Gå til innhold

Skal baderomsvifte være på 24/7?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Vi har en slik vifte på baderommet vårt. Samme baderom brukes også som vaskerom.
Jeg lurer på om hva slags vifte det er? Skal den være på 24/7? Eller skal den kun slås på når vi tørker klær der inne på tørkestativ eller når vaskemaskinen er på? Eller når vi dusjer? Ofte er det dugg på baderoms vinduene om morgenen. Er det fordi den viften ikke pleier å være på?
Skal en slik vifte rengjøres også? Hvis ja, hvor ofte?

Denne viften lager lyd også så lenge den er på. Kanskje en av grunnene jeg ikke liker å ha den på hele tiden pga den støyen.

Trekker den mye strøm?

Håper dere kan svare på spørsmålene mine.
Takk🥰

20220925_154043.jpg

Skrevet

Vi bruker kun vår når vi dusjer. Men tørker aldri klær på badet da... 

Anonymkode: aea4c...44b

Skrevet

Jeg har bare på min under og en stund etter jeg dusjer. Tørker klær gjør jeg ikke på badet.

Anonymkode: 251bc...cf5

• Liker 2
Skrevet

Vifter bruker lite strøm, så det er ikke noe å bekymre seg for. De trekker ut varm luft, og det taper man masse energi på. 

Mulig du burde vurdere et kaldrasspjeld så det ikke trekker så mye?

Skrevet

Vår skrur seg av og på etter behov. Har både sensor og bryter....

Skrevet

Setter på etter dusj, vår slår seg av automatisk. 

Anonymkode: b8b25...94f

Skrevet

Jeg har likedann. Den slår seg på og av automatisk når jeg dusjer. Jeg har pleid å hatt den på når jeg tørker klær der oh da står den på både om natten og når jeg er på jobb, men etter jeg kjøpte meg luftavfukter for en tid tilbake så bruker jeg ikke denne viften lengre til dette. Den bruker strøm ja, men minimalt😊

Anonymkode: 5c65a...552

Skrevet

Hvis det er det eneste avtrekket som går over tak, bør den alltid stå på, hvis det er et gammelt hus. 

Naturlig ventilasjon fungerer slik at ny luft kommer inn ventiler i vegg, varmes opp, og så blir trukket inn i ventiler som går opp over tak. Hvis man stenger igjen denne ventilen (med en vifte), risikerer man for mye fukt i hele leiligheten. 

Dersom det bare er en ventil til det fri, er det ikke så nøye... Men fukt som slår seg på vinduene er et tegn på at det er for fuktig i rommet. 

Anonymkode: 59aa9...597

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (5 timer siden):

Vifter bruker lite strøm, så det er ikke noe å bekymre seg for. De trekker ut varm luft, og det taper man masse energi på. 

Dette. Her ser vi jo rett ut i friluft gjennom vifta. 

Anonymkode: 97022...cdb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 22.20):

Dette. Her ser vi jo rett ut i friluft gjennom vifta. 

newman01 skrev (På 25.9.2022 den 16.41):

Hva er kaldrasspjeld? 

Anonymkode: 65af4...5eb

Skrevet
Rem skrev (På 25.9.2022 den 16.44):

Vår skrur seg av og på etter behov. Har både sensor og bryter....

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 16.46):

Setter på etter dusj, vår slår seg av automatisk. 

Anonymkode: b8b25...94f

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 17.06):

Jeg har likedann. Den slår seg på og av automatisk når jeg dusjer. Jeg har pleid å hatt den på når jeg tørker klær der oh da står den på både om natten og når jeg er på jobb, men etter jeg kjøpte meg luftavfukter for en tid tilbake så bruker jeg ikke denne viften lengre til dette. Den bruker strøm ja, men minimalt😊

Anonymkode: 5c65a...552

Så genialt med automatisk at den slår av og på av seg selv. Vår har bare bryter. 😮💨

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er kaldrasspjeld? 

