Gå til innhold

Normalt med så hardt miljø på ungdomsskole? Jeg er sjokkert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor litt på bygda utenfor en av de større byene i Norge. Det er ikke avsidesliggende, men heller ikke særlig sentralt.

Jeg får stadig høre av bekjente, kollegaer og venner om det ekstremt harde miljøet på den lokale ungdomsskolen. Det er en skole med 4-500 elever ca. Det har og stått endel i lokalavisen til tider.

Men nå synes jeg det virkelig topper seg. Det er visst salg og kjøp av dop på skolen, ungdommer som prostituerer seg via Snapchat på toalettene, berusede elever som sendes hjem, elever som trues med kniv på skolen og skolevei og bankes opp, og siste var at en lærer eller rektor var blitt banket opp! Hvis sistnevnte er tilfelle, hvorfor i huleste står ikke dette i avisen eller er på nyhetene??

Det er visst mange som kommer fra bystrøk for å handle dop.

Overdriver folk eller kan dette være sant? Har selv små barn så har ingen egen erfaring. 

Anonymkode: cb4a4...26c

• Liker 2
Skrevet

Det kan være sant ja, men jeg tenker det høres ut som en over snittet belastet plass.

Hadde nok flyttet. En ting er i en større by hvor uønskede hendelser kan skje litt tilfeldig og basert på enkelte kull, men på mindre steder blir det jo raskt kultur. 

Jeg vokste opp i et nabolag som var kjent for å være belastet og har vært i media for det, men selv ikke vår ungdomsskole var SÅ ille. 

• Liker 6
Skrevet

Mye rart på mange skoler. Jeg gikk på barneskole i bygda. En 8 åring sto i elven, klar til å hoppe utti for at han ikke orket å leve mer. Ei på 10 ble voldtatt med en pinne av gutter i klassen sin. Liten skole, så trenger ikke nødvendigvis å være sånt som skjer på store skoler i byen. 

På ungdomskolen, som heller ikke var særlig stor så skjedde lignende ting som du skriver om her. Lærer slått bevisstløs, rusa eller fulle elever, dealing av rusmidler, jenter som kutter seg opp i pausene, slåssing for å se feil på en person. 

Anonymkode: 774b2...2e6

• Liker 7
Skrevet

Der jeg skulle gått på ungdomsskole var det helt like tilstander, dopsalg, vold og trusler, mobbing ect. Stod ingenting om det i avisen, men alle foreldere visste jo hvordan det lå an. Vi søsken og flere av våre venner ble sendt på privatskole for å bli holdt unna miljøet. Dessverre har man lite å slå i bordet med ovenfor ufyselig ungdom. Hadde foreldrene mistet nav-stønaden når ungene ikke oppførte og seg, og ungdom fra 13 kunne åkt i fengsel, så hadde det løst mye.

Anonymkode: 1281f...db9

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja hvis vi blir boende her så blir der privat kristen ungdomsskole. Men føler det er litt drastisk. 
Så sykt at det ikke kommer ut i media!

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Noen kull er tøffere enn andre. Jeg har inntrykk av at det er roligere i vårt nærmiljø, enn det var for få år tilbake. Men ja, jeg valgte privatskole til mine. Men de går ikke helt fri der heller. Ungdom er søkende og er ute etter å finne sin egen identitet og i gruppe, kan dette slå ut både positivt og negativt. Men det du beskriver er ikke ukjent for meg. Noe står i media, andre ting ikke. 

Jobber selv på en videregående skole. Dette året ser rolig ut. Fjoråret var ekstremt. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn var det når jeg gikk på ungdomsskolen også (27 år nå). 
Det verste var at rektor hadde intervju med avisen hvor hun fortalte at alle ryktene om dårlig miljø var løgn….

Det var det ikke da, for å si det sånn! :ninja:

Anonymkode: 1dd11...32d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var like ille på barneskolen der jeg gikk på 80-tallet. Bygd to mil fra en mellomstor by. 

Skolen ble tent på, det var salg av hjemmebrent i friminuttene, mobbing og vold over en lav sko, folk tisset i andres matbokser, det var flere bombetrusler, en elev ble kastrert med kniv i friminuttet, smådyr ble fanget og voldtatt og drept og jeg måtte en gang ta bussen hjem uten bukse og truse fordi de var blitt kuttet opp i biter og spylt ned i do. 

Rektor og lærerne skrøt skolemiljøet opp i skyene, bygda var stolt over samholdet sitt og lokalavisa hadde en notis om den ene bombetrusselen, ellers ingenting. Heldigvis var ungdomsskolen helt annerledes. 

Anonymkode: ee30e...4cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er dette utenfor Kristiansand? Der har det vært slått alarm for lengst. Men det er ingen som får gjort noe med det, fordi dette dreier som ungdom under den kriminelle lavalderen.

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke normalt men at enkelte skoler kan slite stort med slik ukultur tviler jeg ikke på. Det er desverre ikke mye straff skolene kan gi om elever er ekstreme og foreldrene ikke klarer å sette grenser.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor på bygda, er vel ca 400 elever fra 1-10 klasse, hvir ungdomsskolen er i et eget bygg. Det er likt nå som da jeg gikk der for godt og vel15 år siden, det er elever som møter opp rusa, noen dealer, åpenlys selvskading, vold mot både medelever og ansatte, det er mobbing og mye press på å passe inn-har du ikke råd til de merkeklæra som er inn er du ille ute. Hadde jeg hatt barn hadde jeg flytta glætt! 

