Gå til innhold

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, jeg ble arbeidsledig for 2 mnd siden og har snart ikke mer penger

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble permittert fra jobben for 2 mnd siden og det ligger an til å bli langvarig, men nå har jeg nesten ikke penger igjen og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har et dyrt boliglån som nå blir enda dyrere da renten har gått ytterligere opp, mat og strømpriser er svindyrt, nå vet jeg virkelig ikke hvordan jeg skal overleve. 
Får såklart noe fra nav men det er ikke i nærheten mye nok, jeg søker på jobber støtt og stadig men arbeidsledigheten begynner å bli stor og dermed vanskelig å få jobb.. 

jeg har to barn på 12 og 14 år, så dette går ikke kun ut over meg. Vurderer å selge huset for å heller leie noe billig eller kjøpe et annet hus på et billigere sted i Norge, men det er her jeg vil bo og mine barn har sine venner og bekjente. Jeg klarer ikke økonomien lenger enn maks 3 mnd til, da er alle reserver brukt opp, da er det bunnskrapet! 
jeg tenker mest på barna, jeg kunne levd på billig mat og kortere tid med faste/lite mat men unner ikke barna det så vi spiser som vi har gjort tidligere år, men det er dyrt… 

mer redd for barnevernet og at de skal ta de fra meg, da er livet mitt helt ødelagt.

vet ikke hva jeg skal gjøre 

Anonymkode: be19b...4e0

Det første er jo å kutte utgifter. Du trenger, som du påpeker, mat. Du trenger ikke noe annet. Så alt utover mat kan og blr du kutte. Og så går du hjemme mye, så da kan du lage mat fra bunnen av. Det koster lite penger. Så da sparer du penger der.

Du kan «unne» barna dyr mat alt du vil, men du som voksen er ansvarlig for budsjettet. Få det til å gå opp.

Dere er også tre i ett helt hus. Har du muligheter for å leie ut noe? Hva slags strøarbeid tar du på deg? Har du reforhandlet huslån og forsikring de siste månedene? (Det bør man gjøre årlig, men som arbeidsledig gjør man det oftere). 
Kontakt så fagforeningen din. Få gratis kontigent. Skaff deg kurs de tilbyr arbeidsledige. Aktiver rabatter.

Anonymkode: 1a09b...74d

Skrevet

Søk om avdragsfrihet på boliglån

søk om bostøtte fra husbanken 😄

Anonymkode: 4a4eb...82f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da jobber du nok på en av veldig få sykehjem som det ikke er stor mangel på folk.

Anonymkode: 09113...1e5

Ja  hos oss er det mange med f eks hfa utdanning som sliter med å få nok jobb. Tror ikke sjefen vurderer ufaglærte en gang 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det finnes unntak 

Anonymkode: 76e2b...c04

Ja, og da er man klassifisert som lite egnet for arbeidslivet grunnet høy alder eller andre særskilte grunner. Det forventes at de som kan jobbe flytter på seg.

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg TS, det viktigere av alt nå er vel at du må slutte å stikke hodet i sanden og late som om alt er som før.

Hva hjelper det ungene å leve i den illusjonen de tre månedene det tar deg å bruke opp alle sparepengene - for så ramler hele korthuset sammen…?

Du har store unger. De tåler å høre at nå framover ei stund har dere mindre å rutte med. Og de har garantert fått med seg at priser på strøm og mat har gått opp.

Engasjer heller ungene dine i hvordan dere kan spare penger. Gjør det til et familieprosjekt? Skal se de kan overraske deg positivt, om du lar de få lov. Det er da i deres allés interesse å klare å beholde huset og bo nært venner?

Det må da være langt bedre å gjøre tiltak som justerer økonomien i det daglige, så bufferkontoen kan strekkes lengre? Til ting forhåpentligvis løser seg igjen.

Skjønner det kan ta litt tid med omstilling når en blir permittert vs oppsagt. Da henger jo håpet om at jobben kommer tilbake der, og det kan virke logisk å tære på oppsparte midler, skjule det for ungene - mot det mer brutale å bli kastet ut i en oppsigelse. Da blir en mer klar til å brette opp ermene med en gang.

Men nå har du skjønt at permitteringen blir langvarig. Da må du få snudd om hodet til at du i realiteten står uten jobb og inntekt.

Dette fikser du!

Anonymkode: 63af4...5df

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Beklager å si det, men da er det deg det er noe galt med. Det kastes jobber ett folk i bhg, spesielt om du er kvalifisert. Og jeg bor heller ikke i Oslo eller omegn. Det er 2000 ledige stillinger på finn i kategorien bhglærer/førskolelærer/bhg, over hele landet. På serveringssteder har de ikke 200 søker pr stilling, man kan få jobb på dagen. Sorry, men her er det ikke arbeidsmarkedet, det er deg og hvordan du selger inn deg selv om er problemet. 

