Gå til innhold

Sår i lysken som ikke gror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et sår i lysken som nekter å gro. Det klør noe innmari til tider, såpass at det er umulig å la være å klø, så svir det jo selvfølgelig etterpå. Tror det ikke gror også fordi det er jo fuktig akkurat i det "hakket" der. Det er et lite men litt "åpent" sår (veldig lys rosa), det er liksom ikke noe utslett eller noe sånt. Vet ikke hva det kom av. Er det noen som har noen tips? Blir sprø av hvor mye det klør, har hatt det i flere måneder nå. 

Anonymkode: cceca...fa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som soppinfeksjon. Kjøp canesten på apoteket og hold området tørt. Bytt undertøystype og unngå bukser som strammer i området.

Anonymkode: aa42e...61c

• Nyttig 2
Skrevet

Svettekjertelbetennelse?

Anonymkode: 80390...ac2

Skrevet

Godt råd ovenfor ang. sopp.

Går an å prøve med talkum, da holder det seg tørt og gnisser ikke.

Anonymkode: 5592e...c3f

Skrevet

Jeg hørte en podcast her om dagen, der en dame hadde fått en sår i underlivet som ikke grodde og som klødde. Hun fikk påvis celleforandringer og kreft. Ta en tur til legen!

• Nyttig 1
Skrevet

Først lege for å sjekke at det ikke er noe galt fatt.
Hvis det ikke er noe alvorlig; Kjøp Mepilex og  klipp til strimler som passer såret. Ha på sårsalve/soppsalve/medisinsk honning (bruk det som skulle passe etter å ha snakket med lege) og legg så Mepilex'en over såret før du tar på undertøyet.
Bytt to ganger daglig til huden har grodd tilbake.
Avhengig av hvilket undertøy du bruker, bytt også undertøy til en type som ikke har søm akkurat der du har fått sår og skift undertøy to ganger daglig hvis du blir veldig svett i skrittet og vask hver dag med vann og underlivsåpe for å holde området rent og tørk godt med et mykt frottéhåndkle for å unngå sopp.

Jeg hadde veldig god erfaring med medisinsk honning og Mepilex når jeg fikk stråleskader akkurat i sprekken mellom underliv og lår på begge sider, etter stråle-kreftbehandling. Det gikk seg til i løpet av en ukes tid.

Skrevet
On 9/25/2022 at 4:31 PM, smilo said:

Jeg hørte en podcast her om dagen, der en dame hadde fått en sår i underlivet som ikke grodde og som klødde. Hun fikk påvis celleforandringer og kreft. Ta en tur til legen!

Oida. Jeg tok celleprøve i februar da jeg satt inn spiral, og den var OK da.

Ellers har jeg googlet sopp i lysken/underlivet og synes ikke bildene ser like ut som det jeg har, men det skader kanskje ikke prøve med Canesten krem. Takk for tipset. Det er litt vanskelig fordi det er akkurat der sømmen går på undertøyet, skal se om jeg kanskje får kjøpt noen lengre, mer boxer type truser til å bruke i en periode i stedet. 

Anonymkode: cceca...fa6

Skrevet

Har du hatt det i flere måneder uten at det gror er det på tide å få en lege til å ta en titt på det, sånn for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 52cf7...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...