Anonymkode: 6e866...d48

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi bor litt på bygda utenfor en av de større byene i Norge. Det er ikke avsidesliggende, men heller ikke særlig sentralt.

Jeg får stadig høre av bekjente, kollegaer og venner om det ekstremt harde miljøet på den lokale ungdomsskolen. Det er en skole med 4-500 elever ca. Det har og stått endel i lokalavisen til tider.

Men nå synes jeg det virkelig topper seg. Det er visst salg og kjøp av dop på skolen, ungdommer som prostituerer seg via Snapchat på toalettene, berusede elever som sendes hjem, elever som trues med kniv på skolen og skolevei og bankes opp, og siste var at en lærer eller rektor var blitt banket opp! Hvis sistnevnte er tilfelle, hvorfor i huleste står ikke dette i avisen eller er på nyhetene??

Overdriver folk eller kan dette være sant? Har selv små barn så har ingen egen erfaring. 

Det var et hardt miljø på min ungdomsskole også. Jeg gikk på ungdomsskolen for… 15 år siden? Ungdomsskolen jeg gikk på var en av to ungdomsskoler på øya, minus en privatskole. Skolen jeg gikk på var beryktet for å være "problembarnskole" 😅

Nå som alle driver med SoMe og har smartphones, så er det jo mye enklere å bli en del av et slikt miljø. Og mye enklere å bli påvirket og gjøre dumme ting.. Veldig trist!

Anonymkode: dfea0...7c3

Skrevet
Vaffelhunden skrev (5 minutter siden):

Er dette utenfor Kristiansand? Der har det vært slått alarm for lengst. Men det er ingen som får gjort noe med det, fordi dette dreier som ungdom under den kriminelle lavalderen.

Det er flere steder i Norge hvor de sliter med dette, men Vennesla b.la - der har det vært som det er i flere generasjoner nå. 

Anonymkode: dfea0...7c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som en god beskrivelse av ungdomsskolen jeg gikk på for snart 40 år siden, bortsett fra at det var nærmere 900 elever der. Uoversiktlig uteområde der det var lett å gjemme seg vekk, lett å komme seg usett vekk fra skoleområdet (og tilbake igjen).

Nå har kommunen endelig innsett galskapen, og vil rive skolen og bygge to mindre skoler et stykke fra hverandre.

Anonymkode: 50e98...2af

• Liker 1
Skrevet

Hjelpes! I den kommunen jeg bor i vil politikerne legge ned alle nærskolene og lage en stor skole midt i byen/bygda. Det skal bli ville tilstander der skjønner jeg...

Anonymkode: 35d68...759

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var like ille på barneskolen der jeg gikk på 80-tallet. Bygd to mil fra en mellomstor by. 

Skolen ble tent på, det var salg av hjemmebrent i friminuttene, mobbing og vold over en lav sko, folk tisset i andres matbokser, det var flere bombetrusler, en elev ble kastrert med kniv i friminuttet, smådyr ble fanget og voldtatt og drept og jeg måtte en gang ta bussen hjem uten bukse og truse fordi de var blitt kuttet opp i biter og spylt ned i do. 

Rektor og lærerne skrøt skolemiljøet opp i skyene, bygda var stolt over samholdet sitt og lokalavisa hadde en notis om den ene bombetrusselen, ellers ingenting. Heldigvis var ungdomsskolen helt annerledes. 

Vent litt.. en elev ble sa du kastrert? Altså noen kappet av vedkommende testiklene? 

Anonymkode: feca9...1d0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Se "lik meg" på NRK ( super) Syns den illustrerer godt hvor tøft ungdomsmiljøet kan være. Spesielt siste sesong. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ei på 10 ble voldtatt med en pinne av gutter i klassen sin.

Anonymkode: 774b2...2e6

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

en elev ble kastrert med kniv i friminuttet,

Hva fa*n?! Jeg er oppriktig sjokkert!! Hvis dette stemmer så er det jo helt fu*ings sinnsykt?! Dette ble vel straffesaker håper jeg? Ungdommene som gjorde noe slik må jo bli tatt hånd om av rettsvesenet eller barnevernet?

Anonymkode: 85a96...90f

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vent litt.. en elev ble sa du kastrert? Altså noen kappet av vedkommende testiklene? 

Anonymkode: feca9...1d0

Bare den ene, riktignok. Men ja.

Det ble aldri noe etterspill, for "gutter er gutter", vet du. Det er visst sånn man bare må forvente at de driver med. En av de som gjorde det drepte et menneske som ung voksen, han som ble kastrert har tatt livet av seg. To av de som voldtok og drepte smådyr sitter inne for henholdsvis drap og to grove voldtekter. Hadde noen tatt affære for 35 år siden hadde man kanskje spart liv. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva fa*n?! Jeg er oppriktig sjokkert!! Hvis dette stemmer så er det jo helt fu*ings sinnsykt?! Dette ble vel straffesaker håper jeg? Ungdommene som gjorde noe slik må jo bli tatt hånd om av rettsvesenet eller barnevernet?

Anonymkode: 85a96...90f

Ingenting skjedde med de som kastrerte en medelev. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...