Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne har nettopp flyttet og spurte om hjelp. Jeg var der i går og hjalp til med noen ting. Men føler at hun kommenterer når jeg ikke gjør akkurat som hun ville ha gjort. 

Først skulle vi henge opp ei lampe. Måtte feste ledningen opp veggen. Hun spurte om jeg kunne gjøre det. Den ene spikeren ble litt utenfor ett hull som allerede var der. Grunnen er at hullet fra før var så langt inne så jeg klarte ikke å hamre der pga veggen. Du klarte å sette spikeren utenfor hullet ja sa hun etterpå. Du kan spikre resten selv sa jeg da. 

Så hadde hun problemer med lyden på pc. Lyden var borte. Jeg gikk inn å ordnet det. Da så hun at Chrome var borte fra listen nede på skjermen. Hva har du gjort? Den er borte, sa hun. Jeg sa at jeg ikke hadde gjort noe. Hadde kun vært inn på innstillinger og lyd. 

Så skulle vi henge opp ei hylle. Jeg skulle holde imens hun borret. Det var tungt og vanskelig å holde. Du må holde hyllen rolig, hvis ikke så kan vi bare glemme å få det til sa hun. 

Etter hyllen var oppe så sa jeg at jeg skulle hjem. Sitter her med en rar følelse. Vanlig å snakke sånn til noen som hjelper deg? Jeg gjør iallefall ikke det 

Anonymkode: 33f71...bf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor sa du ikke noe når du var der?

«nå var du ganske krass, venn. Er du sliten og lei? Bør vi snakke om det som plager deg, heller enn å henge opp lamper?»

Eller «velger du å snakke slik til meg, så går jeg heller hjem. Du trenger nok litt tid for deg selv.»

Anonymkode: c5fa3...17a

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke om dette kan gjelde din venninne, men noen synes det er så vanskelig å ta imot hjelp at når de får hjelp så ser de seg nødt til å rakke ned på hjelperen for å liksom "utjevne" ubalansen. Litt sånn "du er her for å hjelpe meg ja, jeg trenger hjelpen, men egentlig hadde jeg nok klart det bedre selv, se hvor mye du klusser ting til". De vil kanskje ikke vedkjenne seg at de trenger hjelp, det er litt sårbart, så istedenfor å være takknemlige for innsatsen til den andre så velger de å rakke ned på vedkommende for å hevde seg selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje hun bare var stresset pga. flytting og sikkert mange andre ting. Men jeg skjønner at det ikke er så hyggelig å hjelpe når du bare får sånne kommentarer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen er at hullet fra før var så langt inne så jeg klarte ikke å hamre der pga veggen.

Hva med å spørre først om det er greit å spikre der før du slo inn spikeren? 

Da så hun at Chrome var borte fra listen nede på skjermen. Hva har du gjort? Den er borte, sa hun. Jeg sa at jeg ikke hadde gjort noe. Hadde kun vært inn på innstillinger og lyd. 

Kanskje du kunne hjulpet henne med en snarvei til Chrome da? 

Du må holde hyllen rolig, hvis ikke så kan vi bare glemme å få det til sa hun. 

Sant det, holder du hyllen skevt, vil den bli skev på veggen. 

Deilig med folk som sier fra og ikke går hjem og analyserer alt opp og ned i mente for så å klage sin nød på KG. 

Supert at du hjelper, for all del. Men ikke all hjelp er god hjelp. Var hun sur og sint, eller sa hun bare klart i fra. Takket hun for hjelpen etterpå? Eller spanderte mat og drikke feks? 

Anonymkode: 3cd5d...e71

• Liker 2
Skrevet

Er ytterst få jeg gidder å hjelpe nettopp på grunn av dette. Jeg er selv håndtverker og når en uten noen praktisk forståelse skal begynne med slike kommentarer som om jeg er ett barnehage barn så gidder jeg rett og slett ikke :)

• Hjerte 1
Skrevet

Bagateller 

Anonymkode: 082df...816

• Liker 2
Skrevet

Snakke sånn? At hun påpeker at spikeren er utenfor hullet og at du må holde hyllen rolig er vel ikke så dramatisk? Er det virkelig det? Jøsses. Har dere vært venninner lenge? 

Hadde aldri verden reagert på slike kommentarer. Jeg hadde vel heller sagt "Ah, jeg vet, men jeg synes den er tung - og det er vanskelig å holde den rolig". Hun kan ikke vite hva du tenker. 

Og vi kan ikke vite hvordan hun fremla dette.  Skrek hun og var hissig? Vel, da stiller jo saken seg annerledes, men kommentarene i seg selv synes jeg absolutt ikke det er noe å ta sånn på vei for. 

• Liker 1
Skrevet

Da lar du vær å hjelpe neste gang :)
Sånn, ferdig med det.

Skrevet

Vi har ikke kjent hverandre lenge. Begynte å jobbe sammen i sommer. Hun er litt sånn på jobb også. Men jeg trodde det var kun der 

Anonymkode: 33f71...bf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...