Anonymkode: d2975...761

Takk...nå kjente jeg selvtilliten min vokst..og du . ikke si at du kan få jobb på dagen..det kan du ikke. Jeg har vært innom nav, og fått hjelp med søke jobber. Det er en grunn til at det er så stor arbeidsledighet. Kansje ikke der du er .men her er det...men flott for deg om du kan bytte jobb like ofte som bytter truser 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Et av kravene til arbeidsledige eller vel å "ta jobber over alt"

Anonymkode: 7cc22...c96

Det er så dumt å si. Man kan ikke bare flytte, hvis man har mann og barn. Skal mannen da si opp sin jobb å flytte? Jeg hadde aldri fått min mann til å flytte. Han har fått tomt av familie,  og bygd hus der. Kan ikke bare flytte da. Hadde jeg vært arbeidsledig, måtte jeg tatt jobb rundt her jeg bor. Det er ikke bare å flytte barn heller. 

Anonymkode: 0f5a0...97e

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror du kan spare inn ganske mye på matbudsjettet. :) Jeg har selv hatt dårlig råd med tenåringsbarn og de elsket selvsagt billig mat (ostesmørbrød, frossenpizza, spagetti, tomatsuppe...). Trikset er jo å finne sunn nok mat, men mitt syn på det ble at man fikk se det i en uke- eller månedsperspektiv, og så fire litt på sunnhetskravene. 

Det første jeg fant ut var at vi endte opp med å kaste en god del mat. Vi endte opp med et minimum av pålegg. Typisk ting som ble kastet var også frukt og grønnsaker. Her gjelder det å være påpasselig. 

Middager kan gjøres rimelig, som sagt, og så kan man ha "vanlige" middager innimellom. Kjøttinntaket kan reduseres betraktelig. Til taco reduserer man kjøttdeig til halvparten (eller fjerner det helt) og har i bønner som moses lett. I spagettisaus reduserer man kjøttdeig med halvparten og ertstater med grønnsaker og/eller linser (eller fjerner det helt). Osv osv. 

Barnas far bør varsles om situasjonen og trå til når det gjelder utstyr til barna. Du selv sparer jo litt på klær/sminke siden du er hjemmeværende. 

I det lange løp vil jo ikke dette holde, men det kan kjøpe deg en måneds tid ekstra og så gjør du absolutt alt du kan for å få ny jobb. Nå har du plutselig 4 måneder på deg! Det klarer du! 

Anonymkode: 51f45...c58

Skrevet

- avdragsfrihet

- kutt ned på matkvaliteten en periode

- sjekk om du kan få billigere forsikring

- kutte bilbruk en periode? sykle til butikken? 

- billigere mobilabonnement

- avslutt netflix og hbo sorry kids

- finn skrapved i skogen for gratis fyring (du har tid)

Anonymkode: ef21e...44a

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er så dumt å si. Man kan ikke bare flytte, hvis man har mann og barn. Skal mannen da si opp sin jobb å flytte? Jeg hadde aldri fått min mann til å flytte. Han har fått tomt av familie,  og bygd hus der. Kan ikke bare flytte da. Hadde jeg vært arbeidsledig, måtte jeg tatt jobb rundt her jeg bor. Det er ikke bare å flytte barn heller. 

Så enslige skal takke ja til alt mulig og flytte mens familiefolk skal få tilbud om jobb kun der de bor?  

Anonymkode: 1d8ea...97e

Skrevet
Sofakona skrev (51 minutter siden):

Takk...nå kjente jeg selvtilliten min vokst..og du . ikke si at du kan få jobb på dagen..det kan du ikke. Jeg har vært innom nav, og fått hjelp med søke jobber. Det er en grunn til at det er så stor arbeidsledighet. Kansje ikke der du er .men her er det...men flott for deg om du kan bytte jobb like ofte som bytter truser 

Det er ikke stor arbeidsledighet, arbeidsledigheten er rekordlav og mange bransjer sliter med å få folk. Kjenner selv ledere som ansetter på dagen, absolutt mulig å få jobb på dagen om man ellers er et oppegående menneske med normale sosiale ferdigheter. Når du ikke har fått jobb på 8 år går det ikke an å skylde på hverken nav eller markedet, det er du som må ta tak i hvordan du fremstiller deg selv.

Fra nrk.no;

2. september kl. 11:30 

– Dramatisk mangel på arbeidskraft

I august var 1,6 prosent av arbeidsstyrken registrerte som heilt ledige. Nav-direktør i Vestland, Anne Kverneland Bogsnes trur arbeidsløysa snart har nådd botn, og at utviklinga vil snu utover hausten. – Mangelen på arbeidskraft er ganske dramatisk, seier ho. Hyllestad er einaste kommune i Vestland med over 2,0 prosent arbeidsledige.

2. september kl. 10:04 

Fortsatt lav ledighet i august

Ved utgangen av august var det registrert 76.900 helt ledige, delvis ledige og arbeidssøkere på tiltak hos Nav, noe som utgjør 2,6 prosent av arbeidsstyrken.

Justert for sesongvariasjoner er det en nedgang på 1.000 arbeidssøkere fra juli.

47.900 personer var registrert som helt ledige ved utgangen av august, noe som utgjør 1,6 prosent av arbeidsstyrken.

