Gå til innhold

Normalt med så hardt miljø på ungdomsskole? Jeg er sjokkert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor er disse stedene utenfor Kristiansand? Bor selv utenfor Kristiansand, men barna er forsatt noen år unna ungdomsskolen. Kjenner jeg blir lettere engstelig av å lese her!

Anonymkode: 91c7b...cd6

Bor i Lindesnes og har ikke hørt noe om at miljøet er sånn her, tvert imot har ungdomsskolen mine barn har gått på vert veldig trygg og god.

Anonymkode: 49870...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På Sørlandet? Vet om flere av bygdene/tettstedene rundt Kr.sand med tilsvarende miljø som du beskriver.

Små steder er ikke bedre enn store, og alt blir mye mer synlig på de små stedene. Færre elever og lettere å bli dratt med. Mye narko og dritt. 
Og naive bedehuskommuner/foreldre. Virker helt handlingslammet.

Anonymkode: 19abd...014

Jeg har venner i og rundt Kristiansand og hører mye av det samme som beskrives i denne tråden. Vi skulle flytte tilbake til Krs men nå vet jeg jaggu ikke 😂

Anonymkode: e15b0...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skolepersonale ikke klarer å etablere tilstekkelig med respekt og autoritet ovenfor elevene, så kan ingen bli sjokkert over at de utagerende bøllene setter dagsorden. Er ikke uten grunn at ting var strengere før, disiplin er den beste oppskriften for orden og bedre generelt læremiljø.  Jeg forfekter ikke at vi skal ha rene militærskoler eller fysisk avstraffelse, men ting må strammes opp på enkelte områder. Jeg er ikke forelder (heldigvis) men om jeg var så ville nok dette vært en sak jeg ville jobbet iherdig for å endre, både for barna og framtiden for samfunnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med dop, vold og slag av bilder/videoer/kropp via sosiale medier er dessverre vanlig i visse miljø. Men det er ikke vanlig jevn over. Og det er selvsagt ekstra belastende i noen områder enn andre igjen, men de aller fleste ungdomsskoler har iallfall noen som driver med overnevnte. Det med salg av bilder/videoer over sosiale medier har blitt mer og mer vanlig, og det har nok en sammenheng med behov for penger, samt at influensere normaliserer å legge ut lettkledde bilder av seg selv og bruk av onlyfans.

Anonymkode: f0dfb...b69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere står ganske maktesløse når så mange barn uten noen som helst tegn til å akseptere irettesettelser møtes. Det er foreldre som er tafatte og har oversett hvordan barna deres faktisk er. Nå er ikke ungdomsmiljøet her så hardt, barnsligheten kommer ut på litt andre måter, men det er samme faktum at et stort antall foreldre overlater alt ansvar til barna for å klare seg selv når de begynner på u.skolen og mange er virkelig ikke modne nok. Antall foreldre på foreldremøter har gått dramatisk ned, ingen vil bli klassekontakter. Her kunne det lett blitt dop og alt på skolen for vegg i vegg  er en vgs med over 1000 elever (y+studiespes)

Anonymkode: 7e308...0a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (5 timer siden):

Når skolepersonale ikke klarer å etablere tilstekkelig med respekt og autoritet ovenfor elevene, så kan ingen bli sjokkert over at de utagerende bøllene setter dagsorden. Er ikke uten grunn at ting var strengere før, disiplin er den beste oppskriften for orden og bedre generelt læremiljø.  Jeg forfekter ikke at vi skal ha rene militærskoler eller fysisk avstraffelse, men ting må strammes opp på enkelte områder. Jeg er ikke forelder (heldigvis) men om jeg var så ville nok dette vært en sak jeg ville jobbet iherdig for å endre, både for barna og framtiden for samfunnet.

"Skolepersonale" var rett ord. Utdannede lærere rømmer, og ufaglærte på gjennomreise styrer snart hele skolen. Ikke har man noe å hjelpe seg med heller. Ofte er man alene, alt man sier og gjør kan (og vil) bli brukt mot en, og skolen har i stor grad overtatt områder der foreldre glipper. Som ift oppdragelse og vanlig folkeskikk. Magesår og søvnløse netter er neste. Hvem orker? Dette var satt på spissen, men det er også mye sant i det. Dessverre. 

