Gå til innhold

Normalt med så hardt miljø på ungdomsskole? Jeg er sjokkert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet, jeg er lærer selv og har mange historier om dårlig skolemiljø sett fra den sida av bordet også, og foreldre og ledelse er i mange tilfeller et kjempeproblem og lovverket hindrer ofte inngripen. 

Men skolen har fortsatt mulighet til å melde ting til barnevern eller å anmelde ting til politiet, noe som etter min mening blir gjort alt for sjeldent i slike saker. 

Etter min mening er merkelappen "mobbing" en av de største problemene. Alt er mobbing og mobbing ser vi på som kjipt, men noe skolen skal håndtere. Men hvorfor er ikke vold vold bare fordi det utføres i en skolegård? Hvorfor er ikke overgrep overgrep, hærverk hærverk og drapstrusler drapstrusler bare fordi ofre og gjernengmenn er barn som gjør det i skoletida eller på skoleveien? Hvis vi begynte å behandle ting som det de var ville kanskje noen reagert og faktisk gjort noe med det.

Anonymkode: ee30e...4cb

Er enig med deg i at det blir feil å bare kalle det for mobbing når det er snakk om fysiske angrep. Da bør så absolutt andre instanser inn og ikke bare en prat med rektor, lærer, elev og foreldre. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan dere ikke fortelle hvor dett gjelder? Hva er vitsen med hemmeligholdet?

Anonymkode: 5d46e...02b

De ønsker ikke å bli gjenkjent..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (11 minutter siden):

Såpass.. Det nytter jo ikke å skyve problemet over på foreldrene når galskapen skjer på skolen… Denne tafattheten er jeg så drittlei av.

Hva barna gjør på skolen er foreldrene i aller høyeste grad medansvarlig for. Foreldre må ta ansvar og sette grenser. Om barnet mitt hadde vært over 18 år og hadde oppført seg som et villdyr  hadde jeg satt sterke grenser for ungen. Ja ungen. Sånn oppførsel er overhode ikke voksent og foreldrene må sterkt på banen. 

Anonymkode: 9e472...5e8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså dette er ikke snakk om episoder men en tilstand som er kontinuerlig. Jeg sett polititet patruljere her ofte og lurt på hvorfor, jeg skjønner jo mer nå. Det var og dårlig miljø da jeg gikk på ungdomsskole for 30 år siden, men det som beskrives nå er drøyt. Og det er visst prostitusjon av unge jenter via snap. Vil ikke skrive mer detaljer da jeg ikke vil henge ut noen og det er historier som er gjenfortalt meg. Ts

Anonymkode: cb4a4...26c

Herregud.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreldre må ta ansvar. Gjør noen livet surt for ungene må man finne fram vikingen i seg. Ikke verre enn det. Det samme om ungene gjør skam over familien med dårlig oppførsel.

Anonymkode: f4931...ac8

Hva foreslår du at vikingen i meg skal gjøre i en slik situasjon? Si at en innvandrergjeng mobber sønnen din.. hva gjør du? 

Anonymkode: feca9...1d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva barna gjør på skolen er foreldrene i aller høyeste grad medansvarlig for. Foreldre må ta ansvar og sette grenser. Om barnet mitt hadde vært over 18 år og hadde oppført seg som et villdyr  hadde jeg satt sterke grenser for ungen. Ja ungen. Sånn oppførsel er overhode ikke voksent og foreldrene må sterkt på banen. 

Og evtuelt politi også. Og barnevern om det er under 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva foreslår du at vikingen i meg skal gjøre i en slik situasjon? Si at en innvandrergjeng mobber sønnen din.. hva gjør du? 

Ingen innvandrerforelder,eller andre foreldre,  ønsker vel at ungen skal være en mobber? Snakk med foreldrene og be de ta ansvar for å oppdra ungen. Evt må barnevern og politi på banen om foreldre ikke gidder/klarer å ta ansvar for ungen sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på VGs. Elevene er mitt ansvar når de er på skolen. Det er jeg som håndterer uønsket atferd og melder saken videre til rådgiver, Helsesykepleier og foresatte. Det som skjer på skolen er mitt ansvar å løse opp i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Drittmiljø? Ski? Moss? Drammen? 

Moss har da ikke et miljø som blir beskrevet her, tvert imot. Drammen er også veldig bra, foruten Mjøndalen f.eks. De verdte stedene på Østlandet er i Vestfold og Oslo.

Anonymkode: dfea0...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye rart på mange skoler. Jeg gikk på barneskole i bygda. En 8 åring sto i elven, klar til å hoppe utti for at han ikke orket å leve mer. Ei på 10 ble voldtatt med en pinne av gutter i klassen sin. Liten skole, så trenger ikke nødvendigvis å være sånt som skjer på store skoler i byen. 

På ungdomskolen, som heller ikke var særlig stor så skjedde lignende ting som du skriver om her. Lærer slått bevisstløs, rusa eller fulle elever, dealing av rusmidler, jenter som kutter seg opp i pausene, slåssing for å se feil på en person. 

Anonymkode: 774b2...2e6

Hvorfor iallverden skriver du så detaljert. Stakkars unger som har vært utsatt for det. 

