sliter med retningssans og stedsans, tid og tidsberegning er også et problem. Høyre venstre osv. Jeg sliter ikke med økonomien da, fordi jeg må ha stålkontroll og vet så klart at 1000 kr dekker 600 kr, men om jeg gjør flere småkjøp så får jeg ikke til å summere uten bruk av kalkulator. Kalkulator og mobilbank tilgjengelig 24/7 er viktige hjelpemidler i hverdagen, uten det så hadde jeg slitt med økonomi og kjøp. 

Jeg skammet meg sånn, fordi jeg vokste opp med å bli kalt dum og treg, at jeg avslo å bli utredet på ungdomskolen og videregående. Tok stryk i stedet, til tross for helhjertet og frustrerende forsøk. Ble utredet på DPS flere år senere bare fordi og "hvorfor ikke" og fikk det bekreftet, jeg har dyskalkuli. 

Du kan umulig ha dyskalkuli på et nivå til å fylle diagnosen, om du får karakter 4-5 i matte på vgs. 

Anonymkode: 67478...c64

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker du bare trenger å finne en annen læringsstrategi enn den du har brukt så langt.

Anonymkode: 764c1...27e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er som å lese om meg selv. Jeg er ikke utredet og blir ofte gjort narr av for at jeg er så dum. 

Anonymkode: 36f5f...629

Skrevet

Ut fra det du skriver så har du klart deg godt gjennom skolen hittil ved å huske ting. Det fungerer dårlig i matte. Til et visst punkt kan du pugge formler og framgangsmåte og få det til, men når du kommer opp på det nivået må du skjønne det du gjør slik at du kan anvende det i nye sammenhenger, det blir rett og slett for mange «hvis det» og «når sånn og sånn». Det er litt som med språk. Du kan pugge ordene, men for å bruke dem riktig må du vite hvordan du bruker dem i en setning. Hvis du har klart det gjennom ungdomsskolen ved å pugge formler er det mulig du har gått glipp av mye forståelse.

Anonymkode: 12300...ed8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...