Anonymkode: b047a...561

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i ei bygd utenfor Oslo. Her er det veldig mye mobbing og vold på barneskolen, mens det er et mye bedre miljø på ungdomsskolen… kanskje lærerne/ledelsen har mer å si enn noen tror? 

Anonymkode: 0260c...a55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Vaffelhunden said:

Er dette utenfor Kristiansand? Der har det vært slått alarm for lengst. Men det er ingen som får gjort noe med det, fordi dette dreier som ungdom under den kriminelle lavalderen.

Det høres ut som Oddemarka på Lund i Kristiansand. Der er det helt vilt...

21. september 2022 kl. 18:24 

Brann på skole under foreldrekonferanse

Nødetatene rykket ut til en brann på Oddemarka Skole i Kristiansand. Det var et titalls personer i bygget hvor det brant.

https://www.nrk.no/sorlandet/brann-pa-skole-under-foreldrekonferanse-1.16112630

Anonymkode: 6176d...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres høyst unormalt ut. Det er ikke slik på mitt barns ungdomsskole(Oslo), ikke så ille på venners barns ungdomsskoler, og det var slett ikke slik for 30 år siden da jeg gikk på ungdomsskolen (småby). 

Anonymkode: a1c33...6b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi bor litt på bygda utenfor en av de større byene i Norge. Det er ikke avsidesliggende, men heller ikke særlig sentralt.

Jeg får stadig høre av bekjente, kollegaer og venner om det ekstremt harde miljøet på den lokale ungdomsskolen. Det er en skole med 4-500 elever ca. Det har og stått endel i lokalavisen til tider.

Men nå synes jeg det virkelig topper seg. Det er visst salg og kjøp av dop på skolen, ungdommer som prostituerer seg via Snapchat på toalettene, berusede elever som sendes hjem, elever som trues med kniv på skolen og skolevei og bankes opp, og siste var at en lærer eller rektor var blitt banket opp! Hvis sistnevnte er tilfelle, hvorfor i huleste står ikke dette i avisen eller er på nyhetene??

Det er visst mange som kommer fra bystrøk for å handle dop.

Overdriver folk eller kan dette være sant? Har selv små barn så har ingen egen erfaring. 

Anonymkode: cb4a4...26c

Vi er nettopp ferdig med 3 år på en undomsskole i byen. Det er vel de verste 3 årene i mitt liv. Beinhardt miljø blandt ungdommene. Masse mobbing. Ikke synlig, men skjult, mye i sosiale media, mye man ikke skjønner er mobbing sett utenfra, men handler om å etablere hierakier og at noen er viktige og dyrkes og noen skal kjenne sin plass på bunn. 

På "vår" skole var det mye utenforskap, mye skolevegring, sosiale problemer. Og vi bor på byens "solside," Rektor var nesten hjelpesløs. Sosiallærerene var bare menn som bare brydde seg om bøllete gutter. All den smarte dritten fikk blomstre fritt. Ungdomsskolen er som et lukket fengsel. Handler bare om å få det overstått. 

Nå - på vg skole - er livet bra igjen. Og yngre søsken på barneskolen har det bra. Men gruer meg til de begynner på ungdomsskolen

Anonymkode: eafa1...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er nettopp ferdig med 3 år på en undomsskole i byen. Det er vel de verste 3 årene i mitt liv. Beinhardt miljø blandt ungdommene. Masse mobbing. Ikke synlig, men skjult, mye i sosiale media, mye man ikke skjønner er mobbing sett utenfra, men handler om å etablere hierakier og at noen er viktige og dyrkes og noen skal kjenne sin plass på bunn. 

På "vår" skole var det mye utenforskap, mye skolevegring, sosiale problemer. Og vi bor på byens "solside," Rektor var nesten hjelpesløs. Sosiallærerene var bare menn som bare brydde seg om bøllete gutter. All den smarte dritten fikk blomstre fritt. Ungdomsskolen er som et lukket fengsel. Handler bare om å få det overstått. 

Nå - på vg skole - er livet bra igjen. Og yngre søsken på barneskolen har det bra. Men gruer meg til de begynner på ungdomsskolen

Anonymkode: eafa1...efc

Jeg forstår ikke hvordan folk lar ungene sine gå igjennom sånt? Hjemmeundervisning av tenåringer krever lite tid og kan tas på ettermiddag eller helg ved behov, hvorfor er det ikke flere som gjør dette? 