Anonymkode: a882f...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp, hva gjør du? Det er helt utrolig at dette er gått så langt uten at skolene roper varsko og ber om hjelp til å få satt inn reelle tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på barneskole, men ungdomsskolen står rett ved. Er elever helt ned i 5.klasse som har blitt tilbudt dop av elever på ungdomsskolen. Det er tøft miljø her i byen. Dop, slåssing, ran, ungdom går rundt med kniv osv. Jeg bor et helt annet sted enn hjembyen nå. Da jeg var ungdom var det slåssing og dop og sex også, men det foregikk sjeldent på skolen. Nå deler jo elever dop åpenlyst i skolegården, og de får knapt konsekvenser for det. 

Anonymkode: d09c1...d8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen innvandrerforelder,eller andre foreldre,  ønsker vel at ungen skal være en mobber? Snakk med foreldrene og be de ta ansvar for å oppdra ungen. Evt må barnevern og politi på banen om foreldre ikke gidder/klarer å ta ansvar for ungen sin. 

Hvis du ante hvor mange foreldre som enten er stolte over at barna mobber eller ikke kunne brydd seg mindre om at de gjør det. Mobbere får barn de også, og barna blir sjeldent hyggeligere... 

Anonymkode: ee30e...4cb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnnePåLande said:

Såpass.. Det nytter jo ikke å skyve problemet over på foreldrene når galskapen skjer på skolen… Denne tafattheten er jeg så drittlei av.

Så når ungdommen flyr gatelangs på natta og dealer dop, så er ikke det foreldrenes ansvar heller? Fordi de ikke er hjemme? 

Skole og foreldre skal ha et samarbeid. Om barnet ditt deltar i slåsskamper på skolen, så må du da ta en prat om det og sette krav til ungen. Hadde min unge oppført seg sånn,hadde jeg bedt om rapport fra lærer daglig eller ukentlig om oppførsel, og det hadde blitt konsekvenser hjemme! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

K, velkommen til den virkelige verden.. snakke med disse foreldrene. Du tror ikke kanskje dårlige kommunikasjonsevner og evnen til å løse konflikt på en fredelig måte kaassnskje er noe av grunnen til at barna dems er som de er? 

Så da er vi over på politi og barnevern. Politi vet vi jo at ikke fungerer, skolen nytter det ikke å snakke med.. så da er vel kanskje barnevernet det eneste man kan pusse på dem. Så får man barna under barnevernets vinger slik at de får enda mer problemer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (22 minutter siden):

Jeg er lærer på VGs. Elevene er mitt ansvar når de er på skolen. Det er jeg som håndterer uønsket atferd og melder saken videre til rådgiver, Helsesykepleier og foresatte. Det som skjer på skolen er mitt ansvar å løse opp i. 

Virker jo ikke som dette systemet fungerer. Gjør om på systemet. Foreldre må på banen og ta medansvar for ungene sine 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

K, velkommen til den virkelige verden.. snakke med disse foreldrene. Du tror ikke kanskje dårlige kommunikasjonsevner og evnen til å løse konflikt på en fredelig måte kaassnskje er noe av grunnen til at barna dems er som de er? 

Så da er vi over på politi og barnevern. Politi vet vi jo at ikke fungerer, skolen nytter det ikke å snakke med.. så da er vel kanskje barnevernet det eneste man kan pusse på dem. Så får man barna under barnevernets vinger slik at de får enda mer problemer. 

Men ærlig talt. Om systemet ikke fungerer så må man gjøre oM på systemet. Få foreldre til å måtte ta ansvar for ungene sine. Er bare tull å se på at ungdom torturerer med hverandre men ingen gidder å gjøre noe fordi man har holdninger om at ingenting fungerer uansett 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så når ungdommen flyr gatelangs på natta og dealer dop, så er ikke det foreldrenes ansvar heller? Fordi de ikke er hjemme? 

Skole og foreldre skal ha et samarbeid. Om barnet ditt deltar i slåsskamper på skolen, så må du da ta en prat om det og sette krav til ungen. Hadde min unge oppført seg sånn,hadde jeg bedt om rapport fra lærer daglig eller ukentlig om oppførsel, og det hadde blitt konsekvenser hjemme! 

Takk og lov. Virker nesten som vi har barn på samme skole fordi her sammarbeider lærere og foreldre i aller høyeste grad. Folk rundt om i Norge burde absolutt ta lærdom av å ta ansvar for hva barnet sitt gjøR på skolen og hvordan det behandler andre

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (16 minutter siden):

Nettopp, hva gjør du? Det er helt utrolig at dette er gått så langt uten at skolene roper varsko og ber om hjelp til å få satt inn reelle tiltak.

Folk er redde.. ungdommene det gjelder er farlige og selv om jeg sikkert kunne skremt skiten ut av dem så kan man jo ikke det som voksen. DA blir det overskrifter i avisene om den gærne faren som gav drittungene juling eller noe sånt. Og så får DU barnevernet på ryggen, ungen din blir bare MER mobbet og du må i fengsel. Så hva står man igjen med? Lærerne tør jo ikke gjøre noe fordi de må jo møte disse krapylene hver dag. Eller forholde seg til ekstremt ubehaglige foreldre. Det eneste jeg kan se for meg som alternativ og protest er å starte en ring av hjemmeskole. Altså at flere tør å si at det faen meg er nok. Desverre kan man vel ikke homeschoole for da får man barnevernet på nakken. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sørlandet? Vet om flere av bygdene/tettstedene rundt Kr.sand med tilsvarende miljø som du beskriver.

Små steder er ikke bedre enn store, og alt blir mye mer synlig på de små stedene. Færre elever og lettere å bli dratt med. Mye narko og dritt. 
Og naive bedehuskommuner/foreldre. Virker helt handlingslammet.

Anonymkode: 19abd...014

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...