– Arbeidsledigheten holder seg på et lavt nivå.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/barnehagene-i-landet-sliter-med-a-fa-folk-pa-jobb_-i-alta-leter-de-pa-facebook-1.16090217

Høyt sykefravær i norske barnehager, i kombinasjon med lav arbeidsledighet, har ført til bemanningskrise. Nå tas Facebook i bruk for å få tak i vikarer.

Anonymkode: d2975...761

• Liker 4
Skrevet

Først og fremst vil jeg gi deg en STOR klem, dette går bra, pust med magen. 

Mine tips: 

- Ring banken i morgen og be om avdragsfrihet på boliglån. 
- Ring ALLE sykehjem, omsorgsboliger, barnehager og skoler i område. De har stadig behov for ringevikarer og du kan tjene godt hvis du tar mye kveldsvakter og jobber helger. Du har unger på 12 og 14, så du kan jobbe kveld og helg. Min mann tjener bortimot 22 000kr netto som ekstravakt på omsorgsbolig. Da jobber han 4 - 5 vakter i uken. De har alltid behov for folk. 
- Spar så mye du kan på utgiftene hjemme. Bruk lite strøm, kjøp billig mat og handle brukt tøy der du kan. 

Og ingen kan ta ifra deg barna dine fordi du har blitt arbeidsledig og har dårlig råd. Det er ikke sånn barnevernet fungerer. 

Anonymkode: 19ff3...b85

Skrevet
2 hours ago, Sofakona said:

Dette er ikke alle steder..og det å si at du får lett jobb i barnehage er ikke sant..jeg er førskolelærer og ikke har fart jobb på flere år. Søkt i over 8 år...jeg har også søkt på restaurant etc...når 200 mennesker søker på 1 Rema 1000 stilling sier det sitt...

Da må du søke jobber andre steder enn der du bor. Det er stor mangel på barnehagelærere mange steder i landet.

2 hours ago, Topsi said:

Jeg håper inderlig ikke at det er så lett for ufaglærte å få seg jobb på sykehjem som det ser ut til i denne tråden. Hos oss får man ikke jobb uten at man har startet helsefaglig utdannelse. Og sånn bør det være, det er syke sårbare mennesker som er avhengig av at de  som steller dem vet hva de skal se etter

Det er nok dessverre det jo. Her hadde ikke sykehjem og ulike botilbud gått rundt uten elever på videregående og pensjonister. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det finnes unntak 

Anonymkode: 76e2b...c04

Veldig få unntak. Det er ganske strenge krav for å få lov til å være lokal arbeidssøker.

1 hour ago, Sofakona said:

Igjen, da må du søke jobber over hele landet. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis man skal ha f.eks. ytelser som dagpenger er det faktisk et krav at man flytter på seg for å ta jobber man er kvalifisert for. At ektefelle ikke ønsker å flytte er ikke relevant. Da må vedkommende prøve å finne seg jobb der du får tilbud om jobb, eventuelt at en av dere ukependler. Selvfølgelig kan barn flytte. Barn over hele landet flytter hver dag.

Anonymkode: 6a003...e8d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så enslige skal takke ja til alt mulig og flytte mens familiefolk skal få tilbud om jobb kun der de bor?  

Anonymkode: 1d8ea...97e

Enslige kan jo takke nei de og, men jeg har aldri tatt jobb andre steder enn toppen 20 minutters kjøring fra der jeg bor. Jeg kjenner ingen som har måttet flytte for å få seg jobb.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange som pendler og bare er hjemme i helgene.

Annonse
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Det er mange som pendler og bare er hjemme i helgene.

Det er kanskje noen som gjør det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ekstravakter på sykehjem? Vi har stort behov..

Anonymkode: fbeec...5ea

Kan man få det uten relevant utdanning innen helse eller erfaring? 

Anonymkode: 4069b...29a

Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Ja, og da er man klassifisert som lite egnet for arbeidslivet grunnet høy alder eller andre særskilte grunner. Det forventes at de som kan jobbe flytter på seg.

Ikke i praksis. 

Anonymkode: 4069b...29a

Skrevet

Da må du søke jobber andre steder enn der du bor. Det er stor mangel på barnehagelærere mange steder i landet.

Det er nok dessverre det jo. Her hadde ikke sykehjem og ulike botilbud gått rundt uten elever på videregående og pensjonister. 

Veldig få unntak. Det er ganske strenge krav for å få lov til å være lokal arbeidssøker.

Hvis man skal ha f.eks. ytelser som dagpenger er det faktisk et krav at man flytter på seg for å ta jobber man er kvalifisert for. At ektefelle ikke ønsker å flytte er ikke relevant. Da må vedkommende prøve å finne seg jobb der du får tilbud om jobb, eventuelt at en av dere ukependler. Selvfølgelig kan barn flytte. Barn over hele landet flytter hver dag.

Glad jeg aldri har vært i den situasjonen. Har alltid fått jobb i nærheten. 

Skrevet

Hvor i all verden bor du. Jeg har vært arbeidssøker selv, og var på er karriereveiledningskurs. Alle fikk jobb i nærheten av der de bodde. Det var faktisk ikke snakk om å flytte på seg i det hele tatt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...