Under covid-nedstengningen hjemmeunderviste jeg eget barn pluss 2 av bestevennene, og vi brukte rundt 2 timer om dagen på å gå gjennom alt av pensum. Ungene kom tilbake til skolen og var kommet et helt kapittel lengere i matte. 

Offentlige skoler bruker mesteparten av tiden på å få ro i et klasserom med 30 elever og 1 lærer, det er svært lite som står igjen til faktisk undervisning. 

Venninnen min som hjemmeskoler en 14-åring bruker omtrent 2 timer om dagen på dette, jenta leser selv, ser videoer på undervisningssider og skriver selv. Moren er tilgjengelig for spørsmål og går igjennom fagstoffet med henne. Det er virkelig ikke så krevende når alternativet er et barn som blir mobbet og trakkasert og banket opp på skolen uten at det får konsekvenser for gjerningspersonene. 

Anonymkode: 1beab...005

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Blir ikke overrasket om dette er os ungdomsskole. Der er det helt forferdelig miljø.

Anonymkode: fc8dd...b95

Denne sogner mine barn til. Er Nore Neset bedre? 

Anonymkode: c4f8e...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har venner i og rundt Kristiansand og hører mye av det samme som beskrives i denne tråden. Vi skulle flytte tilbake til Krs men nå vet jeg jaggu ikke 😂

Anonymkode: e15b0...f62

Hvilke drabantsteder er dette? Bor selv utenfor Kristiansand, mulig jeg har for få bekjentskaper til å fange dette opp? Kanskje det er mest foreldre til barn på ungdomsskolen som får nyss i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg vet at det er mye rart på skoler, men hvor er lærerne oppi alt dette? Har de skylapper på og gidder ikke bry seg?  

Anonymkode: 9e54c...8b7

Hva skal lærerne gjøre? De er umyndiggjort av politikere og samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke drabantsteder er dette? Bor selv utenfor Kristiansand, mulig jeg har for få bekjentskaper til å fange dette opp? Kanskje det er mest foreldre til barn på ungdomsskolen som får nyss i dette?

Jeg visste lite om den skolen jeg har skrevet om før jeg hørte det fra kollegaer og bekjente som har barn på skolen der selv. Bortsett fra noen avisoppslag som har vært. Men ser rektoren har det travelt med å dysse ned og skriver at det er et godt elvemiljø, og det meste av dopsalget og vold skjer utenfor skoletid (måtte lete meg tilbake etter en artikkel) 🤷‍♀️ Men samtidig etterlyser de foreldre som må få skikk på ungdommen sin.

Skolen ligger på Vestlandet, ikke Stavanger, sier ikke mer for jeg vet ikke hvem som er innpå her og leser. Ts

Anonymkode: cb4a4...26c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne sogner mine barn til. Er Nore Neset bedre? 

Anonymkode: c4f8e...4bf

Det vet jeg dessverre ikke. 

Anonymkode: fc8dd...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

"Skolepersonale" var rett ord. Utdannede lærere rømmer, og ufaglærte på gjennomreise styrer snart hele skolen. Ikke har man noe å hjelpe seg med heller. Ofte er man alene, alt man sier og gjør kan (og vil) bli brukt mot en, og skolen har i stor grad overtatt områder der foreldre glipper. Som ift oppdragelse og vanlig folkeskikk. Magesår og søvnløse netter er neste. Hvem orker? Dette var satt på spissen, men det er også mye sant i det. Dessverre. 

Anonymkode: b047a...561

Helt sykt hvordan ting har blitt. Det var mye mobbing styggedom når jeg gikk på skolen på 90 tallet også, men den gang var ikke lærerne redde for å ta pøblene for seg verbalt, og noen ganger fysisk. Altså holde de tilbake, ta hardt i armen etc. I dag kan man omtrent ikke blunke på feil måte før snøflakene blir krenka og løper hjem til puteforeldrene med krokodilletårer. Jeg gremmes over hvor uspiselige mange folk har blitt!

Anonymkode: 4c758...79b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg syns det høres høyst unormalt ut. Det er ikke slik på mitt barns ungdomsskole(Oslo), ikke så ille på venners barns ungdomsskoler, og det var slett ikke slik for 30 år siden da jeg gikk på ungdomsskolen (småby). 

Anonymkode: a1c33...6b4

Men hvordan kan du vite det? Dette er ting som ofte blir feid under teppet og som foreldre ofte er intetanende om.  

Anonymkode: ee30e...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...