Det er en trykkstyrt plate av noe slag inni ventilasjonskanalen som holder røret åpent når vifta går og lukket når vifta ikke snurrer rundt. Det vil hindre kald vind og luft å presse seg inn i kanalen når vifta ikke går, og på den måten spare strøm på oppvarming. 

Kallrasskydd PVC Ø100mm | Ventilation \ Tillbehör \ Backspjäll |  Maxgrowshop.com

Ganske lurt å ha i de fleste tilfeller

• Liker 1
Skrevet

Vi installerte en Flexit Vario da vi gjorde en liten oppgradering av badet for en stund tilbake. Det er en vifte som går sakte hele tiden og lager veldig lite lyd, umulig å høre den utenfor badet. Og den har hygrostatstyring slik at den går opp i hastighet dersom fuktigheten i rommet går opp. 

Vi merket veldig stor forskjell fra tidligere da vi hadde en manuell vifte som gikk på full blås når lyset stod på. Innemiljøet på badet har blitt veldig mye bedre, alt tørker mye fortere selvom vi har skrudd ned varmen, det er aldri lenger kondens eller dugg på vindu som fører til mugg og støvkaker slik det var før. Siden vifta går hele tiden så merker vi mindre kulderas om vinteren siden det hele tiden blåses litt varm luft ut og den kalde lufta får ikke mulighet til å renne inn. 

Bakdelen er at den må renses oftere siden den går hele tiden, men det er veldig lett å demontere delene og gå over med en klut. Jeg vet ikke hvor mye varmeenergi fra huset vi blåser ut men merker ikke noen forskjell på temperatur på badet. Vi har ikke termostatstyrte varmekabler som har kompansert for økt varmetap.

Anonymkode: 246c0...b47

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi installerte en Flexit Vario da vi gjorde en liten oppgradering av badet for en stund tilbake. Det er en vifte som går sakte hele tiden og lager veldig lite lyd, umulig å høre den utenfor badet. Og den har hygrostatstyring slik at den går opp i hastighet dersom fuktigheten i rommet går opp. 

Vi merket veldig stor forskjell fra tidligere da vi hadde en manuell vifte som gikk på full blås når lyset stod på. Innemiljøet på badet har blitt veldig mye bedre, alt tørker mye fortere selvom vi har skrudd ned varmen, det er aldri lenger kondens eller dugg på vindu som fører til mugg og støvkaker slik det var før. Siden vifta går hele tiden så merker vi mindre kulderas om vinteren siden det hele tiden blåses litt varm luft ut og den kalde lufta får ikke mulighet til å renne inn. 

Bakdelen er at den må renses oftere siden den går hele tiden, men det er veldig lett å demontere delene og gå over med en klut. Jeg vet ikke hvor mye varmeenergi fra huset vi blåser ut men merker ikke noen forskjell på temperatur på badet. Vi har ikke termostatstyrte varmekabler som har kompansert for økt varmetap.

Anonymkode: 246c0...b47

Supert :)))

er det sånn dere har?

Screenshot_20220927-123929_Samsung Internet.jpg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så genialt med automatisk at den slår av og på av seg selv. Vår har bare bryter. 😮💨

Det er ganske vanlig at baderomsvifter har en innebygget sensor som gjør at de skrur seg på når luftfuktigheten i rommet overstiger ønsket nivå. Denne sensoren sitter ofte under dekselet et sted, og kan ofte justeres. Søk opp bruksanvisningen på baderomsvifta deres på nett, og se hva dere finner. :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er ganske vanlig at baderomsvifter har en innebygget sensor som gjør at de skrur seg på når luftfuktigheten i rommet overstiger ønsket nivå. Denne sensoren sitter ofte under dekselet et sted, og kan ofte justeres. Søk opp bruksanvisningen på baderomsvifta deres på nett, og se hva dere finner. :) 

Takk skal sjekke🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...