AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Jeg lagde nettopp kanelsnurrer. Anonymkode: 8bcec...24a
Brunhilde Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Rosinboller, men det begynner å bli noen uker siden.
Amossa Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Laget to sukkerbrødbunner i dag. Vi har to bursdager i familien i oktober. Da er det greit å ha bunnen til bløtkaker ferdige i fryseren. 1
Gjest AprilRyan Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Det er en liten stund siden. Jeg pleier å bake og så putte det i fryseren. Sist bakte jeg kanelsnurrer med vaniljekrem og rørte bringebær.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Prinsessestykker Anonymkode: 4287c...f27
Million Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 (endret) Det er lenge siden, det. Men det var en eplekrans. Pleide å bake den i blant da jeg var gift. Både jeg og eksmannen spiste mye av den når den ble laget, men sønnen vår er ingen fan av sånt og spiste ingenting. Nå som jeg er skilt, ville det derfor bare blitt meg som spiste av den, og eplekransen er stor, så dermed er det ingen vits å bake bare for én person. Mye ville blitt kastet (har ikke plass i fryseren) Det var etter en gammel oppskrift jeg fant i et ukeblad for mange år siden, Hjemmet. Klippet den ut og la den i min egen oppskriftsbok, der jeg har samlet oppskrifter siden 1991. Endret 27. september 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Kanelsnurrer, på jobb for noen uker siden. Anonymkode: 79957...40c
Peanut Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 Lussekatter, for noen uker siden ^^, fordi det er en av de beste samboeren min liker.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 Veganske lakrissnurrer Anonymkode: 910d3...f3a
Brunhilde Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 Amossa skrev (15 timer siden): Laget to sukkerbrødbunner i dag. Vi har to bursdager i familien i oktober. Da er det greit å ha bunnen til bløtkaker ferdige i fryseren. Det pleier jeg å gjøre hvsis jeg av en eller annen grunn har egg som bør brukes før de blir for gamle. Veldig praktisk å ha klart, og mye lettere å dele når de fremdeles er halvfrosne. 1
Gjest Ishus Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 1 hour ago, Million said: Det er lenge siden, det. Men det var en eplekrans. Pleide å bake den i blant da jeg var gift. Både jeg og eksmannen spiste mye av den når den ble laget, men sønnen vår er ingen fan av sånt og spiste ingenting. Nå som jeg er skilt, ville det derfor bare blitt meg som spiste av den, og eplekransen er stor, så dermed er det ingen vits å bake bare for én person. Mye ville blitt kastet (har ikke plass i fryseren) Det var etter en gammel oppskrift jeg fant i et ukeblad for mange år siden, Hjemmet. Klippet den ut og la den i min egen oppskriftsbok, der jeg har samlet oppskrifter siden 1991. Har du lyst til å dele oppskriften? Har ikke god erfaring med epler i bakst annet enn eplekake, som er det siste jeg bakte
Million Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 (endret) Ishus skrev (25 minutter siden): Har du lyst til å dele oppskriften? Har ikke god erfaring med epler i bakst annet enn eplekake, som er det siste jeg bakte Ok. Jeg må skrive den av og ta et bilde av bildet av eplekransen i oppskriften så man ser hvordan den skal se ut først. EPLEKRANS Oppskrift: Ingredienser; 100 gram smør 4 dl melk 50 gram gjær 1 dl sukker 1 krm salt 12-14 dl hvetemel FYLL: 1 dl rosiner ca 3 syrlige store epler 1 ss kanel 3 SS sukker PENSLING OG PYNT: 1 egg til pensling ca 50 gram mandelspon til å strø over når penslingen er våt (så det fester seg) Smelt smøret og la melken bli lunken i smøret. Rør gjæren ut i væsken og tilsett sukker, salt og melk til det blir en smidig og blank deig. Dekk deigen med plast og la den heve til dobbel størrelse, ca 30 minutter. Ta deigen opp på bordet og ta av knapt en tredjedel og legg til side. Kjevle resten ut til en lang leiv, ca 20 cm bred. Pensle kantene med sammenvispet egg. Skrell eplene og skjær dem i tynne båter og bland dem i en bolle med sukker og kanel så eplebitene blir dekket av det. Dryss rosiner langs midten av leiven og legg så eplebitene langs midten av lengden. Skjær eller klipp ca 1 cm brede remser i deigen på hver side av eplene. Brett så remsene innover eplene, annehver gang fra høyre og venstre som en "flette". Form lengden til en krans, legg den over på stekeplaten og la den etterheve i 30 minutter til. Pensle kransen med egg og strø mandelspon over. Stek kransen ved 200°C i nedre del av ovnen i 20-30 minutter, alt etter størrelsen. EPLESTANG: Av den resterende tredjedelen av deigen som vi skar av og la til side, kan vi lage en eplestang på tilsvarende måte. Den blir mindre og er fin å ta med på besøk etc. Dårlig bilde, men det er altså et bilde av et gammelt bilde fra et ukeblad I oppskriften står det "1 krm salt". KRM er forkortelse for kryddermål. 1 kryddermål tilsvarer ca 1/5 teskje (en femtedel) OPPSKRIFTEN STO TRYKKET I HJEMMET UKEBLAD nr 3 i 2001. Endret 27. september 2022 av Million 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 Lussekatter for snart to år siden. Savner veldig å bake, er for syk til å gjøre det nå. Anonymkode: bcdf5...81f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #14 Skrevet 27. september 2022 Sjokoladekake, som ble gitt bort til ei som hadde bursdag. Anonymkode: 43251...768
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #16 Skrevet 27. september 2022 Bananmuffins i går ettermiddag. Så plutselig at bananene hadde fått store svarte prikker, så improviserte en enkel røre mens middagen kokte. 2 egg, litt sukker, mel, bakepulver, vaniljesukker, en skvett melk og litt olje. 3 bananer og en neve rosiner. Min filosofi er at jeg får aldri til kaker når jeg følger oppskrifter slavisk, så kan like gjerne bare slenge sammen noe. Så blir det som det blir. Og i går ble det faktisk skikkelig bra! Anonymkode: 9e713...b34
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #17 Skrevet 27. september 2022 En slags kanelsnurr og eplepai. Altså flere små kanelsnurrer lagt tett i tett, kjevlet såpass flatt at de henger sammen og så lagt i en paiform. Har over stekte epler, laget en sirup som jeg drislet over, og så lagde rutemønster med rester av deigen jeg brukte til kanelsnurrene og hadde over Anonymkode: 80c1d...19f
Mooza Skrevet 27. september 2022 #18 Skrevet 27. september 2022 Eplekake. Det blir sikkert en til i løpet av uka. Jeg har fryktelig mange epler jeg må bruke opp, og mannen elsker eplekaka mi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå